Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 24 juli 2011, 14:56   #1
me gusta
Burger

me gusta's schermafbeelding

Standaard Wat met de vlaamse taalfaciliteiten?

Er is altijd veel bla bla van het zuiden des landes als het over de rechten van de franstaligen gaat, maar je zou bijna vergeten dat de brave Vlaming ook nog hier en daar een vergeten faciliteit heeft, hoe zit het daar eigelijk mee?

Citaat:
Voetpad eindigt waar school begint

Franstalige ouders halen hun kind weg van de school uit schrik voor de burgemeester.

KOMEN - Reportage Vlaamse school in Komen is pesterijen Franstaligen beu Een voetpad dat wordt aangelegd, behalve voor de ingang van de school, of wegwerkzaamheden die beginnen op de eerste schooldag. De Vlaamse school in Komen is het getreiter van de Franstalige burgemeester beu.

Van onze redacteur

'De tijd van het fysieke geweld is gelukkig voorbij, maar de pesterijen gaan nog altijd door. De jongste tijd nemen ze zelfs toe.' In het Henegouwse Comines (Komen), een gemeente op de taalgrens met faciliteiten voor Vlamingen, weet de Vlaamse gemeenschapsschool De Taalkoffer al langer waartoe communautair gekissebis kan leiden.

De problemen van de school - de enige Vlaamse school in Wallonië - begonnen al in 1979, toen Vlaamse ouders de oprichting van een Vlaamse school in de faciliteitengemeente wilden. De toenmalige PS-minister van Onderwijs, Jacques Hoyaux, weigerde dat, waardoor de school een zaak van nationaal belang werd.

In 1981 kwam het schooltje er dan toch, maar niet zonder slag of stoot. In ruil kreeg Wallonië de autoweg A25 Pecq-Armentières, die Komen over Vlaams grondgebied met Wallonië verbindt.

In het begin werd het Vlaamse schooltje ook verguisd door de Franstalige inwoners van Komen. 'De kinderen moesten aan de hand van hun mama's langs rijen mensen lopen die hen uitscholden. Er is nog gevochten geweest', zegt Daniël Petit, voorzitter van de vzw Knokk, Komitee voor Nederlands Onderwijs en Kultuur in het Komense, die de schoolgebouwen beheert. De kinderen van de school moesten destijds spitsroeden lopen langs 'de heksen van Komen'. Anno 2007 hebben de inwoners van Komen de school al lang aanvaard, maar gaan de pesterijen onderhuids voort.

'Vooral van de burgemeester, Gilbert Deleu (CDH), die al meer dan twintig jaar aan de macht is en onze school vijandig gezind is', zegt Petit. 'De jongste tijd nemen de pesterijen zelfs weer toe.

'Het lijstje is eindeloos. Op de eerste schooldag begon de gemeente met straatwerken vlak voor de ingang van de school', zegt Petit. Hij toont me de greppels aan de straat. Alleen de oprit van de school is nog bereikbaar. Enkele maanden geleden werd ook een voetpad aangelegd in de straat, maar dat stopt merkwaardig genoeg links van de school en herbegint rechts van de school.

'Een Franstalige vrouw, die bij de gemeente werkt en haar kind in de Vlaamse school had ingeschreven, heeft haar kind op de eerste schooldag meteen weggehaald, uit schrik voor of onder druk van de burgemeester. Jaarlijks geeft de gemeente ook een wegenkaart uit, met alle belangrijke gebouwen erop. Alleen onze school is daarop niet terug te vinden. Een drukfout, zegt de burgemeester. Dat is geen toeval meer.'

Burgemeester Deleu ontkent de aantijgingen en is kort van stof. 'Ik antwoord niet op problemen die ik niet ken. Als de school problemen heeft, moet ze mij contacteren. De verantwoordelijken van de school geven foute informatie, en maken er alleen een politiek spelletje van extremisten van.'

'Ik heb de burgemeester al twee keer aangesproken', zegt Petit. 'Maar zijn reactie is dat onze school illegaal is en dat we onze tijd verliezen. Wij zijn flaminganten, ja. Maar in de school wappert de Vlaamse Leeuw niet. Wij zijn geen radicalen. Wij willen alleen dat de kinderen in deze regio een mooie toekomst hebben en Nederlands kunnen praten.'

