![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Met de laatste peiling mogen we stilaan beginnen dromen dat de V-partijen bij de volgende verkiezingen in 2014 een (zetel-)meerderheid zullen behalen.
Wat als N-VA en VB (en LDD met een zetel in West-Vlaanderen?) dus samen een meerderheid halen, zowel aan de Vlaamse kant in de Kamer en de Senaat als in het Vlaams Parlement (de verkiezingen zouden namelijk samenvallen) ?? Op federaal niveau zal waarschijnlijk een dynamiek ontstaan om wéér een regering zonder meerderheid aan Vlaamse kant te maken. Echter, N-VA zal dan moeten reageren en vanuit het Vlaams Parlement moeten dreigen met het uitroepen van de onafhankelijkheid met steun van het VB. Zien jullie N-VA hier tot toe in staat? Als reactie zijn er 2 mogelijkheden: het establishment kan inbinden en in ruil voor het behoud van hun geliefde Belgenlandje een grondige staatshervorming doorvoeren (confederatie). Oftewel blijven ze treuzelen en leidt dit tot een Big Bang: De onafhankelijke Republiek Vlaanderen is geboren! Vraag is wat er dan met Brussel zal gebeuren. Ik ga ervan uit dat jullie het vlinderakkoord gelezen hebben. Daaruit blijkt duidelijk dat de Franstaligen al een strategie hebben ontwikkeld voor dit scenario: zij zullen Brussel (en de faciliteitengemeenten in de Rand) kunnen claimen op basis van het uitzonderingsmechanisme in het kieskanton Sint-Genesius-Rode. Zullen we dit zomaar laten gebeuren? Of zijn er andere oplossingen denkbaar? Een paar maand geleden hoorde ik een interessante theorie op een lezing in Gent: de Vlaamse taalgroep in Kamer en Senaat zou bij gewone meerderheid Wallonië "uit België kunnen verstoten". Dit wordt dan nog eens ondersteund met een resolutie vanuit het Vlaams Parlement en de VGC in Brussel. Het kleine België (= Vlaanderen inclusief Brussel) neemt de staatsschuld integraal over. Op die manier zal Wallonië internationaal weinig of geen gehoor vinden voor hun vraag naar herziening van deze eenzijdige actie: ze hebben een zéér soepele exit gekregen uit België en de bijhorende staatsschuld, waar zij zelf het grootste deel van veroorzaakt hebben... Wat denken jullie van deze theorie? Kortom, hoe zien jullie het verder evolueren? Realistische scenario's aub (niet bvb: VB zal bij de volgende verkiezingen 51% halen, Nederland valt ons binnen en verovert Vlaanderen, ...) |
|
|
|
|
#2 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Deze week praatte ik met een overtuigd NVA'er over de Belgische staatsbons. Deze persoon had er ook op ingetekend voor vijf en acht jaar. Ik merkte op dat we zowel politiek als economisch in erg onzekere tijden zaten, waarbij ik ook verwees naar de laatste peiling dat NVA bvb (toen nog) 36% haalde, en met een regering met Vlaamse minderheid het er niet goed uitzag (voor de continuïteit van België en dus het risico op zo'n Belgische investering). Wie weet zou België wel binnen die periode opgedoekt zijn, en het lijkt mij niet onmiddellijk zeer handig staatsbons van een opgedoekte staat in handen te hebben. Nu komt het opmerkelijkste aan dit verhaal: deze persoon reageerde erop 'bwa, ik denk niet dat NVA écht gaat voor een splitsing van België, dus dat zal wel geen probleem zijn...' Dat blijft de achillespees van het Vlaamsnationalisme, het is een populaire ideologie in de strijd naar meer gelijke rechten in België, maar in hun strijd voor een splitsing van België worden ze veel minder gevolgd door de Vlamingen. De Vlaamsnationalisten hier op het forum zullen dit laatste waarschijnlijk ten stelligste tegenspreken maarja...
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques ~Siméon Poisson (Wiskundige) ]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[ Laatst gewijzigd door gehuigert : 4 december 2011 om 17:09. |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
![]() Had die dan nog nooit van confederalisme gehoord? Zelfs Beke en De Croo HADDEN dat in hun programma staan! Ik zeg wel 'hadden'! Nu hebben ze zich weer onvervalste 'Belgen' getoondi
Als Raf je nog ooit op een taalfout wijst, dan kun je genieten van zijn eigen taalblunder op: http://forum.politics.be/showthread....175318&page=23 Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 4 december 2011 om 17:20. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
|
|
|
#6 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Zelfs NVA gebruikt de betekenis van confederalisme verkeerd. Ik heb die discussie hier al enkele keren gevoerd (en ik denk dat het overbodig is ze nu, hier, opnieuw te voeren) maar confederalisme houdt per definitie een onafhankelijk Vlaanderen in. Noch CD&V, noch OVLD beogen dat laatste en NVA zegt dat ze op korte termijn een confederaal België en niet een splitsing van België beoogt. Bron ivm. confederalisme: http://www.bplus.be/NL/Citaten-43.php Citaat:
|
|
|
#7 |
|
|
Bah, en ik had nog wel mijn laarzen gepoetst.
|
|
#8 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Albrecht : 4 december 2011 om 18:10. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De meeste mensen begrijpen nog steeds niet dat toen de N-VA kopstukken uitgruwelden dat "ze geen separatisten waren," ze dit ook werkelijk meenden.
Het einde van Belgie is voor de N-VA geen optie. Nu niet en nooit niet.
|
|
|
|
#10 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Op federaal niveau zal een anti-NVA-regering (of gewoon weer klassieke tripartiete) aan de macht komen. Maar ik zie de NVA in dat scenario geen regering vormen met Groen!, SPA, CD&V of VLD? Zal NVA dan een regering vormen met VB en tegen België "vechten"? Zal NVA een minderheidsregering vormen met steun van het VB en tegen België "vechten" ?? Ik zie geen toekomst in zo een scenario... |
|
|
|
|
|
#11 | |
|
|
Citaat:
dan ist bye bye belgium ja! |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Europees Commissaris
|
Gij denkt dat we ooit in een situatie gaan komen dat de traditionele (Vlaamse) partijen samen maar 13 zetels gaan halen :S?
|
|
#13 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
#14 |
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het voorstel is te gek voor woorden. Het is compleet absurd. Het is de staatskundige variant van de geboorte van Christus.
|
|
|
|
|
#16 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Er bestaan ondertussen meer varianten van confederalisme in Vlaanderen dan er partijen bestaan en dat wil toch al iets zeggen. De term confederalisme heeft in Vlaanderen as such geen enkele waarde meer.
|
|
|
|
|
#17 | |
|
|
Citaat:
De meeste VB stemmers hebben dat al begrepen en stemmen op NVA
|
|
|
#18 |
|
Banneling
|
Wij zitten in de ergste crisis sinds WOII. De kans is zelfs groot dat we dra het einde vd Euro meemaken.
De NV België heeft veel negatieve elementen : - enorme staatsschuld - ook lagere overheden (Gewesten, Provincies, Gemeenten en Steden, ...) en banken in moeilijkheden. - geen grondstoffen - patrimonium verkocht - blootstelling aan 130 miljard borgstellingen - geen pensioenreserves - zeer hoge direkte- en indirekte belastingsdruk - politieke instabiliteit (Noord-Zuid tegenstellingen). - internationale argwaan - buitenlandse afhankelijkheid wat betreft primaire behoeftes (electriciteit, voeding, etc) - slecht ondernemingsklimaat - oplopende armoede (veelal geïmporteerd) - etc Wij gaan niet uit de storm blijven, onmogelijk! De genomen maatregelen om het tekort terug te dringen tot 2,8% vh BBP zijn ontoerijkend. De belastingsdruk zal stelselmatig oplopen en onleefbaar worden. Het aantal armen (ook mensen met een inkomen uit full-time arbeid) zal dramatisch toenemen net als de chaos (ontbreken van een sterke man die er is voor HEEL de bevolking). De berusting vd Vlamingen om een zeer groot deel van hun zweet via transfers weg te zien vloeien naar inproduktieven die een walging hebben voor hun zal omslaan in woede en dit zal uiteindelijk leiden tot de ondergang van deze onstaat. Laatst gewijzigd door demonen : 4 december 2011 om 21:18. |
|
|
|
|
#19 | |
|
Partijlid
|
Citaat:
Lol. Jan.
|
|