![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
|
![]() http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1...eersdoden.aspx
"België enige land in West-Europa met zoveel jonge verkeersdoden " Ons land scoort slecht wat betreft het aantal verkeersdoden onder jongeren. Met 136 jonge verkeersdoden per jaar en per miljoen jonge inwoners eindigt België op de 25ste plaats van de Europese ranking. Daarmee zijn we het laatste West-Europese land. Dat leidt mobiliteitsorganisatie Touring af uit de cijfers van de European Transport Safety Council (ETSC)* en van de FOD Mobiliteit **. De jongeren uit het onderzoek behoren tot de leeftijdscategorie 15-30 jaar, omdat men in sommige landen al met een motorvoertuig mag rijden vanaf 15 jaar. De beste resultaten werden behaald in Zweden, gevolgd door Nederland en Zwitserland. Ons land doet het met **136 verongelukte jongeren per miljoen jonge inwones per jaar veel slechter dan het Europees gemiddelde van 103. "In ons land daalde het aantal jonge verkeersslachtoffers nochtans met gemiddeld 7,7% per jaar of van 540 in 2001 tot **269 in 2010 (265 in 2009 en 327 in 2008). Dat is zelfs 3% sterker dan de daling van het totale aantal slachtoffers op onze wegen. Nochtans was er een stijging in 2010 van 4 slachtoffers. Met 136 jonge slachtoffers per jaar per miljoen jonge inwoners behoren we tot de slechtste van de EU. We hebben bijna dubbel zoveel jonge slachtoffers dan de 77 verkeersdoden per miljoen inwoners van alle leeftijden samen", aldus Touring. Jonge mannen Touring waarschuwt vooral voor jonge mannen achter het stuur. "Ze zijn slachtoffer van onervarenheid, immaturiteit en een bepaalde levensstijl. Daarmee zijn ze niet alleen voor zichzelf een gevaar, maar ook voor inzittenden en andere weggebruikers. Ons land heeft de minst professionele rijopleiding van heel Europa. De organisatie dringt daarom bij de nieuwe Staatssecretaris voor Mobiliteit aan om dringend werk te maken van de geplande professionele rijopleiding die moet samengaan met verhoogde en gerichte controles gefocust op plaatsen waar veel jongeren samenkomen. De sancties voor roekeloos en onverantwoord rijgedrag moeten zwaarder worden." Enkele feiten: * 18% van het totaal aantal verkeersslachtoffers behoort tot de leeftijdsgroep 18-24 jaar. * Van alle jongeren samen die in ons land sterven tussen 15 en 30 jaar ligt dat voor 29,5% aan verkeersongevallen. Daarmee bengelen we ook achteraan het Europees peloton. * In de leeftijdsgroep 15-30 jaar vallen 5 keer zoveel mannelijke als vrouwelijke slachtoffers. * Van de jongens zaten er daarvan 49% zelf aan het stuur, tegenover 38% meisjes. * 30% van de meisjes komen om als passagier in een voertuig tegenover 10% van de jongens. * 19% van de jongens waren met de motor of bromfiets onderweg tegenover 5% van de meisjes. Enkel Polen, Cyprus en Griekenland doen het slechter als België... * Originele bron ETSC (tabel 6 en 7): Het is dus 154 ipv 136, want ETSC had toen de cijfers van 2010 nog niet, de EU-plaats verandert met die 136** niet. (via laatste PIN flash: http://www.etsc.eu/PIN-publications.php) Citaat:
bron FOD inwoners: ![]() Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2011 om 13:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
|
![]() Ik ben tegen verkeersdoden, jonge en oude, en ben bereid daartoe het privé-voertuig af te schaffen in ruil voor een uitgebreid gemeenschappelijk vervoer, 7/7 24/24, en steeds bereikbaar op 10 minuten wandelen. In Vlaanderen, een zakdoek groot, moet dat kunnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
|
![]() Citaat:
Mensen die door bussen of trams worden aangereden zijn meestal zwaarder gewond (lees dood) dan slachtoffers van auto-aanrijdingen. Het grote aantal slachtoffers is inderdaad grotendeels te verklaren door het feit dat Vlaanderen een zakdoek groot is en dat er 6 miljoen mensen op die zakdoek wonen. Laatst gewijzigd door Mitgard : 22 december 2011 om 13:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
|
![]() Citaat:
Dus eerder integendeel omdat Vlaanderen zo dichtbevolkt is zou het veel meer van zijn (zeer) dicht openbaar vervoer kunnnen profiteren... Had Be niet de eerste spoorlijn op he Europees vasteland in 1835 als ik me herinner... Be heeft alleszins één van de dichtste OV-netwerken in Europa, zoniet de dichtste, ... tesamen met Nederland. Ook op de wegen leidt zeer druk verkeer in principe enkel maar tot steeds lagere snelheden tot fileverkeer, waar zelden dodelijke ongevallen vallen (als we met de andere parameters geen rekening houden). BE en NL hebben sowieso het dichtste snelwegnet per km² oppervlakte van de EU, voor zover ik weet. Enkel met de andere hoofddoorstroomwegen hapert het heel fel in Vlaanderen tov vergelijkbare regio´s (Roergebied, Randstad) daar komt Vlaanderen mss aan 1/3 tot 1/4e. Citaat:
Vergelijk BE-O.V.*dichtbevolktheid dan met NL-OV*dichtbevolktheid en wat krijg je ? Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2011 om 14:39. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() En zo bereken jij de bevolkingsdichtheid?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]()
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
Laatst gewijzigd door lombas : 22 december 2011 om 14:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() Binnenkort zit ik in Iran. Het schijnt dat het land wedijvert met Saudi-Arabië om "gevaarlijkste verkeersland" te zijn.
