Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2010, 23:03   #1
F.Lurk
Gouverneur

F.Lurk's schermafbeelding

Standaard Gooi Smoelenboek buiten!

De oprichter van Smoelenboek, beter gekend onder de naam Facebook, namelijk de jood Mark Zuckerberg vindt gebruikers van zijn socialenetwerksite 'dumb fucks' of kortweg 'dommekloten'. Dat blijkt uit een chatgesprek dat de jonge Zuckerberg voerde met een vriend, toen hij 'The Facebook' net had opgericht aan de universiteit van Harvard.

In het gesprek pronkt de toen 19-jarige Zuckerberg dat hij allerhande gegevens van 4.000 collega-studenten tot zijn beschikking heeft. Hij zegt schamper dat ze hem blijkbaar vertrouwen, en noemt ze dan 'dumb fucks'. Hier is de volledige conversatie, die in handen kwam van Business Insider. Facebook ontkent de echtheid van het chatgesprek niet:

Zuck: Yeah so if you ever need info about anyone at Harvard
Zuck: Just ask.
Zuck: I have over 4,000 emails, pictures, addresses, SNS
Vriend: What? How'd you manage that one?
Zuck: People just submitted it.
Zuck: I don't know why.
Zuck: They "trust me"
Zuck: Dumb fucks.

Met bijna een half miljard gebruikers is Smoelenboek erg populair. Maar de grootste socialenetwerksite staat onder druk. Hun privacypolitiek is ronduit omstreden en ook qua technologie staat de site niet op punt. Getuige daarvan het recente privacylek waardoor gebruikers zelfs elkaars chatberichten konden lezen.

Hoog tijd dus om jouw "account" bij dat Zuckerman-vehikel te schrappen indien je dat zou hebben. Maar mocht jij nog twijfelen, dan kunnen deze argumenten je misschien overtuigen:

1. Facebook beheert jouw data...
Laten we beginnen met de gebruikersbepalingen. Doorgaans lang en saai, al doen die van Facebook je wel de wenkbrauwen fronsen. In hun Facebook's Terms Of Service verklaren ze onder meer dat ze eigenaar zijn van jouw gegevens (paragraaf 2.1). Bovendien beloof jij ook om alle gegevens up-to-date en accuraat te houden (paragraaf 4.7), anders kunnen ze je account gewoon eenzijdig beëindigen.

2. Jouw gegevens verpreiden zich als een lopend vuurtje
Facebook is bekend voor zijn duizenden apps, met toepassingen en spelletjes als Farmville en Maffia Wars, die miljoenen gebruikers regelmatig installeren. Maar het gevolg ervan is dat je de data niet alleen met Facebook deelt, maar ook met die vele applicaties. Iets wat veel Facebook-gebruikers niet beseffen.

3. Facebook hanteert een dubieuze ethiek
Vanaf het allereerste begin van het bestaan van Facebook, zijn er vragen over de ethiek van ceo Mark Zuckerberg. Het begon al met het forse bedrag dat Zuckerberg betaalde om een rechtszaak te verhinderen. Mark zou het idee van Harvard-klasgenoten hebben gejat.

Bovendien heeft Mark Zuckerberg recent nog aangegeven zich niet erg te bekommeren om de privacy van zijn gebruikers. "Mensen zijn gewoon geraakt aan het openlijk delen van informatie met mensen. Dat is vandaag gewoon een sociale norm", vertelde hij enkele maanden geleden nog.

4. Facebook is technisch onbetrouwbaar
Ook al kan je je vragen stellen over zijn ethische principes, toch is er meer aan de hand. Toen enkele dagen geleden uitlekte dat gebruikers heel eenvoudig en zonder technische kennis vriendschapsverzoeken en chatberichten van anderen konden bekijken, was dit ronduit beschamend voor Facebook.

Maar de problemen van de voorbije dagen komen eerder voort uit technische onbeholpenheid. Want uiteraard wilde zelfs Mark Zuckerberg niet dat iedereen jouw chat of vriendschapsverzoeken kon zien. Maar het was de incompetentie of nonchalance van zijn team die het zover deed komen.

5. Je kan je account haast niet verwijderen
Misschien nog de meest doorslaggevende reden: Facebook maakt het ongelooflijk moeilijk om je account definitief te verwijderen. Ze maken geen beloftes over het verwijderen van je gegevens en de eigenaar van iedere applicatie die je hebt gebruikt mag jou data blijven bewaren.

