![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wie dacht dat de crisis met al de maatregelen van regeringen en banken wel bezworen zou worden had het mis.
Citaat:
Gisteren werd bericht dat Franse banken voor 750 miljard Euro obligaties hebben van zuidelijke EU landen en dat ze daarmee grote risico's lopen. Het gerucht ging dat Siemens zijn geld van Franse banken terug haalde. Dat bericht was ongegrond. http://www.beurs.nl/opinie/markettal...-franse-banken. De DAX en de BEL staan nu 3% lager en de AEX staat vandaag alvast weer 2,75% lager met grote verliezen voor de bankaandelen. De burgers/werknemers/gepensioneerden staan erbij en kijken er naar. Wat kunnen zij doen, behalve de broekriem aanhalen? Nog wat goud verkopen en de opbrengst met nog wat spaargeld naar de bank brengen, kan dat helpen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Het zat in de kaarten dat zoiets er zat aan te komen.
Geld pompen in vanalles en nog wat op kap van de belastingbetaler, die meteen ook de consument is van de producten die geproduceerd worden...Die belasting betaler is ook niet dom, geld dat hij aan de overheden moet geven, kan hij niet meer uitgeven.Gevolg minder economische groei. Het kan niet blijven duren hé. Het is misschien wat simplistisch voorgesteld, maar daar komt het wel op neer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Tja, er waren mensen die dachten dat de grootste crisis van de laatste eeuwen na 2 jaar zou opgelost zijn...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Het is eigenlijk heel simpel : de crisis van 2008 is verschoven van de banken naar de mensen en tast nu de feitelijke economie aan. Men had gehoopt dat de mensen nog steeds meer geld zouden uitgeven dan ze bezitten, maar dat is niet gebeurd dus.
In 2008 hoorde ik van diverse Amerikaanse vrienden al dat de tendens daar was om vooral geen schulden meer te maken...tja, dan kan er maar 1 gevolg zijn, minder geld uitgeven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is pas crisis persoonlijke crisis |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() AEX -4%
DAX -4,6% BEL -5% DOW -2,8% De FED heeft weer een kunstje geflikt. Ze kopen langlopende leningen op voor 400 milj. dollar en sluiten nieuwe leningen tegen lagere rente. Tja. Als ik dat probeer bij mijn bank dan wordt ik uitgelachen of de straat op geschopt. Nou ja, de beurzen in de VS waren er niet blij mee want het verlaagt het rendement op het staatspapier weer. Als de FED dit tot strategie maakt dan leeft de Amerikaanse overheid straks van gratis geld. ![]() ING -8,5% AEGON -7% |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Juist. En er zijn er nog niet veel die het door hebben. Mensen die ik al jaren waarschuw, die eindelijk beginnen te twijfelen, hun euro's kwijt willen, maar echt geloven?
Het wordt inderdaad een ommekeer, en misschien zelfs ten goede, maar niet voor de Westerse welvaart - al is dat misschien goed voor de Westerse mens.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat het rendement op obligaties daalt, lijkt me nog logisch. Ik zou denken omdat de staat onbetrouwbaarder wordt, dus een aantal mensen wil van dat staatspapier af. Maar dat de beurs daalt? Die zou toch teleurgestelde obligatie-dumpers moeten aantrekken? Er komt anders wel wat stroomversnelling in die dingen. Het was zo saai al die jaren dat de euro en de dollar in elkaar moesten klappen. Is eigenlijk nog steeds het geval. De beurs, hm, dat die in 2008 gecrasht was, is me toen niet eens opgevallen, en zo zal het wel de meeste mensen vergaan.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 22 september 2011 om 20:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Handen op wie de titel had gelezen als "blanken wereldwijd in gevaar"...
![]()
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/09/21/...ende-leningen/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Burgemeester
|
![]() Zou het kunnen dat beurzen reageren op een nakend bankroet van Griekenland? Ik geloof niet dat Griekenland te redden valt, net zoals Italië en Spanje niet meer te redden vallen!
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Has the FED lost control of 30 year? We think so!Volgens deze bron zal Griekenland in faling gaan, en daarna Amerika. De auteurs zijn zeker van hun stuk: 'we are sure'. Wel, als dan momenteel de kapitaalvlucht richting dollarzone gaat (als veilig beoordeeld blijkbaar), wat als kapitaal niet meer kan vluchten in die richting?
![]() |
#15 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Moody's verlaagt rating Griekse banken: http://www.tijd.be/nieuws/politiek_-...07437-3140.art |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 23 september 2011 om 10:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Has the FED lost control of 30 year? We think so!Volgens deze bron zal Griekenland in faling gaan, en daarna Amerika. De auteurs zijn zeker van hun stuk: 'we are sure'. No Hiding Spots Except Despised US Dollar(in onderstaande figuur ziet u hoe de Amerikaanse dollar momenteel als vluchthaven, als "veilige haven" dienstdoet)
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) Laatst gewijzigd door Nr.10 : 24 september 2011 om 02:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Trouwens de overheid doet in veel gevallen niet aan investeringen maar aan zuivere consumptie, die dus op termijn niets bijbrengt en de situatie alleen maar slechter maakt. Was Keynes zijn theorie al niet achterhaald ? Ik vind het persoonlijk redelijk grappig dat men er meestal de mooiste redeneringen erop na houdt, maar meestal door de praktijk ongelijk krijgt. Dat is nu weer het geval. Laatst gewijzigd door Stingray : 24 september 2011 om 22:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |