Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 augustus 2011, 19:02   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard Merkel en Sarkozy willen een euroregering

Angela Merkel kijkt niet blij op deze foto; haar handen tonen dat ze stijf staat van angst. Merkel en Sarkozy hebben stelling genomen. Ze zien als enige oplossing van de eurocrisis een euroregering met een gezamenlijke economische politiek en een gemeenschappelijk belastingstelsel. Dit is dan het einde van de nationale soevereiniteit van de lidstaten. Is de tijd daar rijp voor? Zullen alle huidige lidstaten hiertoe besluiten? Dit vraagt om een referendum in alle landen die hiervoor opteren. Er is klaarblijkelijk geen alternatief, het is nu buigen of barsten voor de EU.

Citaat:
Merkel en Sarkozy willen euroregering
16 augustus 2011 19:12 info
PARIJS - Duitsland en Frankrijk streven naar een centraal geleid economisch beleid binnen de eurozone. Dat bleek dinsdag na overleg tussen de Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Franse president Nicolas Sarkozy.

''Ons eerste voorstel is om een echte economische regering te vormen voor de eurozone'', stelde Sarkozy. ''Die zal bestaan uit regeringsleiders en zal twee keer per jaar bijeenkomen, of vaker als dat nodig is.''
http://www.nu.nl/politiek/2591216/me...oregering.html

Laatst gewijzigd door Piero : 16 augustus 2011 om 19:02.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2011, 19:06   #2
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Vandaar dat ik niet geloof dat de 'zwakke broeders' mogen ontsnappen uit de Berlijnse Muur van de Euro.
Dan wint Napoleon toch nog de slag bij Waterloo.
Oud 16 augustus 2011, 20:27   #3
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht

Angela Merkel kijkt niet blij op deze foto; haar handen tonen dat ze stijf staat van angst. Merkel en Sarkozy hebben stelling genomen. Ze zien als enige oplossing van de eurocrisis een euroregering met een gezamenlijke economische politiek en een gemeenschappelijk belastingstelsel. Dit is dan het einde van de nationale soevereiniteit van de lidstaten. Is de tijd daar rijp voor? Zullen alle huidige lidstaten hiertoe besluiten? Dit vraagt om een referendum in alle landen die hiervoor opteren. Er is klaarblijkelijk geen alternatief, het is nu buigen of barsten voor de EU.

Dit vormt een kans voor de EU. We hebben nu al een EU-regering zonder veel verantwoordingsplicht tegenover het Parlement, en een Parlement dat met handen en voeten gebonden is aan de uitvoerende macht van zowel de EU (de Commissie) als de uitvoerende machten van de lidstaten (de Raad, de Europese Raad) alsmede een van de uitvoerende machten afhankelijke magistratuur (het Hof van Justitie) die zich meer op haar eigen jurisprudentie beroept dan op de honderdduizend bladzijden "communautair acquis. Een behoorlijk ondemocratische structuur. Willen we economisch het hoofd boven water houden, zullen we een sterkere EU nodig hebben. En die zal er zonder instemming van het volk steeds moeilijker kunnen komen.

Hopelijk zien ze in dat ze het over een andere boeg moeten gooien, dat ze ondanks de antidemocratische bepalingen van het Verdrag van Lissabon die hen daartoe machtigen, niet zomaar zelf een nieuw Verdrag mogen schrijven, maar dat de burgers echt over de Unie moeten kunnen meebeslissen.

Nu zouden de eurosceptici hun drang om Europa de rug toe te keren moeten laten varen en op een democratisch Europa moeten aansturen.

De Eerste stap dient echter niet te zijn, de Commissie in "regering" om te dopen, maar de uitvoerende machten van de lidstaten naar de dienst werkloosheid te verwijzen, en een volwaardig PARLEMENT te vormen waarin ook voor de lidstaten plaats is: Een Raad die voortaan wordt samengesteld uit de WETGEVENDE machten van de lidstaten en gewoon een tweede Kamer van het Parlement vormt.

Ik hoop van harte dat deze financiële crisis eindelijk een eind maakt aan dat gedrocht dat ons onze vrijheden dreigt te ontnemen en al een lange weg heeft afgelegd in die heilloze richting.
Oud 16 augustus 2011, 20:37   #4
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Met Herman aan het roer (De Standaard)

Als d�*t geen haikù waard is !

Proficiat Herman
dat ondanks CD&V
kortweg verbluffend !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2011, 20:38   #5
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ooit zagen de Engelse koningen zich genoodzaakt, het parlement steeds meer macht te geven omdat ze zonder de medewerking van dat parlement niet voldoende belastingen konden innen.

De financiële crisis zou een hefboom voor het Europees Parlement moeten worden om een door dat Parlement aangestelde regering te verkrijgen die niet langer zelf de wetgevingsinitiatieven neemt, maar dit aan het Parlement overlaat.

En in de Raad moeten natuurlijk de regeringen door vertegenwoordigers van de nationale parlementen worden vervangen. Het Hof van Justitie mag niet langer een pseudo-wetgever zijn.

Scheiding der machten in Europa!
DEMOCRATIE!
Referenda!

Geef ons onze macht terug, Europa!
Oud 16 augustus 2011, 20:46   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Wat mij betreft komen we met zijn allen met de volgende verkiezingen op met als strijdpunt: de democratisering van Europa. Niet 'meer' of 'minder', dat moet de democratie achteraf maar uitmaken, maar 'democratischer'.

- afschaffing van de EU commissie in zijn geheel
- alle wetgevende macht in handen van het parlement en de mogelijkheid tot referenda
- het opzeggen van alle bestaande verdragen, het parlement omvormen tot een constituante die een ééngemaakt en transparant verdrag opstelt en dat dan aan een referendum onderwerpen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2011, 20:49   #7
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Wat mij betreft komen we met zijn allen met de volgende verkiezingen op met als strijdpunt: de democratisering van Europa. Niet 'meer' of 'minder', dat moet de democratie achteraf maar uitmaken, maar 'democratischer'.

- alle wetgevende macht in handen van het parlement en de mogelijkheid tot referenda
- het opzeggen van alle bestaande verdragen, het parlement omvormen tot een constituante die een ééngemaakt en transparant verdrag opstelt en dat dan aan een referendum onderwerpen.
Pelgrim, je bent een man van mijn hart! Voeg er nog maar de decentralisering van de EU-rechtspraak aan toe! Het kan niet dat een gerecht zich uitsluitend op zijn eigen jurisprudentie baseert, en zelfs in één zaak jurisprudentie kan creëren om een uitspraak in een andere zaak te "onderbouwen".

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 16 augustus 2011 om 20:55.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2011, 20:56   #8
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Dit vormt een kans voor de EU. We hebben nu al een EU-regering zonder veel verantwoordingsplicht tegenover het Parlement, en een Parlement dat met handen en voeten gebonden is aan de uitvoerende macht van zowel de EU (de Commissie) als de uitvoerende machten van de lidstaten (de Raad, de Europese Raad) alsmede een van de uitvoerende machten afhankelijke magistratuur (het Hof van Justitie) die zich meer op haar eigen jurisprudentie beroept dan op de honderdduizend bladzijden "communautair acquis. Een behoorlijk ondemocratische structuur. Willen we economisch het hoofd boven water houden, zullen we een sterkere EU nodig hebben. En die zal er zonder instemming van het volk steeds moeilijker kunnen komen.

Hopelijk zien ze in dat ze het over een andere boeg moeten gooien, dat ze ondanks de antidemocratische bepalingen van het Verdrag van Lissabon die hen daartoe machtigen, niet zomaar zelf een nieuw Verdrag mogen schrijven, maar dat de burgers echt over de Unie moeten kunnen meebeslissen.

Nu zouden de eurosceptici hun drang om Europa de rug toe te keren moeten laten varen en op een democratisch Europa moeten aansturen.

