Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 augustus 2011, 15:50   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard sp.a : Touring zwaar uit de bocht

Draaiboek bij ongelukken voorkomt tijdsverlies “Verkeersveiligheid en hulp voor slachtoffers moet altijd prioritair zijn op doorstroming en economische overwegingen”, zeggen Karin Temmerman en Steve D’Hulster. “De voorstellen van Touring zijn absurd.” Beiden pleiten voor Incident Management, met een draaiboek om ongelukken en incidenten snel en efficiënt aan te pakken.. “Nu gaat er kostbare tijd verloren.”

sp.a-Kamerlid Karin Temmerman reageert verontwaardigd op de voorstellen van Touring om wagens met gewonde slachtoffers weg te takelen. “Files blijven uiteraard een enorm economisch probleem en een deel van de files wordt inderdaad door incidenten veroorzaakt. Het voorstel om de verkeersellende na ongevallen te beperken door wrakken weg te takelen met de slachtoffers er nog in is echter complete waanzin. Veiligheid op de plaats van het incident moet absoluut op de eerste plaats komen en mag niet prevaleren op zorgvuldigheid en snelheid. Liever nog altijd met de ziekenwagen dan met een wrak naar het ziekenhuis.”

Karin Temmerman en Vlaams Parlementslid Steve D’Hulster pleiten om een voorbeeld te nemen aan Nederland, waar een wettelijk kader bestaat voor incident management sinds 1999.
Karin Temmerman: “bij verkeersincidenten zijn een groot aantal betrokken partijen betrokken. Hulpdiensten, waaronder politie, brandweer en ambulances; commerciële partijen (zoals bergers, schade experts, …) en diverse oveheidsdiensten. Al deze partijen zijn gebaat bij een snelle, veilige en efficiënte afhandeling van verkeersongevallen. Maar elke partij heeft ook andere belangen. Met een duidelijk wettelijk draaiboek inzake incident management verhelpen we dit.”
Volgens Temmerman en D’ Hulster bestaan er momenteel te weinig eenduidige protocols over wie wat waar en wanneer zal doen. Vaak weet men van de ander niet waar die mee bezig is, of worden tegenstrijdige signalen gegeven. Hierdoor gaat kostbare tijd verloren.
Steve D’ Hulster: “incident management mag niet alleen betrekking hebben op het detecteren en opruimen van incidenten, maar ook het op het geven van informatie daarover aan andere weggebruikers en het omleiden van verkeer over alternatieve routes. Het moet kaderen in een breder dynamisch verkeersmanagement.”
Volgens D’ Hulster is het daarnaast ook belangrijk om volop in te zetten op het integereren van nieuwe ICT-toepassingen in ons verkeerssysteem. “De installatie van intelligente voertuigsystemen leiden bijvoorbeeld tot het verbeteren van dedetectie van incidenten. De systemen bestaan en de studies liggen er. We moeten er nu enkel nog in durven te investeren.”
Temmerman en D’Hulster zullen de bevoegde Ministers Schouppe en Crevits ondervragen over de huidige procedures.

Info
Karin Temmerman
Steve D’Hulster

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be