![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Het is jammer om te moeten vaststellen dat het dialect overal in onze contreien aan het verdwijnen is. Ouders proberen hun kinderen op een vaak hopeloze manier op te voeden in 'correct' AN maar na enkele jaren spreken ze dan op een vloeiende manier Verkavelingsvlaams en kunnen ze zich meten met de sublieme acteurs uit Thuis en Familie. Wie spreekt er nog echt dialect thuis? Als geboren en getogen Bruggeling spreek ik nog altijd tegen iedereen Brugs en mijn vrouw en ik hebben er voor gekozen om op te voeden in het dialect. Ik koester de taal die in het Venetië van het noorden wordt gesproken
![]() ![]() http://www.youtube.com/watch?v=HvxET...eature=related
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() dit is mijn dialect:
http://www.youtube.com/watch?v=QE57zsos1AM en ja, ik spreek het nog elke dag. Ik merk trouwens dat west-vlamingen achterdochtig worden wanneer een andere west-vlaming géén dialect met hen wil spreken. In vele winkels, in het bedrijfsleven etc etc, wordt overgeschakeld op west-vlaams wanneer blijkt dat iedereen rond de tafel west-vlamingen zijn. Enige uitzonderingen zijn misschien zeer officiele dingen als de rechtbank of bij jobinterviews of zoiets. En dan nog. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Ik spreek een lichte tussentaal die dicht aan de standaardtaal aanleunt. Ik ben blij dat mijn ouders ervoor hebben gekozen om hun dialect af te zweren, hoewel ze er soms nog durven in hervallen. Dat kan mij dankzij hun opvoeding niet overkomen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Thuis spreek ik Roeselaars, mijn man Gents......onze kids krijgen dus een tweetalige opvoeding
![]()
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar meestal wordt er door iedereen tussentaal gesproken, en zeker geen zuiver AN. Ik denk dat er feitelijk maar zeer weinig mensen in Vlaanderen echt mooi hun standaardtaal spreken. Zou er daar geen onderzoeken over bestaan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Waarom dialect afzweren? Liever dialect en indien nodig correct AN praten dan bekakt verkavelingsvlaams.
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://www.youtube.com/watch?v=hPo2SpAax_k
Ik denk dat dit dan ook de reden is dat ik nog vree goed AN kan spreken. Want inderdaad, de meeste mensen spreken van dat verkavelingsvlaams (wat ze dan AN noemen) en dat moet maar volstaan.
![]() |
#9 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verder bestaat mijn tussentaal uit uitdrukkingen zoals "Hebde gij" en "Zijde gelle", verkleinwoorden met 'ke', woorden zoals "toespijs" en occasioneel 'ne' in plaats van een. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() Brugs een taal ? Allee jong..... (grapje)
Ik kan écht plat Antwerps maar ook keurig AN. We hebben echter gekozen om onze (inmiddels volwassen) kinderen op te voeden zonder dialect. Dat pikken ze overal wel op. En als ze later besprekingen hebben, moeten ze verstaanbaar blijven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Elke keer als ik zo'n sjanet-A miste, hopla een punt eraf.
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#15 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Verschrikkelijke evolutie. Nu ja, verkleinwoorden met '-ke' en een bepraalde woordenschat zijn nog aanvaardbaar. Ne(n) en de enclitische vervoeging echter zou men beter kwijt spelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb dat gewoon overgenomen van mijn ouders en omgeving, ach. Gelukkig kan ik goed van register veranderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik denk dat het véél erger gesteld is met de schrijftaal van onze jonge generatie.
Verkorte woorden (sms) die steeds meer doen denken aan advertenties in de contact-pagina van de krant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ff w8ten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |