![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.440
|
![]() Met cijfers kan men goochelen...
![]() ![]() - ´Belgium´ zakt één plaats van 19 naar 20, zelfs met 77 verkeersdoden/miljoen inwoners. - de laatste 2 jaar doen we het opvallend minder als het europees gemiddelde, namelijk rode cijfers 12,1 % en 13,5 %. - Onze relatief beste jaarlijkse plaats was 12e in het jaar 1997 met 134 doden per miljoen inwoners. In 1996 waren we 15e, in 1991 16e. - rood is %-slechter als het EU-gemiddelde per jaar. - zwart is -%-beter als het EU-gemiddelde per jaar. Wat was er net halfweg jaren 90 (of toevallig ? 95-96´ een relatief betere periode) "anders of beter" op gebied van verkeersveiligheid (xx-parameters), wel relatief vergeleken met de andere opgenoemde landen ? Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2011 om 15:44. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Van de oude EU landen, voor de uitbreiding naar Oost-Europa, doen alleen nog Portugal en eeuwige rode lantaarn Griekenland nog slechter. Godgeklaagd is het. Hoor jij iemand het beleid in vraag stellen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.440
|
![]() Citaat:
Want de vorige 4 jaren, van 2006 tem 2009, waren ze duidelijk beter als ons. Griekenland zal ons niet zo rap inhalen, maar mss wel door (een) postieve uitschieter(s), door hun besparingen en economische terugval zouden ze wel eens kunnen naderen. Zeg nooit nooit... Want voor de eerste 2 kwartalen van 2011 tov 2010 heeft Griekenland een serieuze daling van bijna 18 %, België heeft voor de eerste 5 maanden een stijging van + 1,5 %..., als dat zo doorgaat haalt Griekenland 19,5 % in, maar ze moeten quasi een verschil van 32 % inhalen, dat zou heel straf zijn: Citaat:
Citaat:
Ex-Oostbloklanden spiegelen zich eerder aan Duitsland qua wegenbouw en verkeersbeleid, ook Polen doet dat (140 max op snelweg, autowegen 120 op 2+2, 100 op 1+1, en ruime tolerantiemarge) Citaat:
![]() ![]() Evolutiecijfers laten zien dat andere landen een ´doordachter´ beleid hebben.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 11 november 2011 om 21:50. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
|
![]() Met statistieken kan je alles verklaren.
In NL is een slachtoffer dat in het ziekenhuis sterft ten gevolge van een ongeval geen verkeersdode ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Dat verklaart natuurlijk hun goede cijfers.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.440
|
![]() Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 11 november 2011 om 23:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.440
|
![]() Hier een officiele EU-statistiek van verleden jaar verkeersdoden + 30d /miljoen inwoners, evolutie 2001-2009:
Citaat:
Ondertussen zou dat wel rechtgezet moeten zijn (op de OECD-site was die fout niet te zien: http://www.internationaltransportfor...orttermtrends/ ). In elk geval heeft swov.nl/cognos zijn site wel duidelijker gemaakt; maar er is nog altijd de verwarrende keus, toch voor NL-onkundigen: Citaat:
CBS.nl - is ook de nationale statistiek - was natuurlijk wel altijd duidelijk Citaat:
1. Verkeersdoden/inwoners is de meest gebruikte norm ook omdat de nauwkeurigheid het hoogste ligt. (bij mijn tabel heb ik de inwoners allemaal ~ gecontroleerd met officiele bron, en als het ging inwoners 1 juni genomen) grafisch: http://images.google.be/search?sourc...JSMBA&tbm=isch vb. stand 2005: IRTAD neemt wel het juiste verkeersdodencijfer van NL, maar soms missen ze bij de inwoners... van Zweden. ![]() En ´eiland GB´ is natuurlijk niet UK, de doden-inw. van Noord-Ierland ontbreken dan. Soms is er geen officieel cijfer en dan nemen ze het jaar ervoor enz..., eerder kleine foutjes als men het weet... 2. Per miljard voertuigkilometer wordt ook soms gebruikt, hier komt Be er relatief iets beter uit (omdat navenant dichtbevolktheid toch nog veel autokms afgelegd worden, en ook omdat Be veel transitverkeer heeft): vb 2006: ![]() Per miljard voertuigkilometer wordt ook soms gebruikt (enkel op wegen waar nooit geen kwetsbare weggebruikers verkeren is dit zelfs een betere maatstaf, zeker snelweg); maar toch is dit algemeen veel minder nauwkeurig, ten eerste is dit een grove schatting (buitenlands verkeer is er ook bij, schat men...) en men houdt weinig of geen rekening met de kwetsbare weggebruiker of alle weggebruikers die geen geregistreerde kms afleggen. Kwetsbare weggebruikers maken soms 50 % uit van de totale verkeersdoden van een land. In Belgie vallen zowat 25 % doden in de bebouwde kom. http://statbel.fgov.be/nl/binaries/a...m325-33655.xls
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 12 november 2011 om 18:14. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
De conclusie is dat het verkeersbeleid in dit land er maar niet in slaagt om de achterstand inzake verkeersveiligheid tov de betere landen in Europa die wij 40 jaar geleden al hadden in te lopen. Integendeel wordt de achterstand geleidelijk alleen maar groter. Dat zou toch voldoende moeten zijn om tot het inzicht te komen dat we niet goed bezig zijn, denk ik dan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
|
![]() Citaat:
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.440
|
![]() Citaat:
Nemen we de iets grotere buurlanden Nederland of Duitse buurstaat Nordrhein-Westfalen die dichter bevolkt zijn, en dus objectiever te vergelijken zijn, is de evolutie nog ´schrijnender´; een vergelijk; 2010 : - Griekenland: 81 inw/km²; 112 verkeersdoden/milj inwoners (in Griekenland vallen vooral doden bij motorijders*, als men regelmatig eens in GR toert weet men het wel...* bekijk het geel deel bij GR: Road Deaths by Transport Mode 2009 ) - Portugal : 119 inw/km² ; 88 verkeersdoden/milj inw. - BE : ~ 357 inw/km² ; 77 verkeersdoden/milj inw - NL : ~ 402 inw/km² ; 38 verkeerdoden/milj inw. - NrW: ~ 520 inw/km²; 31 verkeersdoden/milj inw (alles afgerond) Nu een 35-jarige evolutie met onze buurlanden, verkeersdoden/inwoner, van 1975 # -> 2010 = daling : BE: 241 -> 77,1 = - 68,0 % NL: 180 -> 38,5 = - 78,6 % NrW: 190 -> 30,8 = - 83,8 % Die naakte dalingscijfers per land zelf zeggen op het eerste zicht niet veel. Maar BE had/heeft heel duidelijk een veel groter dalingspotentieel, maar deed er navenant veel minder mee als onze buurlanden. Vijgen na Pasen, maar ook later en nu nog lopen de andere landen steeds verder uit. Even de evolutieverhouding van het dalingspotentieel "zeer zichtbaar" weergeven: - # 1975 had BE 27/34 %-respectievelijk méér doden/inwoners als NrW/NL, daarvan lijkt toch wat afpitsbaar op zo´n 15-20 jaar, niet ? - 2010 is dat al 150/100 %-respectievelijk NrW/NL geworden... Info: # 1975 waren er in de 3 landen ingevoerde snelheidsbeperkingen op de snelwegen wegens de oliecrisis 1974, de passieve/aktieve veiligheid van de gemiddelde auto´s was -navenant huidige veiligheid- zeer laag, verplichte gordeldracht kwam pas enkele jaren later; ook de aanbevolen-130 kmh in D/Nrw begon pas later in november 1978. In Nederland reed men algemeen het minste snel (ook hun Vmax), imho. Andere parameters, rijgedrag enz... kan ik veel moeilijker of niet vergelijken. Handhaving en pakkans op overtredingen was in de drie landen vergelijkbaar laag (eigen ervaring). In D werd er wel veel meer op alcohol gecontroleerd als Be, imho. Tijdens de oliecrisis zelf 1974 werd er wel op de snelweg strenger gecontroleerd (heeft me 100,- DM gekost ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 13 november 2011 om 15:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
![]() Toch even de statistiek nuanceren / duiden. Het probleem met statistiek is dat het meestal 'absolute' cijfers weergeeft en dat er zelden wordt gefocust op achterliggende factoren. Met zulke statistiek kan je ook vrijwel alles verklaren.
