Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2011, 13:37   #1
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard Massa's strooizout ter beschikking

Eerst-aanwezend diensthoofd bij Openbare Werken Richard tot zijn waarnemende zonechef Jef : "Jef, check ne keer bij het KMI of het een zware winter gaat worden"

Jef : "Allo Frank, gaat het een strenge winter worden ?"

Frank kruipt op zijn weertoren, tuurt naar de horizon en laat weten : "Het gaat een strenge winter worden !"

Richard : "OK Jef, koop nog extra 5000 ton strooizout. Maar .. euh ... hoé streng gaat die winter worden ?"

Jef terug naar Frank. Frank terug op zijn weertoren en terug rondgetuurd. "Het gaat een zéér strenge winter worden, Jef !"

Richard : "OK Jef, koop nog maar 10.000 ton zout bij. En hebben we dan genoeg ? Wat heeft diene Frank van het KMI precies gezegd ?"

Jef : "Ik zal nog maar nekeer naar Ukkel gaan om héél zeker te zijn"

Jef in Ukkel : "Zeg Frank, hoé streng gaat dat nu feitelijk zijn ? En hoe lang gaat die winter duren ?"

Frank (weer op zijn weertoren) : "Awel Jef, dat gaat écht héél lang duren. Zeker 4 maanden op zijn minst !"

Jef : "Jamaar Frank, hoe wéét gij dat eigenlijk !?"

Frank : "Wel Jef, ik zie in de verte die hoop strooizout bij Openbare Werken liggen en die is dit jaar héél groot. En die mannen hebben alle jaren zelfs te weinig !"

De Standaard

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 15 november 2011 om 13:42.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2011, 13:49   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Het is onze eigen schuld.

Vorig jaar was het een uitzonderlijke vroege winter.
In plaats van dan te accepteren dat dit consequenties heeft, zitten we daar maar te zagen dat de overheid dit niet voorzien had.

Nu betalen we voor grote reserves, die we mogelijks helemaal niet nodig zullen hebben.

Waar is de simpele kansberekening die ons leert ons te beschermen voor zaken die voldoende voorkomen, zonder ons te overbeschermen voor zaken die gemakkelijk genoeg te verdragen zijn, zoals een paar dagen stand still per twintig winters.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2011, 14:05   #3
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Een paar weken geleden stond in de kranten dat het een strenge winter ging worden.

Verleden week verkochten ze strooizout in Lidl ..... het vloog weg
Nu verkochten ze én sneeuwschoppen én strooizout in Aldi.... het vloog weg

En toch scheen het zonnetje nog steeds.

(ps.: ik heb nooit een sneeuwschop gekocht, maar met het gezever de vorige drie winters voelde ik me verplicht om mijn ongebruikt voetpad toch sneeuwvrij te maken voor 1(één) postbode per dag. dus nu sneeuwschop gekocht Kostprijs: 14.99 euro of zoiets).
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2011, 14:45   #4
Mr. Logica
Burger

Mr. Logica's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het positief dat ze extra strooizout gaan voorzien.
Nu afwachten hoe effectief dit gaat zijn.
Mr. Logica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2011, 21:42   #5
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

En nu gaat het niet willen vriezen of sneeuwen....

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2011, 21:53   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het niet zo voor téveel strooizout, enkel de hoofdwegen van een bepaalde klasse OK, en natuurlijk als de helling vanaf x% omhoog gaat.

Ruimen mag zeker op alle wegen, sowieso alvorens men strooit.

Voor de rest leg goede winterbanden in de wintermaanden, doe ik al sinds 1973 (winter of geen winter). Winterbanden hebben een enorme evolutie doorgemaakt.

Maar pas op voor te goedkope winterbanden, maar dat is hetzelfde verhaal voor zomerbanden. Gewoon informeren het www staat vol van deskundige bandentesten bij alle wegtoestanden.

Met mijn winterbanden neem ikzelf verantwoordelijkheid, en ben ik nooit afhankelijk van een bepaalde winterdienstverlening.

