![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() Peiling bij panel van 1.000 Vlamingen
Zijn Walen voor Vlamingen een blok aan het been? 57 procent vindt van niet 41 procent zegt ja 2 procent heeft geen mening. Moet Vlaanderen onafhankelijk worden? 63 procent zegt neen 35 procent zegt ja 2 procent heeft geen mening (Bron : VRTKIES.NET) Meest verassend is dat zelfs bij de blok-kiezers meer dan de helft tegen Vlaamse Onafhankelijkheid is.
![]() |
#2 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Het is niet omdat ze met veel fout zitten, dat ze het juist hebben. Ik vermoed dat U het zelfde denkt over de 20% VB-stemmers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() het is toch al heel wat meer dan die 6% die de bub laat uitschijnen
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() och, ik heb het altijd gezegd, enkel 1/3 van de VB kiezers zijn separatisten, de rest zijn racisten en stemmers omdat ze moeten stemmen...
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Was het niet zo dat vooral bij de neen stemmers (tegen vl onaf) vooral de jongeren en studenten terug te vinden waren.
Aan hun is de toekomst.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het probleem is dat de meeste mensen helemaal geen interesse voor politiek hebben. En die komen natuurlijk nog altijd met dezelfde argument "België is al zo klein". Ze beseffen niet dat Vlaanderen en Wallonië in feit twee totaal andere landen zijn. Zelfs mijn vader die Franstalig is, die nu in Vlaanderen woont en die helemaal niet nationalist is, heeft het gevoel dat wij in twee totaal andere werelden leven. Mijn vader heeft ook in Brussel en in Wallonië geleefd, hij kan dus uit ervaring spreken. En hij beschouwt al Vlaanderen als een land. Het gaat in dit geval niet over nationalisme maar wel over een vaststelling. Wat weten nog de Vlamingen over wat in Wallonië gebeurt? Niets, ze kijken liever richting Nederland. Wat weten de Walen over wat in Vlaanderen gebeurt? Niets, ze kijken liever richting Frankrijk.
Dat zijn feiten die niemand kan ontkennen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bovendien, als je de studie bekijkt die onlangs uitgekomen is rond de poltieke interesses van jeugd weet je genoeg. Ik vind 35% akkoord op zo'n drastische en ongenuanceerde vraagstelling eigenlijk wel veel. Ik had eerder rond de 25 verwacht of zo. Als ik op café of zo vertel dat ik vlaams-nationalist ben, krijg ik eerst de clichézever naar mijne kop. Maar als ik dan ten gronde uitleg waarom ik dat ben, dan zijn er veel die bijdraaien. Bijna iedereen verstaat mijn keuze dan, en een groot deel kan er zelfs mee akkoord gaan. Maar het probleem is nog altijd dat die uitleg waarom Vlaanderen beter op eigen benen staat, niet aankomt bij 90% van de mensen. Een andere studie toont dit trouwens aan: bij mensen die de politiek heel nauwgezet volgen en weten hoe de vork in de steel zit is het aandeel vlaamsvoelenden merkelijk groter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Zelfs op de politieschool is het schrijnend. De waaltjes krijgen elke keer een nieuwe bus als ze ergens naartoe moeten, de vlamingkjes moeten met een ouwe aftandse bus van het leger mee. De waaltjes mogen altijd eerst onder de douches na de sporttrainingen, de vlamingkjes braaf wachten. De waalse instructeurs vertikken het van nederlands te spreken, terwijl de vlaamse instructeurs les geven aan vlamingen en walen. Resultaat : een halve klas afgestudeerde politieagenten die op 13 juni op de N-VA gaan stemmen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Schepen
|
![]() ![]() Die enquete lijkt me allesbehalve wetenschappelijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() vorig jaar was 65% tegen een onafhankelijk Vlaanderen.
Dit jaar 63% Alle twee cijfers van de VRT Dus als we nog 7 jaar door gaan staan we gelijk ![]()
![]() |
#13 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
35% voor onafhankelijkheid, onomwonden zonder verdere verduidelijking is een succes! ( dit zijn 2.100.000 mensen !!! ) 63% tegen Vlaamse onafhankelijkheid... hierin zitten unitaristen, federalisten, confederalisten.... Ook niet zo "vast" dus! Tot spijt van wie het benijd, de Vlaamse staat is niet ver af.
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tenzij de flaminganten uitsterven tegen dan... de goede Belgen zitten immers (en dat is begrijpelijk) bij de jongeren
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U behoort tot een minderheid, mijn beste ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laat me een ding duidelijk stellen, mijn beste.
Het resultaat dat u haalt met de verkiezingen is niet enkel het resultaat van de N-VA, maar grotendeels dat van de CD&V. N-VA is in de minderheid qua stemmen in het kartel. Ik wil hier dus nergens lezen: N-VA haalde ...%! 8) CD&V heeft nog altijd veel meer kiezers dan N-VA ooit zal hebben.
![]() |
#20 |
Staatssecretaris
|
![]() M'n beste, ik zou niet te veel zeggen, want over BUB wordt niet eens gesproken in de media.
Dat er weinig jongeren Vlaams-nationalist zijn durf ik geloven. Dat er weinig belgicist zijn zal ook zo zijn. De reden is heel simpel; het zijn beide politieke idealen en de jongeren tegenwoordig liggen niet wakker van zo'n zaken. Nu, ik ben zelf maar 20, dus ik ben ook een jonge nationalist. Vroeger had ik een totaal verschillende mening maar door m'n studies en interesse voor politiek is er veel veranderd. Ik ken ook dat gevoel dat je in een café niet vlug moet zeggen dat je Vlaams-nationalist bent. Ik deed het ooit eens in klas, en een paar begonnen al met verwijten naar m'n hoofd te gooien, dat ik een extremist ben, onverdraagzaam, noem maar op. Een goede vriend van mij had ook af en toe kritiek op m'n mening. Net zoals de meeste mensen groeide hij op met het idee dat Vlaams-nationalisme staat voor onverdraagzaamheid, fascisme, conservatisme, enz. Toen ik hem uitlegde waarom ik Vlaams-nationalist ben geworden begreep hij me maar al te goed. De VU realiseerde zich dit voor een stuk juist voor de splitsing. Veel leden realiseerden zich dat het Vlaams-nationalisme nogal droog en conservatief overkomt bij veel jongeren, en daar hebben ze ook iets aan proberen doen. Spijtig genoeg gingen sommigen een brug te ver op dat vlak. Ik weet niet meer in welke topic, maar iemand had een post gezet i.v.m. een onderzoek naar het stemgedrag tijdens de verkiezingen van '99 door de KUL (niet zeker). Die studie toonde dat VU/ID21 verhoudingsgewijs het hoogste aantal kiezers tussen de 18 en 25 had. |
![]() |
![]() |