Met betrekking tot de situatie in België houdt men geen rekening met de dichtheid van ons wegennet en de verkeersdrukte op onze wegen. Deze is relatief gezien de hoogste in heel Europa. België is ook een transitland, wat veel verkeer met zich meebrengt en dus uiteraard ook het risico op ongevallen doet toenemen. Bovendien houdt de geplaatste statistiek geen rekening met het aantal afgelegde voertuigkilometers. Het is nogal wiedes dat 'lege' landen als Zweden en Finland weinig verkeersslachtoffers hebben, ooit al eens in het midden of het noorden van die landen gereden? Daar ligt in heel de omtrek één grote baan met een paar auto's erop, het is logisch dat er dan ook minder ongevallen gebeuren. En waarom in vredesnaam Malta mee opnemen in die statistiek? Daar is niet eens een deftige autobaan, dit ministaatje vergelijken met vele van die andere landen is appelen met peren willen vergelijken. Belangrijkste is te zien (en dat is wel gefundeerd) dat de verkeersslachtoffers overal dalen de jongste twinig jaar en dat er ook in België al veel progressie geboekt is. Voor de rest kunnen we uit die statistieken niet zoveel afleiden. Het buikgevoel van eenieder zal zeggen dat de gemiddele Spanjaard vele 'gekker' rijdt dan de gemiddelde Belg, en toch staat Spanje veel hoger gerangschikt. Temporeel heeft deze statistiek enig nut, maar ik durf sterk te betwijfelen of die landenranking enige steek houdt. OK, iedereen weet dat de Nederlanders veiliger rijden, maar dat zijn dan ook brave slaafse calvinisten, wij zijn katholieke levensgenieters. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.440
|
![]() Citaat:
Citaat:
Daarbij mag je zeker niet denken dat een hoge tot zeer hoge verkeersdrukte het aantal verkeersdoden verhoogt, want enkel daar gaat het in deze "landenrangschikking" om. Hoge verkeersdrukte zal het aantal verkeersongevallen wslk wel significant verhogen, maar de dodelijkheid per 1000 letselongevallen zal duidelijk verminderen. Uiteindelijk vallen dan minder doden = de verkeersdoden statistiek / per inwoner ( en kwetsbare weggebruikers zonder voertuigen zijn ook inwoners ![]() Verkeersdrukte is de enige bewezen factor die de gemiddelde snelheid gevoelig zal doen verminderen en verhoogt de kans op (veel) lagere ongevalimpactsnelheid = rechtevenredig met ongevalgevolg = rechtevenredig met dodelijk verkeersslachtoffer. Bij heel zware voetuigen is ook de massa/verplettering Een verkeersbord houdt niemand niet tegen totaal onaangepast sneller als het verkeer en de limiet te rijden, vanaf een zekere verkeerdrukte zal de snelheid die van het langzaamste breed motorvoertuig wel benaderen, ook op de snelweg. In fileverkeer vallen enkel doden als een 40-tonner het achterste van de file niet opmerkt, in de file zelf zal amper een dode kunnen vallen. Op gewone wegen zal er i.p. amper ingehaald kunnen worden bij zeer druk verkeer, buiten enkele zenuwachtige waaghalzen na. Meer gevaarlijkere maneuvers verbonden met hogere snelheid gebeuren naargelang meer plaats op de weg, druk verkeer zorgt voor het tegenovergestelde, een afname ervan. Een mooi vergelijk is de verkeerdrukte in Vlaanderen en Wallonië, hun aantal letselongevallen (per inwoner kan gemakkelijk uitgerekend worden*) en dan dé verhouding van de dodelijkheid per 1000 letselongevallen. Cijfers en uitleg vind je in de verkeersbarometers. W Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nordrhein-Westfalen is ondertussen veel meer transitland als Belgie (ook zonder cijfers bij de hand denk/weet ik dat) Citaat:
