Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatsinrichting verkiest U?
Vl - Wall - Brux 6 12,50%
(klein)-VL vs. Wallo-Brux 1 2,08%
Vl (met Brussel) vs. Wallonië 14 29,17%
Vl - Wall- Brux - Oostkantons -> D 2 4,17%
Eigen gedachtenkronkel 4 8,33%
één unitaire staat 14 29,17%
andere (vb. Wallonië -> Frankrijk) 7 14,58%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2010, 21:53   #1
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard Toekomstige staatsinrichting, uw voorkeur?

Ik heb me net beziggehouden met enkele kaartjes in te kleuren, gewoon om even te checken wat de meningen zijn hier op dit forum (in hoeverre we dit nog niet weten).

1) Vlaanderen zoals het nu bestaat onafhankelijk, Wallonië ook onafhankelijk en Brussel krijgt een speciaal (Europees) statuut.

2) Zogenaamd "Klein-Vlaanderen". Deze is dan wel onafhankelijk, maar Wallo-Brux is dan wel een feit (met de eventuele faciliteitengemeenten erbij).

3) Vlaanderen "annexeert" als het ware Brussel. Qua gebiedsverschuivingen het meest simpele. Vlaanderen blijft in zijn huidige grenzen hetzelfde, net als Wallonië.

4) Spreekt voor zich, ongeveer hetzelfde als optie 1 maar dan met de Oostkantons apart (naar Duitsland of Luxemburg is al eender).

5) In deze heb ik zelf wat zitten knoeien. Ik heb een 9-tal Waalse gemeenten ingelijfd, te weten Komen, Moeskroen, Vloesberg, Edingen, Eigenbrakel, Kasteelbrakel, Borgworm, Bitsingen en Wezet. Bijna allemaal voormalige Vlaamse gemeenten of faciliteitengemeenten. Als de Francophonen gebied kunnen opeisen kunnen wij dat evengoed.

6) Een unitair België, hiervoor wilde ik niet alle gemeenten in dezelfde kleur invullen, maar daar kan ieder zich wel een voorstelling van maken.

7) Andere (verklaar u nader).

Laatst gewijzigd door poekieJ : 11 oktober 2010 om 22:08.
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 22:21   #2
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

1) Waarom foefelt gij met uw kleuren? In Vlaanderen zoals het nu is is de gemeente voeren niet verbonden met Vlaanderen. Op uw kaartje is er wél een smal gebied tussen kanaal en maas ter hoogte van Eben-Emael. langs de maas dat met voeren verbonden is. Dat klopt niet.
e.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 23:22   #3
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
1) Waarom foefelt gij met uw kleuren? In Vlaanderen zoals het nu is is de gemeente voeren niet verbonden met Vlaanderen. Op uw kaartje is er wél een smal gebied tussen kanaal en maas ter hoogte van Eben-Emael. langs de maas dat met voeren verbonden is. Dat klopt niet.
e.
Heeft u het over mijn avater, of één van de kaartjes in mijn eerste post?
Oud 12 oktober 2010, 07:51   #4
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Vlaanderen mét Brussel als het kan. Anders liefst een état Belgo-Flamand of een Groot-Nederlandse staat. Iedere andere oplossing in het kader van een onafhankelijk Vlaanderen zal er één worden die op termijn nadelig zal uitvalen voor Vlaanderen.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 08:14   #5
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Wat is er mis met een confederale staat met 2+2?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 08:29   #6
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Heeft u het over mijn avater, of één van de kaartjes in mijn eerste post?
Eigenlijk over de kaartjes uit uw post waar U het heeft over de huidige toestand.
Maar die avatar vind ik ook nogal vreemd. Vooral het Oostelijk deel in Wallonië.
Oud 12 oktober 2010, 11:55   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

een unitaire staat wordt hoedanook geweigerd door de Franstaligen, ze willen al geen unitaire kieskring meer. Moureaux zegt letterlijk waarom in een chat:

Citaat:
[Commentaire de la part de Frouch: ]
Pourquoi ne pas mettre une place un circoncription unique > plus de problème BHV ni de wallon contre flamand ? Merci
Citaat:
Philippe Moureaux: A frouch: idée sympathique mais malheureusement mortifère pour les francophones qui seraient définitivement gouvernés par une majorité flamande puissante et incontournable.
maw: neen aan een état Belgo-Flamand.
Oud 12 oktober 2010, 11:57   #8
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Eigenlijk over de kaartjes uit uw post waar U het heeft over de huidige toestand.
Maar die avatar vind ik ook nogal vreemd. Vooral het Oostelijk deel in Wallonië.
Op dat kaartje over de huidige toestand is geen kleine corridor hoor, maar door gewoon de gemeente rood in te kleuren is dat kleine stukje niet mee gekleurd, maar het hoort gewoon rood te zijn.

