Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2011, 12:17   #1
karo
Banneling

Standaard Stress bij onze kinderen

http://www.gva.be/nieuws/vtm/video/e...ft-stress.aspx

1 op 3 kinderen heeft last van stress? Men denkt het op te lossen door ze te leren met die stress om te gaan. Men laat hen dus zelf het probleem dat de volwassenen creeëren oplossen?

Het probleem is dat ze steeds meer moeten presteren, minder hun ouders zien (beiden moeten werken). Naast de school moeten ze dikwijls ook nog eens presteren op de buitenschoolse activiteiten (muziekschool, sport).

We zijn zelf al zo opgefokt, we slikken zelf al zoveel antidepresiva en nu moeten onze kinderen er maar mee leren omgaan?

Dit land is ziek, het is hier echt abnormaal!
karo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2011, 12:49   #2
karo
Banneling

Standaard

Hoe kan je leren om gaan met deze symptomen?

Citaat:
Voorbeelden van deze symptomen zijn:
- hoofd- en nekpijn
- pijn in de schouders
- transpireren
- hyperventilatie
- duizeligheid
- verminderd libido
- spijsverteringsstoornissen
- een verstoord slaappatroon
- benauwdheid
- pijn in de borst
- hartklachten
- maag- en darmklachten

Soms ontstaan er nieuwe klachten, zoals bijvoorbeeld allergieën of astma. We moeten er wel rekening mee houden dat deze symptomen niet altijd terug te brengen zijn tot reacties op negatieve stress. Andere oorzaken kunnen eraan ten grondslag liggen. Een grondig medisch onderzoek kan hierover uitsluitsel geven.

- Geestelijke symptomen stress
Te veel stress heeft ook invloed op ons psychische functioneren. Dit uit zich echter niet onmiddelijk. Het gaat om een sluipend proces dat uiteindelijk leidt tot een aantal symptomen.

Deze symptomen kunnen zeer variabel zijn, zoals bijvoorbeeld:
- concentratieverlies
- verminderde aandacht voor details
- verminderde creativiteit
- vergeetachtigheid
- verhoogde prikkelbaarheid
- verhoogde rusteloosheid
- verhoogde alertheid
- verhoogde gevoeligheid, bijvoorbeeld voor geluiden
- angstaanvallen
- gevoelens van machteloosheid

- Gedragssymptomen stress
Zowel de lichamelijke als de geestelijke symptomen zijn op korte termijn van grote invloed op ons gedrag.

Het gaat onder meer om de volgende elementen:
- een veranderd eetpatroon, zoals een gebrek aan eetlust, ongecontroleerde eetbuien of het zich te goed doen aan allerlei zoetigheden
- slaapproblemen
- overmatig alchoholgebruik
- excessief roken
- opvliegend gedrag
- defensief gedrag
- ijsberen
- zelfverwaarlozing
- afhankelijkheid van medicijnen of drugs
http://www.gezondheidonline.be/ontsp...ress-symptomen

Citaat:
Gevolgen van stress

De overbelasting van de adrenaalklieren en hun eventuele daaruit volgende uitputting kunnen een gevolg zijn van de adaptatie aan een spanningstoestand. Het organisme zal steeds zoeken naar de minimale reactie, die nog in staat is om de situatie onder controle te houden.(14) Maar de evenwichtstoestand van de hormonen, die enerzijds het lichaam wapenen voor het verzet, anderzijds het onderwerpen en ontwapenen kan allicht verstoord worden : er komt een teveel of een tekort aan desoxycorticosterone .

De gevolgen zijn niet te overzien : chronisch hoge bloeddruk , hart- en vaatziekten , nierziekten , eclampsia , ' rheumatisme en rheumatoïde arthritis , ontstekingsziekten van de huid en de ogen, infecties, allergische en overgevoeligheidsziekten , zenuw- en mentale ziekten , seksuele storingen (verminderde testosterone ),(15) spijsverteringsziekten ( ulceratieve colitis ), ziekten van het metabolisme ( gewichtsverlies , zwaarlijvigheid , hyperthyroïdie , leverziekten ) , kanker en in 't algemeen storingen van de ziekte-weerstandigheid.(16)

