![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Banneling
|
![]() Discussie is aan de gang over verplicht volkomen duurzame vleessproductie in NL Noord Brabant. Dit zou over acht jaar moeten werkelijkheid geworden zijn. Megastallen zouden diervriendelijk moeten worden.
Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 3 september 2011 om 10:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vraag me af vanwaar het voedsel komt voor die dieren. Ook plaatselijk en duurzaam geproduceerd? Als men over 'duurzaam' spreekt zou men eigenlijk verder moeten kijken dan de landsgrenzen. Thuis 'duurzaam' en elders predator is een contradictie die de Europeaan nogal eens kenmerkt.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 september 2011 om 12:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als ze dat gaan verduurzamen zal het gedaan zijn met die import ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De krankzinnigheid ten top "duurzaam" geproduceerd vlees. Achterlijker dan achterlijk.
Voor wat betreft antibiotica weer hetzelfde: waar massaal dieren worden gefokt treden massa' s infectieziekten op die de dieren aan elkaar doorgeven. Dan verhaal kennen we al enige tientallen jaren. Enige remedie: extensieve landbouw. Voor de rest: bullshit met kapitalen .......
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uitstoot onduurzame landbouw & veeteelt 27% Daar mag paal en perk worden gesteld op wereldschaal. Niet alleen in Moord-Brabant, ik bedoel Noord-Brabant |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() In landbouw en veeteelt is niets duurzaam. De mens helaas wel en de veroorzaker van voornoemde problemen.
Duurzame landbouwpolitiek is een zieke kreet van de politiek. Er is niets dat duurzaam is in akkerbouw. Men zaait, men oogst maar men oogst geen enkele ' duurzaamheid ' !!! De oogst hangt af van weersomstandigheden en die zijn zeker niet 'duurzaam' .
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Ik weet ook niet wat ze bezielt, maar de Nederlandse politici willen de vleesproductie over acht jaar duurzaam.
Ik wil natuurlijk in het geheel geen vleesproductie. Dat is pas 10 keer meer belastend voor het milieu dan plantaardige voeding. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Een mens is een organisme met een variabel dieet en een variabel voedselpatroon en zeker geen product van de politieke lobby die wil uitmaken welk voedsel wij mogen nuttigen.
Als deze absolute waanzin nog even doorgaat dan moet ik helaas gaan vrezen dat Breivik het misschien toch bij het rechte eind heeft.
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Ik vrees dat duurzame vleesproductie een contradictio in terminis is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() @Johan
Afgezien daarvan: je kunt nu eenmaal niet op een bepaalde akker voortdurend duurzaam hetzelfde product verbouwen. Wisselbouw is een strikte noodzakelijkheid, met periodieke rustperioden. Het woord duurzaam in het algemeen gebruik is nu een reclameslogan die oneigenlijk door industrie en politiek wordt gebruikt. Zoals bv: "Duurzame energie" - ook al zo' n oplichters kreet, want evenmin als landbouw is energie duurzaam. De energie van eb en vloed is duurzaam, nochtans is er niemand die daar een profitabel gebruik van weet te maken. Akkerbouw is niet duurzaam omdat economische en politieke omstandigheden er invloed op kunnen uitoefenen, laat staan de verslechterende weersomstandigheden. Kijk naar Afrika en dan heb je daar het levende bewijs dat landbouw niet duurzaam is. Kortom, dit is politieke kretologie uit de tijd van het Marxisme. Hoort thuis in de categorie "communistische landbouwgeschiedenis" - ga ik me toch afvragen of het communisme in een versluierde vorm weer aan het terugkomen is.
![]() |
#12 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De energie van de zon (en afgeleiden zoals eb en vloed, en wind) kunnen we duurzaam noemen, ook al weten we dat ook die eindig is. duurzaamheid is dus op de keper beschouwd dan misschien onbestaande, maar het tijdsperspectief van zonne-energie is lang genoeg om praktisch gezien de term duurzaam erop de te plakken. Of die duurzame energie 'rendabel' is is een hele discussie op zich, maar het is zeker niet alleen een economische discussie uitgaande van actuele 'prijzen', het is evenzeer een discussie over prioriteiten. Hoeveel zijn we bereid te betalen voor onze luchtverontreiniging? In hoeverre zijn we bereid rekening te houden met de gevolgen van ons gedrag op toekomstige generaties? enz... Het gaat hier uiteindelijk om de evolutie van een moraliteit in confrontatie met een probleem dat zich voor het eerst op wereldschaal aan ons presenteert. Zelfs vele grote religies hebben geen antwoorden gegeven op de huidige vraagstukken. Integendeel, ging men gemakkelijk uit van een eindeloze aarde die ten dienste stond van de mens. Men stimuleerde een ongebreideld predatorgedrag van de mens op de aarde. Uitzondering dient gemaakt voor de dikwijls zeer oude religies die dicht bij die aarde staan. Van hen kunnen we wel iets leren in deze tijd, zoals het denken in termen van generaties. De religies die de mens centraal geplaatst hebben echter hebben tot een niet duurzaam korte termijnhandelen geleid. Citaat:
Dat doet me denken aan een werk dat ik een paar jaar terug maakte genaamd "Tierra Perpetua", een beeld dat een 'organisme' voorstelt dat als een perpetua mobile aardes produceert. Ideaal voor mens die handelt alsof de aarde een wegwerpproduct is. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 september 2011 om 14:59. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zou goed zijn moest de Europese landbouw een overgang maken van een prioriteit op kwantiteit naar een prioriteit op kwaliteit. Een tomaat moet niet groot zijn maar nutritief. En nutritief is lekker. Waarom iets 'verpakken' op een opgeblazen wijze als het klein ook kan? Daarop kan dan zelfs uitgespaard worden aan bepaalde kosten zoals transport.
Het valt me steeds op als ik terug naar Europa kom hoe smaakloos het voedsel is. Na een paar weken merk je dat niet meer maar het besef laat een 'unheimlich' gevoel achter. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 september 2011 om 15:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() @ Johan
Een verfrissende counter op mijn stelling. Leuk. Ik weet waarover ik het heb. Met twee boerderijen in F en altijd een intensieve belangstelling weet ik wat er zich op het praktische politieke front voordoet. Met uitzondering van bioindustrie bestaat het boerenbedrijf in NL nauwelijks en laten we het dan helemaal niet hebben over Belgie. Frankrijk is een ander verhaal - daar worden de boeren geheel gesubsidieerd door de staat. Volledig! In NL zijn alleen over de megastallen en dat valt nauwelijks te scharen onder boerenbedrijf maar is stomweg een vorm van industrie - zij het met levende organismen. Vergelijkbaar met kassenteelt en met vergelijkbare milieuproblemen. Duurzaam? Allerminst. Bij de minste of geringste virusplaag moeten grootschalig alle dieren worden geruimd. Ik denk dat je dat nog wel weet van de varkens, kippen en geiten ellende. Veestapels die volledig worden afgefakkeld. Duurzaam, nee dus. De kretologie van "duurzaam" en mijn opmerkingen daarover probeer ik te vertalen naar een/de bekrompen denkwijze van de politiek. Politiek en landbouw/veeteelt gaan niet samen. Bewijs te over. In Nederland heeft de kleine landbouw, lees gemengd bedrijf, volledig afgedaan. Boeren worden gesaneerd en gaan - zo mogelijk op bio-industrie over. De oude landen vallen ten prooi aan de zich mateloos doorproducerende parasieten die deze aardkloot bevolken, t.w. de mens. - de grootste natuurramp ter wereld.
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je nu eens een groep geleerden aan het werk zet om zulk soort plannen deftig te bestuderen, dan kom je toch wel tot goede resultaten zeker ? Het hierboven genoemde waren enkel de succesvolle initiatieven van een groep landbouwers... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Organische landbouw is wel degelijk duurzaam.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Ook die niet. Je bedoelt te zeggen dat landbouwgrond duurzaam is. Dat is min of meer correct, maar de politiek is dat niet. En die bepaalt wat er met landbouwgrond gebeurt.
Dus mag je nooit stellen dat een uitgeoefende praktijk in realiteit duurzaam is.
![]() |
#18 |
|
![]() Wanneer een groep praktisch ingestelde mensen (en boeren zijn dat in hoge mate) met een praktisch uitvoerbaar plan komen, dan wordt het in de regel wel wat.
Wetenschappers kunnen ook wel wat bedenken, maar niet op 1:1 schaal uitvoeren, dat doet het kapitaal. Politici kunnen niets, die produceren alleen str*nt!
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=55081 |
|
![]() |
![]() |