Mijn avatar is een ongeveer gelijk aan optie 5. Ik heb via Bitsingen en Wezet een corridor naar Voeren en ook Moeskroen en Komen heb ik bij Vlaanderen "ingelijfd". De oostkantons inclusief Waimes en Malmédy heb ik aan Duitsland gegeven als het ware, vandaar het Duitse vlaggetje daar.
Oud 12 oktober 2010, 12:09   #9
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Vrijstaat Antwerpen binnen een statenbond.
Oud 12 oktober 2010, 12:15   #10
pajoske

Standaard

Citaat:
Op dat kaartje over de huidige toestand is geen kleine corridor hoor, maar door gewoon de gemeente rood in te kleuren is dat kleine stukje niet mee gekleurd, maar het hoort gewoon rood te zijn.

Mijn avatar is een ongeveer gelijk aan optie 5. Ik heb via Bitsingen en Wezet een corridor naar Voeren en ook Moeskroen en Komen heb ik bij Vlaanderen "ingelijfd". De oostkantons inclusief Waimes en Malmédy heb ik aan Duitsland gegeven als het ware, vandaar het Duitse vlaggetje daar.
OK.

Maar waarom de oostkantons aan Duitsland geven?
Oud 12 oktober 2010, 12:18   #11
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Antwerpen is maar een stad en heeft niets te zeggen
Oud 12 oktober 2010, 12:34   #12
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
OK.

Maar waarom de oostkantons aan Duitsland geven?
Voor zover ik het begrepen heb willen de Duitstaligen bij een eventuele splitsing niet bij Wallonië blijven, maar gaan ze liever bij Luxemburg, Duitsland of zelfs alleen verder.
Aangezien het in 1919 door Duitsland aan België is gegeven als schadevergoeding geef ik het gewoon terug aan het Heimatland. Uiteraard moet er in zo een geval gewoon een referendum gehouden worden onder de bevolking wat ze zelf willen doen, dat valt nog af te wachten.
Oud 12 oktober 2010, 12:59   #13
respublica
Minister

Standaard

scenario 3 geniet mijn voorkeur (beste voor Vlaanderen en Brussel)
scenario 1 is het meest realistische
scenario 2 is het worst case scenario (maar niet slechter dan het immobilisme)
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 14:21   #14
pajoske

Standaard

Citaat:
Voor zover ik het begrepen heb willen de Duitstaligen bij een eventuele splitsing niet bij Wallonië blijven, maar gaan ze liever bij Luxemburg, Duitsland of zelfs alleen verder.
Aangezien het in 1919 door Duitsland aan België is gegeven als schadevergoeding geef ik het gewoon terug aan het Heimatland. Uiteraard moet er in zo een geval gewoon een referendum gehouden worden onder de bevolking wat ze zelf willen doen, dat valt nog af te wachten.
Heimatland? gedurende een kleine eeuw.

Geschiedenis is interessant om lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oostkantons
Het geeft ook een zicht op de waarde van taal/landsgrenzen: Taalgrenzen zijn een gevolg van staatsgrenzen, niet omgekeerd.
Oud 12 oktober 2010, 16:52   #15
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Heimatland? gedurende een kleine eeuw.

Geschiedenis is interessant om lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oostkantons
Het geeft ook een zicht op de waarde van taal/landsgrenzen: Taalgrenzen zijn een gevolg van staatsgrenzen, niet omgekeerd.
Ik ben me bewust van het feit dat de Oostkantons voor 1815 niet tot het Duitse rijk behoorden (als je het zo al kunt omschrijven). Heeft u echter een beter idee? Met andere woorden, is er een land dat volgens U meer de naam "Heimatland" verdient dan Duitsland dat doet?

Citaat:
Vreemd dat dat in de Vlaamse rand niet schijnt te gelden, daar wil men staatsgrenzen vormen naar de landsgrenzen...

Laatst gewijzigd door poekieJ : 12 oktober 2010 om 16:54.
Oud 12 oktober 2010, 17:45   #16
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

misschien wel de minst waarschijnlijke oplossing moest het ooit zover komen, want ik denk niet dat de Walen dat ooit toelaten, maar mijn keuze gaat naar optie 3
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 18:20   #17
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
deal.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 20:27   #18
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen met Brussel is weer het zelfde probleem, zit je weer met die franstalige ballast. Maak daar eens komaf mee zeg! Het is jammer en een groot verlies maar werp die last (olievlek)van Brussel van ons eens af! Opluchting
En geen faciliteiten meer voor anderstaligen in vlaanderen. Maar probeer ons vlamingen in de aparte staat Brussel(hoofdstad europa) wel nog rechten te behouden.

Vlaanderen moet een land zijn koste wat kost voor altijd met één taal.
Oud 12 oktober 2010, 20:38   #19
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

In geval van een uiteenvallen van België moet de Vlaamse staat actief zijn steun aanbieden aan alle Waalse taalgrensgemeenten, en duidelijk maken dat ze welkom zijn als ze niet bij Wallo-Brux willen horen.

Men zou best eens kunnen verschieten...
Oud 12 oktober 2010, 20:42   #20
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
In geval van een uiteenvallen van België moet de Vlaamse staat actief zijn steun aanbieden aan alle Waalse taalgrensgemeenten, en duidelijk maken dat ze welkom zijn als ze niet bij Wallo-Brux willen horen.

Men zou best eens kunnen verschieten...
Daarvoor zijn ze veel te koppig en chauvenistisch.Vergeet het.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be