Een van de meest voorkomende storingen, verwekt door stress, is het krimpen van de seksuele klieren wegens de verschuiving die zich voordoet in de afscheidingen van de hypofyse, die in stresstoestanden vooral de adrenaline-afscheiding stimuleert. Bij honden die onderworpen worden aan lange afstandsvervoer per truck meet men een verminderde testosteronepeil , bij soldaten onder gevechtstraining een vermindering van androgeensecretie .(17) Jonge dieren houden op te groeien, borstvoedende moeders krijgen tekort aan melk bij de man vermindert de seksuele aandrift en de spermavorming, bij vrouwen ziet men het premenstrueel syndroom , waarin zij zeer gespannen worden en zelfs overgaan tot waanzinnige daden, die moeilijk te stoppen zijn. Sommigen lijden aan migraine , hoofdpijn , zwelling van handen, aangezicht en voeten, rugpijn en borstpijn , kleine hemorrhagieën van de huid, asthma en zeldzaam epilepsieachtige toevallen.(18)

Een storing van het hormonaal evenwicht doet zich ook voor in de zgn. shock toestanden, die precies ontstaan door een uitputtende overreactie van het organisme : de lichaamstemperatuur daalt onder het normale peil, de bloeddruk kan nauwelijks nog waargenomen worden en het slachtoffer kan in zwijm vallen. De dood kan het gevolg zijn, zelfs zonder waarneembaar letsel aan een van de organen. Bij de lijkschouwing vindt men onveranderlijk een zwelling van de adrenaalcortex, thymicolymfatische atrofie en bloedingen in het gastro-intestinale stelsel.(19)

Deze fenomenen vindt men natuurlijk vooral bij zware agressies op het organisme, zoals verkeersongevallen, verbrandingen, verwondingen, vergiftigingen. Maar chronische, zij het dan minder hevige, overbelasting kan op de duur het organisme ondermijnen, het vroegtijdig verouderen en verslijten, zodat het geen weerstand meer biedt aan de vele kleinere infecties en aanvallen. Men komt tot een toestand, die hoewel milder, toch enigszins gelijkt op deze die door de AIDS -infectie algemeen bekend en gevreesd werd.(
Oud 18 oktober 2011, 12:49   #3
karo
Banneling

Standaard

Kindjes leer er maar mee omgaan.
Oud 18 oktober 2011, 12:51   #4
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karo Bekijk bericht
Kindjes leer er maar mee omgaan.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2011, 12:53   #5
karo
Banneling

Standaard

Ik zal nooit kinderen op zo een wereld zetten, ik leef mee met mijn neefjes.
Oud 18 oktober 2011, 12:58   #6
kameleon
Minister

Standaard

RIP onze toekomst
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2011, 13:00   #7
Oblique
Banneling

Standaard

Waar is den tijd dat we nog gewoon gingen vissen om aan eten te geraken op op jacht gingen in den bos? Al die stress tegenwoordig.
Oblique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2011, 15:55   #8
karo
Banneling

Standaard

Big pharma zal blij zijn, meer adhd pillenslikkers, meer antidepresiva slikkers enzoverder. Ja ja, zo leer je er mee omgaan. KLOOTZAKKEN!
Oud 18 oktober 2011, 15:59   #9
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal nooit kinderen op zo een wereld zetten, ik leef mee met mijn neefjes.
Oud 18 oktober 2011, 16:01   #10
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Wat is uw probleem?
Oud 18 oktober 2011, 16:05   #11
Zephyr
Burger

Standaard

Citaat:
1 op 3 kinderen heeft last van stress? Men denkt het op te lossen door ze te leren met die stress om te gaan. Men laat hen dus zelf het probleem dat de volwassenen creeëren oplossen?

Het probleem is dat ze steeds meer moeten presteren, minder hun ouders zien (beiden moeten werken). Naast de school moeten ze dikwijls ook nog eens presteren op de buitenschoolse activiteiten (muziekschool, sport).

We zijn zelf al zo opgefokt, we slikken zelf al zoveel antidepresiva en nu moeten onze kinderen er maar mee leren omgaan?

Dit land is ziek, het is hier echt abnormaal!
Ik sta voor 100% achter jouw tekst maar met een klein verschil : Het is niet alleen in dit land.
En soms vraag ik me af of het teveel aan informatie (TV, internet en alle andere multimedia ) dat we te verwerken hebben niet een mede oorzaak is?
Zephyr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2011, 16:08   #12
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephyr Bekijk bericht
Ik sta voor 100% achter jouw tekst maar met een klein verschil : Het is niet alleen in dit land.
En soms vraag ik me af of het teveel aan informatie (TV, internet en alle andere multimedia ) dat we te verwerken hebben niet een mede oorzaak is?

