Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2004, 12:11   #1
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Nu quasi alle topics over Turkije gaan, wil ik een andere discussie openen, nl. de toetreding van Rusland.
Als dit land aan de voorwaarden voldoet kan zij bij Europa komen. Het ligt uiteraard voor een groter deel in Azië, maar de hoofdstad (Moskou) en de 2de stad (St. Petersburg) liggen in Europa. Aziatisch Rusland is (sorry dat ik het zo zeg) een primitief, koud en onherbergzaam gebied en is dus politiek gezien zeker niet het belangrijkste stuk van Rusland.
Enkele voordelen zijn:

- Rusland heeft een hele hoop natuurlijke grondstoffen.
- Amerika gaat twee machten (EU en Rusland) zien samensmelten tot een front, ze gaan daar alicht niet blij om zijn maar ja, dat is hun probleem.
- Een persoonlijk plannetje van mezelf : zoals jullie wel weten heeft België (of Vlaanderen, zoals je wilt) net als de andere (West-)Europese landen een probleem met zijn gedetineerden. Het komt erop neer dat er te weinig cipiers en te weinig gevangenissen zijn voor te veel gevangenen. Ten gevolge van dit structurele probleem krijgen we gedrochten als de wet Lejeune die dan op hun beurt de oorzaak zijn van de stijgende criminaliteit: je komt toch snel terug vrij, dus plunder er maar op los.
Wel, hier in Vlaanderen is er niet veel plaats meer om gevangenissen te zetten, dus plaatsen we die in Siberië of ergens anders in Aziatisch Rusland. Enkelingen die dit lezen zullen nu hun ogen fronsen, maar wees gerust: het zullen geen concentratiekampen worden. Maar ook geen viersterrenhotels met TV en heel den tralala. Moslims moeten ook niet komen zagen dat ze varkensvlees en tafelbier krijgen, zoals onlangs het geval was in Gent. Ze zijn namelijk niet verplicht dit te eten, maar ander voedsel zullen ze ook niet krijgen. Gewoon eten wat de pot schaft.
Naast deze Spartaanse gevangenisstraf zullen zij ook de mogelijkheid krijgen om zich te herscholen zodat zij na het uitzitten van hun straf als normale burgers terug in de maatschappij opgenomen kunnen worden.

Wat denken jullie ervan?
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2004, 01:15   #2
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Ik heb daar ook al meermaals op gewezen.

Rusland IS doodgewoon Europa en alleen door te streven naar een 'Heel-Europa' kunnen we Europa economisch en politiek onafhankelijk maken.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2004, 01:46   #3
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Van mij mogen de russen morgen al bij de EU!
Oud 28 juni 2004, 04:18   #4
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moslims moeten ook niet komen zagen dat ze varkensvlees en tafelbier krijgen, zoals onlangs het geval was in Gent. Ze zijn namelijk niet verplicht dit te eten, maar ander voedsel zullen ze ook niet krijgen. Gewoon eten wat de pot schaft.
En dan noemen ze mij hier een racist. Hebt u soms gehoord van geloofsvrijheid. Voor jou betekent misschien religie niets maar voor anderen misschien wel. Mensen als u wil ik wel tegenkomen Als ze niets eten dan gaan ze in hongerstaking . Ik dacht dat het in België verboden was. Iemand die zaagt over voedsel dat zij niet mag eten van zijn schepper? Ik weet niet maar als er een mens is die mij nog racist noemt ....

En ja als Rusland hervormingen invoert waarom niet? Ik dacht dat erger was in rusland ivm mensen- en minderheidsrechten. Het kans dat Turkije toetreedt is toch pakken groter als die van Rusland maar swat.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2004, 09:50   #5
Spetsnaz
Europees Commissaris

Spetsnaz's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

In principe ben ik - uiteraard - niet tegen een toetreding van Rusland tot de EU, maar er dienen toch wel enkele kanttekeningen gemaakt te worden

- Net zoals Turkije onder druk van de EU de mensenrechtensituatie (vooral in Koerdistan) verbetert, dienen de Russen hetzelfde te doen in Tsjetsjenië
- Minder macht voor de veiligheidsdiensten (FSB en consoorten) en leger
- Minder macht van de regering op de media (nu ja dit zou je ook van Italië kunnen zeggen)

Het lijkt me toch niet erg waarschijnlijk dat de Russen erbij komen, want die voelen zich net zoals de Engelsen nog een wereldmacht. Bovendien is Putin eerder op Amerika gericht dan op de EU. Enkel op het economische vlak is de EU voor Rusland van belang op dit ogenblik.

