Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2011, 09:15   #1
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard Nieuwe voorrangsregels voor inschrijvingen in scholen goedgekeurd

Citaat:
Nieuwe voorrangsregels voor inschrijvingen in scholen goedgekeurd

09/11 Het Vlaams Parlement heeft een aantal nieuwe regels vastgelegd voor eventuele voorrang bij inschrijving in scholen met een beperkt aantal vrije plaatsen. (....)

Beelden van ouders die kamperen voor de schoolpoort komen vooral uit de grote steden Antwerpen, Gent en Brussel. Die kampen met het grootste plaatsgebrek in de scholen. Het door de meerderheidspartijen CD&V, N-VA en sp.a goedgekeurde decreet bepaalt nu dat er in die steden een aanmeldingssysteem moet komen.

Verder krijgen ook kinderen van het onderwijspersoneel voortaan voorrang, naast de broers en zussen die nu al in de huidige regeling voorrang kregen. Verder krijgen ook kinderen die binnen een school van campus veranderen, bijvoorbeeld als ze naar de middelbare afdeling van dezelfde school gaan, voorrang.

In de Nederlandstalige scholen in Brussel krijgen kinderen van ouders die voldoende Nederlands kennen 55 procent van de plaatsen toebedeeld.
Bovenop al die voorrangsregels zijn er nog de zogenaamde GOK-regels, die voor een goede verdeling tussen kansarme en -rijke kinderen moeten zorgen.

Na alle bovenstaande criteria kunnen scholen nog andere criteria invoeren, zoals afstand tot de woonplaats of de werkplaats van de ouders. De oppositiepartijen Open Vld, LDD, Groen! en Vlaams Belang stemden om uiteenlopende redenen tegen het decreet.
LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL

Wat is "voldoende" Nederlands? Goedemorgen kunnen zeggen? Waarom slechts 55% ? Kan men dan niet beter de kinderen zèlf aan een test onderwerpen om te zien of ZIJ wel "voldoende nederlands" kennen om deel te nemen aan te lessen? de overige 45% verstaat meer dan waarschijnijk helem�*�*l geen Nederlands. Welke Vlaming wil zijn kind nu naar zo'n school doen?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2011, 05:48   #2
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht

Wat is "voldoende" Nederlands? Goedemorgen kunnen zeggen? Waarom slechts 55% ? Kan men dan niet beter de kinderen zèlf aan een test onderwerpen om te zien of ZIJ wel "voldoende nederlands" kennen om deel te nemen aan te lessen? de overige 45% verstaat meer dan waarschijnlijk helem�*�*l geen Nederlands. Welke Vlaming wil zijn kind nu naar zo'n school doen?
Ik dacht dat kinderen naar school moesten om te leren.
Rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde, etc. en bijna vergeten, ook taal.
Trouwens het geeft jou kinderen nog een gratis mogelijkheid.
Ze leren misschien genoeg Turks of Marokkaans, om later als ze afgestudeerd zijn, naar de toekomstige groeilanden te emigreren, als we hier allemaal zonder werk komen te zitten.

Laatst gewijzigd door subocaj : 12 november 2011 om 06:01.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2011, 08:01   #3
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Ik dacht dat kinderen naar school moesten om te leren.
Rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde, etc. en bijna vergeten, ook taal.
Trouwens het geeft jou kinderen nog een gratis mogelijkheid.
Ze leren misschien genoeg Turks of Marokkaans, om later als ze afgestudeerd zijn, naar de toekomstige groeilanden te emigreren, als we hier allemaal zonder werk komen te zitten.
Ik doe mijn kinderen liever naar een school waarbij de meeste (90%) van de kinderen de juf of meester gewoon verstaan en ze dus met z'n allen dingen kunnen LEREN.

Niet naar een klas waar de juf 75% van haar tijd moet besteden aan het aanleren van de Nederlandse taal, want dan zitten mijn kinderen ondertussen wel met hun vingers te draaien. Mijn kinderen begrijpen het Nederlands namelijk wèl als ze naar het eerste studiejaarke gaan.
Oud 12 november 2011, 08:44   #4
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik doe mijn kinderen liever naar een school waarbij de meeste (90%) van de kinderen de juf of meester gewoon verstaan en ze dus met z'n allen dingen kunnen LEREN.

