Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 21 september 2011, 13:52   #1
freelancer
Banneling

Standaard Brusselse politici tevreden met voorakkoord rond Brussel

Brusselse politici tevreden met voorakkoord rond Brussel...

Proficiat...De hervormingen zijn ook echt grondig en vooruitstrevend... Men vindt dan ook dat Brussel het gevraagde geld moet toegekend worden (en dan waarschijnlijk nog onvoorwaardelijk)...

Wat staat in het akkoord?

► De functie van gouverneur van Brussel wordt afgeschaft.
► Ook zal het gewest de zes politiezones coördineren. Een echte fusie van de politiezones, komt er niet.
► De gemeenten, en de gemeenten alleen, worden dan weer bevoegd voor het schoonmaken van de stad. Het gewest trekt zich helemaal terug uit die opdracht en draagt het schoonmaakpersoneel en -materiaal over aan de gemeenten.
► Er komt ook één mobiliteitsplan voor heel Brussel.
► Het gewest zal ten slotte een centraler parkeerbeleid kunnen voeren, met parkeerzones die over de gemeentegrenzen heen lopen Nu zijn er in dezelfde straat soms verschillende tarieven van kracht.
Het is duidelijk dat Brussel met deze diepgaande hervormingen klaar is voor de toekomst...

---------------------------------------------

Zou ik - voor mijn duivenbond - ook een beroep kunnen doen op de onderhandelaars van dit akkoord?

Deze morgen verklaarde Luckas Vander Taelen (Groen!) in De Ochtend (radio1) dat dit voorakkoord een felle verbetering is... Dat de zes politiezones behouden bleven was voor hem geen probleem... Het mochten er zelfs meer zijn...

--------------------------------------------

Tja.... moest het om geen ernstige zaken gaan, ik zou plat op mijn buik liggen van het lachen...

Bron

Laatst gewijzigd door freelancer : 21 september 2011 om 13:57.
freelancer is offline  
Oud 21 september 2011, 13:55   #2
freelancer
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door freelancer : 21 september 2011 om 13:57.
freelancer is offline  
Oud 21 september 2011, 14:03   #3
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Bert Deckers's schermafbeelding

Standaard

Brusselakkoord is lege doos

Het akkoord over de Brusselse hervorming, dat door de acht experts (sic) van de werkgroep Brussel met veel poeha werd bekend gemaakt, is niets meer dan een lege doos. Wie gedacht had dat er eindelijk werk zou gemaakt worden van een duidelijke bevoegdheidsverdeling in Brussel, van een eengemaakte politiezone met een doordacht veiligheidsbeleid en een afbouw van de macht van de 19 lokale baronieën, komt bedrogen uit. Het zijn niet meer dan schijnmanoeuvres om voor Brussel opnieuw extra geld binnen te halen.

1. De eengemaakte politiezone komt er niet, en in tegenstelling tot wat men wil laten uitschijnen, zijn het niet de 19 gemeenten die een deel van hun veiligheidsbevoegdheid moeten afstaan, maar wel de gouverneur die in Brussel een soort van federale bevoegdheid over veiligheid uitoefende.

2. Met het afschaffen van de functie van gouverneur, ligt het in de lijn der logica en verwachtingen dat ook de functie van vice-gouverneur wordt afgeschaft. Nochtans was het vice-gouverneurschap in Brussel nog de enige garantie dat de taalwetgeving ten minste minimaal werd nageleefd. Vlaams Belang eist dan ook zeer snel duidelijkheid over wat er met die bevoegdheid zal gebeuren. Wie zal toezicht houden op het naleven van de taalwet? Toch niet de hoofdstedelijke regering of de Brusselse minister-voorzitter hopen we. Want het zijn net zij die reeds jaar en dag de taalwetgeving verkrachten, door bvb de schorsingen die de vice-gouverneur uitsprak, steeds straal te negeren.

3. Verder stellen we vast dat het taalaspect in het akkoord helemaal niet aan bod blijkt te komen. Kortom, de Vlaamse “experts” hebben zich opnieuw laten rollen, door geen enkele garantie te vragen voor de rechten van de Brusselse Vlamingen.

4. Tenslotte stelt Vlaams Belang ook vast dat er blijkbaar niet eens gesproken werd over de ongeoorloofde usurpatie van bevoegdheden door het hoofdstedelijk gewest. Meer en meer moeit de hoofdstedelijke regering zich met zaken waar ze niet bevoegd voor is. We denken maar aan onderwijs of kinderopvang, stuk voor stuk gemeenschapsbevoegdheden. Ook hier vonden de Vlaamse onderhandelaars het niet eens nodig om duidelijke bevoegdheidsafbakeningen te eisen.

