![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() De N-VA wil in de volgende beheersovereenkomst tussen de staat en de overheidsbedrijven, zoals bpost, Belgacom en de NMBS-groep, een boeteclausule inschrijven voor het geval zij de taalwetgeving overtreden. Dat zegt N-VA-Kamerlid Bert Maertens naar aanleiding van de cijfers die bekend raakten over het aantal Brusselse bpost-werknemers die het Nederlands machtig zijn.
Bpost kreeg eerder dit jaar al een vingerwijzing van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht (VCT) omdat het overheidsbedrijf de laatste tijd verschillende keren de taalwetgeving aan zijn laars lapte. "Wie niet horen wil, moet voelen", stelt Maertens. "Alleen geldboetes zullen onze overheidsbedrijven kunnen dwingen om te taalwetten onverkort te volgen." Nauwelijks 62,6 procent van de Brusselse werknemers van bpost is het Nederlands machtig. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte op een parlementaire vraag. Vijf jaar geleden bedroeg het aantal Nederlandskundige personeelsleden nog 71,2 procent. Er doken recent ook enkele concrete voorbeelden op waaruit blijkt dat bpost het niet altijd even nauw neemt met de geldende taalwetgeving in dit land: in Vlaams-Brabant nam bpost onlangs Nederlandsonkundige Franstalige postbodes in dienst, in de Vlaamse gemeente Ronse verspreidde bpost een Franstalige folder, in Kortrijk ontvingen inwoners een bericht van bpost in het Frans en ook in Brussel kregen inwoners een tijdje geleden een brochure van Bpost in de bus die enkel in het Frans was opgesteld. Bpost veegt voeten aan taalwetgeving "Bpost moet als overheidsbedrijf de wetgeving op het gebruik van talen in bestuurszaken strikt toepassen", stelt N-VA-Kamerlid Bert Maertens, die minister Vervotte in de Commissie Overheidsbedrijven al meermaals ondervroeg over deze kwestie. Het postbedrijf levert inspanningen om die taalwetgeving te respecteren, o.m. het inrichten van taalcursussen voor het personeel. Maar die initiatieven blijken volgens Maertens duidelijk niet voldoende. "Te vaak komen grove overtredingen op de taalwetten aan het licht. Zo kan het bijvoorbeeld echt niet dat postbodes niet de taal spreken van de plaats waar ze post moeten uitreiken , zoals in Vlaams-Brabant te vaak het geval is." Boetesysteem aangewezen De Vaste Commissie voor Taaltoezicht behandelde in het verleden al verschillende klachten over de toepassing van de taalwetgeving bij de overheidsbedrijven en formuleert steeds een advies. "Dat advies is echter niet juridisch bindend. Een overheidsbedrijf zoals bpost, de NMBS-groep of Belgacom wordt dus niet meteen afgeschrikt door zo’n advies. Daarom moeten we andere maatregelen overwegen. De N-VA pleit voor de invoering van geldboetes voor overheidsbedrijven die de taalwetgeving aan hun laars lappen. We willen een boetesysteem, de facto een vermindering van de overheidsdotatie, inschrijven in de nieuwe beheersovereenkomsten die de staat binnen afzienbare tijd met de overheidsbedrijven sluit", besluit Maertens. Het N-VA-Kamerlid legt hiervoor na het zomerreces een resolutie ter goedkeuring voor. Contactinfo: Ferry Comhair, communicatieverantwoordelijke N-VA (a.i.) E-post: [email protected] Auteur(s): Bert Maertens, Kamerlid Bron: politics.be
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() De Franstaligen willen zoveel mogelijk poen van de Vlamingen maar tegelijk zo weinig mogelijk rekening houden met diezelfde Vlamingen.
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Overheidsbedrijven beboeten is de overheid zelf beboeten.
Deze bedrijven meer boetes opleggen zorgt ervoor dat ze meer verlies maken of minder winst. De overheid betaalt de rekening. Waarschijnlijk een voorstel dat Muyters heeft uitgerekend ? Is de N-VA gefrustreerd dat ze niet in de federale meerderheid zitten om daar hun stem te laten horen ?
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Daarom moeten we van dit land af, VLB.
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zeer verhelderend is het getal dat diverse overheden uitgeven aan gerechtelijke procedures tegen andere overheidsinstanties. Indien het N-Va deze weg wil bewandelen in het kader van "goed bestuur" zijn ze niet goed bezig. Ik denk dat er andere mogelijkheden zijn om de opvolging van de taalwetgeving af te dwingen, zeker in het kader van franstalige postbodes in Vlaanderen...
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is alsof de burgers de verkeersovertredingen van de politie zouden moeten betalen.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 6 augustus 2011 om 14:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wij betalen voor het onvermogen van ambtenaren, mandatarissen enz.. om gewoon deftig samen te werken & dat is véél meer dan wat de "transferts" kosten...
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Gewoon onaanvaardbaar, walen die in vlaandeen willen komen werken, die moeten werkloos in wallonie blijven, anders klopt het verhaal niet meer van die luie waal die geen job in vlaanderen wil aannemen.
