Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2011, 01:02   #1
Beno
Burger

Beno's schermafbeelding

Standaard leer kritisch denken tegenover N-VA

N-VA (en VB) gebruikt stijlfiguren om u te misleiden: karikaturen, zwart-witdenken, overdrijving en vooral: de zuivere omschrijving van het eigen volk (het Vlaamse) tegenover het andere volk. (het Waalse of de vreemdelingen)

Daarnaast doet ze het volk geloven dat er zo iets bestaat als de Vlaamse identiteit die tegenover de Waalse staat alsof het twee politieke stromingen zijn. Niks mis mee, ware het niet dat media en andere politici er soms kritiekloos in meegaan in dat denken. Ze nodigt andere denkstromingen uit om 'een Vlaams front te vormen tegenover de (politiek anders) beschreven Waal'. Dwz: vanuit de denkstroming handelen die het Belgische volk slechts indeelt in twee politieke volkeren die tegenover elkaar staan als twee eenduidig beschrijfbare politieke stromingen die het over alles oneens zijn, maar intern aan beide kanten een front vormen. En bij voorkeur verschillen Vlamingen met Walen (of migranten) in alles tov elkaar en zijn er alleen maar gelijkenissen (een front) binnen de gedefinieerde groepen onderling. Is dat liegen? Neen, dat is - zoals BDW openlijk toegeeft : een sociaal construct opleggen: een Vlaamse identiteit doen ingang vinden met een specifieke poiltieke agenda en eenduidig omschreven waarden en normen die in stelling gebracht worden tegenover het Waalse volk met een andere daaraan tegengestelde politieke agenda en andere waarden en normen. En dat gebeurt via de taal. Via een unieke terminologie (vb: belgitude, enz.) en jargon. Een goed ineengeknutseld politiek discours.

Een zuivere politieke indeling der geesten. Is dat liegen? Neen, dat is jargon ingang doen vinden dat de geesten politiek moet scheiden ten gunste van het N-VA-programma (of VB-programma): de Vlaamse natie en het Vlaamse volk met de door NVA (en VB) gedefinieerde Vlaamse identiteit.

Nogmaals; N-VA en VB zijn wat mij betreft niet in de fout: wel de mensen die niet gewapend werden met kritisch denken om zich bewust te zijn van hoe een politieke discours of ideologie via jargon en terminologie in het alledaagse taalgebruik kan insluipen, wat ingrijpende gevolgen kan hebben voor datzelfde volk.

Dus N-VA, noch BDW is in de fout. Wel diegene die niet kritisch denkt of er alleszins niet tegen werd gewapend door hen die het nog op tijd konden doen.

Laatst gewijzigd door Beno : 25 november 2011 om 01:31.
Beno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2011, 01:12   #2
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Wil je dan de breuklijnen ontkennen?
Frans tegenover Nederlands
Links gedachtegoed tegenover rechts.
Unitaire staatsopvatting tegenover verdere federalisering.

Zelfs het leefgebied Vlaanderen tgo Wallonië is helemaal anders.

Er is nu eenmaal een
Citaat:
een Vlaamse identiteit met die poiltieke strekking en eigen waarden en normen die in stelling gebracht worden tegenover het andere volk met een andere politieke agenda en andere waarden en normen.
Maar er is dan weer diversiteit genoeg binnenin die Vlaamse identiteit om niet droog te vallen op dat gebied. Niet ongerust worden.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2011, 01:16   #3
Beno
Burger

Beno's schermafbeelding

Standaard

Ik wil niet enkel een rechts Vlaanderen volledig naar model van N-VA. Sommige punten zijn goed, maar links is nodig, ook in Vlaanderen. En moet zeker niet in 'een front' gedrongen worden waar N-VA van dicteert dat het rechts tegenover de Waal moet staan. In de Vlaamse regering zou men ook zo kunnen doen met steden of gemeenten die meer links dan wel meer rechts zijn en die in onderhandelingen tegenover elkaar gaan dwingen. Dat is een onhoudbare logica als je die consistent doortrekt.

De feiten zijn zoals ze zijn: onderhandelingen op Belgisch niveau gebeuren politiek (zoals dat in politiek dient te gebeuren). Niet communautair. Niet met een volk of deel van het volk als criterium. Nogmaals: niet fout van N-VA, wel van journalisten en politici van andere stromingen die die logica onbewust of kritiekloos overnemen en zich in die agenda laten meegaan.

