![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb een probleem op mijn werk. Ik reis bijna wekelijks naar een scandinavisch land. Gezien ik op maandagmorgen 9.00 moet starten in bijvoorbeeld helsinki, moet ik vrijdag vertrekken. Grof geschat kost me dat: rijden naar de luchthaven - op tijd incheckken - vliegen - in een hotel geraken (40 min - 2 uur - 2.30 - 1 = ± 6 uur) minimum op een zondag. Thuiskomen is iets voor vrijdagavond laat.
Volgens het belgisch arbeidsrecht heeft een werknemer recht op een halve dag recuperatie voor prestaties minder dan 4 uur en een hele dag voor recuperatie voor meer dan 4 uur. Binnen de 6 dagen te krijgen. Ik had tot voor kort dat recht, maar nu ik vorig jaar een nieuwe duitse teamlead kreeg, wordt me dat geweigerd. Na een jaar discussie heb ik hem nu zover gekregen dat hij me een dag recup wil geven (door hem vrij te kiezen, niet tijdsgebonden) maar alleen als ik voor 12 uur 's middags moet vertrekken om voor 10 uur's avonds in een hotel te kunnen zijn. Iets wat dus nooit zal voorvallen. Ik vroeg hem nochtans net hetzelfde, alleen vroeg ik om die voor 12 uur naar 18 uur te wijzigen. Waarmee ik dus 1 van mijn drie rechten opeis en bereid ben er twee te laten vallen. Reizen hoort er nu eenmaal bij en 's zondagsavonds vertrekken, naar bijvoorbeeld noord nederland met de wagen, moet ik er dan maar bijnemen. Dat zie ik wel. Moet ik hiertegen ingaan? Graag geen vakbondsslogans, ik vermoed dat ik schandalig uitgebuit wordt. Is dat zo? En hoe schandalig? Of ben ik een zeveraar? Dat aanbod komt toch neer op "je krijgt 8 uur terug, maar alleen als je meer dan 10 uur presteert op zondag?
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 16 december 2011 om 23:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik weet niet of dit helpt, maar je bent blijkbaar niet alleen: http://forum.viva.nl/forum/list_message/8248693
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar mss kan je hier wat beter terecht met je specifieke vraag: http://www.vacature.com/carriere/tij...land-de-regels http://www.sd.be/site/website/be Good luck. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Partijlid
|
![]() overwerkt ? genoeg reden om eens een maandje ziek te vallen