Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 16 november 2011, 00:06   #1
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard "Di Rupo is onbekwaam" (RVC)

Citaat:
'Di Rupo is onbekwaam' (Rik Van Cauwelaert)

dinsdag 15 november 2011 om 10u46

'We hebben nog altijd geen begroting omdat Elio Di Rupo onbekwaam is. De formatie is intussen zolang bezig dat het niet meer de moeite loont om een regering op poten te zetten.' Knack-directeur Rik Van Cauwelaert maakt een stand van zaken op van de begroting en de formatie.

Haalt de begroting van Di Rupo de deadline van Europa?

Rik Van Cauwelaert: Wie beweert dat hij tegen eind deze week een sanering van 11,3 miljard euro kan doorvoeren om het tekort op de begroting 2012 tot 2,8 procent te reduceren, is een farceur. Zo’n ingreep kan alleen door een coalitie van partijen die elkaar blind vertrouwen. Binnen de groep die nu rond de onderhandelingstafel zit, is het vertrouwen volledig zoek. Het valt dus te vrezen dat formateur Elio Di Rupo nog eens een dramatisch moment zal inlassen, in een poging om alsnog zijn vloedgolf aan nieuwe belastingen door de strot van zijn gesprekspartners te rammen.

Waarom duurt het opstellen van de begroting zolang?

Rik Van Cauwelaert: Omdat formateur Elio Di Rupo onbekwaam is. Niemand durft dat luidop te zeggen. Maar alle onderhandelaars zijn het daarover eens. Zelfs in de PS groeit de twijfel met de dag. Voorlopig wordt zijn onbekwaamheid gemaskeerd door de kwaliteit van de studiedienst van de PS die de formateur dagelijks voorziet van nieuwe steekkaarten met daarop de gekozen marsrichting.

Tot nog toe heeft Di Rupo akkoorden kunnen sluiten op de rekening van anderen. De splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde werd betaald door de MR die er het kartel met FDF bij inschoot. De nieuwe financieringswet komt er op rekening van de Vlamingen. Nu hij zelf zijn nek moet uitsteken om tot grote economische en sociale hervormingen te komen, wordt Di Rupo door faalangst geplaagd en klampt hij zich vast aan de PS-standpunten.

Wanneer hebben we een regering?

Rik Van Cauwelaert: Onlangs kreeg ik vanuit de onderhandelingen het signaal: geen regering voor kerstmis. Als dat zo is, dan is het nauwelijks nog de moeite om een nieuwe regering op de sporen te zetten. Want die belandt meteen in een pre-electorale sfeer, in oktober 2012 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Waarna we haast ongemerkt overgaan in de aanloop naar de federale verkiezingen van 2014. Het zal een sterkere premier moeten zijn dan de David Copperfield-achtige Elio Di Rupo.
Ben benieuwd wie de beweringen van RVC op een gefundeerde manier zal ontkrachten!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 16 november 2011 om 00:09.
Bokkenreyder is offline  
Oud 16 november 2011, 00:16   #2
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Heb je ook ooit maar één seconde gelooft dat er één Belg te vinden is die echt gelooft in Elio Di Rupo als premier van ons land ?

Deze joke heeft lang genoeg geduurd. Dit politiek spel moet eindigen. EDR gaat niet bougeren niet in zijn minst omdat hij geen enkel belang heeft om te bougeren.

Dat EDR onbekwaam als politicus zou ik niet zeggen. Ik geloof eerder in de uitleg van Carl Devos die in hem een politiek meesterstrateeg ziet.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 16 november 2011, 00:20   #3
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Heb je ook ooit maar één seconde gelooft dat er één Belg te vinden is die echt gelooft in Elio Di Rupo als premier van ons land ?

Deze joke heeft lang genoeg geduurd. Dit politiek spel moet eindigen. EDR gaat niet bougeren niet in zijn minst omdat hij geen enkel belang heeft om te bougeren.