Laatst gewijzigd door Beno : 25 november 2011 om 01:18.
Oud 25 november 2011, 01:25   #4
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Welkom, Benoy! Schuim jij met je teksten zo alle forums af?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2011, 01:28   #5
Beno
Burger

Beno's schermafbeelding

Standaard

Neen, maar ik nodig je uit. Blijkbaar stel je je de vraag of het ook al op andere fora staat? Neen, nog niet. Maar als je je geroepen voelt, be my guest. Je mag gebruik maken van het citaatrecht.

Laatst gewijzigd door Beno : 25 november 2011 om 01:30.
Oud 25 november 2011, 01:38   #6
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beno Bekijk bericht
Neen, maar ik nodig je uit. Blijkbaar stel je je de vraag of het ook al op andere fora staat? Neen, nog niet. Maar als je je geroepen voelt, be my guest. Je mag gebruik maken van het citaatrecht.
Nergens op andere fora? En dan nog liegen ook! Nu val je echt door de mand! Kijk eens wat ik hier vond (kijk vooral naar de datum en het uur !
Die post moet eigenlijk pas binnen een half uur online gaan volgens de gegevens: worden daar al berichten 'in de toekomst ' op geplaatst??? Of heeft men op dat forum de klok nog niet op winteruur gezet???)! http://forum.skepp.be/viewtopic.php?...9&p=76107#wrap

Citaat:
Re: kritisch denken aanleren aangaande politiek discours med
door Benoy » 25 Nov 2011, 01:56

Willem, zoals al eerder gezegd: N-VA gebruikt stijlfiguren om te misleiden: karikaturen, zwart-witdenken, overdrijving enz.
Is dit liegen? als het niet vertellen van alle nuances, en het niet proportioneel beschrijven van de waarheid, en het alle maatschappelijke problemen herleiden tot een probleem tussen Vlamingen en Walen liegen is, dan is dit liegen. Als het bewust gebruiken van herhaling (indoctrinatie) van de eigen retoriek om mensen een andere identiteit dan dewelke ze prefereren op te dringen liegen is, dan is dit liegen. Hangt er van af hoe ruim je 'liegen' interpreteert.

Daarnaast doet ze het volk geloven dat er zo iets bestaat als de Vlaamse identiteit die tegenover de Waalse staat alsof het twee politieke stromingen zijn. Niks mis mee, ware het niet dat media en andere politici er soms kritiekloos in meegaan in dat denken. Ze nodigt andere denkstromingen uit om 'een Vlaams front te vormen tegenover de (politiek anders) beschreven Waal'. Dwz: vanuit de denkstroming handelen die het Belgische volk slechts indeelt in twee politieke volkeren die tegenover elkaar staan als twee eenduidig beschrijfbare politieke stromingen die het over alles oneens zijn, maar intern aan beide kanten een front vormen. En bij voorkeur verschillen Vlamingen met Walen (of migranten) in alles tov elkaar en zijn er alleen maar gelijkenissen (een front) binnen de gedefinieerde groepen onderling. Is dat liegen? Neen, dat is - zoals BDW openlijk toegeeft : een sociaal construct opleggen: een Vlaamse identiteit doen ingang vinden met een specifieke poiltieke agenda en eigen waarden en normen die in stelling gebracht worden tegenover het Waalse volk met een andere daaraan tegengestelde politieke agenda en andere waarden en normen. Een zuivere politieke indeling der geesten. Is dat liegen? Neen, dat is jargon ingang doen vinden dat de geesten politiek moet scheiden ten gunste van het N-VA-programma (of VB-programma).

Nogmaals; N-VA is wat mij betreft niet in de fout: wel de mensen die niet gewapend werden met kritisch denken om zich bewust te zijn van hoe een politieke discours of ideologie via jargon en terminologie in het alledaagse taalgebruik kan insluipen, wat ingrijpende gevolgen kan hebben voor datzelfde volk. Dus N-VA, noch BDW is in de fout. Wel diegene die niet kritisch denkt of er alleszins niet tegen werd gewapend door hen die het nog op tijd konden doen.

De feiten zijn zoals ze zijn: onderhandelingen op Belgisch niveau gebeuren politiek (zoals dat in politiek dient te gebeuren). Niet communautair. Niet met een volk of deel van het volk als criterium. Nogmaals: niet fout van N-VA, wel van journalisten en politici van andere stromingen die die logica onbewust of kritiekloos overnemen en kritiekloos in die agenda meegaan
.

