![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
|
![]() Ik heb hier al zoveel bullshit redenen zien opgeven (merendeel demonisatie tactiek) dat ik besloot om eens een relaas te maken van het hoe en waarom.
De politiek en de overheid. We zitten al tientallen jaren met regeringspartijen die voornamelijk partijbelang en vriendjespolitiek op alle niveaus boven kiezersbelang stelden waardoor de overheid van 550.000 (1970) naar 1.150.000 ambtenaren gegroeid. Dit werd mogelijk gemaakt (nou, genoeg 'bezigheid'...) door almaar ingewikkelder administratie, meer 'diensten' en ontstellende inefficiëntie. Maar die moeten allemaal betaald worden en sinds 1970 is de bevolking maar met 2% gestegen (tegenover de verdubbeling van het aantal ambtenaren). Samenleving. Maar deze groeiende wanverhouding tussen privé en overheid kan niet eeuwig blijven doorgaan, want door de gelijkblijvende bevolking is het in basis een transfer van werknemers uit de privé naar de overheidssector. En aangezien de privé sector alles betaalt krijgt de overheid dus almaar minder inkomsten terwijl ze juist meer nodig heeft. Mensen nemen ook minder en later kinderen dan vroeger, mogelijk door de steeds groter wordende onzekerheid en de jachtiger wordende samenleving (door die druk op de privé sector, die nog altijd de meerderheid is). Belastingen Totnogtoe hebben we na WOII een voldoende economische groei gehad en de privé sector heeft door almaar meer efficiëntie, automatisatie en sneller werken het toch kunnen overleven. De overheid heeft mindere tijden opgevangen door meer (sommige soorten ronduit kafka, zoals de dit jaar terug afgeschafte belastingen op het 'schenden' van de privacy van de passagiers op voorbijrijdende treinen, en op de 'tewerkstelling' - bij hoogconjunctuur), hogere belastingen (voornamelijk loonlasten - nu zijn die 200-300% boven het netto besteedbaar loon) en hogere boetes (u weet waarover ik het heb ![]() De economie Echter, de globalisatie (die zorgt voor wereldstabiliteit/vrede) heeft de concurrentie internationaal gemaakt. Dat maakt dat bedrijven nu, om de hoge loonlasten te vermijden, deels (arbeidsintensieve zaken) of volledig hun productie verhuizen naar lageloonlanden (val van het Oostblok). Dit zorgt voor een groeiende werkloosheid, met als belangrijkste gevolg minder inkomsten voor de staat. Er moest bij de overheid bij elke afname van de economische groei dus bespaard worden, en er kon bij elke toename gespaard worden. Politiek egoisme Maar de overheid spaarde niet bij een toename van de economische groei. Men besliste om het geld te verkwisten aan vanalles en nog wat zonder enige langetermijnvisie. En men blééf verkwisten (boer Teun wil betonweg naar z'n land, boer Teun krijgt het en stemt voor mij). Ook bij afname van de groei. Resultaat: een staatsschuld die kan tellen. Relatief recent, dat Zilverfonds, is de eerste keer, maar het is een puur en bewezen kiezersbedrog, zie mijn post in http://forum.zwartofwit.be/viewtopic...lverfonds#5397 Wallonië Vroeger lag de meeste werkgelegenheid in Wallonië. Maar de technologische vooruitgang en economische verschuivingen maakten dat de economie daar achteropraakte, en het politiek beleid daar begon in plaats van de bedrijfswereld te stimuleren tot vernieuwing de almaar groeiende tekorten op te vangen met kapitaal uit Vlaanderen (tot nu 11 miljard € per jaar), dat wèl mee evolueerde met de economische verschuivingen. Om mij ietwat onduidelijke redenen vonden de Vlaamse regeringen dit tot op vandaag geen probleem, zelfs niet toen Vlaanderen zelf in moeilijkheden begon te komen (door eerder genoemde zaken). Ik vind dit vrij raar. Waarom hebben de Vlaamse regeringen niet geëist dat dit geld gebruikt werd om de economie ginder te helpen mee-evolueren zoals in Vlaanderen wel kon? Het werd gewoon verspild. Niks lange