Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2011, 17:06   #1
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard Vreemde talen op straat en in de tram

Citaat:
De helft van de Vlamingen vindt het gebruik van vreemde talen op straat vervelend of bedreigend. Dat blijkt uit een enquête van de Nederlandse Taalunie. Nederlanders zijn toleranter, zo blijkt
De helft vindt het gebruik van vreemde talen op straat niet vervelend of bedreigend

Citaat:
Van de Nederlanders kruiste 54 procent "leuk" aan op de vragenlijst over het gebruik van vreemde talen op straat. Zo'n 30 procent van de Nederlanders vindt het gebruik van vreemde talen "niet prettig" of "een beetje bedreigend". Bij de Vlamingen is dat respectievelijk 24 en 26 procent, goed voor de helft van de ondervraagde groep.
46% van de Nederlanders vindt het niet leuk, 70 procent vind het prettig of niet bedreigend. Bij vlamingen is dat dus resp. 76 en 74 procent???

Citaat:
De Taalunie onderzocht ook het aantal talen dat thuis gesproken wordt. Gemiddeld wordt er in 16 procent van de Vlaamse en Nederlandse gezinnen minstens een andere taal gesproken, voornamelijk Frans, Duits, Engels en Fries. In een kwart van de gevallen spreekt men thuis een niet-westerse taal
http://www.vandaag.be/binnenland/833...op-straat.html

Ik vind het alvast niet leuk om op de tram in een TOTAAL ander land te zitten terwijl men toch weldegelijk in Antwerpen rondrijdt. Probeer lijn 3 vanaf Astrid richting Merksem!

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 15 november 2011 om 17:06.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2011, 17:11   #2
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

dat interesseert mij totaal niet welke taal er naast mij gesproken wordt. waarom zou dat moeten??
Oud 15 november 2011, 17:18   #3
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
De helft vindt het gebruik van vreemde talen op straat niet vervelend of bedreigend

46% van de Nederlanders vindt het niet leuk, 70 procent vind het prettig of niet bedreigend. Bij vlamingen is dat dus resp. 76 en 74 procent???

http://www.vandaag.be/binnenland/833...op-straat.html

Ik vind het alvast niet leuk om op de tram in een TOTAAL ander land te zitten terwijl men toch weldegelijk in Antwerpen rondrijdt. Probeer lijn 3 vanaf Astrid richting Merksem!
Ik vind het hèèl vervelend om op bus en tram te zitten en geen woord Vlaams rondom mij te horen. Dat gebeurt hoe langer hoe meer tegenwoordig. Achter in de bus jengelt er dan ook nog dikwijls een Arabisch muziekje.
De enkele andere Vlamingen (op vele lijnen van het openbaar vervoer worden we een minderheid) zitten met draadjes in de oren van GSM, i-POD enzovoort, ik denk dat ze daarmee die vreemde klanken willen buitensluiten.
Ik herinner mij de taalstrijd en nu zou ik het moeten goedvinden dat Arabisch en aanverwanten hetzelfde doen als destijds het Frans?
Oud 15 november 2011, 17:20   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat interesseert mij totaal niet welke taal er naast mij gesproken wordt. waarom zou dat moeten??
Het zal er wat vanaf hangen waar en wanneer veronderstel ik. Ik herinner me een VDAB cursus waar men de Marokkanen niet toeliet van Arabisch te spreken onderling.
Oud 15 november 2011, 17:22   #5
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik vind het hèèl vervelend om op bus en tram te zitten en geen woord Vlaams rondom mij te horen. Dat gebeurt hoe langer hoe meer tegenwoordig. Achter in de bus jengelt er dan ook nog dikwijls een Arabisch muziekje.
De enkele andere Vlamingen (op vele lijnen van het openbaar vervoer worden we een minderheid) zitten met draadjes in de oren van GSM, i-POD enzovoort, ik denk dat ze daarmee die vreemde klanken willen buitensluiten.
Ik herinner mij de taalstrijd en nu zou ik het moeten goedvinden dat Arabisch en aanverwanten hetzelfde doen als destijds het Frans?
Je herinnert je dat dan toch niet goed, want de taalstrijd ging helemaal niet over welke taal mensen op straat of op de tram mochten spreken.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2011, 17:27   #6
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Ik hoor veel Spaans en allerhande Slavische talen op de metro. Als daar leuke dames bijzitten vind ik dat wel sexy. Die optie zal wel niet in de opiniepeiling gestaan hebben ?

