![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dan mogen de prijzen van alle goederen ook terug naar hun reële niveau zakken, namelijk dat van vóór de invoering van de Euro.
Want van die Euro heeft de industrie en de middenstand handig gebruik gemaakt om ons te beroven hé. Allez, ne grote friet met tartaar terug voor 50 frank. (1 euro, 20 cent). Merci. En voor de aanbidders van de Vlaamse za(a)k: het blijft wel de Belgische frank hé. Het wordt niet de Vlaamsche pond of de Brabantsche mark hé.
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Hoeveel was een brood, of een pils (op cafe) toen? Ik herinner me enkel nog de prijs van een pakje stinkstokken. 86 frank.
Laatst gewijzigd door J.B good : 14 juli 2011 om 12:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Een brood was 42 frank. En sigaretten waren inderdaad spotgoedkoop.
Laatst gewijzigd door C2C : 14 juli 2011 om 12:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Vooral ouderen kunnen niet rekenen met de €
Mijn moeder reed met een taxi en gaf 5€ drinkgeld Ik vroeg haar "Geef jij steeds 200 Bef drinkgeld ?" Zij antwoorde "Ben je niet goed ?" Zij werd niet goed toen ik haar er attent op maakte dat 5€ gelijk stond met 200 Bef. En vooral in de horeca wordt er gemakkelijk 1 tot 2 € drinkgeld gegeven voor enkele consumaties. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() Waarom de frank ?
Omdat hij nooit valt ??
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben pas in Zwitserland geweest. Toen ik daar de relatief hoge prijzen zag besefte ik eens te meer hoe gelukkig wij zijn om met euro's te mogen betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik herinner me net nog dat er een briefje van 50 bef was ook. Even later werd dit vervangen door het muntstuk van 50 bef en als ik me niet vergis is men toen het gele briefje van 200 bef gaan drukken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Merkelijk minder dan in Zwitserland. Mensen beseffen precies niet meer welke inflatie we ten tijde van de Belgische Frank hadden. Als handelaar zag ik de prijzzen jaarlijks met meerdere procenten toenemen. Sinds de euro zijn de prijzen redelijk stabiel gebleven. Ttz met hetzelfde maandloon kan je veel meer kopen dan voor de invoering van de euro.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door J.B good : 14 juli 2011 om 14:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door den dinges : 15 juli 2011 om 00:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de prijzen van sommige goederen stijgen, kan het zijn dat het moeilijker wordt om er van te maken, en de vraag groter wordt. Bijvoorbeeld met benzine. Dat komt gewoon omdat we tegen een groter wordende schaarste aankijken. We worden maw reeel armer. Dat is altijd zo als je een eindige voorraad van iets aanspreekt he: in 't begin is er meer van dan op 't einde, dus is het op het einde duurder en ben je op het einde armer. Indien sommige prijzen duurder worden, maar de reele produktiekosten niet, dan heb je gewoon een VERSCHUIVING van rijkdom van de enen op de anderen (industrielen, intermediairen, verdelers ? ), omdat de marges groter worden en er dus rijker van worden. Maar de "prijsverhogingen" van de laatste 10 jaar hebben niks te maken met de prijsverhogingen van de jaren 70 en 80 hoor. Toen hadden we double digit jaarlijkse inflatie in sommige jaren.
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Belgische frank, zoals zoveel "nationale" munten, heeft steeds de politieke druk moeten ondergaan om er bij te drukken (ttz 'aan de staat te lenen'), waardoor die (vooral in de jaren 80) uiteraard serieus is gaan deprecieren. Van zodra politici iets te zeggen hebben over een centrale bank is het met die munt afgelopen, want politici willen meer uitgeven dan ze hebben, en gaan dus geld laten bijdrukken (valsmunten). De markten beseffen dat, en door de normale wet van vraag en aanbod wordt iets waar meer van gemaakt wordt, minder waard.
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Als bezoeker in Zwitserland consumeer je ook voornamelijk diensten die in het binnenland geproduceerd worden. Voedsel en horeca zijn zowieso al duurder in CH dan in EU (oa. omdat het personeel in de horeca beter betaalt wordt). Maar er zijn ook dingen die juist goedkoper zijn, omdat de BTW zo laag is, en door de dalende Euro heeft Zwitserland op dit moment zelfs behoorlijk last van deflatie.
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Staatssecretaris
|
![]() Welk zin heeft het om geld te maken als alleen maar de hardwerkende mens het spel eerlijk speelt, maar de grote financiële beheerders van het geld, datzelfde geld gewoon zitten bij te persen, zonder dat het gedekt is ?
ik ga crossposten. Om het aard van het rotte geldsysteem te begrijpen, kijkt U eens naar deze filmpjes. En U zal begrijpen dat het niet alleen de euro is, maar heel het systeem van het geld in de wereld. http://www.youtube.com/watch?v=3VNcnxj2Dr8 http://www.youtube.com/watch?v=Dc3sKwwAaCU De gewone mensen spelen het spel fair, de grote jongens, die beduvelen gewoon de gewone man. En ze krijgen met hun beduvel zelfs nog meer goederen en diensten, dan de eerste groep. Daar draait het om. Laatst gewijzigd door JurgenD : 15 juli 2011 om 23:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister
|
![]() Goh, in't stamcafé was 't net van 40 fr naar 42 fr gegaan, met de euro werd 't overnacht 45fr en dan ging 't skyrocket
![]() |
#19 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Staatssecretaris