![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Het St. Pius X Broederschap te Antwerpen roert zich:
http://www.belg.be/11929/nieuws/acti...ci-schouwspel/ Blijkbaar kan het Broederschap de energie opbrengen om hiertegen actief te gaan protesteren (zowel in de media als met een wake). Losstaand van het feit mij uit te spreken van de inhoud van het eigenlijke toneelstuk vind ik dit een ongelofelijke schande ! Nu kan het Pius X clubje blijkbaar de krachten bundelen en durft het 'gelovigen' te mobiliseren tegen een toneelstuk. Eerst en vooral ben ik tegen vormen van geloofscensuur en kan dit fossielachtige protest van een bende ultramontaners dan ook niet smaken. Ten tweede: gezien de uitkomst van talloze 'godslasterlijke' gebeurenissen in de Belgische Katholieke Kerk en dito broederschappen, zou Pius X zich beter wat meer 'low profile' houden. Blijkbaar was er geen 'mobilisatie' mogelijk voor de talloze kindertjes die ongetwijfeld ook door enkele verderfelijke leden van dit broederschap zijn verkracht of aangerand. We weten nu meteen waar de prioriteiten van dit bekende Antwerpse broederschap liggen: het feit dat sommige priesters en broeders hun leuter in onschuldige kindergaatjes staken is blijkbaar ondergeschikt aan het feit dat er in de wereldse Singel een 'godslasterlijk' toneelstuk wordt opgevoerd. Want een toneelstuk is een echt wereldprobleem, het feit dat vele van die pedopriesters rustig oud (zijn) kunnen worden niet en dat vele slachtoffers hun leven lang getraumatiseerd blijven is ook van ondergeschikt belang. ![]() Deze acties en protest hebben alvast één voordeel: het toneelstuk van Castelluci krijgt nu veel gratis reclame, ik hoop alvast op uitverkochten zalen en overweeg ook zelf eens te gaan kijken, al is het uit principiële steun. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Veel volk zal er waarschijnlijk niet zijn.
Als ik juist geïnformeerd ben, is de beruchte Jens Incognito ook verbonden aan deze actie. Verklaart veel, want Pius X laat normaal gezien eigenlijk haast nooit van zich horen in België. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() 1. Het is volledig hun recht om dit te doen; ze willen geen geweld gebruiken en gaan enkel op straat protesteren. Ik vind dat alle mensen het recht hebben om op die manier een boodschap te brengen, dat hoort zo in een democratie. Net zozeer als iedereen het toneelstuk mag opvoeren dat hij wenst (maar daarom nog niet gesubsidieerd moet worden!), mag iedereen daar tegen protesteren.
2. Ik vind dat ze gelijk hebben. Of je nu atheïst of christen bent, het toneelstuk is in de eerste plaats extreem smakeloos. Het is een typisch staaltje van linkse en wereldvreemde zelfvernedering van de Europese cultuur. Indien men op deze manier een toneelstuk over Mohammed zou maken, zou ik dat ook smaakloos vinden. Het is een ware schande dat toneelstukken van die aard gesubsidieerd worden door de overheid. Iedereen mag opvoeren wat hij wil, maar dan wel op eigen kosten aub. Althans, indien de weergave van de feiten klopt. Gezien de aard van de theaterstukken die ik al gezien heb in de Singel, zou me dat niet verwonderen. Laatst gewijzigd door respublica : 17 januari 2012 om 15:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik kan akkoord gaan om met subsidies voor 'Entartäte' toneelstukken te stoppen, als we dan ook stoppen vanuit de gemeenschap geld voor de kerkelijke werkingen te geven, de priesters niet langer betalen en de geldstroom naar het katholiek onderwijs stopzetten. Maar ik verwed erop dat u hiermee niet akkoord zal gaan !? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Sinds wanneer moet artistieke vrijheid door de overheid gesubsidieerd worden? Zie je niet de contradictie in wat je schrijft? Ofwel ben je als artiest onafhankelijk, ofwel laat je je subsidiëren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Vermits in deze hyperkapitalistische wereld enkel geld en 'wat kan het ons opbrengen' nog telt, moeten kunstenaars of artiesten niet (meer) rekenen op betoelaging vanuit de privé-sectoren of van particulieren, dus dient de overheid wel bij te springen om deze kunstuitingen te vrijwaren. Het feit of u en ikzelf het zinvol vinden aan zulke toneelstukken geld te geven doet er hier in feite niet echt toe, ik heb ook niet gevraagd geld aan een kerk of een moskee te geven, maar dien dit als onderdaan toch te ondergaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Zolang die protesten vreedzaam zijn en vrij van incidenten zie ik niet in waarom men er een probleem van moet maken. Vrijheid van meningsuiting werkt in de twee richtingen. Als het toneelstuk in kwestie een boodschap mag meegeven dan mag die kerkorganisatie dat dus ook.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat zegt genoeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan zullen we maar niets zeggen over de toneelstukjes die vroeger opgevoerd werden in de 'patronages' en waarin de 'ketters' smakeloos werden uitgebeeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister
|
![]() Het artikel lijkt een letterlijke kopie te zijn van het persbericht van het Pius X Broederschap zelf: http://www.belgamediasupport.be/pres...ll&pageIndex=1
(Belg.be - Het nieuws anders bekenen. Jaja... ![]() De volgende PDF geeft veel beter weer waarover het stuk gaat: http://www.festival-avignon.com/lib_...ound=162912328
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Trouwens, kunst moet voor mij niet in de eerste plaats democratisch zijn. Ze moet echter wel zich richten op het esthetische, ze moet iets mooi willen zijn, ze moet iets wezenlijks willen zijn, en ik denk dat we al wel genoeg theaterstukken over stront gehad hebben. De uitleg die men aan die stukken geeft is doorgaans veel diepgaander dan het stuk zelf. Voor mij mag de overheid wel degelijk keuzes maken in het type toneel dat ze subsidieert. Voor jou blijkbaar niet, voor jou moet alles kunnen. Dat relativisme, dat alleen maar de keuzevrijheid belangrijk vindt, deel ik niet. Ik kan niet begrijpen dat je meer nut ziet in toneelstukken over incontinentie dan in het onderhoud van de kerken... Religie is, veel meer dan toneelstukken opgevoerd voor en door de elite, ook net iets dat ingaat tegen de 'hyperkapitalistische wereld.' Laatst gewijzigd door respublica : 17 januari 2012 om 20:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Ik vind dat Respublica heel zinnige dingen zegt.
Vroeger had met een visie en maakte men kunst, nu maken we kunst en geven we een 'diepzinnig' verhaal eraan, terwijl het gewoon vulgair is. Seks en stront, daar draait dat soort kunst blijkbaar om. Dat wij daarvoor belastingen moeten betalen vind ik er helemaal over. Als een stuk goed genoeg is en aanspreekt zal het geen subsidies nodig hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik denk dat voor de moderne artiesten het toneel op één of andere manier toch altijd 'ongewoon' en 'grensverleggend' moet blijven. Dat is de echte beweegreden voor al die eigenaardige praktijken, niet één of andere bizarre uitleg die men er achteraf aan geeft. Waarom moet het altijd 'provocatief' zijn? Omdat men in de kunstwereld en daarbuiten in de loop van de 20e eeuw het knotsgekke idee heeft gekregen dat provocatie en het verleggen van grenzen automatisch iets positiefs is. Laatst gewijzigd door respublica : 17 januari 2012 om 20:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De handelingen op het podium in de kerk zijn door 'de uitleg die men er aan geeft' mooier, maar desondanks zijn ze 'waardeloos'. Het is pure kunst en daarom volkomen nutteloos in materiële zin. U kunt in de kerk een artistieke ervaring hebben net als in de schouwburg en in de galerie of het museum. Vraag het eens aan Gerard Reve als u hem daarboven kunt ontmoeten. Hij stelde zich God voor als een ezel met een machtige kont. De kunstenaar werkt niet voor de kerk met haar traditie, hij geniet van zijn geestelijke vrijheid met zijn fantasie. Hij beweert niet dat hij de sacrale wetenschap bedrijft dus hij beledigt de kerk niet. De kerk zou nog wat kunnen leren van de kunstzinnige reflectie op het geloof. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De katholieke kerk is door de eeuwen heen één van de allergrootste ondersteuners van kunst geweest in Europa -niet staatssubsidies dus!- En er is heel veel diepzinnige en kunstzinnige reflectie op het geloof. Trouwens, op welke manier is het stukscheuren van een doek iets kunstzinnigs?! Laatst gewijzigd door respublica : 18 januari 2012 om 00:54. |
|
![]() |
![]() |