![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Goed bedoelde maatregelen voor ondernemers stellen teleur NSZ reageert ontgoocheld op de maatregelen voor ondernemers die de onderhandelaars maandag hebben besproken. De daling van de administratieve lasten met 30 procent tegen het einde van de legislatuur, het Europees uniek loket, de verkorte betalingstermijnen voor de overheid en een verbetering van de bvba starter zijn stuk voor stuk goede punctuele maatregelen maar geven geen antwoord op de grootste noden van de ondernemers die op een structurele manier moeten worden aangepakt. Ondernemers zitten te wachten op een verlaging van de sociale en fiscale lasten, een invoering van een kmo-beleidscel die bij elke nieuwe maatregel een kmo-impacttoets maakt en een verdere verbetering van het sociaal statuut.
NSZ is sterk verwonderd dat ze niets leest over de sociale en fiscale druk. België is één van de zwaarst belaste landen in de wereld. Zoals het nu is met die hoge belastingen en hoge sociale lasten, is het voor veel ondernemers onhoudbaar. Vanwaar moet het geld dan komen ? Onder andere van een nieuwe regeling inzake werkloosheidsuitkeringen, zegt NSZ . Is het normaal dat een werkloze zich kan vastnestelen in het werkloosheidsstatuut en onbeperkt evenveel werkloosheidsvergoeding kan krijgen ? Neen zegt NSZ en neen zegt 78 procent van de Belgen. Niets voor niets in het leven. Die werkloosheid kost handenvol geld en diegene die pech heeft en na een jaar nog geen werk vindt, moet de handen uit de mouwen steken en eventueel een knelpuntberoep aanleren. Ook voor dit standpunt heeft NSZ de steun van de overgrote meerderheid van de Belgen. Maar blijkbaar willen de politici dit niet naar voor schuiven. NSZ vindt het positief dat de federale regering werk wil maken van een verlaging van de administratieve rompslomp met 30 procent tegen het einde van de legislatuur. Maar dit wordt niet opgelost door hier en daar paar papieren formaliteiten te vervangen door elektronische mogelijkheden, zoals in het verleden vaak gebeurde. Mattheeuws: “Ons lijkt het een beter idee om eerst de impact en de gevolgen van een bepaalde regel voor kleine ondernemers op een doorgedreven manier na te gaan, alvorens de regel losweg in te voeren.” Daarom pleit NSZ voor een effectieve kmo-beleidscel die bij elke nieuwe regel een kmo-impacttoets maakt, zodat kmo-onvriendelijke regels het daglicht niet kunnen zien. Helaas lezen we niet dat de onderhandelaars hier werk van maken. Nu blijken gelijkaardige oefeningen te vrijblijvend en bovendien worden ze niet systematisch toegepast. Om de hoogste noden de baas te kunnen, vraagt NSZ ook om de bestaande faillissementsregeling voor zelfstandigen uit te breiden voor zelfstandigen die een gerechtelijke reorganisatie hebben aangevraagd, ondernemers die hun schulden niet meer kunnen afbetalen of zelfstandigen die een faillissement riskeren. Tussen juli 2009 en januari 2011 werd dat reeds gedaan door de federale regering, als één van de anticrisismaatregelen, maar de ondernemersorganisatie wil de uitgebreide faillissementsverzekering nu een permanent karakter geven. Vermits het elk jaar zo is dat veel meer bedrijven de boeken sluiten tegen het einde van het jaar en gezien de donkere economische vooruitzichten, vreest NSZ namelijk dat het aantal faillissementen ook de komende maanden records zullen doen sneuvelen. Maar ook hier zeggen de onderhandelaars niets over. Dat de overheid haar facturen op tijd en (nog) sneller dan nu betaalt is niet meer dan normaal. Het probleem zijn de betaaltermijnen tussen ondernemingen onderling. Veel te veel facturen worden hetzij niet betaald of zeer laat. Nochtans kan hieraan verholpen worden door de invoering van het betalingsbevel zoals dit reeds bestaat voor buitenlandse schulden. De Senaat heeft het wetsvoorstel terzake al goedgekeurd waardoor schuldeisers sneller aan hun geld zouden geraken. Door de val van de federale regering in april 2010 verdween het betalingsbevel echter van tafel. Helaas hernemen de onderhandelaars dit niet. Tenslotte is het algemeen geweten dat ondernemers hard werken en veel bijdragen betalen. Waarom is hun statuut op verschillende vlakken ( pensioen, arbeidsongeschiktheid, …) nog steeds minder goed dan dat van hun werknemers ? Het was steeds de bedoeling van ontslagnemend minister Laruelle om tegen 2011 de lat gelijk te stellen tussen de zelfstandigen en werknemers. Dat blijkt nog niet het geval. NSZ betreurt dan ook dat de onderhandelaars dit werk niet afmaken. ### Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |