Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2011, 20:38   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Een van laatste Belgische collaborateurs overleden

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111007_185

Kijk eens aan !

Dank zij een bisschop ontsnapt.
En nog zo'n paar details, die eigenlijk nog veel meer frapperen ...

Citaat:
Paul Van Aerschodt, een van de laatste Belgische collaborateurs tijdens de Tweede Wereldoorlog, is donderdag op 88-jarige leeftijd overleden. Dat heeft de krant La Libre Belgique vrijdag aangekondigd.

Iets voor de middag overleed de man in het ziekenhuis van San Sebastian in Spanje, waar hij sinds 1964 woonde. Hij heeft zich nooit moeten verantwoorden voor het Belgische gerecht. De uitvaart vindt volgens de website www.rememori.com zaterdag plaats in het crematorium van Polloe in San Sebastian.

Van Aerschodt is in 1922 in Houdeng-Aimeries (La Louvière) geboren. Tijdens de oorlog werd Van Aerschodt 'Le Grand blond au Revolver' genoemd. Hij werd bij verstek in 1946 ter dood veroordeeld omdat hij vier jaar met de nazi's samengewerkt had. Hij verklikte honderden, zelfs duizenden Belgen die aan het opgelegde werk probeerden te ontkomen.

Onder een valse naam en dankzij een bisschop, die hem aan een visum voor Bolivia hielp, vluchtte hij via Spanje naar Latijns-Amerika. In 1964 keerde onder de naam Juan Pablo Simons de Aerschot, met Boliviaanse nationaliteit, terug naar Spanje. De Belgische Justitie waande hem dood. De zaak kwam in 2007 echter weer boven water toen een nationale vereniging van voormalige verzetsstrijders hem in het Spaanse San Sebastian lokaliseerde.

De krant La Dernière heure vond hem terug. "Ja, ik was een collaborateur, en dan?", zei hij in februari tegen de krant. "Ik moest iets doen, en ik was niet van plan schoenen te verkopen."

Ondanks zijn veroordeling minimaliseerde hij zijn rol, die hij "een eenvoudige administratieve schakel" noemde.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 20:58   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De krant La Dernière heure vond hem terug. "Ja, ik was een collaborateur, en dan?", zei hij in februari tegen de krant. "Ik moest iets doen, en ik was niet van plan schoenen te verkopen."
Een verstandig man alleszins.
Oud 7 oktober 2011, 21:34   #3
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Erg dat dergelijke rotzakken nooit voor het gerecht zijn kunnen gebracht worden. Er zijn er veel aan de galg ontlopen, door naar het buitenland te vluchten.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 21:47   #4
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Erg dat dergelijke rotzakken nooit voor het gerecht zijn kunnen gebracht worden. Er zijn er veel aan de galg ontlopen, door naar het buitenland te vluchten.
Bent u pro-doodstraf ?
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 21:51   #5
freelancer
Banneling

Standaard

Was dat een Vlaming?
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 00:17   #6
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Was dat een Vlaming?
Nee, maar die waren er ook genoeg.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be