De Eerste stap dient echter niet te zijn, de Commissie in "regering" om te dopen, maar de uitvoerende machten van de lidstaten naar de dienst werkloosheid te verwijzen, en een volwaardig PARLEMENT te vormen waarin ook voor de lidstaten plaats is: Een Raad die voortaan wordt samengesteld uit de WETGEVENDE machten van de lidstaten en gewoon een tweede Kamer van het Parlement vormt.

Ik hoop van harte dat deze financiële crisis eindelijk een eind maakt aan dat gedrocht dat ons onze vrijheden dreigt te ontnemen en al een lange weg heeft afgelegd in die heilloze richting.
Een prachtig pleidooi waar ik me als euroscepticus best achter zou willen scharen. Ik deel je hoop en ben verder ook niet mordicus tegen "Europa", maar ik ben juist wél heel erg bang dat de eerste stap wel degelijk iets zal zijn als de Commissie tot regering om te dopen, en dat het gedrocht dan nog veel meer macht krijgt, zeg maar gerust een volmacht, om ons onze vrijheden te ontnemen en definitief in de (financiële) boeien te slaan.
Ik blijf vooralsnog bij mijn motto van "no taxation without representation".
Oud 16 augustus 2011, 20:59   #9
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Met Herman aan het roer (De Standaard)

Als d�*t geen haikù waard is !

Proficiat Herman
dat ondanks CD&V
kortweg verbluffend !
De personencultus is een onvermijdelijk gevolg van een zogenaamd representatieve democratie, en ja, ik weet dat je dat ook vindt, Descartes. Laten we onze aandacht op de institutionele structuur van de EU vestigen, en op de regelgeving, op transparantie en democratie, wie ook de grote of kleine roerganger mag wezen!
Oud 16 augustus 2011, 21:07   #10
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Een prachtig pleidooi waar ik me als euroscepticus best achter zou willen scharen. Ik deel je hoop en ben verder ook niet mordicus tegen "Europa", maar ik ben juist wél heel erg bang dat de eerste stap wel degelijk iets zal zijn als de Commissie tot regering om te dopen, en dat het gedrocht dan nog veel meer macht krijgt, zeg maar gerust een volmacht, om ons onze vrijheden te ontnemen en definitief in de (financiële) boeien te slaan.
Ik blijf vooralsnog bij mijn motto van "no taxation without representation".
Dat motto had ik net ook in mijn hoofd, en ik heb hier al menig bericht met die strekking achtergelaten. Ik heb het in de media niet gevolgd, maar als ze het woord "regering" in de mond nemen, geeft dit mij hoop dat gedacht wordt aan een bestuursinstantie die door het parlement wordt samengesteld, en niet slechts door het parlement wordt goedgekeurd nadat de lidstaten - dus eigenlijk degenen die voor ons de rol van "lidstaat" usurperen - deze hebben samengesteld.

Europa hervormen is de enige kans voor de democratie, want 27 staten en staatjes, hoe democratisch ook, worden een ondemocratisch en onoverzichtelijk kluwen waarin de bij uitstek intransparante diplomatie het laatste woord heeft, of beter gezegd: de duistere machten die deze diplomatie nog veel gemakkelijker naar hun hand zouden zetten dan ze nu al de Raad en de Commissie manipuleren. Maximaal zelfbeschikkingsrecht kunnen we slechts bereiken door een deel van onze autonomie aan een "superstaat" af te dragen, hoe beangstigend dat woord ook klinkt.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 16 augustus 2011 om 21:08.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2011, 21:12   #11
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pelgrim, je bent een man van mijn hart! Voeg er nog maar de decentralisering van de EU-rechtspraak aan toe! Het kan niet dat een gerecht zich uitsluitend op zijn eigen jurisprudentie baseert, en zelfs in één zaak jurisprudentie kan creëren om een uitspraak in een andere zaak te "onderbouwen".
Loop toch maar niet te hard van stapel: de eerstvolgende europese verkiezingen zijn pas voor 2014. In economische en politieke termen nog heel ver weg en tegen dan zal de €urocratische staatsgreep al volledig doorgevoerd zijn.
Willen we iets veranderen zullen we moeten mikken op de eerstkomende nationale verkiezingen, daar een stevige voet achter de deur hebben is cruciaal.
Oud 16 augustus 2011, 21:22   #12
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
"no taxation without representation".
Het omgekeerde is ook waar: "no representation without taxation".

