![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Een interview over bankieren
Michel Vermaerke is als gedelegeerd bestuurder van de Belgische federatie van de financiële sector Febelfin baas van 'de banken'. Al is dat natuurlijk een abstract begrip. Een interview over bankieren. “Er zijn vandaag banken die een goede relatie hebben met hun klanten. En er zijn andere banken die geconfronteerd zijn met een uitdaging om dat bij te sturen en te verbeteren.” Michel Vermaerke raakt daarmee hét pijnpunt van de sector aan: een gebrek aan vertrouwen van klanten. Maar dat is niet de enige uitdaging voor de sector. Eindelijk heeft België een begrotingsakkoord. Hoe staat u tegenover de Belgische en de Europese crisis? Want tenslotte liggen de banken toch aan de oorsprong van die crisis? “Ik ben bezorgd. Maar laat me duidelijk zijn, het gaat hier niet om een bankencrisis. Het is de overheidsschuld die ons deze keer kopzorgen baart… De toekomst van de eurozone staat op het spel. Het voortbestaan van de eurozone hangt volledig af van ons vermogen om effectieve structurele hervormingen door te voeren. En de enige manier om daarin te slagen is onze economische groei ruimte te geven. Waken over de Europese risico’s en financiële stabiliteit verzekeren: die twee gaan hand in hand met het oog op groei. We moeten beleggers opnieuw vertrouwen geven.” Hoe groot schat u de kans, op een schaal van 1 tot 10, dat we tegen eind 2012 uit de crisis raken? “Normaal ben ik optimistisch van aard. Maar deze keer vrees ik dat de toestand zal verergeren voor we tot een oplossing komen. Een recent artikel uit The Economist heeft dat ook al geopperd. Ik schat de kans dus op 5 op 10.” Zal bankieren bij de bank van overmorgen duurder zijn? “We moeten de winstmarges verhogen. Die zijn te krap. Het is een publiek geheim dat we comfortabele marges hebben op onze depositoactiviteiten. Maar bij de kredieten is dat lang niet het geval. Het spreekt voor zich dat de recente rentestijgingen binnenkort de kostprijs van bedrijfs- en woonkredieten zullen verhogen.” “Voor 2007 was krediet 'too easy and too cheap'. De les is duidelijk: krediet zal niet meer 'easy' en 'cheap' zijn. Maar dat transformatieproces verloopt niet bruusk. Waar nodig, verlenen we krediet. Er is geen 'credit crunch', de kredietvoorwaarden zijn niet verstrakt en de weigeringsgraad is niet gestegen. Maar de zwakke winstmarges, de stijgende regelgevende kosten en de bankentaks zullen een stijging van onze tarieven tot gevolg hebben.” Wat vindt u van de verhoging van de roerende voorheffing tot 21 procent? “We begrijpen dat maatregelen nodig zijn en dat nieuwe inkomsten aanboren daarbij hoort. Spaarders begrijpen de notie van bevrijdende roerende voorheffing. Maar het is belangrijk dat maatregelen het beleggers- en investeringsvertrouwen niet ondermijnen. De lancering van het idee van een solidariteitsbijdrage op grote vermogens en de belasting op meerwaarden op de verkoop van bedrijfsaandelen die minder dan een jaar daarvoor werden aangekocht, is een aankondiging waarvan u de psychologische impact niet mag onderschatten. Sinds de voorstelling van de nota Di Rupo in de zomer is het aantal regularisatiedossiers trouwens gedaald. Bovendien komt er een nieuwe kapitaalvlucht naar het buitenland op gang.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() puur C/P
opkuisen |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |