Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2010, 10:07   #1
artisjok
Banneling

Standaard cannabisregulering, een crisismaatregel?

cannabisregulering, een crisismaatregel?

Op 8 december wordt er in het Europees parlement een Openbare hoorzitting gehouden over “cannabisregulering, een crisismaatregel?”.

"De hoorzitting is bedoeld als ontmoetingsmoment tussen vertegenwoordigers van Europese Burgerverenigingen, academici uit het cannabiswerkveld en leden van het Europees Parlement en van de Europese Commissie.

Het doel van de hoorzitting is te komen tot een oproep voor een ‘onderzoek naar het impact’ van het cannabisbeleid in de Europese Unie. Dit onderzoek moet de positieve en negatieve gevolgen van het bestaande beleid, gebaseerd op een feitelijk totaalverbod, in kaart brengen. Daarnaast moet het onderzoek hetzelfde doen voor afwijkende beleidsmodellen die eerder werken met regulering van de cannabismarkt.

Op de hoorzitting zullen verschillende cannabisreguleringsmodellen worden voorgesteld waarbij de cannabismarkt wordt georganiseerd zonder feitelijk totaalverbod, zoals die in de praktijk worden toegepast in Portugal, Nederland (coffeeshops), Spanje en België (Cannabis Social Clubs) of de VS (Medische verdeelpunten, de cannabisapotheken).

Ook staat de voorstelling van de resultaten van een onderzoek in een representatief aantal Europese lidstaten op het programma. Met de hulp van onze ENCOD-leden zullen we in de volgende maanden dit onderzoek organiseren. Het onderzoek is een peiling naar de cijfers die beschikbaar zijn over de mogelijke besparingen door een legaal gereguleerde cannabismarkt en cijfers over de mogelijke belastingsinkomsten die deze maatregel kan opbrengen.
.....
Verwacht resultaat: een officieel verzoek aan de Europese Commissie om deze impactstudie te realiseren teneinde de kosten voor overheden van het cannabisverbod en de mogelijke opbrengsten te berekenen.

Live-registratie via internet is voorzien."

lees meer
http://www.encod.org/info/OPENBARE-H...-CANNABIS.html

Wordt het in de toekomst dan toch mogelijk om een drugsbeleid te voeren op basis van objectieve criteria en feiten, een afwegen van voor- en nadelen i.p.v. op basis van een geloof?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2010, 14:45   #2
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

De vraag is niet wordt het geregulariseerd, maar wanneer.
Oud 22 mei 2011, 14:39   #3
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
cannabisregulering, een crisismaatregel?

Op 8 december wordt er in het Europees parlement een Openbare hoorzitting gehouden over “cannabisregulering, een crisismaatregel?”.

"De hoorzitting is bedoeld als ontmoetingsmoment tussen vertegenwoordigers van Europese Burgerverenigingen, academici uit het cannabiswerkveld en leden van het Europees Parlement en van de Europese Commissie.

Het doel van de hoorzitting is te komen tot een oproep voor een ‘onderzoek naar het impact’ van het cannabisbeleid in de Europese Unie. Dit onderzoek moet de positieve en negatieve gevolgen van het bestaande beleid, gebaseerd op een feitelijk totaalverbod, in kaart brengen. Daarnaast moet het onderzoek hetzelfde doen voor afwijkende beleidsmodellen die eerder werken met regulering van de cannabismarkt.

Op de hoorzitting zullen verschillende cannabisreguleringsmodellen worden voorgesteld waarbij de cannabismarkt wordt georganiseerd zonder feitelijk totaalverbod, zoals die in de praktijk worden toegepast in Portugal, Nederland (coffeeshops), Spanje en België (Cannabis Social Clubs) of de VS (Medische verdeelpunten, de cannabisapotheken).

