Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 november 2011, 16:20   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard BAM : Vandaag start publieke inspraakprocedure

Vandaag start publieke inspraakprocedure rond kennisgeving plan-MER Oosterweelverbinding Antwerpen – Van 16 november tot 16 december 2011 kan het publiek het kennisgevingsdossier van de plan-MER voor de Oosterweelverbinding inkijken bij de overheidsdienst MER of bij 18 steden en gemeenten in de Antwerpse regio. De gemeentebesturen en de inwoners kunnen gedurende die periode het dossier inkijken en hun aanbevelingen geven. De cel-MER zal daarna alle voorstellen beoordelen en meenemen in de richtlijnen voor de opmaak van het definitieve milieueffectenrapport.

Het Masterplan 2020 van de Vlaamse regering moet een oplossing bieden voor de mobiliteitsproblemen in de Antwerpse regio. Dit Masterplan bevat verschillende infrastructurele ingrepen die allen samen noodzakelijk zijn om de mobiliteit in de regio te verbeteren. Een belangrijke ingreep is de Oosterweelverbinding. De Oosterweelverbinding maakt de ring van Antwerpen rond ten noorden van de stad. Het is voor die Oosterweelverbinding dat de kennisgeving voor het Plan Milieueffectenrapport voorligt.
Een nieuwe stap in het dossier
Van 16 november tot 16 december 2011 ligt de kennisgeving van de plan-MER ter inzage voor iedere geïnteresseerde bij de dienst MER van de Vlaamse overheid, bij de initiatiefnemer BAM en bij 18 steden en gemeenten, zowel bij de stad Antwerpen als bij de omliggende gemeenten Aartselaar, Beveren, Boechout, Borsbeek, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Kruibeke, Lint, Mortsel, Niel, Schelle, Schoten, Wijnegem, Wommelgem en Zwijndrecht.
Het doel van de kennisgevingsnota is de burgers informeren over de plannen voor de Oosterweelverbinding en aangeven hoe deze bestudeerd zullen worden in de plan-MER-studie. Als alternatief wordt het Meccanotracé bestudeerd.
De komende 30 dagen van de terinzagelegging kunnen de gemeentebesturen en geïnteresseerde burgers vanuit hun kennis van de omgeving opmerkingen maken en suggesties doen over hoe het milieueffectenrapport zal worden opgesteld. Deze inspraakreacties kunnen bijvoorbeeld aangeven welke effecten extra moeten worden onderzocht en op welke manier. Er kunnen ook voorstellen voor alternatieven worden geformuleerd.
De dienst MER van de Vlaamse overheid zal op basis van de binnengekomen reacties de richtlijnen opstellen voor de opmaak van de plan-MER. Deze richtlijnen bepalen de inhoud, de reikwijdte en het detailleringsniveau. Ze geven richting aan het milieueffectrapport. Op basis van die richtlijnen kan het definitieve milieueffectrapport worden opgesteld.
Wat ligt er voor?
Het plangebied van het GRUP Oosterweelverbinding strekt zich uit tussen de E17 in het zuidwesten en de ring (R1)/E19 in het oosten.
Op Linkeroever blijft het concept uit het oude technische ontwerp van de Oosterweelverbinding grotendeels behouden. Ook het ontwerp van de tunnel onder de Schelde blijft ongewijzigd. Aan het uiteinde van deze Scheldetunnel begint het Oosterweelknooppunt. Dit knooppunt wordt in de nieuwe plannen aangepast om aansluiting te vinden met de twee tunnels die de verbinding moeten maken met de ring. De ring wordt heringericht van voor Schijnpoort tot voorbij de Groenendaallaan, waarbij het bestaande viaduct wordt vervangen door een ingesleufde autoweg.
Op de Scheldetunnel zal tol worden geheven en er geldt een vrachtwagenverbod in de Kennedytunnel. Ook de tolheffing de Liefkenshoektunnel blijft behouden.
In de kennisgevingsnota worden verschillende alternatieven en varianten naar voren gebracht. Het Meccanotracé wordt bestudeerd als alternatief.
De Oosterweelverbinding en het Meccanotracé worden in de kennisgevingsnota gelijkwaardig onderzocht. De exploitatievoorwaarden zullen voor beide varianten bekeken worden.


Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be