Niet naar een klas waar de juf 75% van haar tijd moet besteden aan het aanleren van de Nederlandse taal, want dan zitten mijn kinderen ondertussen wel met hun vingers te draaien. Mijn kinderen begrijpen het Nederlands namelijk wèl als ze naar het eerste studiejaarke gaan.
Maar ze zullen het ook moeten leren schrijven.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2011, 21:39   #5
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat is "voldoende" Nederlands? Goedemorgen kunnen zeggen? Waarom slechts 55% ? Kan men dan niet beter de kinderen zèlf aan een test onderwerpen om te zien of ZIJ wel "voldoende nederlands" kennen om deel te nemen aan te lessen? de overige 45% verstaat meer dan waarschijnijk helem�*�*l geen Nederlands. Welke Vlaming wil zijn kind nu naar zo'n school doen?
Waar is de tijd dat mensen gewoon konden kiezen waar ze hun kinderen naar school zouden sturen? Zodat kwaliteit beloond werd.
Spijtig dat dit verleden tijd is sinds de invoering van het communisme in het onderwijssysteem. Dank U, Frankske.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2011, 03:05   #6
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Waar is de tijd dat mensen gewoon konden kiezen waar ze hun kinderen naar school zouden sturen? Zodat kwaliteit beloond werd.
Spijtig dat dit verleden tijd is sinds de invoering van het communisme in het onderwijssysteem. Dank U, Frankske.
Dus alle ouders in Brussel ongeaht de taal die ze spreken moeten hun kinderen naar een Vlaamse school kunnen sturen. Anders is dat communistisch?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2011, 12:19   #7
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Er wordt in de multikulturele klas zo veel tijd besteed aan leerlingen met immigratie achtergrond dat er geen tijd over is voor de andere leerlingen. Die mogen wat aan rotzooien want een zesje halen ze prima zonder enige aandacht van de docent.
Iemand zei:
"Eigenschappen als zelfstandig, kritisch en creatief denken komen tegenwoordig eigenlijk niet meer aan bod, dat is namelijk niet eerlijk ten opzichte van al die mensen die dat niet goed kunnen."
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2011, 12:41   #8
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

in de strijd tegen de verfransing van brussel kun je toch moeilijk enkel nederlandstaligen op uw scholen binnenlaten? Hoe ga je dan ooit uw taal verspreiden?
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2011, 12:47   #9
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
"Eigenschappen als zelfstandig, kritisch en creatief denken komen tegenwoordig eigenlijk niet meer aan bod, dat is namelijk niet eerlijk ten opzichte van al die mensen die dat niet goed kunnen."

dat is niks nieuw onder de zon. Een gezond kritisch mens doet niet mee aan competitiespelletjes wanneer het over zijn/haar opleiding gaat; de eerste zijn is ongezond en leidt niet tot een completer begrijpen van eender welk onderwerp.
Oud 13 november 2011, 12:50   #10
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
in de strijd tegen de verfransing van brussel kun je toch moeilijk enkel nederlandstaligen op uw scholen binnenlaten? Hoe ga je dan ooit uw taal verspreiden?
dit is een kip+ei redenering.

KINDEREN gaan naar school om zelf bij te leren, niet om een halve migrantenstad nederlands te laten spreken.
Moest ik in het Brusselse wonen, zou ik net als veel vlamingen mijn eigen kinderen in de VLAAMSE gemeenten naar school laten gaan zodat ze niet tussen de rest van de import in de klas moeten zitten. Mogen kinderen nog het gevoel krijgen van zèlf ergens thuis te zijn? Of moeten ze verplicht even ontheemd worden als degenen die zelf vrijwillig kozen om naar hier te komen?

Indien men niet wil dat Brussel verder georganizeerd verfranst, dan zal men voor de nieuwkomers beter aparte scholen voorzien, waarbij ze in eerste instantie hun taalachterstand kunnen ophalen en pas in een later stadium mee kunnen invoegen in de Nederlandstalige scholen.
Ook kan men dan best campagnes organizeren om de thuistaal Nederlands te laten zijn. Iets wat praktisch niet gebeurt vermits men telkens half anafabete taalonkundige huwelijkspartners importeert waardoor de "hier geborene" huwelijkspartner zelf binnenshuis geen Nederlands kan spreken omdat dan zijn of haar halve trouwboek hem/haar niet verstaat.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 13 november 2011 om 12:52.
Oud 13 november 2011, 13:03   #11
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
dit is een kip+ei redenering.