Dat EDR onbekwaam als politicus zou ik niet zeggen. Ik geloof eerder in de uitleg van Carl Devos die in hem een politiek meesterstrateeg ziet.
Wie stel jij voor, Viveke, om premier te worden, Den Didier? Of Sanderke?
Of is het misschien toch tijd om heel dat boeltje op te kuisen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 16 november 2011, 00:40   #4
Politiek
Burger

Standaard

Jammer dat dit enkel in Knack verschijnt, het zou verdomme in het groot op de één van elke krant moeten staan.
Politiek is offline  
Oud 16 november 2011, 00:57   #5
Knabbelaar
Lokaal Raadslid

Knabbelaar's schermafbeelding

Standaard

Het zou kunnen dat het niet de bedoeling is dat er een nieuwe regering komt. In Europa zijn het de zogenaamde technocraten die nu aan de macht komen, om hervormingen door te voeren die het allemaal beter zouden moeten maken.

Leterme is zijn tijd al lang vooruit in die zin dat hij al een aantal jaar nu aan het hoofd staat van een soort technische regering, van lopende zaken.

Kortom, de politiek wordt als voetbal. Veel analyses, maar de spelers en het spel blijven gelijk. Altijd gezever dus. Je moet dronken zijn om het te begrijpen.
Knabbelaar is offline  
Oud 16 november 2011, 01:21   #6
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Uw eerste en laatste paragraaf zijn in tegenspraak met elkaar. Meesterstrateeg, komaan zeg, eerder een achterbakse waterdrager en onbetrouwbare gladjanus, die toen hij te doen had met die Vlaamse kerstekinderen als Van Besien en Gennez en in mindere mate Decroo en Beke uiteraard de franstalige zijde kon doen prevaleren. Hij zat toen in een hecht front en werd er door dik en dun gesteund. Tegen De Wever was hij en zijn clubje niet opgewassen. Enkel door het door de knieën gaan van de O-VLD en CD&V kon hij een succesje boeken. Het zal deze laatsten duur te staan komen.

Nu hij in een moeilijker traject komt en als tegenpartij de MR krijgt, gesteund door de O-VLD en deels de CD&V, wordt zijn zwakheid duidelijk. Hij beheerst onvoldoende de macro-economische materie, kan daardoor het essentiële van het ondergeschikte niet onderscheiden, is een pathologische angsthaas en partijbureaucraat, die bijvoorbeeld uren doorgaat met het discussiëren van minimale besparingen op een zijtraject. (grootte-orde 1 miljoen euro = 1/10.000 van het objectief) Hij blijft ook steeds redeneren en handelen als PS-er en Waal. Er is bij hem geen enkel spoor te bekennen, dat hij als toekomstige premier straks in naam van alle Belgen zal gaan optreden. Met zo'n povere vakkennis en mentale instelling is geen leiderschap van Di Rupo te verwachten.
fcal is offline  
Oud 16 november 2011, 02:13   #7
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Ben benieuwd wie de beweringen van RVC op een gefundeerde manier zal ontkrachten!
Link? Ik vind het nergens.
bgf324 is offline  
Oud 16 november 2011, 05:56   #8
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Linkje
HRobin is offline  
Oud 16 november 2011, 07:08   #9
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Meesterstrateeg voor zijn eigen belangen, dat zeker. Maar onbekwaam voor het algemene belang.
Oud 16 november 2011, 07:56   #10
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Hij vindt het nergens... Hoe kan dat nu toch? Ge moet gewoon naar de website van Knack gaan, en ge kunt er niet naast kijken. Gij zijt echt een bomma, he. Gij zijt in staat om recht voor een bak appelen te staan en te zeggen dat ge den bak appelen niet vindt. Jawadde.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 16 november 2011, 08:06   #11
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Heb je het art. wel gelezen?
Oud 16 november 2011, 08:07   #12
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politiek Bekijk bericht
Jammer dat dit enkel in Knack verschijnt, het zou verdomme in het groot op de één van elke krant moeten staan.
Zal wel komen.
Oud 16 november 2011, 08:07   #13
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knabbelaar Bekijk bericht
Het zou kunnen dat het niet de bedoeling is dat er een nieuwe regering komt. In Europa zijn het de zogenaamde technocraten die nu aan de macht komen, om hervormingen door te voeren die het allemaal beter zouden moeten maken.