termijnvisie, vele malen erger dan Vlaanderen. Ik denk dat er ontstellende politieke corruptie mee gemoeid was/is. Opkomst Vlaams Blok (vermoedelijke volgorde van zaken) In Vlaanderen begon het verzet hiertegen substantieel te worden, met de nieuwe partij Vlaams Blok als resultaat. Zie http://vlaamsblok.be/departij_geschiedenis.shtml#1 ![]() Intussen begon de Vlaamse bevolking ook te beseffen wat er aan de hand was, waardoor dat Vlaams Blok al direct kon rekenen op heel wat stemmen. Maar de regering zei 'njet'. Om aan invloed te winnen begon de partij ook andere zaken op de agenda te krijgen en bijkomende standpunten (ja, enkele laakbare) in te nemen. Maar de regering bleef 'njet' zeggen en begon aan de demonisatie van het Vlaams Blok op basis van die enkele laakbare standpunten. Evolutie Vlaams Blok Idem voor de volgende regeringen. Dus eigenlijk ongelofelijk, gelijk welke partijen er in die regeringen zaten, altijd een 'njet'. Dat wijst op een vriendjespolitiek over partijgrenzen heen en connecties met Waalse belangen. Intussen onderging de Vlaamse bevolking de gevolgen van het eerder omschreven politiek egoïsme en begon stelselmatig af te haken en ofwel voor het Vlaams Blok te stemmen ofwel tégen de beleidspartijen. Het Vlaams Blok groeide en hun kiezers bleven hondstrouw, en de dreiging voor de andere partijen (of hun belangen..) werd reëel. De demonisatie schakelde in een hogere versnelling, het CGKR werd opgericht en een rechtszaak aangespannen tegen de vzws van het Vlaams Blok, wetten werden ingevoerd of aangepast, de immigratie werd gemakkelijker gemaakt (snel Belg wet) en subsidies en allerlei faciliteiten (centra) werden opgericht om 'goede' kiezers bij te winnen. En het manipuleren van berichtgeving in de media werd common practice. Op TV, in de kranten, op de radio en via internet. De kiezers werden intussen op allerlei manieren beledigd (ik ga het niet opsommen...) Maar het haalde allemaal niks uit. De CGKR rechtszaak leidde niet tot een veroordeling maar schoof op. Het Vlaams Blok had intussen z'n standpunten aangepast en verschoof van extreem rechts naar rechts. De partijen waren genoodzaakt om samen te troepen tegen het Vlaams Blok (kartelvorming). Breekpunt De electorale dreiging werd vorig jaar echter acuut en het proces werd op de agenda geplaatst in de aanloop naar de verkiezingen. In sneltreinvaart kwam het tot een zeer omstreden uitspraak (�* la snel-Belg wet, wat nog maar eens wijst op de verregaande schending van de scheiding der machten). Zie http://forum.zwartofwit.be/viewtopic.php?t=692 Enkele (tijdsgezien toevallige maar ongelukkige) misdaden van Vlaams Blok personen werden enorm uitvergroot door zowel media als de andere partijen. Maar die domme kiezers bleken in staat te zijn om de zaken in de juiste context te plaatsen (al mijn tekst hierboven) en gaf een zéér duidelijk signaal op 13 juni, ik zou het op sarcastische wijze noemen: luisteren of oprotten. ![]() Wat nu Eén belangrijke zaak wil ik eerst stellen: de gevestigde partijen zijn nog stééds egoistisch en beschermen hun belangen. Verwacht dus zelfs nu niet dat ze gaan beginnen met te luisteren naar de kiezers en het omgekeerde proces te starten om de overheid af te slanken. Er zijn zoveel politieke en andere belangen mee gemoeid dat ze gaan vechten, nog steeds gebruik makende van alle middelen. De politicus op tv en in de krant is NIET diegene in een debat. (ik heb al diverse malen gemerkt dat dat bij het Vlaams Blok stukken minder erg is). Ze spelen nog altijd een tactisch en berekenend spel om uw stemkeuze te beïnvloeden om te kunnen ontsnappen aan de door de kiezer gevraagde hervormingen en gokken op een economisch herstel dat de ontevredenheid zal doen afnemen en de kiezers 'terugbrengen' (ik denk terug een misrekening). (maar ik denk dat we een cyclus gestart