KINDEREN gaan naar school om zelf bij te leren, niet om een halve migrantenstad nederlands te laten spreken.
Moest ik in het Brusselse wonen, zou ik net als veel vlamingen mijn eigen kinderen in de VLAAMSE gemeenten naar school laten gaan zodat ze niet tussen de rest van de import in de klas moeten zitten. Mogen kinderen nog het gevoel krijgen van zèlf ergens thuis te zijn? Of moeten ze verplicht even ontheemd worden als degenen die zelf vrijwillig kozen om naar hier te komen?

Indien men niet wil dat Brussel verder georganizeerd verfranst, dan zal men voor de nieuwkomers beter aparte scholen voorzien, waarbij ze in eerste instantie hun taalachterstand kunnen ophalen en pas in een later stadium mee kunnen invoegen in de Nederlandstalige scholen.
Ook kan men dan best campagnes organizeren om de thuistaal Nederlands te laten zijn. Iets wat praktisch niet gebeurt vermits men telkens half anafabete taalonkundige huwelijkspartners importeert waardoor de "hier geborene" huwelijkspartner zelf binnenshuis geen Nederlands kan spreken omdat dan zijn of haar halve trouwboek hem/haar niet verstaat.
gevoel, thuis enzoverder allemaal emotoestanden. Kinderen zijn veel weerbaarder dan hun ouders (en helemaal als het angstige ouders betreft)
Thuistaal is dialect, dat a.n. is onzinnig en brengt weinig bij op het familiaal niveau (behalve afstand tussen de leden); buitenstaanders hebben zich niet te moeien met de taal die thuis gesproken wordt, daarom is het thuis.

Ik ben wel akkoord dat als je de educatie van nederlandskundigen niet wil onderzagen dat leerkrachten inderdaad ondersteund worden (en met meer dan wat praatjes) in de aanpak van hun klas en ik ben ook akkoord dat de aanwezigheid van anderstaligen een rijkdom kan zijn, ALS de anderstaligen ook open staan voor de rijkdom en ALS het onderwijs voldoende gefinancieerd wordt om deze aanwezigheid niet tot last te laten verkommeren, wat inderdaad momenteel en de afgelopen decennia gebeurd is.
Oud 13 november 2011, 13:09   #12
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
gevoel, thuis enzoverder allemaal emotoestanden. Kinderen zijn veel weerbaarder dan hun ouders (en helemaal als het angstige ouders betreft)
wat een totaal van de pot gerukte achterlijke redenering. Wie heeft het hier in 's hemelsnaam over ANGST?????

Citaat:
Thuistaal is dialect, dat a.n. is onzinnig en brengt weinig bij op het familiaal niveau (behalve afstand tussen de leden); buitenstaanders hebben zich niet te moeien met de taal die thuis gesproken wordt, daarom is het thuis.
Nu ja, dan kom ik uit een elitair gezin en heb ik mijn kinderen even elitair opgevoed. Wij hoeven ons dan ook niet te verlagen tot het niveau van een hoop achterlijken die thuis enkel "dialect" spreken en dan liefst nog het "dialect" uit marokko of wallonie.

Citaat:
Ik ben wel akkoord dat als je de educatie van nederlandskundigen niet wil onderzagen dat leerkrachten inderdaad ondersteund worden (en met meer dan wat praatjes) in de aanpak van hun klas en ik ben ook akkoord dat de aanwezigheid van anderstaligen een rijkdom kan zijn, ALS de anderstaligen ook open staan voor de rijkdom en ALS het onderwijs voldoende gefinancieerd wordt om deze aanwezigheid niet tot last te laten verkommeren, wat inderdaad momenteel en de afgelopen decennia gebeurd is.
wat heeft dan met extra ondersteuning (geld) en extra financien te maken? Verder dan aan de vetpotten te zitten heb je weinig ideeën. Dat zijn we al gewoon.
Meertaligheid in de klas is zeker géén verrijking als 3/4 van de klas niet begrijpt wat de leerkracht zegt! Laat de kinderen die thuis een andere taal spreken dan eerst OP EIGEN KOSTEN in een aparte klas hun niveau opkrikken. Op EIGEN KOSTEN welteverstaan, want ik zie niet in waarom ik daarvoor moet betalen.
Oud 13 november 2011, 13:15   #13
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
wat een totaal van de pot gerukte achterlijke redenering. Wie heeft het hier in 's hemelsnaam over ANGST?????