Vergeet ook de dode kwetsbare weggebruikers niet die hebben geen geregistreerde voertuigkilometers. ![]() Citaat:
Citaat:
En hoe is de verkeersdodenevolutie per inwoner van Zweden en Finland op zichzelf ? Zweden ken ik zelfs, de hoogste gemiddelde snelheden haalde ik in Zweden, een pak meer als in D, zelfs met hun ´onbeperkte autobahn´ (die door de drukte amper gemiddeldes van 80-90 kmh toeliet. Op de Zweedse snelweg haalde ik vlotjes 120 kmh en meer gemiddeld. Op de gewone veel rustigere gewone Zweedse wegen was het navenant. (enkel omgeving grote steden ging het langzamer, vooral Stockholm). Zweden was het veiligste land wat ik ken qua wegrandinfra, men ziet het aan de cijfers. Daar was er bijna steeds indirecte verlichting buiten de bebouwde kom door knikbare onderhouden reflectorpaaltjes langs de weg (géén verlichtingspalen). Ook aangeplante bomen zag men daar amper, zeker niet als de weg een hogere limiet als 50 had. Daar staan de bomen in het bos hé. En als men door een bos of woud reed was er nog genoeg veiligheidsruimte tussen rijbaan en de eerste bomenrij. Dikwijls stond er dicht struikgewas tussen. Ook op Deense snelwegen haalde ik hogere gemiddelde snelheden als in D-autobahn. Citaat:
Citaat:
![]() Er staan nog landen bij die ook helemaal geen snelwegen hebben hoor. Citaat:
Bij de oude EU-landen, - en die moet je nemen om objectiever te vergelijken - blijft Be in feite enkel Griekenland nog voor, Be komt van de 12e plaats op 27 in 1997 hé. En gij noemt dat "België al veel progressie geboekt". ![]() ![]() Citaat:
![]() * uit mijn "databank 2008" past/copy: Ik heb daar hypothetische berekingen gemaakt waardoor Be gemakkelijk de top 5 van Europa kan benaderen, als... Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 13 november 2011 om 18:03. |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.440
|
![]() Vervolg, kijk eens hier wat een eenmalige mooie oude landenranking in Europa over 3 jaar grafisch (wel per 100.000 inw ipv 1 miljoen):
Ze - Bron: IRTAD/CARE/Eurostat - nemen - nog beter- het gemiddelde van de 3 laatste statistische jaren van elk land, dat vlakt een jaarlijkse toevalstreffer uit. Kijk eens goed waar ons landje toen al afgezakt was... 19e plaats en wie allemaal voor ons stond... ![]() en zoals gewoonlijk lag "statbel.be of NIS" weer 1-2 jaar statistisch achter en heeft de cijfers van 2000-2001-2002 moeten doorgeven... Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 13 november 2011 om 19:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Met zulke statistiek kan je niet alles verklaren. De cijfers laten bijvoorbeeld niet toe te verklaren dat ons land goed bezig is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Sindsdien is meer verkeer veiliger verkeer gebleken. Dat valt ook te verklaren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Vergelijk bijvoorbeeld het ongevallenpatroon van Wallonië met dat van Vlaanderen, of dat van Nederland met dat van Frankrijk. Dan kom je dat patroon tegen. Of het eindresultaat positief dan wel negatief is heeft in belangrijke mate te maken met hoe een overheid haar openbare ruimte inricht. Dat de Noord-Europese landen het goed doen heeft trouwens in belangrijke mate