Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 oktober 2011, 11:01   #1
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard Sociale misbruiken in België

U vraagt zich wellicht af hoe het komt dat u zoveel moet afdragen als werkende in België. En toch zitten ze nog steeds met tekorten.
Hier nog maar eens een voorbeeld over het misbruik van uitkeringen in België. De fraude met invalititeitsuitkeringen is welbekend, nu lekt uit dat er blijkbaar van het artiestenstatuut ook maar al te gretig gebruik wordt gemaak ...

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...isbruikt.dhtml

Citaat:
In 2004 kregen 4.705 Belgen met een artistieke activiteit een werkloosheidsvergoeding van de RVA. In 2011 zijn er dat al 8.367, bijna dubbel zoveel.

Wordt België het nieuwe Griekenland met de sossen aan het roer?
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 11:08   #2
eno2
Banneling

Standaard

De sociale misbruiken stellen niets voor in vergelijking met de fraudepraktijken van de rijkjes.

Voor het recupereren van enorme illegaal verworven bedragen moet het zwaartepunt van de opsporing daar gelegd worden. Naar schatting 10 miljard is daar te halen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 11:14   #3
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De sociale misbruiken stellen niets voor in vergelijking met de fraudepraktijken van de rijkjes.

Voor het recupereren van enorme illegaal verworven bedragen moet het zwaartepunt van de opsporing daar gelegd worden. Naar schatting 10 miljard is daar te halen.
Even in een ouder draadje kijken: http://forum.politics.be/showthread.php?t=89353
En Beaulieu, hoe zat dat nu ook weer?
En de fraude bij Boelwerf?

Laatst gewijzigd door filosoof : 8 oktober 2011 om 11:16.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 11:19   #4
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Even in een ouder draadje kijken: http://forum.politics.be/showthread.php?t=89353
Waw Beaulieu zeg.

Daar heb ik zelf nog materiaal weggezet voor tientallen miljoenen (BF) van Eyskens, bij die fraudeboer.

Een aantal schroefcompressoren oa in de nieuwe vestiging (toendertijd) van Kruishoutem

Leuke link, dat draadje.

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 oktober 2011 om 11:26.
Oud 8 oktober 2011, 14:29   #5
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Beschikt er iemand over cijfers die ons toelaten te vergelijken:

-hoe groot de "sociale fraude" is
-hoe groot de "fiscale fraude" is

Volgens mij zit daar een ordegroot verschil tussen. De fiscale fraude is een veel nijpender probleem dan de sociale.

Bovendien: sociale fraude betekent dat een arme rijker wordt, maar fiscale fraude betekent dat een rijke nog rijker wordt. Dus vanuit ethisch oogpunt is fiscale fraude veel verderfelijker dan de sociale variant.

Enfin, en dan rekenen we natuurlijk nog niet de EU-transfers naar failliete banken mee, zoals nu gebeurt met Griekenland. Da's weliswaar geen fraude, dat is gewoon georganiseerde misdaad in het belang van de rijken, die ons van honderden miljarden beroven omdat ze slecht belegd hebben.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 14:55   #6
besluitloos
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De allereerste zin in de allereerste reactie en al meteen de aandacht afleiden van het eigenlijke topic.

Het ging hier dacht ik over sociale fraude. Niet kindermisbruik, niet de N-Z transfer, niet over moslims, pedo priesters of het kutweer deze zomer. En al helemaal niet over belastingfraude.
besluitloos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 14:58   #7
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Beschikt er iemand over cijfers die ons toelaten te vergelijken:

-hoe groot de "sociale fraude" is
-hoe groot de "fiscale fraude" is

Volgens mij zit daar een ordegroot verschil tussen. De fiscale fraude is een veel nijpender probleem dan de sociale.

Bovendien: sociale fraude betekent dat een arme rijker wordt, maar fiscale fraude betekent dat een rijke nog rijker wordt. Dus vanuit ethisch oogpunt is fiscale fraude veel verderfelijker dan de sociale variant.
Helemaal niet mee akkoord. Ik vind sociale fraude veel, véél verderfelijker. Je moet het maar doen; op kap van de maatschappij van sociale voorzieningen (die bedoeld zijn voor arme mensen die in de problemen zitten ) misbruik maken waardoor het hele systeem onder druk komt te staan, het systeem onbetaalbaar dreigt te worden en de echte armen daar uiteindelijk de pineut van worden. Of hoe je de sociaal zwakkere nog dieper in de put kan duwen.

Het hoeft overigens niet zo te zijn dat de uitkeringstrekker effectief arm is in de letterlijke zin van het woord. Zo is er een man gesnapt die 3 bouwbedrijven had en al een aantal jaar werkloosheidsuitkeringen trok.

Bedrijven ed betalen reeds belastingen en dragen ten minste nog bij aan de maatschappij doordat ze zorgen voor tewerkstelling. Niet dat men fiscale fraude moet tolereren, maar sociale fraude is omwille van de aangegeven redenen duidelijk veel verderfelijker.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 8 oktober 2011 om 14:59.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 15:04   #8
Zephyr
Burger

Standaard

LA LA LALALA LALA DO MI SOL
LA LA LALA LALA RE FA LALALA
Ik kan zingen dus ben ik een artiest.
Ik krijg dus een werkloosheidsuitkering en ga in het zwart zingen.
En dan maar kappen op de "rijkjes". Die er echt voor gewerkt hebben.
Zephyr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 15:16   #9
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En het reconversie-geld van de mijnen? En de staat subsidies aan bedrijven die nu in lage loon landen opereren. En de uitvinding van de eeuw van Verhofstad, de notionele aftrek. Ik hoor al jaren dat men de misbruiken gaat wegwerken, want het is voor de buitenlandse investeerders een aantrekkingspool. Zogezegd zeteltje van een groot bedrijf met 1 man bezetting in België, is genoeg voor een groot bedrijf om hier de notionele interest op te trekken en direct door te sluizen naar het buitenland. Fortis en KBC kosten ons nog iedere dag geld, wat Leterme en Reynders ook mogen beweren. Het Dexia verhaal kent iedereen. De uitgerekende winst van Electrabel voor +/- 1,7 miljard "flexibel".
Moet er nog zand zijn?
Maar de 40 miljoen sociale fraude, die ik niet goedpraat, krijgt de hoogste prioriteit.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 15:39   #10
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephyr Bekijk bericht
Een rijke en er echt voor gewerkt? Jij bent de grappigste thuis zeker. Heb zelf 44 jaar gewerkt, ik heb genoeg, maar rijk?
Geef eens een definitie van wat je verstaat onder rijk. Voor mij is rijk niet een afbetaalde woning met tegenwoordige waarde +/- 250.000 € en 80.000 € aan andere waarden. De woningwaarde zal naar alle waarschijnlijkheid wel stabiel blijven, maar die 80.000 € kan morgen 75.000 zijn of 82.000. Dit is mijn situatie. En vind je dat rijk of zeg je dat iemand na 44 jaar werken, met dikwijls dubbele posten, dit mag hebben.
Oud 8 oktober 2011, 15:46   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Die notionele interest, is dat pure subsidie, of is dat een korting (een aftrekpost) op je belastingen ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 15:46   #12
Zephyr
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
En vind je dat rijk of zeg je dat iemand na 44 jaar werken, met dikwijls dubbele posten, dit mag hebben.
Iemand die 44 jaar gewerkt heeft zal dat zeker verdiend hebben.
En is niet rijk.

Daar ook om dat "rijkjes" tussen aanhalingstekens staat.
Echt rijk zijn is iets anders. Van een hogere orde.
Maar de "gewone mensen" vallen elkaar graag aan voor die kleine 1000€ dat de ander heeft.
De echte rijken blijven buiten schot. Die zitten in Monaco.
Die zitten ook niet op dit forum. Die zitten op hun (super)Yacht.
'k Hoop dat je me begrijpt.
Oud 8 oktober 2011, 15:56   #13
Zephyr
Burger