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 25 november 2011 om 01:46.
Oud 25 november 2011, 01:39   #7
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Zucht, weer zo'n draad.

Citaat:
N-VA (en VB) gebruikt stijlfiguren om u te misleiden: karikaturen, zwart-witdenken, overdrijving en vooral: de zuivere omschrijving van het eigen volk (het Vlaamse) tegenover het andere volk. (het Waalse of de vreemdelingen)
Citaten...

Citaat:
Daarnaast doet ze het volk geloven dat er zo iets bestaat als de Vlaamse identiteit die tegenover de Waalse staat alsof het twee politieke stromingen zijn. Niks mis mee, ware het niet dat media en andere politici er soms kritiekloos in meegaan in dat denken. Ze nodigt andere denkstromingen uit om 'een Vlaams front te vormen tegenover de (politiek anders) beschreven Waal'. Dwz: vanuit de denkstroming handelen die het Belgische volk slechts indeelt in twee politieke volkeren die tegenover elkaar staan als twee eenduidig beschrijfbare politieke stromingen die het over alles oneens zijn, maar intern aan beide kanten een front vormen. En bij voorkeur verschillen Vlamingen met Walen (of migranten) in alles tov elkaar en zijn er alleen maar gelijkenissen (een front) binnen de gedefinieerde groepen onderling. Is dat liegen? Neen, dat is - zoals BDW openlijk toegeeft : een sociaal construct opleggen: een Vlaamse identiteit doen ingang vinden met een specifieke poiltieke agenda en eenduidig omschreven waarden en normen die in stelling gebracht worden tegenover het Waalse volk met een andere daaraan tegengestelde politieke agenda en andere waarden en normen. En dat gebeurt via de taal. Via een unieke terminologie (vb: belgitude, enz.) en jargon. Een goed ineengeknutseld politiek discours.

Een zuivere politieke indeling der geesten. Is dat liegen? Neen, dat is jargon ingang doen vinden dat de geesten politiek moet scheiden ten gunste van het N-VA-programma (of VB-programma): de Vlaamse natie en het Vlaamse volk met de door NVA (en VB) gedefinieerde Vlaamse identiteit.
Wat wilt u, overdrijvingen en ongefundeerde zever achterwegen gelaten, nu eigelijk zeggen? Dat N-VA aan politiek doet? Nog open deuren om in te trappen?

Citaat:
Dus N-VA, noch BDW is in de fout. Wel diegene die niet kritisch denkt of er alleszins niet tegen werden gewapend door hen die het nog op tijd konden doen.
Kritisch denken is goed, nog zo'n open deur. Waaruit blijkt dat N-VA kiezers minder kritisch denken dan die van andere partijen?

Citaat:
De feiten zijn zoals ze zijn: onderhandelingen op Belgisch niveau gebeuren politiek (zoals dat in politiek dient te gebeuren). Niet communautair. Niet met een volk of deel van het volk als criterium.
Wat een zever. U beweert dus dat bvb mbt de financieringswet Vlaanderen en Wallonië geen tegengestelde belangen hebben?
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2011, 01:40   #8
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Nergens op andere fora? En dan nog liegen ook! Nu val je echt door de mand! Kijk eens wat ik hier vond (kijk vooral naar de datum en het uur)! http://forum.skepp.be/viewtopic.php?...9&p=76107#wrap
Oei, we hebben hier te maken met een ridder die over het hele internet ten strijde trekt tegen de boosaardige Vlaams nationalisten.
Oud 25 november 2011, 01:43   #9
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mkb Bekijk bericht
Oei, we hebben hier te maken met een ridder die over het hele internet ten strijde trekt tegen de boosaardige Vlaams nationalisten.
Jep, een 'rode ridder'!

Citaat:
Oud 25 november 2011, 01:45   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mkb Bekijk bericht
Als het een cavalier seul is dan is dat nog zo erg niet.
Als het de orde van de tempeliers of zo is...dat is wat anders natuurlijk.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2011, 01:47   #11
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Last van enorm dej�* vu gevoel bij het lezen van die skepp draad...

http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=40
http://forum.skepp.be/viewtopic.php?...p=76107#p76072

http://forum.skepp.be/viewtopic.php?...p=76107#p76075
http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=59

Laatst gewijzigd door mkb : 25 november 2011 om 01:47.
Oud 25 november 2011, 01:48   #12
Bokkenreyder

Standaard

Jep, ik ook.