De concurrentie met Italië zal echter niet min zijn.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
|
![]() Citaat:
En NL dan? Daar is de fietser king of the road, en de straten zijn ernaar ontworpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
|
![]() Citaat:
Wie de gemiddelde commerciële snelheid van ons openbaar vervoer kent weet trouwens waarom.
__________________
Dom zijn is duur, en oliedom zijn olieduur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
|
![]() Citaat:
Dus wel met de bevolking en dat is de teller van de breuk dichtbevolktheid. ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.865
|
![]() Hier in de omgeving is dat ong. 15km per uur. Is dat misschien de reden dat relatief weinig mensen gebruik maken van het openbaar vervoer. Met gevolg dat er per inwoner veel meer km met de wagen worden afgelegd. Als je dat dan combineert met de erbarmelijke inrichting en staat van onderhoud van onze wegen heb je een verklaring voor het hoge aantal doden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
|
![]() Citaat:
Een fiets is veel onveiliger qua dodelijkheid als het overige verkeer hoor, enkele de moto is nog dodelijker, zeker per afgelegde km (factor 5), of tov van het overige verkeer. Bekijk de fietsdoden maar eens in de Nederlandse statistiek tov de Belgische, wacht ik had daar een link van Irtad: http://internationaltransportforum.o...df/roaduse.pdf IRTAD Database, July 2011 -- Fatalities by road use 3e kolom fietsers, vergelijk BE met NL. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2011 om 15:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
|
![]() Citaat:
Wie door een bus, tram of vrachtwagen wordt aangereden belandt onder de wielen. En dat is bij relatief lage snelheid vaak al fataal. Laatst gewijzigd door Mitgard : 22 december 2011 om 15:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
|
![]() Citaat:
En bovendien, Lombas zit binnenkort in Iran. Laatst gewijzigd door Mitgard : 22 december 2011 om 15:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
|
![]() Citaat:
Bron: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
|
![]() Citaat:
Volgens Assuralia bijna 380.000 schadegevallen BA in BE. Ik schat toch wel op 500.000 (incl zwarte), daar vallen dus 410 verkeersdoden enkel bij ´autobestuurders´ op een totaal van 812 alle verkeersdoden in 2010. Enkel de ongevallen met doden en gewonden worden in BE geregistreerd. Daarom ook maar ca. 45.000 letselongevallen van die 500.000... http://statbel.fgov.be/nl/binaries/v...325-155617.pdf 1. Kerncijfers 2010: Minder ongevallen: 44.792 (47.798 in 2009) = -6,3% − Minder slachtoffers: 59.706 (63.663 in 2009) = -6,2% − Minder doden 30 dagen: 812 (943 in 2009) =-13.9% − Minder zwaargewonden: 5.238 (6.647 in 2009) = -21,2% − Minder licht gewonden: 53.657 (56.073 in 2009) = -4,3% De meeste doden 30 dagen vallen bij de autobestuurders (410), gevolgd door motorfietsers (99), voetgangers (100) en fietsers (69). De cijfers dalen voor moto’s > 400 cc (-28%). Op 237 doden 30 dagen in de bebouwde kom zijn er 40 bestuurders van moto’s & bromfietsen, 67 bestuurders van andere motorvoertuigen, 30 passagiers, 24 fietsers en 74 voetgangers (31% van het totaal). De cijfers worden slechter voor voetgangers (+12%). Verhoudingsgewijs vallen de meeste doden 30 dagen in het verkeer in de leeftijdscategorie 18-34 jaar, namelijk 332 of 41% van het totaal, tegen 35% in 2009. Het aantal doden 30 dagen in de leeftijdscategorie 20-24 jaar stijgt met 14% (134 tegen 118 in 2009).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2011 om 15:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
|
![]() Citaat:
Of het nu een bus, auto, trein of wat dan ook is van gemotoriseerd vervoersmiddel men is van allemaal zwaar gewond. Wat het ongeval ook is. Wat dodelijke ongevallen betreft scoren auto ongelukken nog altijd hoger dan de rest. Een auto zal even snel, zoniet sneller, iemand doodrijden als een bus of een tram. @Micele: mooi zo'n 'factsheet'.. maar houd deze ook rekening met de oorzaak van de verkeersongelukken? afsnijden van een bus of een tram, niet uit de weg gaan, de overweg overrijden terwijl de slagbomen naar beneden zijn? Bedoel maar mensen zoeken het soms zelf gewoon en daar heb ik dan ook geen compassie mee.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 23 december 2011 om 04:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