Leterme is zijn tijd al lang vooruit in die zin dat hij al een aantal jaar nu aan het hoofd staat van een soort technische regering, van lopende zaken.

Kortom, de politiek wordt als voetbal. Veel analyses, maar de spelers en het spel blijven gelijk. Altijd gezever dus. Je moet dronken zijn om het te begrijpen.
Geloof ik dus niet.
Oud 16 november 2011, 08:10   #14
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Hij vindt het nergens... Hoe kan dat nu toch? Ge moet gewoon naar de website van Knack gaan, en ge kunt er niet naast kijken. Gij zijt echt een bomma, he. Gij zijt in staat om recht voor een bak appelen te staan en te zeggen dat ge den bak appelen niet vindt. Jawadde.
Dan zit ie met de gestoofde peren.
Oud 16 november 2011, 08:39   #15
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik ben het voor een keer ook niet eens met de Rik. Elio is namelijk heel erg bekwaam want de man haalt binnen waarvoor hij werd verkozen, namelijk de grote "stand still". Bovendien is hij er "en cours de route" ook nog eens in geslaagd de N-VA buitenspel te zetten, de Vlaamse traditioneeltjes communautair de das om te doen en het FDF los te weken van aartsvijand MR. En nu blijft hij dus kamperen op zijn socio-economische standpunten. Hij blijft m.a.w. opkomen voor ZIJN kiespubliek. Chapeau!
Zo iemand zou ik niet onbekwaam durven noemen!
den ambetantsten is offline  
Oud 16 november 2011, 08:59   #16
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Ik kijk elke week reikhalzend uit naar de schrijfsels van RVC, die vaak de vinger op de wonde legt.
Hij is de eerste die publiekelijk het aura van 'staatsman die in zeer moeilijke omstandigheden het onmogelijke poogt waar te maken' van Di Rupo wil doorprikken.

Een Di Rupo die steeds meer de hete adem van zijn eigen partij in zijn nek voelt en in zijn schulp aan het kruipen is.
Oud 16 november 2011, 09:00   #17
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Ik ben het voor een keer ook niet eens met de Rik. Elio is namelijk heel erg bekwaam want de man haalt binnen waarvoor hij werd verkozen, namelijk de grote "stand still". Bovendien is hij er "en cours de route" ook nog eens in geslaagd de N-VA buitenspel te zetten, de Vlaamse traditioneeltjes communautair de das om te doen en het FDF los te weken van aartsvijand MR. En nu blijft hij dus kamperen op zijn socio-economische standpunten. Hij blijft m.a.w. opkomen voor ZIJN kiespubliek. Chapeau!
Zo kan je het natuurlijk ook bekijken. Meer zelfs, BDW kreeg ongeveer dezelfde kritiek.
Oud 16 november 2011, 09:01   #18
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Wat, de spreekbuis van het Vlaamsnationalisme vindt Di Rupo onbetrouwbaar?
Waarom zou ik zelfs een poging doen zijn gekleurde meningen te ontkrachten?
Oud 16 november 2011, 09:02   #19
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Dat alles zegt voor mij ondanks alles nog altijd meer over het onvermogen en de kruiperigheid van de Vlaamse traditionelen dan over het zogezegde 'supergenie' van Di Rupo, hoor.
SDG is offline  
Oud 16 november 2011, 09:08   #20
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politiek Bekijk bericht
Voor Yves Leterme hadden de Noord-Belgische rioolgazetten minder mededogen. Die werd na twee maanden al onderuit gehaald door de zeismaaiers die de opdracht hebben alles wat in Vlaanderen de kop boven het maaiveld steekt te onthoofden. Elio is nu al bijna anderhalf jaar bezig, en het resultaat is NUL: alles wat ons tot hiertoe als "deelakkoorden" werd voorgesteld blijkt op drijfzand te berusten, niets is immers definitief geregeld.
fonne is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be