(Geilebok Zucht)

Laatst gewijzigd door Zucht : 15 november 2011 om 17:28.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2011, 17:29   #7
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Je herinnert je dat dan toch niet goed, want de taalstrijd ging helemaal niet over welke taal mensen op straat of op de tram mochten spreken.
Nee, da's waar, maar de taalstrijd raakte mij in mijn privé-leven daarom ben ik een tikje overgevoelig als het daarover gaat (Waalse schoonmoeder die hier woonde sinds haar 9de jaar maar het vertikte Vlaams te spreken). Overigens hoorde men in die tijd toch heel veel Frans op bus en tram in bepaalde wijken, zelfs gemeenten.
Maar dat was inderdaad het punt niet. Helaas, vrees ik, dat als de anderstaligen die we nu hier hebben niet gauw gaan integreren en Nederlands spreken er groter heibel van komt dan indertijd ... voor zover die er al niet is. Ik heb me nooit fysiek bedreigd gevoeld door een Waal!
Oud 15 november 2011, 17:30   #8
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ik hoor veel Spaans en allerhande Slavische talen op de metro. Als daar leuke dames bijzitten vind ik dat wel sexy. Die optie zal wel niet in de opiniepeiling gestaan hebben ?

(Geilebok Zucht)
Dus als de dames maar sexy genoeg zijn, kan u alles verdragen?
U discrimineert daarmede het overgrote deel van de bevolking.
Oud 15 november 2011, 17:33   #9
Specksnyder
Lokaal Raadslid

Specksnyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik woon in Merksem en neem dus de betreffende tram zeer dikwijls. Mijn ervaring leert dat ge overdrijft en u aanstelt.

Het is overigens zo dat je automatisch opmerkzamer bent voor dingen die relateren aan je interesses of huidige gedachten. Een zwangere vrouw zal dus sneller andere zwangere vrouwen opmerken.

Conclusie: uw observaties zijn hoogstwaarschijnlijk te wijten aan uw ziekelijke obsessie voor moslims.
Oud 15 november 2011, 17:46   #10
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Specksnyder Bekijk bericht
Ik woon in Merksem en neem dus de betreffende tram zeer dikwijls. Mijn ervaring leert dat ge overdrijft en u aanstelt.

Het is overigens zo dat je automatisch opmerkzamer bent voor dingen die relateren aan je interesses of huidige gedachten. Een zwangere vrouw zal dus sneller andere zwangere vrouwen opmerken.

Conclusie: uw observaties zijn hoogstwaarschijnlijk te wijten aan uw ziekelijke obsessie voor moslims.
Dan zijn mijn medereizigers ook totaal geobsedeerd waarschijnlijk. Vanaf Astrid komt men gewoon door Oost-Europa, Turkije en Marokko, om Afrika niet te vergeten. Zelf stap ik gewoonlijk af in Handel.
Kan best zijn dat jij na de werkuren de tram neemt en dan nog een inheemse bevolking bemerkt, tijdens de werkuren is het alvast tussen die haltes zoeken naar een Nederlandstalige aboriginal.
Oud 15 november 2011, 17:47   #11
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zijn mijn medereizigers ook totaal geobsedeerd waarschijnlijk. Vanaf Astrid komt men gewoon door Oost-Europa, Turkije en Marokko, om Afrika niet te vergeten. Zelf stap ik gewoonlijk af in Handel.
Kan best zijn dat jij na de werkuren de tram neemt en dan nog een inheemse bevolking bemerkt, tijdens de werkuren is het alvast tussen die haltes zoeken naar een Nederlandstalige aboriginal.
Als je je er zo aan stoort, waarom doe je er dan niets aan, ipv er over te mekkeren?
Oud 15 november 2011, 17:48   #12
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Dus als de dames maar sexy genoeg zijn, kan u alles verdragen?
U discrimineert daarmede het overgrote deel van de bevolking.
Ja, je moet je tijdens zo'n metrorit amuseren zoals je kan hé. Anders is dat nogal saai.
Ik heb ook niet gezegd dat mannen of lelijke mensen hun moedertaal niet zouden mogen spreken op het openbaar vervoer. Ik voel me niet bedreigd door een taal (wel mogelijks door ongepast gedrag)

Ik vind het zelfs fijn als ik in het buitenland plots Nederlands hoor spreken. Die denken dan dat niemand hen verstaat. Héhé.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2011, 18:01   #13
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Als je je er zo aan stoort, waarom doe je er dan niets aan, ipv er over te mekkeren?
zelfs "stemmen" heeft geen invloed. Een bezet en gekoloniseerd land is een bezet en gekolonisdeerd land.
Oud 15 november 2011, 18:06   #14
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

zolang het geen algemeen bekakt nederlands is voel ik de haren op mijn rug niet rechtkomen.

Laatst gewijzigd door the_dude : 15 november 2011 om 18:06.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2011, 18:06   #15
Duvelke

Standaard

Citaat:
zelfs "stemmen" heeft geen invloed. Een bezet en gekoloniseerd land is een bezet en gekolonisdeerd land.
Ik heb het niet over 'stemmen', ik heb het over ER ZELF IETS AAN DOEN..
Oud 15 november 2011, 18:07   #16
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Ik heb het niet over 'stemmen', ik heb het over ER ZELF IETS AAN DOEN..
ho maar ik geef nederlandse les als ik op de tram zit hoor. Wat dacht je ?
Oud 15 november 2011, 18:10   #17
Duvelke

Standaard

Citaat:
ho maar ik geef nederlandse les als ik op de tram zit hoor. Wat dacht je ?
goed zo.Altijd beter dat je je problemen zelf kan oplossen, dan het op de politiekers/anderen te steken.
Oud 15 november 2011, 18:16   #18
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Knokploegen zijn de oplossing. Gewoon elke week een enquête houden: vindt een meerderheid van de bevolking een of ander gedrag dat eigenlijk voor 100% tot de privésfeer behoort "vervelend" of "bedreigend", dan weten de knokploegen wie ze die week moeten aanpakken. Deze week komen anderstaligen aan de beurt, wie weet volgende week hippies, mensen met zweetvoeten of mensen met lelijke truien in luide kleuren. Of boetes, dan weten de mensen weer waarover te klagen als ze zelf aan de beurt zijn.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2011, 18:31   #19
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Knokploegen zijn de oplossing. Gewoon elke week een enquête houden: vindt een meerderheid van de bevolking een of ander gedrag dat eigenlijk voor 100% tot de privésfeer behoort "vervelend" of "bedreigend", dan weten de knokploegen wie ze die week moeten aanpakken. Deze week komen anderstaligen aan de beurt, wie weet volgende week hippies, mensen met zweetvoeten of mensen met lelijke truien in luide kleuren. Of boetes, dan weten de mensen weer waarover te klagen als ze zelf aan de beurt zijn.
Dus men mag ondertussen ook al niet meer iets "niet leuk" vinden?
Een stront op straat? haaa w�*t een verrijking!
De tram als voortsnellende toren van Babel? hooo hoe leuk! nu nog verstaan of ze je willen beroven of niet! prachtig! Galant plaatsmaken voor een reuze-neger maar zeker niet verlangen dat hij zijn benen wat intrekt zodat je zelf ook nog kan zitten als oudere dame? waauw! wat een leuke ervaring!

Een tijdje geleden wou ik een inlichting over een bepaalde tramhalte. Ik moest aan VIJF mensen de vraag stellen: de eerste vier begrepen mijn nederlandse vraag niet. De vijfde persoon was een Nederlandse persoon die me wèl begreep. Hoe leuk!

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 15 november 2011 om 18:34.
Oud 15 november 2011, 18:32   #20
Specksnyder
Lokaal Raadslid

Specksnyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zijn mijn medereizigers ook totaal geobsedeerd waarschijnlijk.
Vanaf Astrid komt men gewoon door Oost-Europa, Turkije en Marokko, om Afrika niet te vergeten. Zelf stap ik gewoonlijk af in Handel.
Marokko ligt in Afrika mocht ge het nog niet weten. Maar ik vermoed dat ge het specifiek over negers had.

En ik heb een job met de meest onwaarschijnlijke uren. Ik kom daar op alle mogelijke momenten van de dag.
En ja, als de werkende bevolking de tram neemt dan zitten er meer mensen met allochtone achtergrond dan wanneer de ouw pekes hun toertje gaan eten in 't Stad.
Wat dus in ieder geval al brandhout maakt van het gezaag dat die mensen enkel komen profiteren van onze sociale uitkeringen.

Het gevoel van in een totaal ander land te zitten is desalniettemin nog steeds een hoogst persoonlijk en subjectief gevoel, ingegeven door uw eigen maatschappijvisie.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be