Die informatie vergaren doe je vrijwillig, ik denk niet dat dit een probleem zou zijn of de reden zou zijn dat kinderen onder druk staan.
Oud 18 oktober 2011, 16:16   #13
Zephyr
Burger

Standaard

Het zal niet de hoofdreden zijn.
De hoofdreden is de prestatiemaatschappij waar we in zitten.
Papa en mama moeten hard werken en hebben geen tijd.
En de kinderen moeten nog harder presteren zodat ze het later "beter" zullen hebben.
We zadelen ze dus op met stress en geven hen nog een portie extra stress bij.

Let wel dat ik het over te veel aan informatie heb...
Dat onze jeugd via digitale media met elkaar veelvuldige kontakten hebben vind ik juist positief. (Als ze op tijd gaan slapen )
Zephyr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2011, 16:24   #14
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephyr Bekijk bericht
Het zal niet de hoofdreden zijn.
De hoofdreden is de prestatiemaatschappij waar we in zitten.
Papa en mama moeten hard werken en hebben geen tijd.
En de kinderen moeten nog harder presteren zodat ze het later "beter" zullen hebben.
We zadelen ze dus op met stress en geven hen nog een portie extra stress bij.

Let wel dat ik het over te veel aan informatie heb...
Dat onze jeugd via digitale media met elkaar veelvuldige kontakten hebben vind ik juist positief. (Als ze op tijd gaan slapen )
Zo is het, en je moet geen geleerde zijn om dat te weten. Net daarom begrijp ik niet hoe ze zo achterlijk kunnen zijn om deze feiten te negeren.
Oud 18 oktober 2011, 16:40   #15
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Ik ga niet meer vragen van mijn kinderen dan wat mijn ouders van mij gevraagd hebben. Dat houdt in dat ze presteren op school volgens de capaciteiten die ze meegekregen hebben van moeder natuur. Dat wil dus zeggen dat ze zonder noemenswaardig hard te studeren in het middelbaar de studie moeten aankunnen. Buiten school doen ze waar ze zin in hebben. Als ze willen sporten dan doen ze maar. Recreatief, competitief I don't care. Willen ze muziek spelen, ook goed. Ik zal ze steunen en ik zal ze overal naartoe brengen, maar nergens toe dwingen. Dat nooit. Hoe je dan gestresseerd kan raken is mij een regelrecht raadsel.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 18 oktober 2011 om 16:40.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2011, 16:59   #16
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik ga niet meer vragen van mijn kinderen dan wat mijn ouders van mij gevraagd hebben. Dat houdt in dat ze presteren op school volgens de capaciteiten die ze meegekregen hebben van moeder natuur. Dat wil dus zeggen dat ze zonder noemenswaardig hard te studeren in het middelbaar de studie moeten aankunnen. Buiten school doen ze waar ze zin in hebben. Als ze willen sporten dan doen ze maar. Recreatief, competitief I don't care. Willen ze muziek spelen, ook goed. Ik zal ze steunen en ik zal ze overal naartoe brengen, maar nergens toe dwingen. Dat nooit. Hoe je dan gestresseerd kan raken is mij een regelrecht raadsel.

Zeer mooi, volgens mij denkt 99% van de bevolking er ook zo over. Maar door zo te denken lossen we het probleem blijkbaar niet op, de prestatiedrang zit er diep ingebakken. De gevolgen zijn echt overdreven aan het worden.
Oud 18 oktober 2011, 17:00   #17
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Leven jouw kinderen onder een glazen stolp? Of leven ze in de maatschappij?
Oud 18 oktober 2011, 17:04   #18
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Ik heb laatst met een 13-jarige zitten praten die bang was dat hij geen leuke job zou vinden later en dat hij in een krot zou moeten wonen.
Op die leeftijd dacht ik daar niet aan hoor. Ik had wel fantasietjes over de toekomst, maar mijn toekomstdenken ging echt niet verder dan wat ik in 't weekend met vrienden/vriendinnen zou doen en dat ik moest blokken voor een toets wiskunde.
Oud 18 oktober 2011, 17:09   #19
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik heb laatst met een 13-jarige zitten praten die bang was dat hij geen leuke job zou vinden later en dat hij in een krot zou
Zo herkenbaar. Zo kom ik er wel meer tegen op een dag.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 18 oktober 2011 om 17:09.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2011, 17:13   #20
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Stress wordt ook veroorzaakt door de sektes van flaminganten en wallinganten die elke dag het einde van ons land voorspellen.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be