zijn van almaar diepere economische dalen met een faillissement tot gevolg). Direct na de verkiezingen was het overal nee tegen Vlaams Blok en terug beledigingen aan het adres van de kiezer. Maar ze zijn intussen over de schok heen en zullen slimmer worden. Ik ben er zeker van dat ze een coalitie met 3 grote partijen zien zitten en dat dat geen grote beleidsproblemen zal geven (als de postjes in gevaar komen trekken ze allemaal aan hetzelfde zeel). Het probleem is de achterban van de partijen (er zitten overal mensen die niet egoïstisch zijn) en het zeer grote gevaar dat de kiezers de volgende keer nog eens massaal afhaken waardoor het Vlaams Blok hoe dan ook in de regering komt, zonder enige toegevingen te moeten doen, en dat is géén gevaar voor racisme en god knows welke andere demonisatie termen maar voor de belangen tussen de partijen en diverse meeprofiterende organisaties of bedrijven, dezelfde financiële oorzaken van de huidige problemen. Dus denk ik, en ik heb al signalen gezien, dat ze na intern beraad toch met het Vlaams Blok zullen [i]proberen|/i] samengaan onder mom van dat ze hun eisen afzwakken. Ik kan niks anders doen dan HOPEN dat het Vlaams Blok daar niet in trapt. De partijen hebben direct na de verkiezingen (misschien het moment van verrassing wegens de verkiezingsresultaten) geweigerd de uitgestoken hand van het Vlaams Blok te accepteren. Nauwelijks een dag voor de verkiezingen kwam een begrotingstekort boven water (Rekenhof) en gisteren zag ik op VTM dat Yves Leterme van de CD&V details gevraagd heeft aan het Rekenhof. En de journalist kwam de twee topmannen van de andere partijen toevallig tegen in datzelfde gebouw als Leterme, ze weigerden te zeggen wat ze kwamen doen en ontkenden dat ze met Leterme gingen onderhandelen. Volgens mij gaan ze proberen om de zeer slechte uitgangspositie voor de nieuwe coalitie te misbruiken om het Vlaams Blok, dat geen beleidservaring heeft, en ook op alle manieren zal weerhouden worden om de fundamentele overheidsopofferingen/veranderingen in gang te zetten (a la Vivant plan), naar een zondebokpositie te manoevreren. Er is echter een probleem: er moet minstens een andere partij zijn (1 van de 3) die wil meegaan in een coalitie met het Vlaams Blok. En dat is zeer moelijk te bepalen tussen de drie partijen onderling. (rekening houdende met achterban en geloofwaardigheid). Gisterenavond hoorde ik dat Leterme zou toenadering zoeken met het Vlaams Blok. Maar ik hoop dat het Vlaams Blok 'nee dank u zegt' als de eisen hun punten teveel zouden verzwakken, want het zijn juist die sterke en duidelijke punten die de basis zijn van veel stemmen en ook de beste garantie is die we hebben op de terugkeer van de democratie. Groeten. |
![]() |
![]() |
#2 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Boerke swa kon het op 5minuten.Nu gaat hij beginnen bletten als bert.NVA zijn veraders
![]()
#4 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
De anti blokkers hier hebben geen oren naar een redelijk beredenering en houden halsstarrig vast aan hun vastegeroest, geindoctrineerde idealen. Maar het is zoals je zegt: Indien we een Rooms-paarse regering krijgen, dan komt dat alleen maar ten goede van het blok en dan zal deze rooms-paarse regering bij de volgende verkiezingen afgerekend worden op elke blunder die ze tijdens hun legislatuur hebben gemaakt, en de oppositie alleen maar sterker maken. En dat beginnen ze blijkbaar ook door te hebben, de heren van de "democratisch" partijen. Ik denk ook niet dat het Vlaams Blok zijn standpunten zal verzwakken. Filip Dewinter is een man van zijn woord, en als hij zegt "we willen geen Vlaams Blok light, we willen een Vlaams Blok extra" dan weet hij ook dat als hij dat niet doet, dat ze hem dat kwalijk zullen nemen. Dus: leterme zit met een serieuze patstelling ![]()