Wanneer je naar je account-instellingen surft, krijg je wel een optie je account te 'desactiveren', maar dat is niet hetzelfde als verwijderen. Desactiveren betekent bijvoorbeeld dat je nog steeds kan worden gelabeld op foto's. Dus helemaal weg ben je niet.
F.Lurk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 23:20   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Smoelenboek is idd iets voor domme kloten.
Hun hele leven zouden ze er op plaatsen. Best wel handig als je eens een klant zijn profiel wil kennen natuurlijk.
Wie zijn ze, wat doen ze ...
Oud 18 mei 2010, 00:48   #3
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Iedereen met een smoelenboek zou beter eens nadenken over zijn Facebook account. Zeker leraars, politieagenten, rechters, professoren, en andere mensen met een 'autoriteitsfunctie' zouden beter goed nadenken vooraleer ze het relaas van hun braspartijen en foto's van hun 'verkleedpartijtjes' online zetten. Ik heb op die manier al verschillende leraars hun 'gezagspositie' weten verliezen bij hun leerlingen door confronterende foto's en informatie.

Voor een profiel kan je uiteraard zelf kiezen. Een probleem waar je weinig aan kan doen zijn 'vrienden' die foto's van jou of discrete info op hun account plaatsen, zodat die zijn 'vrienden' (maar niet jouw vrienden) dit kunnen raadplegen. Dus ook voor jou ongenode gasten. Ik hoop dat de wetgever hier wat strenger op wordt en dat diegenen die ongevraagd foto's van mij zonder uitdrukkelijke toestemming online smijten, daar ook juridisch voor gestraft zullen worden.

Ikzelf heb geen smoelenboek en ben ook niet direct van plan daar verandering in te brengen. Al besef ik dat de sociale druk enorm groot aan het worden is. Ik heb al menige housewarming, feestje of rëunie gemist doordat ik blijkbaar door een steeds groter wordende groep Facebook-addicts als de pest wordt gemijd. Als men echter niet de moeite doet mij een persoonlijk mailtje te sturen met een uitnodiging of een telefoontje te doen, vind ik het ook geen gemis om niet op een afspraak aanwezig te zijn.

Binnenkort zullen mensen massaal terugkomen van al dat Facebook gedoe en 'klonen', omdat de nadelen voor velen van hen pijnlijk duidelijk zullen worden. Twitter is helemaal belachelijk. Het interesseert mij overigens geen r**t te weten wanneer een 'vriend' zijn groot toilet doet of wat hij vanmiddag gaat eten.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 00:55   #4
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Op een dag zullen we het internet beu geraken, facebook, msn, ... en dan zullen we weer naar buiten gaan, int park gaan voetballen, gaan sporten, gaan wandelen in het bos.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 08:00   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hun hele leven zouden ze er op plaatsen. Best wel handig als je eens een klant zijn profiel wil kennen natuurlijk.
Inderdaad, wees slim en gebruik het voor wat het dient, om anderen te screenen bvb, en zet er van uw eigen zo min mogelijk op.

Wat kan het een ander verdommen wat ge op dit moment aan het doen zijt...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 08:05   #6
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Inderdaad, wees slim en gebruik het voor wat het dient, om anderen te screenen bvb, en zet er van uw eigen zo min mogelijk op.

Hoezo, ik Twitter van op het toilet. Telkens ik doortrek wordt er berichtje gestuurd.
(Je gelooft het niet maar iemand heeft zo heel zijn huis aan Twitter gelinkt.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 08:10   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Hoezo, ik Twitter van op het toilet. Telkens ik doortrek wordt er berichtje gestuurd.
(Je gelooft het niet maar iemand heeft zo heel zijn huis aan Twitter gelinkt.
Soms zou op idioot gedrag de doodstraf moeten staan.
Oud 18 mei 2010, 08:27   #8
Cdude
Banneling

Standaard

Bring back Madame Guillotine?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 08:30   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

ik zie geen nadelen. ik beslis zelf wat er op komt over mij, dus waarom zou ik er schrik van moeten hebben?
Oud 18 mei 2010, 08:43   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Bring back Madame Guillotine?
Ik heb het meer voor de dramatiek van een vuurpeloton bij het ochtendgloren, (zo als er nog wat mist tussen de velden hangt, ... )

Of nog beter een door op facebook bedienbare Electrische stoel of zo, dat geeft pas een nieuwe betekenis aan het woord ontvrienden, ...