Het verhard wegennet bedraagt zowat 153.000 km x ... meter breedte, strooi die maar xxx dagen in de winter, en geen plekje vergeten hé. Alles moet netjes zijn. Want net op die plek slipt er toch iemand en maait mss x om

Laatst gewijzigd door Micele : 15 november 2011 om 22:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 08:56   #7
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Logica Bekijk bericht
Ik vind het positief dat ze extra strooizout gaan voorzien.
Nu afwachten hoe effectief dit gaat zijn.
Heel postitief ja. Vooral voor de dieren die het dan al moeilijk hebben en dan ook nog eens ziek worden van al dat strooizout. Ook goed voor de planten die ervan dood gaan. Laten we de wegen niet vergeten die eveneens kapot gaan door al dat zoutgebruik en last but not least de auto’s die herleid worden tot roestbakken door het agressieve zout.

Maar ja, de Vlaming vindt het allemaal wel positief hé ( zoals zo vaak onder het motto van "wat niet weet, niet deert" ).
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 09:06   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat de NMBS maar eens winterbanden op hun treinen steekt, want die bollen ook niet altijd: in de herfst omdat bladeren de sporen glad maken, en in de winter omdat hun spellement bevriest.

Dit een beetje als reactie op meneer winterband hierboven.

Het is moeilijk om winterbanden te bestellen, als ze nog niet uitgevonden zijn.
Nu zijn ze wel uitgevonden.
Bij mijn nieuwe auto, besteld in januari, geleverd in juli, had ik er ook besteld.
Ze zijn nog niet geleverd, maar geen nood, ze zijn gereserveerd en opgenomen in productieplanning en levering aan de garage.

Ik bedoel maar: het is makkelijk om hoog van de toren te blazen dat jij je verantwoordelijkheid opneemt ... er zijn evenwel vaak nog "wetten en praktische bezwaren".

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 16 november 2011, 09:22   #9
giserke
Banneling

Standaard

Nadelen van zout strooien:

- Putten in de wegen
- Auto's rotten aan de onderkant
- Automobilisten hebben een vals gevoel van veiligheid. Ze denken, o de weg is open, we gaan gewoon gas geven.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 09:57   #10
Mr. Logica
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Heel postitief ja. Vooral voor de dieren die het dan al moeilijk hebben en dan ook nog eens ziek worden van al dat strooizout. Ook goed voor de planten die ervan dood gaan. Laten we de wegen niet vergeten die eveneens kapot gaan door al dat zoutgebruik en last but not least de auto’s die herleid worden tot roestbakken door het agressieve zout.

Maar ja, de Vlaming vindt het allemaal wel positief hé ( zoals zo vaak onder het motto van "wat niet weet, niet deert" ).
Ik ben wel degelijk op de hoogte van de gevolgen van strooizout.
Maar als dit kan verhelpen dat er gevaarlijke situaties ontstaan, met een dodelijk ongeval tot gevolg dan ben ik voorstander van deze preventie.

Toch ben ik nog iets meer voorstander van een soort fijn biologisch afbreekbaar zand in dit geval. Maar zo ver staan ze voorlopig nog niet. Aangezien het huidig zandsysteem nog teveel 'modder' veroorzaakt met het opstoppen van de riolering tot gevolg, moeten we het voorlopig nog met strooizout doen.

Veiligheid gaat boven alles!

Laatst gewijzigd door Mr. Logica : 16 november 2011 om 09:58.
Oud 16 november 2011, 10:05   #11
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht

- Putten in de wegen
- Automobilisten hebben een vals gevoel van veiligheid. Ze denken, o de weg is open, we gaan gewoon gas geven.
In mijn gemeente bestaat dit probleem niet.
Ze komen bij mij op straat pas strooien als de dooi intreed. De straat van de burgemeester daarentegen bevriest zelfs niet.

Laatst gewijzigd door subocaj : 16 november 2011 om 10:06.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 10:39   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar als dit kan verhelpen dat er gevaarlijke situaties ontstaan, met een dodelijk ongeval tot gevolg dan ben ik voorstander van deze preventie.

Toch ben ik nog iets meer voorstander van een soort fijn biologisch afbreekbaar zand in dit geval. Maar zo ver staan ze voorlopig nog niet. Aangezien het huidig zandsysteem nog teveel 'modder' veroorzaakt met het opstoppen van de riolering tot gevolg, moeten we het voorlopig nog met strooizout doen.

Zo"n zand, die stof, zelfs maar in concept bedenken, is wel een biologisch/scheikundig kwadratuur van een cirkel hoor !
(ik begrijp wel wat je bedoelt, maar vindt toch maar een andere term uit

Oud 16 november 2011, 11:31   #13
Mr. Logica
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zo"n zand, die stof, zelfs maar in concept bedenken, is wel een biologisch/scheikundig kwadratuur van een cirkel hoor !
(ik begrijp wel wat je bedoelt, maar vindt toch maar een andere term uit
zelf ken ik er niet zoveel van, en kon ik geen betere benaming bedenken.
Als anderen er meer over weten, hoor ik het graag.
Oud 16 november 2011, 19:43   #14
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ze zouden beter de mensen eens inlichten over de gevolgen van het zoutgebruik, want Jan met de pet in de straat in België denkt meteen dat hij met zout moet beginnen stooien zodra hij een vlokje sneeuw ziet. Acties zoals in Dendermonde waarbij iedere gezin 10 kg gratis zout krijgt zijn geven die geachte nog wat meer kracht.

Persoonlijk heb ik nog nooit zout nodig gehad. Sneeuw ruimen, wegborstelen en de zon droogt de rest wel op.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 19:53   #15
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Voor de rest leg goede winterbanden in de wintermaanden, doe ik al sinds 1973 (winter of geen winter).[/i]
Yep, rij ook heel 't jaar door met winterbanden.
Rijd veel zachter en ook als 't regent heb je een betere wegligging door de extra waterafvoer en eveneens een kortere remweg bij een noodstop.
Heb er ondertussen al 40.000 km mee gereden en dat zie je er amper aan.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 19:56   #16
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht

- Putten in de wegen
Leve de Ardennen.

Vorige winter tufte ik hier op winterbanden heel eenzaam en alleen over superrustige wegen op witte sneeuwijs van ± 5 cm op het wegdek en tussen 2 bermen van ± 1 m geruimde sneeuw.

In het beste geval werd hier zand of fijn grind gestrooid. Heerlijk. Laat het hier maar letterlijk 5 maanden ijsstil zijn !

Het enige nadeel dat vermeldenswaard is : als er 's nachts plots 30 cm sneeuw valt heb je een halve dag werk om je auto terug op de weg te krijgen. Ik heb dus intussen extra sneeuwschoppen en vooral balkjes in mijn koffer klaarliggen.
Oud 16 november 2011, 19:58   #17
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ze zouden beter de mensen eens inlichten over de gevolgen van het zoutgebruik, want Jan met de pet in de straat in België denkt meteen dat hij met zout moet beginnen stooien zodra hij een vlokje sneeuw ziet.
Ik heb ooit een tijdje in Zuid-Duitsland gewoond. Als je voetpad om 06u 's ochtends niet vrijgemaakt is belt de Polizei aan. Zondag of niet, midden in de winter. Ze lachen er daar niet mee.
Oud 16 november 2011, 20:48   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat de NMBS maar eens winterbanden op hun treinen steekt, want die bollen ook niet altijd: in de herfst omdat bladeren de sporen glad maken, en in de winter omdat hun spellement bevriest.

Dit een beetje als reactie op meneer winterband hierboven.

Het is moeilijk om winterbanden te bestellen, als ze nog niet uitgevonden zijn.
Nu zijn ze wel uitgevonden.
Bij mijn nieuwe auto, besteld in januari, geleverd in juli, had ik er ook besteld.
Ze zijn nog niet geleverd, maar geen nood, ze zijn gereserveerd en opgenomen in productieplanning en levering aan de garage.

Ik bedoel maar: het is makkelijk om hoog van de toren te blazen dat jij je verantwoordelijkheid opneemt ... er zijn evenwel vaak nog "wetten en praktische bezwaren".
Online besteld had ik mijn winterbanden na een week (einde oktober besteld), want ze worden met de week duurder door de (Europese) vraag.
En als de eerste 10 cm sneeuw ligt in Europa gaan de prijzen nog sneller omhoog. Edit: én de wachttijd...

Laatst gewijzigd door Micele : 16 november 2011 om 20:53.
Oud 16 november 2011, 20:51   #19
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Bestellen voor de zomer, dan is de vraag ernaar het laagst.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2011, 20:55   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Bestellen voor de zomer, dan is de vraag ernaar het laagst.
Idd,

(Online = op voorhand betalen...)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be