Standaard

Citaat:
Heb zelf 44 jaar gewerkt, ik heb genoeg, maar rijk?
Geef eens een definitie van wat je verstaat onder rijk. Voor mij is rijk niet een afbetaalde woning met tegenwoordige waarde +/- 250.000 € en 80.000 € aan andere waarden.
't Ja.
Er zijn er die 300.000, 600.000 en meer Euro's krijgen als afscheidspremie, nadat ze al, jarenlang, een heel hoge wedde hadden.
Een eigen huis en 80.000€ voor de oude dag is dan helemaal niet rijk.
Maar je hebt die ook niet gekregen. Je hebt wel er iets moeten voor doen.
En soms iets moeten voor ontzeggen.
Gelukkig.
Vooral als je bedenkt hoeveel mensen er op de dag van hun pensioen naar de armoede gekatapulteerd worden met de miezerige Belgische pensioenen.

Laatst gewijzigd door Zephyr : 8 oktober 2011 om 16:08.
Oud 8 oktober 2011, 16:04   #14
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
En het reconversie-geld van de mijnen? En de staat subsidies aan bedrijven die nu in lage loon landen opereren. En de uitvinding van de eeuw van Verhofstad, de notionele aftrek. Ik hoor al jaren dat men de misbruiken gaat wegwerken, want het is voor de buitenlandse investeerders een aantrekkingspool. Zogezegd zeteltje van een groot bedrijf met 1 man bezetting in België, is genoeg voor een groot bedrijf om hier de notionele interest op te trekken en direct door te sluizen naar het buitenland. Fortis en KBC kosten ons nog iedere dag geld, wat Leterme en Reynders ook mogen beweren. Het Dexia verhaal kent iedereen. De uitgerekende winst van Electrabel voor +/- 1,7 miljard "flexibel".
Moet er nog zand zijn?
Maar de 40 miljoen sociale fraude, die ik niet goedpraat, krijgt de hoogste prioriteit.
Zou er al eens uitgerekend geweest zijn hoeveel het totaal onverantwoord gedrag van de vakbonden (sluiting mijnen, scheepsbouw en andere reconversies) het land gekost heeft?
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 16:06   #15
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Al die nepvluchtelingen die hier toegelaten of de geregulariseerden. Dat is sociale fraude.
Ongeacht of men begrip heeft voor deze in werkelijkheid economische vluchtelingen.
Zij nemen stuk voor stuk een plaats in van iemand voor wie die plaats wel van levensbelang is en elke cent die zij en de instanties die voor hen werkzaam zijn opstrijken is in weze gestolen uit onze sociale zekerheid.

Sociale fraude in de zuiverste vorm.
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 16:07   #16
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die notionele interest, is dat pure subsidie, of is dat een korting (een aftrekpost) op je belastingen ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Notionele_interestaftrek
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 16:26   #17
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zoek even op, hoeveel zelfs de Belgische Nationale Bank de belastingbetaler er extra geld mee uit de zakken kan kloppen dan zal je zelf zien dat het een echte "rukker-post" is.
Oud 8 oktober 2011, 16:44   #18
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Al die nepvluchtelingen die hier toegelaten of de geregulariseerden. Dat is sociale fraude.
Ongeacht of men begrip heeft voor deze in werkelijkheid economische vluchtelingen.
Zij nemen stuk voor stuk een plaats in van iemand voor wie die plaats wel van levensbelang is en elke cent die zij en de instanties die voor hen werkzaam zijn opstrijken is in weze gestolen uit onze sociale zekerheid.

Binnenkort komen de Grieken in grote getale, ga je die EU burgers, die het recht hebben in ieder EU land te werken, ook terugsturen. Want dat zijn ook economische vluchtelingen. Dat jij niet wil beseffen, dat het een door de overheden georchestreerde tactiek is, om mensen tegen elkaar op te zetten, om jou hun besparingsmaatregelen en lagere loon-normen op te leggen. Terwijl voor de echte grote gangsters de poort wereldwijd word opengezet.
Oud 9 oktober 2011, 14:48   #19
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephyr Bekijk bericht

Lalalalala
didledoodledei...
Oud 9 oktober 2011, 14:50   #20
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht

Proficiat

Jij weet niet wat sociale fraude is.

Het strekt je tot eer.

Laatst gewijzigd door eno2 : 9 oktober 2011 om 14:51.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be