Nu ja, dan kom ik uit een elitair gezin en heb ik mijn kinderen even elitair opgevoed. Wij hoeven ons dan ook niet te verlagen tot het niveau van een hoop achterlijken die thuis enkel "dialect" spreken en dan liefst nog het "dialect" uit marokko of wallonie.

wat heeft dan met extra ondersteuning (geld) en extra financien te maken? Verder dan aan de vetpotten te zitten heb je weinig ideeën. Dat zijn we al gewoon.
Meertaligheid in de klas is zeker géén verrijking als 3/4 van de klas niet begrijpt wat de leerkracht zegt! Laat de kinderen die thuis een andere taal spreken dan eerst OP EIGEN KOSTEN in een aparte klas hun niveau opkrikken. Op EIGEN KOSTEN welteverstaan, want ik zie niet in waarom ik daarvoor moet betalen.
Proficiat voor uw taalgebruik het elitaire zit er duidelijk in.

(sorry é, ben op't werk dus er zit soms tijd tussen )
Dus als ik tussen de scheldwoorden lees, lees ik dat u wegloopt uit Brussel, ook al woont u er niet eens, omdat er daar van die vreemde mensen zijn die geen nederlands spreken en dan vraagt u zich af wie angstig is? Ik zou toch eerder de franstalige burgemeesters verantwoordelijk houden voor het feodaal houden van onze hoofdstad.

Daarnaast lees ik dat u vanuit uw elitaire opvoeding 45% gelijk stelt aan 3/4.

Alles wat vreemd is, is een verrijking. Waarom gaan mensen op ontdekkingstocht, waarom willen wij weten wat op de bodem van oceaan leeft, waarom willen wij weten welke dichtsbijzijnde planeet leven kan behouden, waarom onderzoeken wij de effecten van geluid op gemoed enzoverder....Omdat wij nu eenmaal een evoluerende soort zijn en je kunt als soort maar evolueren als je u openstelt en onderzoekt wat vreemd is.

Laatst gewijzigd door the_dude : 13 november 2011 om 13:44.
Oud 13 november 2011, 13:49   #14
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Men zou beter een taalexamen "Nederlands" invoeren voor de Hollanders die hier op school willen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2011, 13:54   #15
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Proficiat voor uw taalgebruik het elitaire zit er duidelijk in.
ik was aan het bijleren (verrijking zeg je toch?) van Artisjok

Citaat:
(sorry é, ben op't werk dus er zit soms tijd tussen )
Dus als ik tussen de scheldwoorden lees, lees ik dat u wegloopt uit Brussel, ook al woont u er niet eens, omdat er daar van die vreemde mensen zijn die geen nederlands spreken en dan vraagt u zich af wie angstig is? Ik zou toch eerder de franstalige burgemeesters verantwoordelijk houden voor het feodaal houden van onze hoofdstad.
Misschien toch maar best geen persoonlijk internetten uitvoeren als je op het werk zijt, thuis kan je rustiger lezen en begrijpen wat er gezegd wordt.

Citaat:
Daarnaast lees ik dat u vanuit uw elitaire opvoeding 45% gelijk stelt aan 3/4.
ach, hij heeft het rode lapje gezien dus gaan we nu zout leggen op elke vogelstaart.

Citaat:
Alles wat vreemd is, is een verrijking. Waarom gaan mensen op ontdekkingstocht, waarom willen wij weten wat op de bodem van oceaan leeft, waarom willen wij weten welke dichtsbijzijnde planeet leven kan behouden, waarom onderzoeken wij de effecten van geluid op gemoed enzoverder....Omdat wij nu eenmaal een evoluerende soort zijn en je kunt als soort maar evolueren als je u openstelt en onderzoekt wat vreemd is.
Waarom zijn we afgestapt van kannibalisme? of vindt u dat ook een verrijking? waarom zouden wij ons moeten "verrijken" naar de mentaliteit van een derdewereldland ? een ideologie uit de 7de eeuw of slachtgebruiken uit de middeleeuwen? Of vind je martelpraktijken uit de 7de eeuwse woestijngebieden ook een verrijking? hoeveel wil je besnijden? hoe verrijkt ga je je dochters maken met de egyptische faraonische besnijdenis? Verrijken zeg je toch? Waarom je eigen taal nog leren als je een straattaaltje zonder onzijdig lidwoord kan hanteren?

