Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 oktober 2011, 12:50   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard S1D/sp.a : geen 600 euro meer betalen door dieseltaks

Belgen zullen helemaal geen 600 euro meer betalen door dieseltaks Van Brempt: Febiac goochelt met cijfers om mensen bang te maken De dieseltaks die de EU vanaf 2013 wil opleggen, kan de Belgische dieselgebruiker jaarlijks 600 euro kosten. Dat berekende Febiac, de belangenvereniging voor autoconstructeurs, naar aanleiding van het rapport van de Europese milieucommissie dat door Europees parlementslid Kathleen Van Brempt werd ingediend. Het cijferwerk van FEBIAC is uiterst merkwaardig. Febiac baseert zich op het totale dieselverbruik in ons land, zo’n 8,4 miljard liter, door zowel het personen- als het vrachtverkeer. Dat getal wordt vermenigvuldigd met het verschil dat ontstaat tussen de belasting die vandaag wordt geheven en die in 2023 zal worden geheven. Zo komt Febiac op een meeropbrengst van dieseltaksen van 1,878 miljard euro. Dit cijfer wordt dan weer gedeeld door het aantal gebruikers. Maar Febiac hanteert enkel het aantal personenwagens, niet het vrachtverkeer. Naast de vaststelling dat 1,878 miljard, gedeeld door 3,3 miljoen geen 600 euro is en Febiac ook kleine rekenfouten maakte bij de berekening van het belastingsverschil dat optreedt tussen vandaag en 2023 is de hele berekening een staaltje van hypothetische bangmakerij. “Ze houdt immers geen enkele rekening met de veranderende context,” zegt europarlementslid Kathleen Van Brempt. “Febiac gaat er van uit dat consumenten in 2023 nog steeds hetzelfde aankoopgedrag zullen hebben. In de volgende tien jaar worden ook de benzinewagens performanter en zullen er een heleboel alternatieven hun intrede doen op de markt, zoals elektrische en hybride voertuigen. De prijzen van die wagens zullen langzaam dalen, zodat ze aantrekkelijker worden voor de consument. De belasting op inverkeerstelling van voertuigen (BIV) vergroent ook, wat eveneens een effect zal hebben op het aankoopgedrag. In alle Europese landen zien we, onder impuls van de EU, ook een toenemende verstrenging van de milieunormen optreden. Die hebben niet enkel betrekking op de CO2-uitstoot, maar ook op fijn stof en geluid. De veranderende normering zal eveneens een invloed uitoefenen. Bovendien zorgt de toenemende verstedelijking er nu al voor dat het aantal gereden kilometers per wagen per jaar langzaam daalt, wat de aankoop van dieselwagens sowieso minder aantrekkelijk maakt. Ook vandaag al is het voor wie minder dan zo'n 15.000 km per jaar aflegt al interessanter om een benzinewagen te kopen, zelfs al is benzine duurder. In werkelijkheid zullen Belgische automobilisten in 2023 helemaal geen 600 euro meer betalen aan dieseltaksen. Bij de aankoop van een nieuwe wagen houdt immers iedereen rekening met de geëvolueerde context. Overigens zal het eerste prijseffect in België ten vroegste in 2018 spelen en ten volle in 2023. Iedereen die vandaag met een diesel rijdt, heeft ruim de tijd om op basis van de eigen situatie nieuwe afwegingen te maken voor de volgende aankoop.”

Volgens Van Brempt is de belasting op energie vooral een instrument om veranderingen tot stand te brengen. Daarbij is ook de impact op het

vrachttransport van het allergrootste belang - een impact die Febiac helemaal aan de personenwagens op diesel lijkt door te rekenen. Europa wil niet enkel de particuliere verbruiker aansporen om zuiniger met energie om te springen en over te schakelen naar duurzame energiebronnen, maar dat ook vooral doen voor de transportsector. “Als de transportsector blijft verder bouwen op transport enkel op basis van dieselmotoren, zal iedereen daar hinder van ondervinden,” zegt Van Brempt. “Niet enkel op het vlak van milieu, maar gewoon in de portemonnee. Want de dieseltaks voor vrachtvervoer wordt gewoon doorgerekend in de producten die vervoerd worden. Ze wordt niet enkel door eigenaars van dieselwagens betaald, maar door iedere consument, ook wie enkel op een fiets rijdt.” Om dergelijke prijsverhogingen te vermijden, zullen transporteurs moeten kiezen voor het geleidelijk omschakelen van vrachtwagens naar meer hybride motoren en voor duurzame vormen van transport, via het spoor en het water. Dat is ook de hele opzet van het debat rond de vergroening van de energiebelastingen: “minder energie verbruiken en omschakelen naar duurzame energie,” aldus Van Brempt.



Meer info:

Kathleen van Brempt:

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be