Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 15 september 2011, 21:31   #1
jodewa
Lokaal Raadslid

Standaard Drogenbos rules!!

Wie deze avond op de VRT gekeken heeft naar "Koppen" zal ongetwijfeld ook de reportage van Wim Devilder hebben gezien waarin Christophe Deborsu het verschil van mentaliteit aankaart tussen 2 vlaamse faciliteitsgemeentes.
Meer bepaald tussen de franstalige burgemeesters van Drogenbos Alexis Calmeyn en die van Linkebeek Damien Thiéry.

Zonder partij te kiezen kan ik stellen dat die man van Drogenbos één van de zeldzame politiekers is die ongeacht zijn eigen belang (zijn moedertaal) een perfecte en onbaatzuchtige functie uitoefend waarbij hij zijn eigen persoontje opzij kan zetten ten voordele van zijn gemeente en haar grondgebied.

Ik ben ondertussen anti-politiek door alle idiote malaise, maar DIE man mag van mij gerust eens bovenaan de politieke top gaan uitleggen WAT politiek is en HOE deze kan uitgeoefend worden ten voordele van de bevolking en het land en niet ten voordele van eigenbelang.
Dit is iets wat minstens even lang uitgeroeid is als het bestaan van BHV als twistappel.
Uitzending gemist: http://www.een.be/programmas/koppen/...nburgemeesters zeker kijken!!
jodewa is offline  
Oud 15 september 2011, 21:33   #2
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Drogenbos? Was dat niet 1 van die 6 gemeentes die de vlamingen volledig hebben laten vallen in ruil voor splitsing bhv?
matthias999 is offline  
Oud 15 september 2011, 21:54   #3
jodewa
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Drogenbos? Was dat niet 1 van die 6 gemeentes die de vlamingen volledig hebben laten vallen in ruil voor splitsing bhv?
Inderdaad, maar bekijk misschien eerst eens die reportage alvorens een mening te vellen.
jodewa is offline  
Oud 15 september 2011, 21:58   #4
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jodewa Bekijk bericht
Inderdaad, maar bekijk misschien eerst eens die reportage alvorens een mening te vellen.
Ik heb die reportage gezien, en ik vind het een relatief zware prijs dat ze betaald hebben (500 miljoen euro per jaar extra naar brussel, metropolitane gemeenschap, soepeler stemmensysteem in het buitenland, etc)
matthias999 is offline  
Oud 15 september 2011, 22:08   #5
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wie deze avond op de VRT gekeken heeft naar "Koppen" zal ongetwijfeld ook de reportage van Wim Devilder hebben gezien waarin Christophe Deborsu het verschil van mentaliteit aankaart tussen 2 vlaamse faciliteitsgemeentes.
Meer bepaald tussen de franstalige burgemeesters van Drogenbos Alexis Calmeyn en die van Linkebeek Damien Thiéry.

Zonder partij te kiezen kan ik stellen dat die man van Drogenbos één van de zeldzame politiekers is die ongeacht zijn eigen belang (zijn moedertaal) een perfecte en onbaatzuchtige functie uitoefend waarbij hij zijn eigen persoontje opzij kan zetten ten voordele van zijn gemeente en haar grondgebied.

Ik ben ondertussen anti-politiek door alle idiote malaise, maar DIE man mag van mij gerust eens bovenaan de politieke top gaan uitleggen WAT politiek is en HOE deze kan uitgeoefend worden ten voordele van de bevolking en het land en niet ten voordele van eigenbelang.
Dit is iets wat minstens even lang uitgeroeid is als het bestaan van BHV als twistappel.
Uitzending gemist: http://www.een.be/programmas/koppen/...nburgemeesters zeker kijken!!
Bedankt voor de link ! zeer interessante reportage, en het toont een aspekt dat ik zeker niet kende : dat drogenbos zo een korrekte burgemeester heeft.
Een voorbeeldfunctie vervult die man, met verve. Zijn quasi-collega van Linkebeek kan er lering uit trekken.
peter1962 is offline  
Oud 15 september 2011, 22:15   #6
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

en hoe zit dat met die andere twee (6 min de 3 'zogenoemde' burgemeester min deze van Drogenbos) ?

daar hoor je ook weinig van... in dezelfde trend van deze?
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline  
Oud 15 september 2011, 22:21   #7
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

