![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() Een hecht Vlaams geheel dringt zich op als tegengewicht voor de franstaligen, de SP.a en de VLD zijn hier grof gebuisd. Daarom zouden de Vlaams nationalisten in plaats van onderling te twisten één strijd moeten voeren, ze staan in hoofdlijnen voor hetzelfde.
Bij het blok is men voor verplichtte integratie en vraagt men aan de allochtonen om zich aan te passen aan onze samenleving. Wie criminele feiten pleegt wordt uitgewezen. Bij de N-VA is men voor de verplichtte inburgering: Elke legale inwijkeling moet een verplichtte inburgeringscursus doorlopen (Nederlands kennen, vertrouwd zijn met onze wetten en instellingen) Pas dan en na 10 jaar verblijf zonder correctionele veroordeling kan er stemrecht verkregen worden. Dus op het vlak van de snel Belg wet en het vreemdelingenstemrecht zitten beide partijen op dezelfde golflengte. Het Vlaams Blok en de N-va zijn tegen de miljardenstroom via transfers naar Wallonië. VB en N-VA kiezen resoluut voor de Vlaamse onafhankelijkheid. Het blok is voor de harde aanpak van de criminaliteit bij de alliantie wordt dat vertaald door het recht op veiligheid en de vraag voor een staatssecretaris voor veiligheid en meer agenten op straat en de rechtvaardige justitie. Beide partijen hebben dus veel raakpunten. De N-VA heeft volgens mij een samenwerking met het blok altijd uit de weg gegaan omdat het VB door de politieke correcten gedemoniseerd wordt en het wil niet in hetzelfde schuitje terechtkomen. Maar de recente bewegingen scheppen mischien wel een klimaat waar een eventuele coalitie tussen het Vlaams kartel en het Vlaams blok wel mogelijk maakt. Het blok is gematiger geworden en zal dat na 13 juni verder doorvoeren. De CD&V is nu ook de Vlaams nationale toer opgegaan met het kartel en zal dat mischien op federaal niveau doortrekken (waar het echt van belang is). Voorzitter Yves Leterme heeft eind 2003 al aangegeven afstand te doen van het cordon sanitaire dat het Vlaams blok in het isolement duwt en zal de CD&V niet meer tegen een voorstel stemmen enkel maar omdat het van het blok komt. Een coalitie met een gematiger en hervormd blok met eventueel een andere naam kan dus wel een coalitie partner worden van het kartel. CD&V (die de Vlaamse kaart trekt) N-VA en het Vlaams Blok (in een andere vorm) die samen strijden voor de Vlaamse eisen in de federale regering (waar de Vlaamsnationalisten echt sterk moeten staan, meer dan in het Vlaams parlement) in de plaats van de Waalse hielenlikkers die er nu de dienst uit maken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Staatssecretaris
|
![]() Wat vinden N-VA'ers en Vlaams blokkers hiervan? Zien ze elkaar in de toekomst als coalitiepartners? (tracht een eerlijk antwoord geven ook al is het niet politiek correct en niet populair
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
|
![]() Persoonlijk vind ik het VB niet zo Vlaams-nationalistisch als ze doet uistschijnen. De top mag dit zeker zijn, maar ik vrees dat dit bij een groot deel van de achterban niet bepaald een prioriteit is.
Maar een coalitie wil ik zeker niet uitsluiten, al is het VB wel de laatste partij waar ik op zou stemmen. Ik vind een tripartite het niet waard om het VB eruit te houden, en het VB verdient toch ook wel eens een kans om zich te bewijzen. Maar voor mij blijft het dus bij een coalitie. Een kartel, zoals vele VB'ers zouden willen, daar ben ik volledig tegen. Het is niet omdat je op één punt gelijkaardige standpunten hebt dat je daarom een kartel moet vormen. Die andere punten, zoals de houding t.o.v. allochtonen, abortus, euthanasie, homosexuelen, enz., zijn heel zware breekpunten voor mij, zaken die ik erger vind dan een miljardenstroom van Vlaanderen naar Wallonië. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Ik sluit niets uit, maar zolang er geen derde partij bereid is mee het cordon op te blazen, kan de N-VA ook weinig verschil maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een deel van hun kiespubliek is dit (nog) niet maar neemt dit er stilaan bij. Veel VLD-ers, SPa-kiezers en CD&V-ers gaan ook niet akkoord met de tranfers of met de immigratiestroom. Belangrijk is welke politiek de partij uitvoert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik beschouw het als een grote verdienste van het VB dat zij erin slagen om een heel aantal mensen (terug) vlaams nationalist te maken, hoewel veel van deze mensen zich daar aanvankelijk misschien niet in interesseerden. Meer racisme is er volgens mij niet gekomen met het VB, meer vlaams nationalisme wel. En ja, natuurlijk vind ik vlaamse frontvorming een goed idee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
1. er zijn geen 2 partijen van dewelke de standpunten zo dicht bijeen liggen als n-va en Vlaams Blok 2. er is geen enkel kartel waarbij de standpunten van de kartelpartners zo ver uiteenliggen als n-va en cd&v. Als Boer Swa dan pertinent weigert met het Vlaams Blok samen te werken, lijkt me dit pure hypocrisie, en de stem van het volk onwaardig.
![]() |