Het Vlaams schooltje in Komen telt dit jaar ongeveer dertig leerlingen. De helft Nederlandstalig, de andere helft Franstalig. Volgens de directie is het potentieel veel groter. 'In het Komense wonen 250 leerlingen die in Vlaamse scholen in Wervik, Ieper of Menen hun lager onderwijs volgen. Zij kunnen evengoed naar onze school komen, maar doen dat niet omdat de ouders de politieke pesterijen beu zijn of schrik hebben van de burgemeester', zegt directeur Tom Vandermeulen.

'De kwaliteit van ons onderwijs is nochtans goed. De inspectie van de Vlaamse Gemeenschap zegt dat we goed werk leveren. Ook de Franstalige ouders zijn tevreden. Zij sturen hun kind naar onze school om Nederlands te leren, ook al weten ze dat de kans groot is dat hun kind het eerste jaar door het taalprobleem niet slaagt. Dat is een moedige beslissing en terecht, want na enkele jaren werpt dat zijn vruchten af.'

Het schooltje is ook al jaren het slachtoffer van communautair touwtrekken. In principe moet de Franse Gemeenschap de school subsidiëren, maar dat doet ze al 25 jaar niet. 'Vlaanderen financiert de Franstalige scholen in de Vlaamse Rand wel. Men zou denken dat die allemaal gouden klinken hebben. Maar wij krijgen niets. Dat is onrechtvaardig.'

Krijgen ze daar ondertussen al subsidies of gelden verdragen alleen voor die untermenschen in het noorden?
me gusta is offline  
Oud 24 juli 2011, 14:59   #2
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

vlaamse taalfaciliteiten bestaan niet.

wat zijn dat voor dingessen?
Hollander is offline  
Oud 24 juli 2011, 15:04   #3
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
vlaamse taalfaciliteiten bestaan niet.

wat zijn dat voor dingessen?
Nee, die faciliteiten bestaan wel, maar er zijn geen Vlamingen in Wallonië, dus er is geen reden om ze uit te voeren.
Dat was de vaste commentaar van al de Komenaren die indertijd gevraagd werden waarom ze zo tegen dat schooltje waren.
Zucht is offline  
Oud 24 juli 2011, 15:23   #4
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Ofwel "faciliteiten" laten uitdoven, ofwel "koesteren".

Een wettelijke verplichting aan alle "gewesten" of "deelstaten" om de anderstalige inwoners op een respectvolle manier te begeleiden in het verwerven van taalkennis is het na te streven ideaal. Een franstalige vlaming of een nederlandstalige waal moet zich evenzeer thuis voelen als een duitstalige waal ???

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline  
Oud 24 juli 2011, 15:47   #5
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Duidelijk de schuld van de N-VA met haar VB-achtige houding.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 24 juli 2011, 17:05   #6
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Nee, die faciliteiten bestaan wel, maar er zijn geen Vlamingen in Wallonië, dus er is geen reden om ze uit te voeren.
Dat was de vaste commentaar van al de Komenaren die indertijd gevraagd werden waarom ze zo tegen dat schooltje waren.
Dat is correct, net zomin als er Walen in Vlaanderen wonen.
Hollander is offline  
Oud 24 juli 2011, 17:16   #7
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voil�*, er wonen in Vlaanderen een stuk of wat hardleerse Franstaligen, maar die zijn allemaal Vlaming, of ze dat nu willen of niet!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 24 juli 2011 om 17:16.
Bokkenreyder is offline  
Oud 24 juli 2011, 17:52   #8
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij vindt dus dat de Komense burgemeester gelijk heeft omdat er een niet strict correcte term gebruikt wordt ? Un Flamand is daar hetzelfde als Néerlandophone hoor. Dat laatste woord zal je daar niet snel horen.
Ik zie in de reacties hier dat de Vlamingen, zoals gewoonlijk, weer eerst even een paar decennia over de gebruikte naamgeving gaan vitten, om vooral niets wezenlijks te moeten verbeteren. Laat dat schooltje ondertussen maar rotten.

Verder, weer ter zake....
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4677911586.htm
Citaat:
De Franstaligen betogen dat er nooit een wettige aanvraag is geweest om in Komen Nederlandstalig onderwijs te organiseren. De Vlamingen spreken dat tegen. De vraag is volgens hen in de jaren 1979-1980 wel degelijk gesteld, en ging vergezeld van de bij de wet vereiste zestien handtekeningen van Nederlandstalige gezinshoofden uit Komen. Alleen heeft de gemeente die aanvraag naast zich neergelegd. Niet alle gezinshoofden zouden het Nederlands als moedertaal hebben.

Maar, repliceren de Vlamingen dan, het gaat vaak om verfranste Vlamingen, wier ouders Nederlandstalig waren en die nu zouden willen dat ook hun kinderen weer vloeiend Nederlands leren, zeker omdat tweetaligheid in het grensgebied van Henegouwen en West-Vlaanderen een sterke economische troef is.
M.a.w. in Wallonië zijn faciliteiten de facto uitdovend. Case closed. In Vlaanderen proberen ze met richtlijnen, decreten enz... de faciliteiten correct te regelen, hetgeen nooit lukt en misbruikt wordt door Franstaligen om nog wat meer toegevingen te eisen.
Zucht is offline  
Oud 24 juli 2011, 17:53   #9
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Die Komenaren verdienen een invasie van luidruchtige Nederlandstalige stedelingen die besloten hebben zich meer landelijk te vestigen.
Weyland is offline  
Oud 24 juli 2011, 18:00   #10
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Die Komenaren verdienen een invasie van luidruchtige Nederlandstalige stedelingen die besloten hebben zich meer landelijk te vestigen.
Spreken ze daar nu nog altijd Nederlands? Zijn die faciliteiten nu nog altijd niet uitgedoofd? Schande!
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 24 juli 2011, 18:04   #11
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Vlaamse taalfaciliteiten in wallonie zijn er maar worden bijna niet uitgevoerd...
matthias999 is offline  
Oud 24 juli 2011, 19:29   #12
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Vlaamse taalfaciliteiten in wallonie zijn er maar worden bijna niet uitgevoerd...
Je bedoelt denk ik faciliteiten voor Nederlandstaligen in specifiek bepaalde gemeenten in het Waalse Gewest.
Hollander is offline  
Oud 24 juli 2011, 22:47   #13
me gusta
Burger

me gusta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bedoelt denk ik faciliteiten voor Nederlandstaligen in specifiek bepaalde gemeenten in het Waalse Gewest.
Niet muggenziften
me gusta is offline  
Oud 25 juli 2011, 10:06   #14
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door me gusta Bekijk bericht
Niet muggenziften
dat kan je inderdaad als muggenziften zien, dat zal ik niet ontkennen.

Ik vind het onderwerp echter dermate van belang voor het voortbestaan van jullie land dat het aan mij niet zal liggen als er over al dit soort dingen babylonische spraakverwarringen bestaan. En god weet dat jullie al genoeg sores aan de kop hebben met betrekking tot elkaar begrijpen.
Hollander is offline  
Oud 25 juli 2011, 10:40   #15
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat kan je inderdaad als muggenziften zien, dat zal ik niet ontkennen.

Ik vind het onderwerp echter dermate van belang voor het voortbestaan van jullie land dat het aan mij niet zal liggen als er over al dit soort dingen babylonische spraakverwarringen bestaan. En god weet dat jullie al genoeg sores aan de kop hebben met betrekking tot elkaar begrijpen.
Faciliteiten sont pas facile
Oud 25 juli 2011, 14:26   #16
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het onderwerp echter dermate van belang voor het voortbestaan van jullie land dat het aan mij niet zal liggen als er over al dit soort dingen babylonische spraakverwarringen bestaan.
Hier heb je volstrekt gelijk.

De termen Vlaming, Vlaams, Nederlandstalig en Nederlands worden voortdurend door elkaar gehaald.
Een dodelijk affaire. Maar goed de calculatie van veel Vlaamse politici , inclusief BDW, is dat hun electoraat een consequente aanduiding als NEDERLANDSTALIG niet gaat apprecieren.
Dat de Franstaligen hier heel erg vrolijk van worden is terecht.
Eberhard Leclerc is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be