![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Interessant standpunt van Patrick Loobuyck in de standaard.
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=7C3N4VLB De trigger van dit artikel is dit: Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#2 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() De vrijheid van geweten, de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van ondernemen en de vrijheid van organisatie zijn, behalve die laatste, allemaal individuele rechten. Godsdienstvrijheid komt echter aan een groep toe, net zoals ook in het bijzonder anti-discriminatiewetten (Jan kan zich niet gediscrimineerd voelen omdat een werkgever Jef aanneemt in plaats van hem; hij werd immers gediscrimineerd, maar een individueel onderscheid -discrimen in het Latijn- maken mag men).
Althans zo zie ik het. Het lijkt me een interessante discussie, maar dan veeleer zou de vraag moeten zijn of door de staat erkende groepen een bijzondere bescherming moeten krijgen die het individu niet heeft. Immers geeft de wet ook de indruk dat bijvoorbeeld Marokkanen bijzondere rechten hebben (namelijk het recht om niet vanwege hun godsdienst, huidskleur of nationaliteit onderscheiden te worden). Mij lijkt dit niet per se iets slecht, maar men moet groepsrechten wel met mate toepassen. Laatst gewijzigd door respublica : 9 maart 2012 om 18:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Jij hebt dus het recht (zelfs als er geen godsdienstvrijheid bestaat) om je aan te sluiten bij de katholieken, om daarvan en daardoor te denken wat je wil, om de visie daarvan te publiceren, om kerkdiensten te organiseren en een hostiefabriek te starten. Maar godsdienstvrijheid geeft je ook het recht om neer te schrijven dat homo's ter dood moeten worden gebracht bijvoorbeeld. Voor iedereen is dat hatespeech, voor geloofsboeken is dat toegestaan. Gelovigen mogen dus meer dan vrijzinnigen. En dat is principieel verkeerd.
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Dan toch ook geen aparte wetten voor homoseksuelen, want dat valt toch wel ook onder de gewone wetten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() Ik denk niet dat religieuzen meer mogen dan vrijzinningen. Uiteindelijk zal die vrouw haar hoofddoek moeten afdoen als ze wil werken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het is echter noodzakelijk dat de overheid een onderscheid maakt en bepaalde groepen beschermt, omdat racisme iets reëels is. Ook tegen godsdiensten wordt gediscrimineerd: het is dus beter dat de overheid officiële godsdiensten erkent en godsdienstvrijheid beschermt, ook al is het helemaal niet de taak van een werkelijk seculiere overheid om godsdiensten al dan niet te erkennen. Laatst gewijzigd door respublica : 9 maart 2012 om 23:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
een hoofddoek-dragende moslima kan neutraler zijn dan een in uniform gestoken hoger ambtenaar van justitie (hoeveel zijn er al niet omgekocht?)
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain "Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler Laatst gewijzigd door Sywen : 9 maart 2012 om 23:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Godsdiensten kunnen geen wetten uitvaardigen, en voor zover ik weet zijn godsdienstige overtuigingen nog steeds ondergeschikt in een bepaalde samenleving aan de wetten van de rechtsstaat. Je zou zeker kunnen zeggen dat voor godsdienstige overtuigingen eigenlijk precies hetzelfde zou moeten gelden als voor alle andere overtuigingen. Echter zijn godsdiensten volgens mij te specifiek daarvoor; ze hebben vastliggende feestdagen, gebruiken, gewetensbezwaren, erediensten, etc die hun anders maken dan bijvoorbeeld een politieke partij. Volgens jou zouden moslims nooit vrijaf mogen nemen voor bijvoorbeeld het Suikerfeest, tenzij dit officieel erkend wordt. Dit lijkt me toch nog iets anders dan betaald vrijaf nemen voor de partijdag van de N-VA. Laatst gewijzigd door respublica : 9 maart 2012 om 23:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() Dan heb je het over het innerlijk karakter van de persoon die de hoofddoek draagt. Daar gaat het niet om: het gaat evenmin om de vraag: "kan een ambtenaar met een hoofddoek neutraal zijn?", maar om de vraag: "heeft een overheidsdienst nog een neutrale uitstraling indien de bedienden aan het loket duidelijk hun religieuze overtuigingen kenbaar maken door bijvoorbeeld een kruisteken of een hoofddoek?"
Laatst gewijzigd door respublica : 9 maart 2012 om 23:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom denk je dat?
![]() |
![]() |
#14 |
Minister
|
![]() @SuperStaaf
In post #11 heb ik die woorden uit mijn eerste post genuanceerd. Laatst gewijzigd door respublica : 10 maart 2012 om 03:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Dat mag je me niet verwijten. Van mij mag iedereen vrijaf nemen op een voor hen speciale dag, wat daarvan ook de reden mag zijn. Maar ook dit wordt problematisch in een land waar 'het land' niet moslim is en die feestdag niet neemt, ter wijl een grote groep tegelijkertijd dat recht opneemt. Naar gelang de grootte van die groep moslims kan dat het leven op een werkdag stilleggen. Daar gaat op een bepaald moment moeten over nagedacht worden, en misschien moeten we dan wel eindigen zoals indonesie en alle religieuze feestdagen officieel erkennen. Of andersom, geen enkele erkennen een een "pool" van dagen vrij te kiezen geven. Welk van die het meest werkbare is laat ik aan anderen over.
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://4.bp.blogspot.com/_iLw3oAkW_m...Meiresonne.jpg
![]() http://ulenest.punt.nl/upload/zelf7ig.jpg http://ulenest.punt.nl/upload/qu1239vc.jpg http://a0.twimg.com/profile_images/1...OU-make-it.jpg http://savingsscoop.com/motivational...ake-it-103111/
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |