![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Papandreou roept dus een referendum af.
Dat is zeker wel zo democratisch. En het zal niet zijn om referenda te blijven houden tot de bevolking ja zegt tegen de overeenkomst met Brussel. Want polls geven 60% tegen. Wat bezielt P. en wat zal het resultaat en de gevolgen zijn? Het woord aan jullie. Ik heb er een paar ideetjes over. P. wil wellicht hoe dan ook weg uit de politieke zelfmoord die zijn austeriteitbeleid voor hem en zijn partij betekent. Rekent hij erop dat het volk tot inkeer komt als puntje bij paaltje komt? Dat ze inzien en toegeven dat ze beter af zijn met de harde conditionele solidariteit met Europa, tegenover de onzekerder en ook harde toekomst op eigen vleugels? De verwachting is nauwelijks realistisch. In elk geval wentelt hij op die manier de verantwoordelijkheid op het Griekse volk zelf af en bespaart zijn partij zo de politieke vernietiging? Betekent dit de uittrede van Griekenland uit de Euro? Zonder twijfel. Default? Zonder twijfel. Griekenland wordt een pariastaat, nog meer dan het nu al is. Maar zeer democratisch, dat wel... Laatst gewijzigd door eno2 : 1 november 2011 om 09:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het is het Pontius Pilatus effect. "Ik was mijn handen in onschuld".
Simpel toch? Je zit in een economische patstelling waarbie iedere genomen beslissing de verkeerd is of kan zijn. In zo' n geval roep je de hulp van de democratie in en laat je het volk beslissen. Gaat zo' n referendum tot stand komen dan heeft het volk gekozen: "Vox Populae Vox Dei", nietwaar? Sarko'tjes hemel kwam helemaal naar beneden toen hij dit nieuws hoorde. Want nu ligt de beslissing helemaal niet meer in de hoek van de Eurokloten die daar teveel op hebben ingezoomd en plotseloos vergaten dat de Grieken ook nog enige beslissingsbevoegdheid bezaten. Ik persoonlijk vind het een meesterlijk zet van Papandreou. De vraag is nu durft Papandreou dat referendum door te zetten. Want denk erom dat alle pressiemiddelen die de Eurokloten kunnen vinden (en dat zijn er heel wat) gebruikt zullen gaan worden om Griekenland terug de rijen in te slaan. En dat laatste mag je letterlijk nemen. Wat de consequenties zijn heb ik in de Griekenland draad al aangegeven. Edit: Uit de reacties van Saro en nu ook uit Duitsland kun jestellen dat de politici hun eigen gevoerde politiek niet begrijpen en dat ze door de mogelijkheid van het Griekse referendum in de (onbeschermde) flank zijn aangevallen. Erg dom allemaal. Maar het signaal is gegeven en ik heb het idee dat de Britten (lees Tory) het item weer enthousiast zullen oppakken.
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert. Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe. Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 1 november 2011 om 10:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Het is met vuur spelen en met ook ons leven dat hij speelt. Valt Griekenland dan zijn de gevolgen voor ons echt niet te overzien. Frankrijk gaat dan heel hard in de problemen komen en dan weet ik niet waar het gaat eindigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Moet je daarvoor dus geen referendum houden? Dit zijn dan de harde lessen van de democratie en hou daarmee rekening door dat in je stemgedrag te laten zien.
Misschien dat de mensen nu iets gaan begrijpen dat wie met vuur speelt (Eurokloten) ook z' n eigen reet in de fik kan steken. Ik schrijf het nou maar ' s plat.
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
De Grieken (inclusief Papandreou) staan ook niet alleen in hun twijfel over de effecten van de huidige aanpak. Obama en een groot aantal economen hebben kritiek geuit op de aanpak van de Griekse schulden door de EU. Nobelprijswinnaar Joseph Stiglitz heeft nog op 25 oktober in een interview voor CNN als zijn mening gegeven dat de aanpak verkeerd is en dat dit ernstige gevolgen zal hebben voor de Duitse economie en voor de VS. Volgens Stiglitz moet de focus liggen op het herstel van de Griekse economie. Video van ca 5 minuten - http://www.mrwonkish.nl/stiglitz-gri...plossing-video Laatst gewijzigd door Piero : 1 november 2011 om 11:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De timing is wel verrassend maar ik denk dat de Griekse Premier eigenlijk geen keus heeft...