Nee serieus nu, dankzij facebook gebeurd er ook veel goed, ge moet dat gewoon deftig kanaliseren en niet heel uw leven online smijten. Ik heb er geen behoefte aan mijne maat te zien liggen in ne plas kots op internet. Ik heb dat genoeg gezien in t echt, in de beslotenheid, van de plaats waar op dat moment het zuip en zwelg festijn plaats vond. Ook moet ik de vriendin van mijne maat niet in hare string zien liggen op een of ander exotisch strand, ze is zo al meer dan verleidelijk genoeg, ... En mijnen baas moet niet weten,dat ik mij de zondag een stuk in mijn kloten heb gedronken, en al helemaal niet de juiste reden daarvoor kennen.

Allee ja dat is mijn gedacht erover, als u zo exhibitionistisch wil zijn, en uw kots foto`s of bloedmooie vriendin wil delen met de wereld , be my guest, maar kom wel niet zagen dat er dan iemand een opmerking over maakt, of zit op te geilen he.
Oud 18 mei 2010, 08:43   #11
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk Bekijk bericht
De oprichter van Smoelenboek, beter gekend onder de naam Facebook, namelijk de jood Mark Zuckerberg
Ik zie al wat het probleem is.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 09:16   #12
NOEKIE
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Op een dag zullen we het internet beu geraken, facebook, msn, ... en dan zullen we weer naar buiten gaan, int park gaan voetballen, gaan sporten, gaan wandelen in het bos.
Tussen de hangjongeren van vreemde origine zie ik dat zeker niet als een optie.
NOEKIE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 09:20   #13
thefishdoesntthink
Gouverneur

thefishdoesntthink's schermafbeelding

Standaard

als ge niets te verbergen hebt no problem imo
Oud 18 mei 2010, 09:20   #14
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
geen nederlandse vertaling van het woord facebook voorhanden ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 10:19   #15
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
geen nederlandse vertaling van het woord facebook voorhanden ?
Ik vind Smoelenboek wel goed gevonden
Oud 18 mei 2010, 10:35   #16
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik vind Smoelenboek wel goed gevonden
Wij gebruiken dezelfde term voor de interne telefoonlijst...

en tijdens onze studententijd was dat ook de term voor de fotoboek, nen boek met iedereen zijn bakkes in, of een irritant tekeningske, met naam, geboorte datum en telefoon nummer, een ideale tool voor het bedrijven van de edele kunst van vrouwen jagen, jaja we hebben met die cataloog heel wat fun gehad... laatst nog eens door de cataloog gebladerd, ... hoe noemde die ook al weer, sommige mensen hun naam vergeet ge nu eenmaal.
Oud 18 mei 2010, 10:43   #17
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
²

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2010, 06:54   #18
markasiet
Burger

markasiet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Iedereen met een smoelenboek zou beter eens nadenken over zijn Facebook account. Zeker leraars, politieagenten, rechters, professoren, en andere mensen met een 'autoriteitsfunctie' zouden beter goed nadenken
Dank u dat u nog vindt dat wij dat zouden mogen veronderstellen.
Verder heb ik wel bewust voor een account gekozen en overweeg ik telkens goed of ik wel zo "dom" moet zijn de post die ik net bedacht, te zetten.
Voor de rest is leef en laat leven een mooi gedachtengoed!

Ik vind andere dingen veel ergerlijker, maar zoek nog naar de manier om het positief naar buiten te brengen.
markasiet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2010, 09:02   #19
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik ben ingeschreven, maar heb vrijwel geen enkele informatie over mezelf weergeven, geen enkele foto gezet. Kan wel alle nieuwtjes lezen over degenen in mijn familie- en kenissen kring die uitgebreid over zichzelf vertellen...
Men moet inderdaad oppassen met Smoelenboek denk ik...de belastingsdiensten, de politie, en �*l je vijanden lezen gretig mee, evenals je toekomstige baas zo je werk zoekt. Ook je klanten kunnen over jou lezen, Mambo. Als je ingeschreven bent tenminste. Zal straks eens op zoek gaan naar " Mambo " zie, je mag je namelijk ook onder een pseudoniem inschrijven...
Waar men vroeger moord en brand schreeuwde over door de politie of bewakingsfirma's onwettig opgestelde dossiers - en terecht - maken de mensen ze tegenwoordig zelf en zwieren ze op het internet waar de hele wereld kan meelezen...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2010, 09:04   #20
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht

2
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be