te maken met hun strenge winters. Ook bij ons leidt een strenge winter met veel sneeuw en ijs typisch tot minder verkeersdoden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Tov het "topjaar" 1972 is de vooruitgang spectaculair en het is spijtig dat zo weinig mensen dat weten. Ik kom zo regelmatig mensen tegen die me dan zeggen dat hun kinderen niet met de fiets naar school mogen "omdat het verkeer zo gevaarlijk is geworden" terwijl zij zelf in hun jeugd overal met de fiets naar toe reden toen het verkeer objectief stukken gevaarlijker was. Maar je hebt ongelijk als je stelt dat er uit de statistieken niets af te leiden valt. Het tegendeel is het geval: Ik geef de winst in aantal verkeersdoden per miljoen verkeersdoden tussen 1972 en 2009 (de meest recente cijfers die compleet zijn): Wij doen met een daling van 72% even goed als de UK en Zweden, duidelijk minder goed dan Nederland en Duitsland met 83% en, tot troost, wel duidelijk veel beter dan de VS met een schamele 60%. Het vervelende is dat wij in 1972 tov de UK en Zweden een dramatische achterstand hadden: wij zaten toen op 320 doden per miljoen inwoners, zij op 145. Dat relatieve verschil van 50% is er dus vandaag nog altijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Heb je daar zelf ooit rondgereden? Dan zou dat buikgevoel je wel ontgoochelen. Ik vind het juist verbazend hoe het reële verkeersgedrag in Europa en daarbuiten gewoon overal zo gelijk is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.440
|
![]() Citaat:
Niet dat het veel veranderd aan de evolutie, en aan het "enorm dalingspotentieel" van België toen tov van UK en Zweden, maar gewoon om het te weten. Ik ken die cijfers van 1972 nergens van, de officiele Be-statistiek doden + 30 dagen begon pas in 1973. In 1972** werden de dodelijke gewonden na 30 dagen nog opgenomen bij de gewonden; dit volgens statbel.fgov.be, ik citeer: Citaat:
Of ~ 300 verkeersdoden/miljoen inwoners. Edit: na googlen zelf gevonden: idd 320 doden/miljoen inwoners in 1972. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 13 november 2011 om 22:27. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
![]() Citaat:
Ik denk dus ook dat er een 'mentaliteitsverschil' is tussen het naleven van de opgelegde regels in Noord-Europese en Angelsaksische landen en daartegenover Zuid-Europese landen. Ik laat ex-sovjetrepublieken en het Oostblok nu even buiten beschouwing, zij zijn nog een geval apart. Het is niet toevallig dat het Zuiden vele verkeersdoden kent en het Noorden beschouwd wordt als een redelijk veilige zone. België zit er wat tussenin, maar past toch eerder bij de 'zuiderse' mentaliteit. In mediterrane landen, die traditioneel als onveilig bekend staan quasi vekeer, heeft men niet de gewoonte opgelegde regels zomaar aan te nemen. Bijvoorbeeld op Kreta hebben ze zelfs verkeerskundigen en wegenarbeiders met de politie moeten beschermen, omdat ze bedreigd werden door lokale dorpsbewoners die het niet pikten dat er 'restrictieve' verkeersborden vanuit Athene geplaatst werden. In landen als Spanje en Portugal maalt men niet om wat blikschade aan de wagen, als je in Nederland of Duitsland een klein 'kusje' aan een wagen van iemand anders geeft, worden ze al heus gek. Het toont toch allemaal de mentaliteitsverschillen aan. Deze laten zich moeilijk in droge statistieken weergeven. |
|
![]() |
![]() |