|
![]() Ik ook
Maar in tegenstelling tot jou specifiéer ik Verkeersdoden dus En in tegenstelling tot jou zeg ik er ook bij hoe ik zou aanpakken waar ik tegen ben. Ga nu maar naar Iran. Of ben je al terug? Laatst gewijzigd door eno2 : 24 december 2011 om 01:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/ Natuurlijk vallen er bij ongevallen waar minstens één auto in betrokken is nog ca. 50 % van de doden, maar de oorzaaksschuld ligt zeker niet altijd bij "de autobestuurder" hé. Vele doden kunnen het niet meer navertellen wie of wat de oorzaak was... (ik heb ooit eens geluk gehad... maar de veroorzaker pleegde wel vluchtmisdrijf, al dan niet bewust... mijn eerste reflex was de voorrangsnegeerder te ontwijken, wat ook lukte... maar wel met schade aan mijn auto (verlichtingspaal geraakt) Citaat:
Een bus of tram heeft amper snelheid nodig om een kwetsbare weggebruiker dood te rijden, pakweg 5 km/h volstaan al bij hoofdimpact of verplettering onder de wielen. Bij een gemiddelde auto begint het bij ~ 30 kmh... bij kleine kinderen natuurlijk al bij lagere snelheden. Enkele door de massa al is de bus-vrachtwagen-tram zeer benadeeld (Kinetische Energie = massa x snelheid ²) Ik kan hier enkele ongevallen met foto´s posten, bvb: http://www.lavenir.net/article/detai...MF20110317_017 Hier staat de bus maar halfweg het zebrapad waarop het meisje van 14 jaar doodgereden werd, die bus kwam uit de zijweg die hoofdweg opgedraaid en had amper snelheid, wslk na de impact pas geremd stond de bus al na 7-8 meter stil. Citaat:
![]() En doet het dat wel bij de ongelukken waar tenminste één auto in betrokken is ? Nederland heeft wel de uitgebreidste databanken die ik ken, ge gaat verschieten hoe weinig dodelijke ongevallen er gebeuren tussen auto´s onderling. En vooral door oorzaak "overdreven snelheid", waar je wslk op wilt wijzen niet ? Denk je nu echt dat de autobestuurder meestal de schuldige of zondebok van een ongeval is, relatief gezien ? Als ge veel meer kms aflegt is de kans ook groter hé. Citaat:
Je zou ervan verschieten hoeveel keer ook buschauffeurs verantwoordelijk zijn voor een ongeval (google maar eens* ik denk bij 40 %), of vrachtwagenbestuurders. Beiden zijn nochtans professionele bestuurders die zeker "hun best doen" letselongevallen te vermijden, evenzo als de autobestuurders en andere. Hoe minder letselongevallen hoe minder doden. Trams hebben soms een eigen bedding maar zeker niet altijd, remmen doen ze nog altijd veel slechter als het overige verkeer, daarom de wat aparte regels, maar als de sporen op de openbare weg lopen is de tram eens zo gevaarlijk = ongevalgevolg =//= ongevaloorzaak, wat de cijfers ook aantonen. Trams houden zich ook zelden aan de zone 30 denk ik zo... volgens hun remweg zouden ze daar beter 20 rijden... * Citaat:
De Lijn-bus: 8 letselongevallen bij 100.000 buskm dus, en zowat 10 doden per 100 miljoen km of omgerekend naar 75 miljard kms is dat 7500 doden. Want personenauto´s leggen zowat 75 mrd km/jaar af (in die jaren 2004-2007) met zowat 50.000 letselongevallen en daarbij vallen ca. 550-600 doden in de auto´s (incl passagiers), en xxx bij de andere weggebruikers, nemen we nog extreme 750 doden (gemakkelijkshalve) door de auto´s veroorzaakt dat is 10 maal minder als door de bussen van De Lijn per kilometer. (Be had tussen 2004 en 2007 gemiddeld zo´n 1080 doden in ´t totaal alle weggebruikers) http://statbel.fgov.be/nl/statistiek..._slachtoffers/ Nu die NL-factsheet nog eens nemen, die spreekt zelfs van 15 maal meer door de bus dodelijke ongevallen, dus die kan zeker kloppen (´n dodelijk ongeval kan meer als 1 dode hebben), want in **NL vallen duidelijk minder doden in personenauto´s bij ongevallen waar auto´s in betrokken zijn als in Be (ook door een 30 % hogere gordeldracht en veiligere weginfra). Citaat:
** slechts 356 in NL bij de personenauto in 2005. uitvoerige NL databanken met ongevalhoofdoorzak(en) (toedracht 1 (2,3)) tussen alles soorten weggebruiker (ook onderling) selecteerbaar vind je hier: - aantal dodelijke ongevallen bvb, toedrachten 1, 2,3: http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/pp...3Dde%26LO%3Dde - doden, slachtoffers toedracht 1: http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/pp...3Dde%26LO%3Dde
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2011 om 01:46. |
|||||||
![]() |
![]() |