Ik heb het hier al in twee draden over "Europese belastingen" gezegd: die belastingen bestaan al, maar worden nu door de lidstaten geïnd. De kiezer die voor het EP stemt, heeft geen benul van de hoogte van zijn financiële bijdrage aan Europa. Wil Europa verantwoording KUNNEN afleggen voor de wijze waarop het ons belastinggeld beheert, dan moet het zelf zijn belastingen innen. Dán pas zal de kiezer gaan toekijken wat ermee gebeurt, dán pas zal het parlement daarop gaan toezien, dán pas krijgen we een echt Europees bestuursniveau met democratische inspraak.

Eigenlijk is de EU een soort omgekeerd België. In België geven de deelstaten uit wat de federale regering int; in Europa geeft de Commissie uit wat de lidstaten innen. In beide gevallen wordt daardoor een overzichtelijk, transparant beheer van de middelen onmogelijk, en krijgen de machthebbers een vrijbrief voor wanbeheer, verspilling en vooral: een oneigenlijke besteding van de middelen van de belastingbetaler, en dus machtsmisbruik. Zo bouwen zij een cultuur op waarin de machthebbers er steeds meer belang bij hebben, alles in doofpotten te stoppen en desnoods het volk op een zijspoor te rangeren, zoals in Frankrijk, Nederland en Ierland is gebeurd met het Verdrag - en niet te vergeten in alle landen waar geen referendum is geweest.
Oud 16 augustus 2011, 21:23   #13
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat motto had ik net ook in mijn hoofd, en ik heb hier al menig bericht met die strekking achtergelaten. Ik heb het in de media niet gevolgd, maar als ze het woord "regering" in de mond nemen, geeft dit mij hoop dat gedacht wordt aan een bestuursinstantie die door het parlement wordt samengesteld, en niet slechts door het parlement wordt goedgekeurd nadat de lidstaten - dus eigenlijk degenen die voor ons de rol van "lidstaat" usurperen - deze hebben samengesteld.

Europa hervormen is de enige kans voor de democratie, want 27 staten en staatjes, hoe democratisch ook, worden een ondemocratisch en onoverzichtelijk kluwen waarin de bij uitstek intransparante diplomatie het laatste woord heeft, of beter gezegd: de duistere machten die deze diplomatie nog veel gemakkelijker naar hun hand zouden zetten dan ze nu al de Raad en de Commissie manipuleren. Maximaal zelfbeschikkingsrecht kunnen we slechts bereiken door een deel van onze autonomie aan een "superstaat" af te dragen, hoe beangstigend dat woord ook klinkt.
Ik ben best bereid wat van onze autonomie aan die "superstaat" af te dragen, mits tegen bepaalde keiharde garanties waar nooit of te nimmer aan getornd kan worden. Welke dat precies allemaal zijn, heb ik nog niet helemaal uitgewerkt, maar ik sluit me wel alvast bij jouw en Pelgrims standpunten aan, die er voor zover ik begrepen heb, op neerkomen dat de EU compleet afgebroken wordt om meteen een echte democratische doorstart te maken.
Wat ik nog niet ter sprake heb zien komen, is wat te doen met een eventuele centrale bank en gemeenschappelijke munteenheid. Is zoiets wel werkbaar?
Oud 16 augustus 2011, 21:27   #14
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Willen we iets veranderen zullen we moeten mikken op de eerstkomende nationale verkiezingen, daar een stevige voet achter de deur hebben is cruciaal.
Het is helaas zo dat EU-beleid, voor zover het nog een beetje van verkiezingen afhangt, meer door nationale verkiezingsuitslagen wordt beïnvloed dan door verkiezingen voor het tandeloze EU-Parlement. Het grote probleem is dat Europa in de nationale verkiezingen geen thema vormt, en onze verkozenen, of toch die verkozenen die in de regeringen terechtkomen, in feite een vrijbrief voor willekeur hebben. Die stevige voet zal dus nodig zijn, maar het zal een Europese voet in nationale verkiezingen moeten zijn.