Met zo een referendum kun je namelijk de Griekse bevolking ook voor HUN verantwoordelijkheid plaatsen... Gedaan met betogen,tieren,roepen,iedereen beschuldigen als het maar jezelf niet is.....of denken dat je met verkiezen van iemand die zijn kiespubliek naar de mond praat(zoals vroeger) ook maar iets opgelost wordt... Nu zullen de Grieken,waarvan er zeer velen nog steeds in een staat van ontkenning zijn,eens duidelijk,op papier,mogen noteren waar het op staat! Indien het TEGEN is,dan zal het zonder Papandreou,vermoedelijk zonder de huidige Griekse partijen,en in ieder geval zonder de EU zijn...laat ze dan zelf maar hun eigen potje stoven...(en "zonder de EU" zou dan zelfs wel eens letterlijk kunnen te nemen zijn...) Verleden week werden op verschillende plaatsen in Griekenland de militaire parades ter gelegenheid van de bevrijding verstoord door betogers.....het werd in onze pers als "fait-divers" aangehaald.....in Griekenland,voor patriotten,voor regeringsleiders,en voor het Leger was het GEEN fait-divers! In een democratie ligt de toekomst in handen van het souvereine volk....welaan! Laatst gewijzigd door kelt : 1 november 2011 om 11:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het probleem is niet Griekenland, maar een opgelegd wettig betaalmiddel, geld uit gebakken lucht en fractionerend bankieren. Al het geld in de wereld wordt door wettige valsemunterij gecreëerd, en nog veel meer in particuliere banken dan door de centrale bank. En de banken worden daartoe gedwongen door de overheid. We moeten de berg af en de afgrond in, en dat kunnen we zonder Grieken even goed. We zullen er pas weer uit klauteren als de verzorgingsstaat daar zit waar hij thuishoort: in de prullenmand.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Dus u kunt zich in onze complexe technologische wereld nog een staat zonder verzorging voorstellen? Ik niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Dit is de reele politieke situatie van nu:
" As with official numbers and projections, things here are not always what they seem. On paper a parliamentary democracy, Greece is a de facto oligarchy, ruled since 1974 by a faux aristocracy ensconced in a ghetto of self-awarded privilege. Often sharing the same private schools, foreign universities and blood ties, they have insulated themselves from the contagion of citizenship by altering the constitution, effectively placing themselves above the law." Een oligarchy van een aantal (niet zo groot als bv de VS) kapitaalkrachtige families. Papandreou, Metaxa, Karamanlis etc. Ze staan boven de wet - hebben hun eigen politieke wereld en feitelijk heersers op eigen terrein. Feitelijk niet veel anders dan het verbond van de aloude Stadstaten. Over die situatie heeft/hebben EU en Eurokloten volledige overheen gewalsd en/of gekeken. Het zou ze worst zijn. Nou die worst mogen ze dan zelf opvreten want de financiele market zijn dramatische gezakt met gemiddelden van 2 tot 3%. De lallers en de brallers uit Brussel gillen nu in doodsnood want het Trojaanse paard van Agamemnon gaat meedogenloos toeslaan. Vandaar dat ik zei dat de echte crisis nog moest komen, alhoewel ik dit Trojaanse paard niet had voorzien.
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 1 november 2011 om 11:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Parlementslid
|
![]() Ik heb juist een nieuwe topic geopend in thread: ECONOMIE
Ik kan maar één conclusie trekken het systeem crasht ! De beurzen storten volledig in. Markten Bel20 2.072,61 -3,11% €Stx50 2.288,85 -4,04% Dow 11.955,01 -2,26% Nasdaq 2.684,41 -1,93% link: http://www.beursduivel.be/ Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 1 november 2011 om 11:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 1 november 2011 om 11:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Paar punten schommeling => crash. ![]() Alléz, allen �* la baisse Laatst gewijzigd door eno2 : 1 november 2011 om 11:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
!!! Eurocrisis maakt eerste slachtoffer op Wall Street !!! De schuldencrisis in Europa heeft een eerste groot slachtoffer geëist op Wall Street. MF Global Holdings, dat handel voert in waardepapieren, heeft bij het gerecht in New York bescherming gevraagd tegen zijn schuldeisers, het zogenaamde 'Chapter 11'. Het bedrijf is dus virtueel failliet, maar kan voorlopig wel nog voortwerken zonder achterna gezeten te worden door schuldeisers. MF Global is buiten Wall Street niet zo bekend, maar voor insiders gaat het wel degelijk om een grote speler. Het bedrijf wikkelt de handel in aandelen, obligaties, derivaten en grondstoffen af. Aan het hoofd staat Jon Corzine, voormalig co-voorzitter van Goldman Sachs. Maar speculatie met Europees staatspapier wordt de broker nu fataal. MF Global had voor zo'n 6,3 miljard dollar (4,5 miljard euro) in Europese obligaties belegd, die met de schuldencrisis fors in waarde zijn afgenomen. In totaal heeft het bedrijf 39,7 miljard dollar schulden, waar amper 41 miljard dollar aan activa tegenover staan. Het failliet vertoont gelijkenissen met dat van de Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers drie jaar geleden, maar is van een andere omvang. MF Global stelt zo'n 2.900 mensen tewerk, of amper een tiende van het vroegere Lehman. (belga/odbs) link: http://www.demorgen.be/dm/nl/3324/Fi...l-Street.dhtml Beste mensen maak u op voor een misschien wel definitieve inéénstorting van het systeem. Bij de vorige crisis konden de Overheden nog bijspringen met geld NU NIET MEER ! Zowel de VS als Europa zitten in een diepe schuldencrisis. Dit zullen we niet meer te boven komen, tenzij door nog meer schulden maken. Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 1 november 2011 om 11:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Parlementslid
|
![]() De wereldeconomie staat op de rand van een nieuwe banencrisis, ernstiger dan de vorige, zo meldt het Internationaal Arbeidsbureau (ILO) vandaag.
De organisatie waarschuwt voor oplaaiende sociale onrust. link: http://www.demorgen.be/dm/nl/3324/Fi...encrisis.dhtml Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 1 november 2011 om 11:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Bon
Veronderstel dat ik mijn bescheiden pensioen niet meer krijg vlgd maand. Wat moet ik dan doen? België komen plunderen? Een paar rijkjes voor mijn rekening nemen? Aub jongens, hou de kave recht. Laatst gewijzigd door eno2 : 1 november 2011 om 12:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() De reden dat Papndreou de referendum bom binnen de muren van de EU gooide is waarschijnlijk te vinden in het feit dat van binnenuit zijn eigen partij men aan zijn stoelpoten zaagt en wil dat er nieuwe verkiezingen komen.
Dus pakt Papandreou het enige wapen op dat hij nog heeft: het referendum waarmee hij de volledige EU bij de geslonken kloten heeft. Barroso en Van Rompuy zullen zich nog snel even ter resto begeven alvorens met enige nutteloze verklaringen te komen. Maar de bom is daar. Over het hoofd gezien door al die slimme koppen die bezig waren met politiek maar de toestanden in Griekenland zelf niet serieus namen. De volgende interessante vraag die zich nu voordoet: Wat zal de vraagstelling in het referendum behelzen? Wel/niet aanvaarden van EU bijstand. Of terug naar de Drachme en failleren? Wederom uitstel van exceutie want het kan nog wel een half jaar duren voordat zo' n referendum kan gaan plaatsvinden. Intussen duiken de markten en staat de ECB op tilt.
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() bedreigende reacties:
This sounds to me like someone is trying to wriggle out of what was agreed -- a strange thing to do," said Rainer Bruederle, parliamentary floor leader for the Free Democrats and a former German economy minister. "One can only do one thing: make the preparations for the eventuality that there is a state insolvency in Greece and if it doesn't fulfill the agreements, then the point will have been reached where the money is turned off." |
![]() |
![]() |