Ook staat de voorstelling van de resultaten van een onderzoek in een representatief aantal Europese lidstaten op het programma. Met de hulp van onze ENCOD-leden zullen we in de volgende maanden dit onderzoek organiseren. Het onderzoek is een peiling naar de cijfers die beschikbaar zijn over de mogelijke besparingen door een legaal gereguleerde cannabismarkt en cijfers over de mogelijke belastingsinkomsten die deze maatregel kan opbrengen.
.....
Verwacht resultaat: een officieel verzoek aan de Europese Commissie om deze impactstudie te realiseren teneinde de kosten voor overheden van het cannabisverbod en de mogelijke opbrengsten te berekenen.

Live-registratie via internet is voorzien."

lees meer
http://www.encod.org/info/OPENBARE-H...-CANNABIS.html

Wordt het in de toekomst dan toch mogelijk om een drugsbeleid te voeren op basis van objectieve criteria en feiten, een afwegen van voor- en nadelen i.p.v. op basis van een geloof?
Waarom start je geen topic over alcohol?
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2011, 14:52   #4
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Waarom start je geen topic over alcohol?
Omdat alcohol reeds legaal is; en voor alcohol dus niet gevolgen van het verbod gelden.
Oud 22 mei 2011, 15:32   #5
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Red Panda Bekijk bericht
Cannabis vertroebeld het revolutionair gedachtegoed van de jeugd en herleid hen tot patattenzakken.
Het is wat simpel gesteld, maar het komt daar inderdaad maar al te vaak op neer.
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2011, 14:04   #6
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan Bekijk bericht
Het is wat simpel gesteld, maar het komt daar inderdaad maar al te vaak op neer.
En alcohol doet dat niet ofwa
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2011, 15:45   #7
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
En alcohol doet dat niet ofwa
Ook. Maar precies toch minder, naar mijn bescheiden aanvoelen. Ikzelf en genoeg mensen in mijn omgeving kunnen dagenlang motivatieproblemen krijgen van smoren. Daarom ben ik er ook mee gestopt.

Laatst gewijzigd door Ganzenbordfan : 23 mei 2011 om 15:45.
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2011, 17:13   #8
artisjok
Banneling

Standaard

In deze trailer voor de te verwachten EU Drugstrategie 2013-2020, belooft de Commissie het beleid waarvan ze weet dat het niet werkt zoals bleek uit het onderzoeksrapport dat de Commissie zelf publiceerde in 2010, verder te versterken. Anderzijds zijn er ook de studies die berekenen dat de combinatie van de decriminalisatie van drugs (met een aanzienlijke vermindering van handhavingskosten) en een wettelijke regulering van de cannabismarkt in de EU kan leiden tot een besparing van 35 �* 60 miljard Euro (tussen 70 en 120 euro/persoon/jaar). Dit interesseert de Brusselse bureaucraten niet. Hun enige doel is het verzekeren van het verspillende en schadelijke status quo.
http://www.encod.org/info/ENCOD-BULLETIN-81,3377.html
Oud 13 november 2011, 18:05   #9
Zapatista
Parlementslid

Zapatista's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook. Maar precies toch minder, naar mijn bescheiden aanvoelen. Ikzelf en genoeg mensen in mijn omgeving kunnen dagenlang motivatieproblemen krijgen van smoren. Daarom ben ik er ook mee gestopt.
Ik ga deels akkoord, ik denk dat cannabis een demotiverend effect kan hebben maar dat dit afhangt van in welke regelmaat er gebruikt word en dat dit verschilt van persoon tot persoon.
Oud 13 november 2011, 19:56   #10
Knabbelaar
Lokaal Raadslid

Knabbelaar's schermafbeelding

Standaard

Niemand moet mij nog vertellen waarom cannabis criminalisatie verdient. Ik heb een goede vriend verloren aan AIDS, als gevolg van het delen van een besmette cannabisnaald.
Knabbelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2011, 10:34   #11
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knabbelaar Bekijk bericht
Niemand moet mij nog vertellen waarom cannabis criminalisatie verdient. Ik heb een goede vriend verloren aan AIDS, als gevolg van het delen van een besmette cannabisnaald.
En dat is het dan?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2011, 18:09   #12
Knabbelaar
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
En dat is het dan?
Blijkbaar. Zonder weerwoord houdt het hierbij op ja.
Oud 15 november 2011, 18:34   #13
freelancer
Banneling

Standaard

Alleen het vrijmaken van de drugsmarkt kan Europa redden... volgens sommigen...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2011, 18:58   #14
Knabbelaar
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Alleen het vrijmaken van de drugsmarkt kan Europa redden... volgens sommigen...
Dat is best mogelijk. Zo kan een ambacht als glasblazen uit de marginaliteit gehaald worden. De cannabisconsument raakt ook nooit uitgepraat over waterpijpen. Voor elke instelling is er wel een andere.
Oud 15 november 2011, 19:05   #15
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dramatische problematiek, die besmette cannabisnaalden... Vooral voor degenen die hun cannabis met wortel en al spuiten...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2011, 19:06   #16
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een cannabisnaald? Sterk bezig... Past maar op want er staat een zwart kruis op uw voorhoofd.

BTW die besmette naalden (bij H) zijn een GEVOLG van het verbod, en zouden niet voorkomen bij legalisatie.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2011, 19:46   #17
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Red Panda
Cannabis vertroebeld het revolutionair gedachtegoed van de jeugd en herleid hen tot patattenzakken.
Het is wel niveauloos simpel gesteld door Panda. Mag je ook al geen pintje meer drinken?
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2011, 21:20   #18
Knabbelaar
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Een cannabisnaald? Sterk bezig... Past maar op want er staat een zwart kruis op uw voorhoofd.

BTW die besmette naalden (bij H) zijn een GEVOLG van het verbod, en zouden niet voorkomen bij legalisatie.
Een zwart kruis op mijn voorhoofd? Hoe kom ik daaraan? Kunt u mij dat eens verklaren want ik begrijp het niet zo goed hoor.

Dat besmette naalden niet meer zouden voorkomen bij legalisatie durf ik toch in twijfel te trekken. Ik zeg maar, er zijn er altijd die de extremen gaan opzoeken. Maar ergens heb je wel gelijk: het zou beter zijn voor de volksgezondheid, en de economie, als een gebruiker altijd bij de lokale middenstand terecht kan voor een nieuwe steriele injectienaald.

Nu schiet er mij nog de volgende bedenking binnen: kun je een naald niet ontsmetten met goedkope vodka?
Oud 16 november 2011, 18:28   #19
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een zwart kruis op mijn voorhoofd? Hoe kom ik daaraan? Kunt u mij dat eens verklaren want ik begrijp het niet zo goed hoor.

Dat besmette naalden niet meer zouden voorkomen bij legalisatie durf ik toch in twijfel te trekken. Ik zeg maar, er zijn er altijd die de extremen gaan opzoeken. Maar ergens heb je wel gelijk: het zou beter zijn voor de volksgezondheid, en de economie, als een gebruiker altijd bij de lokale middenstand terecht kan voor een nieuwe steriele injectienaald.

Nu schiet er mij nog de volgende bedenking binnen: kun je een naald niet ontsmetten met goedkope vodka?
U liegt, aangezien cannabis NOOIT wordt ingespoten. Dit is door de plantaardige vorm van het product onmogelijk. Gezien u expliciet cannabisnaalden vermeldt is de enige conclusie dat u liegt. QED.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 18:55   #20
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dat ze stoppen met daarover,op onze kosten,te lullen....Het komt mij voor dat volksvertegenwoordigers op alle niveau's met veel belangrijker zaken zouden moeten bezig zijn..(zoals : het post-Rijnland-model Europa)

Wat de thread betreft:

Koffie,alcohol en nicotine gereguleerd,met een uitsterfscenario voor laatst genoemde.
ALLE andere opwekkende- of stimulerende middelen enkel en uitsluitend op medisch voorschrift...

te simpel zeker?
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be