Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 20 juli 2011, 13:21   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Poujadisme en 'gefedereerde entiteiten'

Ik wou de algemene discussie over de toespraak van de Hooggeborene de Laeken even laten, om er twee puntjes uit te lichten die mij erg storen. Die details zouden de algemene discussie slechts verstoren.

Eerst:
hij gebruikt alweer het begrip 'gefedereerde entiteiten'. Vlamingen gebruiken dat begrip niet. Zij zeggen: 'deelstaten'.
De roi drukt met zijn woordkeuze tegelijk een voorkeur uit voor de Franstaligen.

En dan dat poujadisme. Een zware belediging.

Hij is niet mijn roi. En Leterme die zoiets 'gedekt' heeft, is niet mijn eerste minister.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Poujadisme

Citaat:
Poujadisme is een politieke en syndicale ideologie waarbij het ongenoegen van een deel van de bevolking aangewend wordt om de schuld te leggen bij het "establishment" en het bestaande politieke systeem. De beweging ontstond in 1953 in de Dordogne. De naam is ontleend aan de Franse politicus Pierre Poujade. Jean-Marie Le Pen maakte zijn politiek debuut in deze beweging en werd verkozen op een Poujadistische lijst in 1956.

In het algemeen wordt de term gebruikt voor een populistische en demagogische houding, en verder voor een anti-parlementaristische tot extreem-rechtse stroming.

De Belgische partij Union Démocratique pour le Respect du Travail (UDRT-RAD) (Respect voor Arbeid en Democratie) behoort ook tot deze stroming.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 20 juli 2011, 13:24   #2
Politiek
Burger

Standaard

Wie had iets anders verdacht van dit sujet? Walgelijk, en dan die "duiding" door de VRT. Nooit wordt iets dat belgicistisch is eens in vraag gesteld. Ze hadden er misschien eens kunnen op wijzen dat hij zelf verantwoordelijkheid voor dit debacle draagt door steeds zijn kompas af te stemmen op de PS.
Politiek is offline  
Oud 20 juli 2011, 19:14   #3
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hij is niet mijn roi. En Leterme die zoiets 'gedekt' heeft, is niet mijn eerste minister.
Dat is niet 100 % juist. Een minister in de regering moet dat dekken. Dat is niet per definitie de eerste minister. Ik zeg niet dat het niet zo is he, het zou kunnen dat Leterme dit dekt. Maar het zou evengoed Onkelinx of Milquet kunnen zijn.

mvg. Sint ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
UFSIA is offline  
Oud 20 juli 2011, 19:56   #4
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
Dat is niet 100 % juist. Een minister in de regering moet dat dekken. Dat is niet per definitie de eerste minister. Ik zeg niet dat het niet zo is he, het zou kunnen dat Leterme dit dekt. Maar het zou evengoed Onkelinx of Milquet kunnen zijn.

mvg. Sint ignacius
Dat moet toch te achterhalen zijn?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 20 juli 2011, 23:00   #5
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Hoeveel extra stemmen zou de N-VA erbij krijgen omdat het parasiet van Laeken hen proto-fascisten heeft genoemd? Idiots die franstaligen. Moest Bart himself de zetten van zijn tegenstanders mogen bepalen zou het ons niet beter uitkomen

Stupid is as stupid does... maarja dat komt ervan als men inteelt en nepotisme (niet enkel in Laeken, in alle traditios) als basis neemt van een politieke structuur...
Oud 21 juli 2011, 10:41   #6
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht

mvg. Sint ignacius
Op de VRT beweerden ze iig dat het Leterme was (kwam uit de mond van Free Willy uhm, Claes iirc)
Fj9lnir is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be