Begin dat maar eens aan de vermoeide kiezer uit te leggen! Mijn enthousiasme is dan ook dat van een drenkeling die een strohalm ontwaart.
Oud 16 augustus 2011, 22:33   #15
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
"Ons eerste voorstel is om een echte economische regering te vormen voor de eurozone'', stelde Sarkozy. ''Die zal bestaan uit regeringsleiders en zal twee keer per jaar bijeenkomen, of vaker als dat nodig is."
En democratie slaan we maar even over. De regeringsleiders mogen beslissen in achterkamertjes, met souffleren van de lobbyisten. Absurd voorstel van S & M.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2011, 22:48   #16
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
En democratie slaan we maar even over. De regeringsleiders mogen beslissen in achterkamertjes, met souffleren van de lobbyisten. Absurd voorstel van S & M.
Het voorstel behelst nog niet zo veel. Voorlopig gaat het om bevoegdheden om begrotingstekorten te voorkomen en de euro te stabiliseren. Er hangt natuurlijk nog meer aan vast. Doel is om de financiële markten gerust te stellen.

Belangrijker is eigenlijk datgene wat niet besloten is, namelijk om geen euro-obligaties te gaan uitgeven. Want dat is pas een dom plan. Die obligaties kunnen alleen gedekt worden door de sterke lidstaten. De onrust op de markten zal doorgaan en de EU zal spoedig falen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 06:57   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Goe maar, gij, dan hebben we de VSE, de Verenigde Staten van Europa, met een sterke staat. Veel beter om dit losse en ongedisciplineerde en dus onmachtige geheel te hebben, dan een echte staat, he. Al meer dan staat teveel in Europa.
Oud 17 augustus 2011, 06:59   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het voorstel behelst nog niet zo veel. Voorlopig gaat het om bevoegdheden om begrotingstekorten te voorkomen en de euro te stabiliseren. Er hangt natuurlijk nog meer aan vast. Doel is om de financiële markten gerust te stellen.

Belangrijker is eigenlijk datgene wat niet besloten is, namelijk om geen euro-obligaties te gaan uitgeven. Want dat is pas een dom plan. Die obligaties kunnen alleen gedekt worden door de sterke lidstaten. De onrust op de markten zal doorgaan en de EU zal spoedig falen.
Juist. Wat er hier gezegd is, is dat je niet moet denken aan een Europees economisch en financieel beleid ZONDER een sterkere politieke macht van Europa. Maar niemand zegt dat die er moet komen.

Wat ik WEL heel goed vind, is dat men zou vragen/verplichten dat elk individueel land grondwet ammendementen zou moeten hebben wat betreft de beperking van begrotingsdeficit en staatschuld. DAT is het gezonde verstand zelf, zou ik zeggen.
Oud 17 augustus 2011, 07:05   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is helaas zo dat EU-beleid, voor zover het nog een beetje van verkiezingen afhangt, meer door nationale verkiezingsuitslagen wordt beïnvloed dan door verkiezingen voor het tandeloze EU-Parlement.
Dat is omdat de EU op zijn best een confederatie van onafhankelijke staten is, en geen federatie he.

Europa is een sterk geintegreerd samenwerkingsplatform tussen individuele staten, het is geen staat op zich.
Oud 17 augustus 2011, 11:30   #20
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Goe maar, gij, dan hebben we de VSE, de Verenigde Staten van Europa, met een sterke staat. Veel beter om dit losse en ongedisciplineerde en dus onmachtige geheel te hebben, dan een echte staat, he. Al meer dan staat teveel in Europa.
Meer democratie kan ook betekenen dat de burger dan kiest voor minder Europa. Ik zou daarvoor alleszins kiezen. Maar om "minder europa" te bekomen moet eerst de stem van de burger harder kunnen klinken, dus dat is het eerste strijdpunt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be