Groot Bakkes' fantasie'tje om Siberische strafkampen te gebruiken als oplossing is natuurlijk niet erg realistisch. Om te beginnen zijn de leefomstandigheden daar onmenselijk (TBC, Aids, etc) en is het ook niet correct om gevangenen zover van hun woonplaats op te sluiten (tenzij het mss. staatsgevaarlijke individuen gaat) of vindt u misschien dat gevangenen geen recht hebben om een menswaardige behandeling ?

Rusland blijft natuurlijk een speciaal land, maar het is evengoed een Westers land. Een eventuele toetreding van Rusland zou trouwens de huidige machtsverhoudingen in de EU danig overhoop gooien. Vooral de Duitsers zien dit niet erg zitten.

Wat uw opmerking over de moslims betreft: ik begrijp wel uw "gevoel" van "ze moeten hier geen eisen komen stellen" maar het is niet juist. Gelovige mensen, die dan wel strikt de regels volgen, hebben hier wel het recht toe; Ik zie u in het oosten trouwens nog geen kat of hond eten
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2004, 09:51   #6
Groot Bakkes
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL_TURCO_87(hhelmaci)
Citaat:
Moslims moeten ook niet komen zagen dat ze varkensvlees en tafelbier krijgen, zoals onlangs het geval was in Gent. Ze zijn namelijk niet verplicht dit te eten, maar ander voedsel zullen ze ook niet krijgen. Gewoon eten wat de pot schaft.
En dan noemen ze mij hier een racist. Hebt u soms gehoord van geloofsvrijheid. Voor jou betekent misschien religie niets maar voor anderen misschien wel. Mensen als u wil ik wel tegenkomen Als ze niets eten dan gaan ze in hongerstaking . Ik dacht dat het in België verboden was. Iemand die zaagt over voedsel dat zij niet mag eten van zijn schepper? Ik weet niet maar als er een mens is die mij nog racist noemt ....
Voor die mensen betekent religie natuurlijk zeer veel, dit zien we aan de ontzettend vrome daden waarmee zij in de gevangenis verzeild zijn geraakt.
Oud 28 juni 2004, 09:52   #7
Groot Bakkes
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz
Groot Bakkes' fantasie'tje om Siberische strafkampen te gebruiken als oplossing is natuurlijk niet erg realistisch. Om te beginnen zijn de leefomstandigheden daar onmenselijk (TBC, Aids, etc) en is het ook niet correct om gevangenen zover van hun woonplaats op te sluiten (tenzij het mss. staatsgevaarlijke individuen gaat) of vindt u misschien dat gevangenen geen recht hebben om een menswaardige behandeling ?
Het gaat hier niet, dat was ik er vergeten bij te zeggen, om lichte criminaliteit maar om moordenaars, verkrachters e.d.
Oud 28 juni 2004, 09:55   #8
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor die mensen betekent religie natuurlijk zeer veel, dit zien we aan de ontzettend vrome daden waarmee zij in de gevangenis verzeild zijn geraakt.
Ga je me nu ook vergelijken met criminelen. Houdt is toch met je vooroordelingen. Krijg de kanker
Oud 28 juni 2004, 09:56   #9
Spetsnaz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Citaat:
Het gaat hier niet, dat was ik er vergeten bij te zeggen, om lichte criminaliteit maar om moordenaars, verkrachters e.d.
Dan nog hebben zij recht om een menswaardige behandeling. Vrijheidsberoving is de straf, daar houdt het op. De beschaving van een natie wordt trouwens afgemeten aan de manier waarop zij haar gevangenen en minderheden behandeld.
Oud 28 juni 2004, 09:57   #10
Groot Bakkes
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ga je me nu ook vergelijken met criminelen. Houdt is toch met je vooroordelingen. Krijg de kanker
Excuseer mij, maar ik had het wel over DIE MENSEN en dat ging over die gedetineerden hé slimmerik? Ik heb u dus niet vergeleken met een crimineel maar u hebt wel even uw eigen analfabetisme ten toon gespreid.
Oud 28 juni 2004, 09:57   #11
Spetsnaz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wat dit betreft, heb je wel gelijk. Maar ik vond het toch niet correct dat een moslima een aangeboden job in een naai-atelier niet kon aannemen omdat ze haar hoofddoek weigerde af te nemen.
Oud 28 juni 2004, 10:00   #12
Groot Bakkes
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dan nog hebben zij recht om een menswaardige behandeling. Vrijheidsberoving is de straf, daar houdt het op. De beschaving van een natie wordt trouwens afgemeten aan de manier waarop zij haar gevangenen en minderheden behandeld.
Uiteraard, vrijheidsberoving. Maar het voordeel van Siberië is niet dat die mensen zich daar te pletter moeten werken. Dat heb ik ook nooit gezegd.
De voordelen zijn: veel plaats voor gevangenissen (wij hebben er nl. te kort) en ontsnapping (want dat gebeurt zeer vaak tegenwoordig) is quasi onmogelijk vanwege de onherbergzame omgeving.
Dat is geen onmenselijk gedachtegoed.
Oud 28 juni 2004, 10:02   #13
Groot Bakkes
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:

Wat dit betreft, heb je wel gelijk. Maar ik vond het toch niet correct dat een moslima een aangeboden job in een naai-atelier niet kon aannemen omdat ze haar hoofddoek weigerde af te nemen.
Maar ik had het niet over EL_TURCO_87 maar over DIE MENSEN en dat was bedoeld op die gedetineerden. Anders had ik hem wel met 'jij', 'gij', 'je' of 'u' aangesproken!

Stelletje analfabeten
Oud 28 juni 2004, 10:09   #14
Spetsnaz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Uiteraard, vrijheidsberoving. Maar het voordeel van Siberië is niet dat die mensen zich daar te pletter moeten werken. Dat heb ik ook nooit gezegd.
De voordelen zijn: veel plaats voor gevangenissen (wij hebben er nl. te kort) en ontsnapping (want dat gebeurt zeer vaak tegenwoordig) is quasi onmogelijk vanwege de onherbergzame omgeving.
Dat is geen onmenselijk gedachtegoed.
Niet te pletter hoeven te werken ? In de tijd van de tsaar misschien ja, dan kon je daar nog rustig 'bomen gaan tellen'. Sinds Stalin word je daar aan het werk gezet. Sinds Chroestsjov is het regime inderdaad gemilderd, maar ik zou er toch niet naartoe gaan uit vrije wil .

Dan blijft mijn argument dat het geen goed idee is om criminelen van gemeen recht ver weg op te sluiten. Bovendien lijken de meesten hier te vergeten dat opsluiting in de eerste plaats gericht is op rehabilitatie (en natuurlijk op de bescherming van de maatschappij). Hoe "slechter" je hen behandelt, hoe groter de kans op recividisme bij vrijlating.

Maar toch heb je ook ergens een punt (al was het misschien niet jouw bedoeling). Een soort afgelegen werkkampen (en vergelijk nu niet met de goelag of nazikampen) waar de gedetineerden een relatief grote vrijheid kennen, waar zij aan een regelmatig menselijk regime onderworpen worden en waar zij misschien zelfs verantwoordelijkheid moeten dragen, een vak kunnen aanleren kunnen enkel hun kansen op recidivisme verlagen.

Het huidige systeem trekt alleszins op niets, de gevangenis is vooral een leerschool voor kleine crimininelen om grote crimineel te worden. De meesten kunnen bij hun vrijlating niet meer aarden in onze samenleving. Zeker als ze lang zijn opgesloten geweest.
Oud 28 juni 2004, 10:19   #15
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar ik had het niet over EL_TURCO_87 maar over DIE MENSEN en dat was bedoeld op die gedetineerden. Anders had ik hem wel met 'jij', 'gij', 'je' of 'u' aangesproken!

Stelletje analfabeten
Ja maar tegenwoordig heerst er chaos. Tegenwoordig ziet men elk moslim als potentieel crimineeltje, vandaar.
Oud 28 juni 2004, 11:25   #16
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Ik ben ook niet tegen een toetreding van Rusland tot de Europese Unie. Er wonen daar namelijk 20 miljoen Turken.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2004, 11:27   #17
Spetsnaz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Ik ben ook niet tegen een toetreding van Rusland tot de Europese Unie. Er wonen daar namelijk 20 miljoen Turken.
Dat lijkt me toch overdreven, hoor. Waar haal je dat ?
Oud 28 juni 2004, 11:30   #18
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Dat lijkt me toch overdreven, hoor. Waar haal je dat ?
Dat is echt niet overdreven. Ik heb dit meerdere malen gelezen. Ze wonen vooral in de Kaukasus. Er wonen in Rusland ongeveer 25 miljoen moslims waarvan het grootste deel Turken.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2004, 12:25   #19
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Rusland bij de EU? Waar de almacht van een politieke kliek door hun greep op de media nog groter is dan in Berlsuconië? Waar ze heel tchetchenië platbombarderen in het kader van 'strijd tegen terrorisme'?
Oud 28 juni 2004, 12:41   #20
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

25 000 000 turken in Rusland ? lol...

totaal wonen er in Rusland 14 000 000 moslims, vooral tataren..
De meeste van die tataren hebben met islam of christendom niets te maken en zijn gewoon atheisten.
En bijna tataren werken als verkopers, opruimers, poetsers etc..

Rusland zal nooit lid worden van de Europese Unie, turkije ook niet.
Maak je geen illusies
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be