In dat opzicht vind ik BDW ook een echte politicus. Hij zegt, uiteraard vanuit zijn visie, wat hij denkt en hij handelt er ook naar. Politiek, echte politiek dient vanuit een levensbeschouwelijke kijk een visie te hebben en te realiseren over de samenleving. Geen enkele Vlaamse of franstalige partij doet dit. allemaal denken ze "strategisch", hun eigen postje. Niemand vond de nota Di Rupo goed, maar we schuiven toch aan tafel in plaats van gewoon de waarheid te zeggen. Hoe kun je nu met ALLE Franstalige partijen gaan onderhandelen over de Nota Di Rupo ?? Hoe verzoen je deze uitersten ? Door het "compromis Belge" ??? Nee, men dacht niet aan het land, de welvaart van de mensen enz, men dacht aan de eigen partij, de eigen postjes in plaats van gewoon eerlijk te zijn. Eigenlijk is de Belgische politiek/democratie doodziek. Te veel partijen, geen echte winnaars, en als die er zijn krijg je een reactionaire reactie van de oude "ideologisch-zieke" partijen die het begrip "politiek" semantisch verkracht hebben.
Bwarior is daar een perfect voorbeeld van met zijn uitlatingen dat de vlaamsgezinden politieke onbenullen zijn. In mijn ogen verdedigt Bwarior een zieke politiek, die niet meer in dienst staat van de burgers of een ideologie, maar één van overleven van de partij, van postjes, mandatarissen, voordelen....
We mogen immers nu wel allemaal stemmen, maar wat haalt dat uit ? Het is nog altijd een "establishment", geholpen door de ziekte van de partijen, die bepaalt waar het blijkbaar met dit land heen moet. Dat is geen democratie, laat staan politiek voor een democratie.
Vic Van Aelst is misschien wat cru en ik ben het niet met hem eens dat hij schiet op de Walen, maar in 1 ding volg ik hem wel: België is een onrechtvaardig land. Alle Belgen betalen voor Brussel, maar hebben er niets over te zeggen. Brussel waant zich een Gewest, maar wil wel financiële steun, ZONDER INMENGING. Ok, Brussel is veeltalig, met Frans o.a als Lingua Franca, waarom moeten 6 miljoen Vlamingen betalen voor HUN hoofdstad die eigenlijk de tweetaligheid niet respecteert en op actieve wijze de uitbreiding van het Nederlands in Brussel tegenwerkt en tracht te minimaliseren en waarom doen onze Vlaamse politici hier niks aan ?
Volgens recente berichte krijgt Brussel 600 milj. Waarom wordt het Brussels Parlement niet door Vlaanderen en Wallonië gekozen ? Brussel is een stad die enkel belangrijk omdat ze de HOOFDSTAD is van ALLE BELGEN. Met welk recht claimen franstalige Brusselaars "hun" gewest als belangrijk ( en als blijkbaar hun verdienste en van hun ) terwijl het enkel belangrijk is omdat ze de hoofdstad is van België en van Europa.
Ook Parijs moet luisteren naar het Franse parlement, verkozen door Frankrijk. Waarom moet Brussel dan een volwaardig gewest worden ( dat zich uiteindelijk met Wal; zal fusioneren ) ???
DAT noem ik onrechtvaardig !
IN de 21ste eeuw word ik geregeerd door politici die de kleuren van een nummerplaat afwijzen omdat ze de Vlaamse kleuren zijn. Ik zie een Vlaamse faciliteitengemeente die niet meedoet met de Vlaamse Monumenten dag wegens te Vlaams.
In zo'n land snap ik de Collaboratie in beide WO'en zeer goed.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline  
Oud 15 september 2011, 22:36   #8
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

@Alvader

Het probleem is dat N-VA weinig alternatief aanbiedt. Het is geweldig om te praten over artikel 35 en de Vlaamse partijen op te roepen aan hetzelfde zeel te trekken in tijden van verkiezingen. We zitten nu echter in tijden dat er al lang een beleid moest zijn. Lopende zaken kan geen maatregelen nemen die verder gaan dan gestoeld op een voorlopige 12den begroting.

Als N-VA nu mee in de formatie wil dan moeten ze mee de begroting 2012 uitwerken en ook het beleid hiervan uitvoeren. Hoe langer ze wachten, hoe meer ze gebonden zullen zijn door de door andere partijen opgestelde begroting, als ze een niet al te slecht figuur willen slaan voor de EU en de financiële markten.

Ik had liever een beetje meer concreet en constructieve voorstellen gezien van de N-VA. Hun niet tot op het bot afbreken van het onderhandelde BHV akkoord is al een stap in de goede richting, evenals hun vooruitkijken naar de volgende stappen ( financieringswet, financiering Brussel, ...). Het is echter wel een stap van een dwergtuinkabouter als ze ooit het lef willen hebben om geen genoegen te nemen met het voeren van oppositie.

Ik denk niet dat Bart De Wever persoonlijk met volle zin gaat kamperen op de mesthoop van stemmen waar nu het VB opzit.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 16 september 2011, 11:27   #9
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Het is dan ook geen toeval dat in Kraainem, W-Oppem, Linkebeek er 60-85% Franstaligen zijn,

en in de 'rustigere' gemeentes SG-Rode, Wemmel en Drogenbosch maar 50-59%

(toch volgens het FDF: http://www.fdf.be/IMG/jpg/Carte-BHV.jpg)

De opstandige gemeentes zijn die, die het zwaarst verfranst zijn.

De redelijke gemeentes, zijn die waar er nog relatief veel Vlamingen wonen.

Dat lijkt mij toch geen toeval
Fj9lnir is offline  
Oud 16 september 2011, 12:19   #10
drenkeling
Burger

drenkeling's schermafbeelding

Standaard

Of die 10 % meer verfransing de policy van de burgervader gaat beïnvloeden??
Die van Drogenbos pakt het aan met fluwelen handschoentjes, het doel blijft hetzelfde....