Verrijken zeg je toch. Alhamdoellilllah ! goed hé? nu ben ik toch wel verrijkt zeker? allah snackbar?
Oud 13 november 2011, 13:56   #16
Elbow
Banneling

Standaard

Citaat:

Niemand, anders zou men toch niet spreken over zwarte scholen?
Indien de linkiewinkies hun eigen mantra's zouden geloven en naleven (de 'zaligmakende multicultuur") zouden er geen madrassastijl scholen als die 2 athenea in Antwerpen in het nieuws gekomen zijn?

De realiteit is dat ze (net zoals die NL politica van Groenlinks) hun kinderen het liefst niet aan dat multicultureel experiment onderwerpen. In de praktijk komt het hierop neer dat hoe meer een school gehalaliseerd is, hoe kleiner de kans is dat je er de kinderen van linksen en progressieven aantreft. Die zitten op katholieke scholen (desnoods op kostschool) waar er geen tijd hoeft gestoken te worden in het inhalen van de taalachterstand van vreemdelingen en 4de generatie "nieuwe" Belgen die hun kinderen nog steeds opvoeden in de heimweetaal van de grootouders.

Denk je nu echt dat Kaleen Van Brempt haar dochtertje in een Antwerpse madrassa gaat steken of dat pinces Astrid haar kroost in een 'zwarte school' gestoken heeft om de multiculturele verrijking te ondergaan? Nee toch!

Laatst gewijzigd door Elbow : 13 november 2011 om 14:00.
Elbow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2011, 13:59   #17
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Men zou beter een taalexamen "Nederlands" invoeren voor de Hollanders die hier op school willen.
Oud 13 november 2011, 14:02   #18
Elbow
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waarom? Om ze de lidwoorden af te leren die te moeilijk zijn voor exotischere migranten?
Elbow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2011, 14:09   #19
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Misschien toch maar best geen persoonlijk internetten uitvoeren als je op het werk zijt, thuis kan je rustiger lezen en begrijpen wat er gezegd wordt.

ach, hij heeft het rode lapje gezien dus gaan we nu zout leggen op elke vogelstaart.

Waarom zijn we afgestapt van kannibalisme? of vindt u dat ook een verrijking? waarom zouden wij ons moeten "verrijken" naar de mentaliteit van een derdewereldland ? een ideologie uit de 7de eeuw of slachtgebruiken uit de middeleeuwen? Of vind je martelpraktijken uit de 7de eeuwse woestijngebieden ook een verrijking? hoeveel wil je besnijden? hoe verrijkt ga je je dochters maken met de egyptische faraonische besnijdenis? Verrijken zeg je toch? Waarom je eigen taal nog leren als je een straattaaltje zonder onzijdig lidwoord kan hanteren?

Verrijken zeg je toch. Alhamdoellilllah ! goed hé? nu ben ik toch wel verrijkt zeker? allah snackbar?
't moet, 'k mag maar 60% van de tijd werkgerelateerd bezig zijn. Onderzoek heeft aangetoond dat er anders teveel mensen ziek worden ('t is niet om te lachen echt niet )

afgestapt zegt u toch duidelijk? Dat heet evolutie, teveel mensen werden ziek en/of die groepen die dat practiseren sterven uit.
een ideologie uit de 7de eeuw of ene uit 3000 voor caesar speelt voor mij geen rol, wie niet openstaat voor vreemde invloeden zal niet mee kunnen en houdt de mens tegen in zijn ontwikkeling.

goede vraag, taal evolueert nu eenmaal constant; deze evoluties gade slagen ipv ze te bevechten lijkt mij gezonder.

Laatst gewijzigd door the_dude : 13 november 2011 om 14:10.
Oud 13 november 2011, 14:13   #20
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

waarom niet ineens gewoon verfransen, dan ben je van die zever vanaf.
Sluit gewoon de Nederlandstalige scholen in Bruxelles en geef les in het Amazight of arabisch zoals "Boeboe ik ben Belg, jahjah" zo leuk zei.

ik geef in elk geval geen halve sou meer voor heel uwen belgique.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be