Citaat:
Oud 25 november 2011, 01:48   #13
Beno
Burger

Beno's schermafbeelding

Standaard

Als je recht in je schoenen staat heb je toch niks te vrezen van wat ik ga rondbazuinen en inderdaad volop aan het rondbazuinen ben (en anderen aanspoor hetzelfde te doen)? Als N-VA niks te verwijten valt en wat ik zeg inhoudelijk niet juist is, dan mag ik, samen met met hen die ik er mee toe aanzet nog honderden fora volschrijven. Dat zal niks te weeg brengen.

Maar ik merk ik hier al een zekere vrees. Een zekere paniek. Tja, dat is veelzeggend en overtuigend genoeg voor de aandachtige lezer hier om te merken dat men hier niet echt recht in de schoenen staat.

Laatst gewijzigd door Beno : 25 november 2011 om 01:50.
Oud 25 november 2011, 01:50   #14
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Waarom, bang dat de waarheid naar boven komt? Als je recht in je schoenen staat heb je toch niks te vrezen van wat ik ga rondbazuinen? Als N-VA niks te verwijten valt en wat ik zeg inhoudelijk niet juist is, dan mag ik nog honderden fora volschrijven. Dat zal niks te weeg brengen.

Maar ik merk ik hier een zekere vrees. Tja, dat is veelzeggend en overtuigend genoeg voor de aandachtige lezer hier.
Eerder: u wordt uitgelachen op een ander forum dus komt u het hier maar eens proberen. Met hetzelfde resultaat.

Steeds hetzelfde doen en een ander resultaat verwachten, dat is de definitie van krankzinnigheid.

Laatst gewijzigd door mkb : 25 november 2011 om 01:51.
Oud 25 november 2011, 01:50   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom, bang dat de waarheid naar boven komt? Als je recht in je schoenen staat heb je toch niks te vrezen van wat ik ga rondbazuinen? Als N-VA niks te verwijten valt en wat ik zeg inhoudelijk niet juist is, dan mag ik nog honderden fora volschrijven. Dat zal niks te weeg brengen.

Maar ik merk ik hier een zekere vrees. Tja, dat is veelzeggend en overtuigend genoeg voor de aandachtige lezer hier.
Vrees?
De vlaamse leeuw nog niet goed bekeken zeker?

Soit alle gekheid op een stokje, het is tijd eens iets te doen wat al lang mocht gedaan geweest zijn.
Is dat met de NV-A dan is dat met de NV-A.
Naderhand zijn er nog verkiezingen hé?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2011, 01:51   #16
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:

Neen, wat mij alleen zorgen baart is dat je hier de koene strijder met het blanke blazoen tracht te spelen, maar dat je in feite 'onbetrouwbaar' bent in wat je schrijft of beweert.

Citaat:
Oud 25 november 2011, 01:53   #17
Beno
Burger

Beno's schermafbeelding

Standaard

uitgelachen? Jongen toch. Misschien lachen als een boer met kiespijn, dat kan. Enne, vrije meningsuiting op fora, daar kan u toch niet tegen zijn mkb? Of toch?
Oud 25 november 2011, 01:54   #18
Beno
Burger

Beno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, wat mij alleen zorgen baart is dat je hier de koene strijder met het blanke blazoen tracht te spelen, maar dat je in feite 'onbetrouwbaar' bent in wat je schrijft of beweert.

En nogmaals: hoe meer vrije meningsuiting hoe beter. Hoe meer vrije discussie hoe beter. Wie kan dat een ander nu ten kwade duiden dat iemand op een ander forum een gelijkaardig onderwerp bediscussieerd? Meerdere onderwerpen worden op meerdere fora besproken. So what? Welke democraat kan daar nu tegen zijn?

Laatst gewijzigd door Beno : 25 november 2011 om 01:56.
Oud 25 november 2011, 01:55   #19
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
uitgelachen? Jongen toch. Misschien lachen als een boer met kiespijn, dat kan. Enne, vrije meningsuiting op fora, daar kan u toch niet tegen zijn mkb? Of toch?
Waar stelde ik dan dat u hier niet mag posten? U bent vrij uzelf belachelijk te maken wat mij betreft.
Oud 25 november 2011, 01:55   #20
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Geef toe dat het een beetje sneu voor je imago is als je zo door de mand valt!

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be