Kortom: het zogenaamde Brusselakkoord is een lege doos. Het is een akkoord dat moet laten uitschijnen dat er in het hoofdstedelijk gewest eindelijk wat beweegt ten goede; maar de facto opnieuw een verdere uitholling is van de Vlaamse rechten en bevoegdheden in de hoofdstad.

Na het BHV-akkoord met de anschluss van de zes faciliteitengemeenten bij Brussel, worden de Vlamingen ten tweede malen gerold !

Dominiek Lootens
Fractievoorzitter Vlaams Belang – BHP

Frédéric Erens
Voorzitter Vlaams Belang Brussel-19
Oud 21 september 2011, 14:07   #4
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Uiteraard is een lege doos.

Enerzijds durven ze te beweren dat er nu echt eens efficient gewerkt zal kunnen worden in Brussel en aan de andere kant vragen ze daar meer geld voor. En ik die altijd dacht dat een efficienteverhoging een kostenverlaging als gevolg had...

Brussel: wij gaan het gouverneurschap afschaffen
Vlaamse onderhandelaars: proficiat daarvoor, dat verdient een miljoentje extra...
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 21 september 2011, 14:09   #5
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Ik kijk met veel vertrouwen in de toekomst uit naar het akkoord dat onze Vlaamse vertegenwoordigers zullen sluiten mbt de financiering van gemeenschappen en gewesten.
Liederik is offline  
Oud 21 september 2011, 14:18   #6
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Ik kijk met veel vertrouwen in de toekomst uit naar het akkoord dat onze Vlaamse vertegenwoordigers zullen sluiten mbt de financiering van gemeenschappen en gewesten.
Uiteraard kun je daarop vertrouwen. Als je in Wallonië of Brussel woont, toch.
gertc is offline  
Oud 21 september 2011, 14:22   #7
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Het Brussel-akkoord is de zoveelste Belgische farce!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 21 september 2011, 14:48   #8
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Brusselse politici tevreden met voorakkoord rond Brussel...

Proficiat...De hervormingen zijn ook echt grondig en vooruitstrevend... Men vindt dan ook dat Brussel het gevraagde geld moet toegekend worden (en dan waarschijnlijk nog onvoorwaardelijk)...

Wat staat in het akkoord?

► De functie van gouverneur van Brussel wordt afgeschaft.
► Ook zal het gewest de zes politiezones coördineren. Een echte fusie van de politiezones, komt er niet.
► De gemeenten, en de gemeenten alleen, worden dan weer bevoegd voor het schoonmaken van de stad. Het gewest trekt zich helemaal terug uit die opdracht en draagt het schoonmaakpersoneel en -materiaal over aan de gemeenten.
► Er komt ook één mobiliteitsplan voor heel Brussel.
► Het gewest zal ten slotte een centraler parkeerbeleid kunnen voeren, met parkeerzones die over de gemeentegrenzen heen lopen Nu zijn er in dezelfde straat soms verschillende tarieven van kracht.
Het is duidelijk dat Brussel met deze diepgaande hervormingen klaar is voor de toekomst...

Zou ik - voor mijn duivenbond - ook een beroep kunnen doen op de onderhandelaars van dit akkoord?

Deze morgen verklaarde Luckas Vander Taelen (Groen!) in De Ochtend (radio1) dat dit voorakkoord een felle verbetering is... Dat de zes politiezones behouden bleven was voor hem geen probleem... Het mochten er zelfs meer zijn...

--------------------------------------------

Tja.... moest het om geen ernstige zaken gaan, ik zou plat op mijn buik liggen van het lachen...

Bron
Tja, als de Brusselaars (dus deze mensen die zelf in Brussel wonen!) tevreden zijn en zij dit een vooruitgang vinden, wie bent u dan om dit tegen te spreken??

Als dit zo doorgaat, gaan 'de jonger dertigers' nog een akkoord sluiten over alles. En dan wordt u nóg chagrijniger neem ik aan.

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2011 om 14:48.
system is offline  
Oud 21 september 2011, 14:49   #9
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Tja, als de Brusselaars (dus deze mensen die zelf in Brussel wonen!) tevreden zijn en zij dit een vooruitgang vinden, wie bent u dan om dit tegen te spreken??

Als dit zo doorgaat, gaan 'de jonger dertigers' nog een akkoord sluiten over alles. En dan wordt u nóg chagrijniger neem ik aan.

En wie mag voor die 600 miljoen euro zorgen? De Brusselaars?
freelancer is offline  
Oud 21 september 2011, 15:27   #10
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:

En wie mag voor die 600 miljoen euro zorgen?
dexia
born2bewild is offline  
Oud 21 september 2011, 15:42   #11
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Niemand, gaan ze dan ook hun eigen boontjes doppen en mogen we dan tenminste die 600 miljoen per jaar schrappen? Of zijn we op dat vlak dan weer wel goed genoeg? Betalen en zwijgen, is dat het system?

Mogen we dan trouwens ook besluiten dat u vindt dat de franstaligen zich niet te moeien hebben met de Vlaamse rand en dat ze daar dus geen eisen te stellen hebben met betrekking tot de faciliteiten of benoemingen?

Mag ik dan ook besluiten dat u een felle tegenstander bent van een metropolitane gemeenschap waarbij de franstaligen zeggenschap krijgen in Vlaamse aangelegenheden?

Of geldt dit alles zoals gewoonlijk maar 1 in richting?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 21 september 2011 om 15:44.
fox is offline  
Oud 21 september 2011, 15:53   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel voor dat een paar kameraden van mij tot het besluit laten komen dat jij mij veel geld moet geven. Als IK daar dan over tevreden ben en dat een vooruitgang vind (de kans zit daar serieus in), wie ben jij dan om dat tegen te spreken ??

Oud 21 september 2011, 16:26   #13
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:

niet zozeer chagrijniger dan wel armer. 500 miljoen euro blanco cheque.
stuyckp is offline  
Oud 21 september 2011, 16:35   #14
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er zijn ook Brusselse stemmen die blijkbaar toch niet zo enthousiast zijn over dit akkoord. Zowel Picqué als Vanackere vinden dat dit akkoord helemaal niet ver genoeg gaat. En Gosuin zegt dat dit akkoord eigenlijk al maanden geleden was afgesproken - m.a.w. de afgelopen dagen/weken is er in Brussel niets nieuws op tafel gekomen.

Laatst gewijzigd door gertc : 21 september 2011 om 16:36.
gertc is offline  
Oud 21 september 2011, 16:40   #15
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En wie mag voor die 600 miljoen euro zorgen? De Brusselaars?
De 300.000 Vlamingen die dagelijks naar Brussel pendelen... bijvoorbeeld.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 21 september 2011, 17:30   #16
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het vreemd dat de "akkoorden" als paddestoelen uit de grond schieten.
Kunnen die "onderhandelaars" eigenlijk bindende akkoorden maken zonder bijvoorbeeld NV-A?
Of moeten ze nadien hun goedkeuring nog geven?
Wordt er dan nog gestemd, en zijn ze daarom met genoeg?
Of snap ik het gewoon allemaal niet meer?
Oud 21 september 2011, 17:33   #17
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Ik vind het vreemd dat de "akkoorden" als paddestoelen uit de grond schieten.
Kunnen die "onderhandelaars" eigenlijk bindende akkoorden maken zonder bijvoorbeeld NV-A?
Of moeten ze nadien hun goedkeuring nog geven?
Wordt er dan nog gestemd, en zijn ze daarom met genoeg?
Of snap ik het gewoon allemaal niet meer?
er is nog helemaal geen akkoord
het is enkel om het gepeupel te laten denken dat er akkoorden zijn terwijl zij onderhandelen over de postjes ...
Shadowke is offline  
Oud 21 september 2011, 17:38   #18
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
er is nog helemaal geen akkoord
het is enkel om het gepeupel te laten denken dat er akkoorden zijn terwijl zij onderhandelen over de postjes ...
bron?
BWarrior is offline  
Oud 21 september 2011, 17:58   #19
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
bron?
Gennez (ze wilt dolgraag minister zijn, heeft ze zelfs gezegd op radio en tv).
het gekibbel tussen Groen! en Open VLD.

maar jij zat waarschijnlijk weer op Mars of Venus terwijl dat was.
Shadowke is offline  
Oud 21 september 2011, 18:03   #20
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
De 300.000 Vlamingen die dagelijks naar Brussel pendelen... bijvoorbeeld.
Dus elke pendelaar betaalt 2000 Euro per jaar aan Brussel. Mooi hoor. Eigenlijk snap ik niet dat de Vlaming Brussel niet platbrandt.
fonne is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be