![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() ik neem aan dat dit oud is , ik zat ff te google-en en kwam op dit intresante stukje
Noord-Brabant wil zich met Zeeland en Limburg afscheiden 'S HERTOGENBOSCH/DEN HAAG - In navolging van het nu al enthousiast ontvangen initiatief van een nieuwe provinciale partij die streeft naar meer autonomie voor de drie noordelijke provincies, hebben vandaag de provinciale staten van Noord-Brabant zich uitgesproken voor een grotere mate van zelfstandigheid van de rest van Nederland. Samen met de provincies Zeeland en Limburg is een meerderheid van de Statenleden voor de vorming van een zuidelijk gewest, met een eigen parlement. In politiek Den Haag reageerden politici van beneden de rivieren, zoals CDA'ers Van der Hoeven en Verhagen, gematigd enthousiast. Hun reacties in het Limburgs waren zelfs voor ons Brabanders echter onverstaanbaar. Andere politici toonden een niet geringe mate van scepsis. 'Al ze niet gauw dimmen dan degraderen we ze weer tot generaliteitslanden, net als tijdens de Republiek,' bromde een bewindsman, die anoniem wilde blijven, voordat hij in zijn Bentley stapte. ik ben er voor te vinden alvast ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() ik stel voor dat de Hoofdstad Breda woord , want Maastricht is de Hoofdstad van Nederlands Limburg , Den Bosch is dat van Noord Brabant , en Middelburg is dat volgens mij van Zeeland
Eindhoven heeft zelf al genoeg aandacht als grootste stad in het Nederlands Zuiden Tilburg is ook groot zat ik stel Breda voor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() Zuid-Nederland op zich of meteen mee met West-Limburg of desnoods met heel Vlaanderen? Ik bedoel: de afkeer van Olland ten noorden van de Moerdijk verenigt toch alles?
![]()
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nederland lijkt mij -net als Duitsland- een land dat ideaal is voor federalisme. Je hebt een sterk Nederlands natiegevoel, maar de onderlinge verschillen verplicht ze om de deelstaten een zekere autonomie te gunnen.
Ik denk wel niet dat Holland dit snel zal accepteren. Misschien moeten er in noord en zuid maar federalistische partijen komen om de traditionele partijen op te zwepen richting federalisme. In België is federalisme mislukt omdat er geen Belgisch natiegevoel bestaat (tenzij bij diegenen die ervoor betaald worden). Maar dat heb je in Nederland wel. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 2 juli 2006 om 12:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() Eén of meerdere federalistische partijen of een federalistische beweging met een netwerk in de bestaande landelijke en regionale partijen, een soort drukkingsgroep, zal ook voldoen. Maar een gefederaliseerd of geregionaliseerd Nederland opent ook perspectieven voor een eventuele aansluiting van Vlaanderen als GELIJKWAARDIGE partner, als aansluitende regio of landsdeel.
In Nederland komt de discussie vooral op gang dankzij het gezamenlijk optrekken van de Partij voor het Noorden (http://www.partijvoorhetnoorden.nl/) en de Fryske Nasjonale Partij (http://www.fnp.nl/) en door de Commissie Andeweg van de PvdA die als bestuurlijke vernieuwing "landsdelig bestuur" voorstelde: zie http://pvda.nl/renderer.do/menuId/10...anceId/107734/ .
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goed plan, maar ik ben sowieso van mening dat lokale overheden meer macht moeten krijgen, maar dat is mijn mening.............
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gouverneur
|
![]() Alleen gaat jouw partij in het ergste Randstad-gerichte kabinet ooit zitten. En toont jullie D66-jongeren de enorme Ollandse domheid door in Bergen op Zoom in februari 2005 over held Van Speyk te beginnen en die als opposant te vermelden van Antwerpenaren die door baron Chassé al voorbewerkt waren niet meer in opstand te komen tegen "Heilstaat Belziek".
En als ik het verder goed begrijp wil jij gemeentes als trekker van Vl-NL-samenwerking? Maak je er daardoor geen grensgevallen van?
![]() |
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Zover ik weet, kan er uiteraard naast zitten, is regionalisering in Nederland altijd al aanwezig geweest. Nederland voor de Bataafse Republiek was eigenlijk semi-confederaal met een overkoepelende monarchie en bestuur. Pas onder de Bataafse Republiek is er een echt centraal gezag gekomen.
Nederlanders ter wereld, verbeter mij als ik fout ben!
![]() |
#9 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien ik maakte alleen een punt, geen conclusie betreffende de macht van de gemeentes. Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 3 juli 2006 om 11:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#13 |
Gouverneur
|
![]() Ik ook niet en het lijkt me een Broodje Aap-verhaal, maar ik kan me het gevoel waarop het gebaseerd is levendig voorstellen.
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verdonk was de druppel. Referendum was geen verkiezingsbelofte en de burgemeerstersverkiezing was in het paasakkoord gecompenseerd omdat de Partij van de Arbeid niet mee wou.
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 4 juli 2006 om 13:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Gouverneur
|
![]() Oftewel: wat heeft D66 toch weer veel binnen gesleept! En zou ik aan zo'n partij de federalisering van Nederland op- en overdragen? Nee dan liever aan de achterban van de Onafhankelijke Senaatsfractie!
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De enige reden dat D'66 niet veel heeft kunnen doorvoeren is omdat ze bij de conservatieve CDA in het kabinet zitten. Ze zijn destijds in het kabinet gaan zitten om te voorkomen dat de extreem-orthodoxe SGP of de instabiele LPF aan zou schuiven. Volgens mij is trouwens in Vlaanderen ook niet alles koek en ei
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Misschien blijven jullie je ook vooral op Nederland richten om erger te voorkomen? Je zegt het zelf toch, in Vlaanderen is ook niet alles koek en ei? Hoezo niet? Partnerpartij spirit zit zowel in de Vlaamse als de federale regering, maar ja, die verraden hun achterban tenminste niet zo schandalig als ... vul zelf maar in, ik wil u niet beledigen.
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarschijnlijk had u na de dood van Pim Fortuijn niet goed opgelet. De partij werd groot, maar was instabiel. D'66 wou , na de val van Balkenende II, verantwoordelijkheid nemen en niet zo'n partij het land laten besturen, dat was namelijk niet in het landsbelang. Bovendien bleek samenwerking met CDA en VVD helemaal niet zo moeilijk, aangezien ze ook 2 kabinetten lang in de paarse coalitie hebben gezeten (PVDA+VVD+D'66). Wat betreft de kwestie van de Burgermeestersverkiezing en Uruzgan; Erg jammer dat de burgermeestersverkiezing er niet is doorgekomen, maar ja... Je moet je maar afvragen of je daar een kabinet, dat zulke belangrijke hervormingen moet doorvoeren, om wilt laten vallen. Dat ze zich hebben laten omkopen met het Paasakkoord om de situatie in het kabinet te laten bekoelen, tsja... daar kan ik het niet mee eens zijn. Maar daar was een groot deel van de partij aanvankelijk al tegen. Ik vind het overigens wel goed dat D'66 ervoor heeft gekozen geen verantwoordelijkheid meer te dragen voor Verdonk. Ze is een vrouw die alleen aan zichzelf denkt, niet nadenkt bij haar uitspraken (behalve als het potentie heeft haar ego te vergroten) en ook nog eens keihard liegt in de 2e kamer over de gang van zaken betreffende de ''brief'', die Verdonks politieke straatje moest schoonvegen, in ruil voor Hirsi Ali's paspoort. Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 5 juli 2006 om 18:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Gouverneur
|
![]() Neemt niet weg dat Balkenende II onder die "belangrijke hervormingen" zaken vatte die ik niet voor mogelijk had gehouden voor een regering met D66 erin. Hoe het zorgstelsel hervormd werd over de rug heen van chronisch zieken en lijders aan zeldzame ziekten, om een voorbeeld te geven.
![]()