Waarom werd de vraag bij Brussel te willen aansluiten dan niet gesteld aan de 'redelijke' bos van Drogenbos?

Niet op de spits drijven? En als het lot de spits niet kan vermijden? Wat dan?

De naïviteit van de Vlaam werd door deze zalvende reportage nogmaals bevestigd.

Laatst gewijzigd door drenkeling : 16 september 2011 om 12:37.
drenkeling is offline  
Oud 16 september 2011, 12:21   #11
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Gewoon tweetalig bestuur in en rond Brussel en Brabant één; dan is al die zever opgelost.
De Brabander is offline  
Oud 16 september 2011, 12:34   #12
Bulevardi
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Ik heb die reportage gezien, en ik vind het een relatief zware prijs dat ze betaald hebben (500 miljoen euro per jaar extra naar brussel, metropolitane gemeenschap, soepeler stemmensysteem in het buitenland, etc)
Tja, voor wat hoort wat hé.

Het moést niet gesplitst worden hé... maar sommige flaminganten zagen daar al jaren boompjes over door.
En eens ze het er door hebben, klagen ze over de prijs die ze ervoor betalen. *zucht*

Laatst gewijzigd door Bulevardi : 16 september 2011 om 12:34.
Bulevardi is offline  
Oud 16 september 2011, 12:43   #13
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

LOL @ 4:21

De reporter probeert een spagaat te maken, maar faalt. Of zou de grootte van ons Damien er iets mee te maken hebben?

Afgezien daarvan nogmaals een bevestiging van mijn vermoedens: dat niet de Franstaligen het probleem zijn, maar hoe die Franstaligen zich gedragen.

FDF=extremistisch
Vito is offline  
Oud 16 september 2011, 12:45   #14
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
dan is al die zever opgelost.
Wil dat zeggen dat jij dan gaat zwijgen?
Vito is offline  
Oud 16 september 2011, 12:48   #15
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik heb de grote debat met de Franse PS-kopstukken op France 2 gezien. Men kan pro- of anti-PS zijn, ieder zijn/haar standpunt. Maar het was tenminste een politische debat. Zo beu met al dat communautair brol in België dat ik vooral naar het nieuws op France 2 kijk. Daar spreekt men amper of nooit van de Belgische situatie.
Everytime is offline  
Oud 16 september 2011, 13:05   #16
drenkeling
Burger

drenkeling's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik heb de grote debat met de Franse PS-kopstukken op France 2 gezien. Men kan pro- of anti-PS zijn, ieder zijn/haar standpunt. Maar het was tenminste een politische debat. Zo beu met al dat communautair brol in België dat ik vooral naar het nieuws op France 2 kijk. Daar spreekt men amper of nooit van de Belgische situatie.
Dus alvast géén nood aan TV Bruxelles op kabel in de rand wanneer jouw mening als algemeen wordt aangenomen...Straks zijn de FR in de rand echt nog een gediscrimeneerde minderheid!

Laatst gewijzigd door drenkeling : 16 september 2011 om 13:06.
drenkeling is offline  
Oud 16 september 2011, 13:54   #17
DONG ZHUO
Burgemeester

DONG ZHUO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gewoon tweetalig bestuur in en rond Brussel en Brabant één; dan is al die zever opgelost.
ja dat is een goei, in én rond brussel.... bedoelt ge tot de kust of zo....

dat is een zéér merkwaardige wijze om op een vriendelijke manier te zeggen "gans het land tweetalig bestuur" (lees het gepeupel vlaams en de bestuursleden frans)...

zélf woon ik in een "vlaams-brabantse" BHV-gemeente, die op de grens ligt van de provincie oost-vlaanderen en de provincie antwerpen.... tamelijk ver van Brussel weg zou je denken.... maar nee hoor.... wij krijgen hier kiesbrieven onder onze neus geduwd met een resem franstalige politiekerkes op dat het niet schoon is.... en ook in mijn dorp wonen er mensen die "de boerkes" komen uitlachen en die na j�*�*�*ren integratie in onze gemeente nog steeds niet "wit-gesneden" over hun lippen (willen) kunnen krijgen.... ma ja met de concierge-gazet "le soir" onder uwen arm bij den "boulanger" vlaams klappen..... non,non on est pas venu pour apprendre a aboyer flamand !
Oud 16 september 2011, 13:55   #18
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe zal tweetalig bestuur (en dus het vergroten van de Franstalige vlek) de verfransing tegenhouden?

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 16 september 2011, 14:00   #19
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Wil dat zeggen dat jij dan gaat zwijgen?
Wie weet !
De Brabander is offline  
Oud 16 september 2011, 14:01   #20
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Hoe zal tweetalig bestuur (en dus het vergroten van de Franstalige vlek) de verfransing tegenhouden?
Waar is die verfransing? Ik zie er geen. Ik zie wel verengelsing, ondermeer op de "Vlaamse" Radio en TV.
De Brabander is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be