Dit bericht zou enige nieuwswaarde hebben, mocht er ook bijverteld worden hoeveel vlaamse kandidaten er ten onrechte zouden geweigerd zijn. Dus nationalistisch gelul zoals gewoonlijk, scoren met de aanklacht van luiheid, en nogmaals willen scoren met discriminatie en niet naleven van taalwettenwetten, als het eerste verhaal niet lijkt te kloppen. pure demagogie Laatst gewijzigd door spherelike : 10 augustus 2011 om 16:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie werk wil vinden in een vreemd land, die moet de landstaal maar spreken! Laatst gewijzigd door bgf324 : 10 augustus 2011 om 17:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik praat 4 talen vlot, en daar kan ik me uit de slag mee trekken, een paar woordjes uit beleefdheid moet ook kunnen in de lokale taal, maar ik heb geen talen uit de balkan geleerd, en geen noors en zweeds, landen waar ik ook gewerkt heb. Zolang je niet de ambitie hebt om u daar te vestigen, is dat de moeite niet waard, dus ook niet voor walen, ondanks de belgische context, moet ik in alle eerlijkheid toegeven. Al da emo gedoe over taal en grond begint me stillekesaan de keel uit te hangen. Ik ben altijd schappelijk behandeld ondanks mijn onkunde van de plaatselijke taal, ik zie dan ook geen enkele reden om anderstaligen aan te spreken op hun gebrek aan kennis van de streektaal als ze hun werk naar behoren kunnen vervullen met ze kennen. In de persmededeling staat ook geen vermelding van slechte service, of fouten door taalonkunde. Wat een kerktorenmentaliteit |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zijn overigens niet meer volledig in overheidshanden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uit wikipedia: België is voor meer dan 50% aandeelhouder van Belgacom. De winsten vloeien dus terug naar de overheid voor 50%. De rest is genoteerd op de beurs en deze krijgen voor hun part ook dividenden. Van deze dividenden vloeit minstens 25% terug naar de staat onder vorm van roerende voorheffing. Als grootste aandeelhouder heeft België wel de mogelijkheid om de lijn die Belgacom volgt te bepalen. Als ze niet tevreden zijn, dat ze dan hun stem als aandeelhouder laten horen. Lees mijn voorbeeld van de politie maar eens terug. Het is exact in die richting dat het voorstel van de N-VA gaat.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementslid
|
![]() In Québec bestaan zo'n taalwetten toch al jaren.
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wie schrijft er onzin? Kunnen die postodes echt geen nederlands genoeg om hun werk te doen? Heeft nva dat gecontroleerd bij iedereen? Of beschikken ze niet over een attest dat ze tweetalig zijn, en is nva weer "met de wet in de hand" spijkers op laag water aan het zoeken? Ik blijf bij mijn standpunt van hypochriete nationalisten, die de walen beschuldigen van niet te willen werken, en als ze het dan toch doen, gaan vitten over attestjes. Zijn er fouten gebeurd, zijn er mensen die nadeel gehad hebben, zijn er vlamingen ten onrechte geweigerd? Dan pas is er iets te melden, maar dat zetten de ridders van de opgeklopte tegenstellingen niet in hun mededeling, waarschijnlijk bij gebrek aan. nu is het een hypochriete papieren oorlog. Laatst gewijzigd door spherelike : 12 augustus 2011 om 08:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Staatssecretaris
|
![]() Niemand draagt de last van die boetes, enkel de jaarcijfers van de bedrijven die de taalwetgeving aan hun laars lappen gaan erop achteruit gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is het niet zo dat elke expat de taal van de lokale bevolking spreekt. Vaak is het namelijk zo dat ze daar werken voor een multinational waar de voertaal over het algemeen Engels is. Zo is dat voor expats die naar Belgie komen ook. Geen kerktorenhaan die er naar kraait dat die mensen in het Engels communiceren. Het ligt natuurlijk anders als die mensen in contact moeten komen met de burgers van het land die niet voor het bedrijf werken. Dan is het nogal logisch dat je de landstaal van die mensen spreekt en is het niet logisch dat je verwacht dat die burgers uw taal spreken. Een simpel voorbeeldje. Als je voor pakweg DHL als expat in Belgie werkt op het hoofdkantoor waar de voertaal Engels is, dan is er uiteraard geen enkel probleem om de hele dag door Engels te spreken met je collegas aangezien er bij de aanwerving van je collegas verwacht wordt het Engels machtig te zijn. Hoe je je dan in je privéleven in Belgie behelpt is compleet je eigen zaak. Werk je echter op de customer service dienst dan wordt er van je verwacht dat je de mensen kan helpen in de landstaal. Wel mijn beste, ik kan u dus vertellen dat er van de postbodes van Bpost verwacht mag worden dat ze u in Brussel in het Nederlands te woord kunnen staan. Dat is de logica zelve en dat u dit hier met alle macht tracht te ontkennen en zelfs het woord demagogie in de mond neemt is te zot voor woorden.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |