Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 december 2011, 13:01   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard Enig land in West-Europa met zoveel jonge verkeersdoden

http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1...eersdoden.aspx

"België enige land in West-Europa met zoveel jonge verkeersdoden "

Ons land scoort slecht wat betreft het aantal verkeersdoden onder jongeren. Met 136 jonge verkeersdoden per jaar en per miljoen jonge inwoners eindigt België op de 25ste plaats van de Europese ranking. Daarmee zijn we het laatste West-Europese land. Dat leidt mobiliteitsorganisatie Touring af uit de cijfers van de European Transport Safety Council (ETSC)* en van de FOD Mobiliteit **.

De jongeren uit het onderzoek behoren tot de leeftijdscategorie 15-30 jaar, omdat men in sommige landen al met een motorvoertuig mag rijden vanaf 15 jaar. De beste resultaten werden behaald in Zweden, gevolgd door Nederland en Zwitserland. Ons land doet het met **136 verongelukte jongeren per miljoen jonge inwones per jaar veel slechter dan het Europees gemiddelde van 103.

"In ons land daalde het aantal jonge verkeersslachtoffers nochtans met gemiddeld 7,7% per jaar of van 540 in 2001 tot **269 in 2010 (265 in 2009 en 327 in 2008). Dat is zelfs 3% sterker dan de daling van het totale aantal slachtoffers op onze wegen. Nochtans was er een stijging in 2010 van 4 slachtoffers. Met 136 jonge slachtoffers per jaar per miljoen jonge inwoners behoren we tot de slechtste van de EU. We hebben bijna dubbel zoveel jonge slachtoffers dan de 77 verkeersdoden per miljoen inwoners van alle leeftijden samen", aldus Touring.

Jonge mannen

Touring waarschuwt vooral voor jonge mannen achter het stuur. "Ze zijn slachtoffer van onervarenheid, immaturiteit en een bepaalde levensstijl. Daarmee zijn ze niet alleen voor zichzelf een gevaar, maar ook voor inzittenden en andere weggebruikers. Ons land heeft de minst professionele rijopleiding van heel Europa. De organisatie dringt daarom bij de nieuwe Staatssecretaris voor Mobiliteit aan om dringend werk te maken van de geplande professionele rijopleiding die moet samengaan met verhoogde en gerichte controles gefocust op plaatsen waar veel jongeren samenkomen. De sancties voor roekeloos en onverantwoord rijgedrag moeten zwaarder worden."

Enkele feiten:

* 18% van het totaal aantal verkeersslachtoffers behoort tot de leeftijdsgroep 18-24 jaar.
* Van alle jongeren samen die in ons land sterven tussen 15 en 30 jaar ligt dat voor 29,5% aan verkeersongevallen. Daarmee bengelen we ook achteraan het Europees peloton.
* In de leeftijdsgroep 15-30 jaar vallen 5 keer zoveel mannelijke als vrouwelijke slachtoffers.
* Van de jongens zaten er daarvan 49% zelf aan het stuur, tegenover 38% meisjes.
* 30% van de meisjes komen om als passagier in een voertuig tegenover 10% van de jongens.
* 19% van de jongens waren met de motor of bromfiets onderweg tegenover 5% van de meisjes.

Enkel Polen, Cyprus en Griekenland doen het slechter als België...

* Originele bron ETSC (tabel 6 en 7):
Het is dus 154 ipv 136, want ETSC had toen de cijfers van 2010 nog niet, de EU-plaats verandert met die 136** niet.
(via laatste PIN flash: http://www.etsc.eu/PIN-publications.php)
Citaat:
http://www.etsc.eu/documents/Backgro...es_Flash21.pdf
Tabel 7
Road mortality for young FEMALES | Road mortality for young MALES | Road mortality for ALL young people
Average values for last three years available
Land: vrouw|man|verkeersdoden +30d 15-30 jaar/repect. milj. jonge inwoners
1. SE : 24|80|53
2. NL : 26 92 59
3. CH : 23 95 60
4. IL : 18 100 64
5. MT : 44 89 67
6. UK* 31 121 77
7. NO : 33 128 82
8. ES : 34 132 84
9. DE : 39 130 85
10.FI : 33 144 90
11.SK* 32 162 98
12.EE: 39 158 100
13. IE: 41 164 103
14.PT: 52 153 103

15.DK: 44 161 104
16.AT: 46 179 113
17. IT: 40 186 114
18. SI: 46 190 121
19.HU: 46 195 123
20.LU: 54 192 124
21.FR: 42 207 125
22.LV: 42 201 128
23.CZ* 50 216 136
24.RO: 58 210 136
25.BE* 50 255 154
26.PL: 59 248 155
27.CY: 23 294 158
28.EL: 58 349 210
~ EU: 40|164|103

Fig. 7 Young people’s road mortality per million young people, in total and by gender, ranked by the mortality of both sexes.
Average values for years 2008, 2009 and 2010. *last three years available: 2007, 2008, 2009
** Bron FOD mobiliteit is enkele het cijfer van 2010 - dus niet een gemiddelde van 3 laatste jaren - , anders kan het niet kloppen, ** 269/1,981358 = 135,76 of 136** afgerond.
bron FOD inwoners:

Citaat:
** 269 in 2010 (265 in 2009 en 327 in 2008)
** een gemiddelde van die 3 jaar zou namelijk 861/3 = 287/~2 milj = 143,5 geven, blijft duidelijk de 25e plaats.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2011 om 13:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 13:06   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik ben tegen verkeersdoden, jonge en oude, en ben bereid daartoe het privé-voertuig af te schaffen in ruil voor een uitgebreid gemeenschappelijk vervoer, 7/7 24/24, en steeds bereikbaar op 10 minuten wandelen. In Vlaanderen, een zakdoek groot, moet dat kunnen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 13:38   #3
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik ben tegen verkeersdoden, jonge en oude, en ben bereid daartoe het privé-voertuig af te schaffen in ruil voor een uitgebreid gemeenschappelijk vervoer, 7/7 24/24, en steeds bereikbaar op 10 minuten wandelen. In Vlaanderen, een zakdoek groot, moet dat kunnen.

Mensen die door bussen of trams worden aangereden zijn meestal zwaarder gewond (lees dood) dan slachtoffers van auto-aanrijdingen.

Het grote aantal slachtoffers is inderdaad grotendeels te verklaren door het feit dat Vlaanderen een zakdoek groot is en dat er 6 miljoen mensen op die zakdoek wonen.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 22 december 2011 om 13:38.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 14:28   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Het grote aantal slachtoffers is inderdaad grotendeels te verklaren door het feit dat Vlaanderen een zakdoek groot is en dat er 6 miljoen mensen op die zakdoek wonen.
Daar maak je een serieuze denkfout, want in die dodenstatistiek hierboven is het per miljoen inwoners in die leeftijdsklasse tussen 15 en 30 jaar.

Dus eerder integendeel omdat Vlaanderen zo dichtbevolkt is zou het veel meer van zijn (zeer) dicht openbaar vervoer kunnnen profiteren...
Had Be niet de eerste spoorlijn op he Europees vasteland in 1835 als ik me herinner... Be heeft alleszins één van de dichtste OV-netwerken in Europa, zoniet de dichtste, ... tesamen met Nederland.
Ook op de wegen leidt zeer druk verkeer in principe enkel maar tot steeds lagere snelheden tot fileverkeer, waar zelden dodelijke ongevallen vallen (als we met de andere parameters geen rekening houden).
BE en NL hebben sowieso het dichtste snelwegnet per km² oppervlakte van de EU, voor zover ik weet. Enkel met de andere hoofddoorstroomwegen hapert het heel fel in Vlaanderen tov vergelijkbare regio´s (Roergebied, Randstad) daar komt Vlaanderen mss aan 1/3 tot 1/4e.

Citaat:
http://www.ademloos.be/forum-2020
Niet toevallig noteert de Vlaamse Ruit in vergelijking met vergelijkbare regio’s in Duitsland of Nederland het hoogste aantal met de auto afgelegde kilometers per persoon per dag: 23,9 km tegenover 19,4 km in het Rijn-Ruhrgebied en 14,1 km in de Randstad. De Vlaamse Ruit telt ook meer personenauto’s per duizend inwoners (534) dan Rijn-Ruhr (507) of de Randstad (424), en een groter aandeel autogebruik (66%) in het totale aantal verplaatsingen dan beide andere regio’s (60%, 47%).

België heeft inderdaad behoorlijk wat snelwegen, maar wanneer je opnieuw enkel het gebied van de Vlaamse Ruit neemt, blijkt de dichtheid van het lokale hoofdwegennet (uitgedrukt in rijstrookkilometers/1000 km2) significant kleiner (216) dan in Rhein-Ruhr (630) en de Randstad (901). Ook voor de lengte van het hoofdwegennet per 1000 inwoners scoort de Vlaamse Ruit lager (0,04) dan de andere regio’s (allebei 0,12).
De dodelijkheid bij 1000 letselongevallen is bvb in Vlaanderen ca. de helft van Wallonië. En die van Gewest Brussel ca. de helft van Vlaanderen (bron offic. statistiek)

Vergelijk BE-O.V.*dichtbevolktheid dan met NL-OV*dichtbevolktheid en wat krijg je ?
Citaat:
Land: Vr|Man|alle 15-30 jrn.
2. NL: 26 | 92 | 59
[.....................]
25. BE: 50 | 255 | 154
Tja, "BE"... vrouwen en vooral mannen.. zijn daar heel slecht ´bezig´ (zich veilig te verplaatsen)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2011 om 14:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 14:32   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Daar maak je een serieuze denkfout, want in die dodenstatistiek hierboven is het per miljoen inwoners in die leeftijdsklasse tussen 15 en 30 jaar.
En zo bereken jij de bevolkingsdichtheid?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 14:33   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik ben tegen verkeersdoden
Ik ben tegen zoveel.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 22 december 2011 om 14:33.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 14:34   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Binnenkort zit ik in Iran. Het schijnt dat het land wedijvert met Saudi-Arabië om "gevaarlijkste verkeersland" te zijn.

De concurrentie met Italië zal echter niet min zijn.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 14:35   #8
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Daar maak je een serieuze denkfout, want in die dodenstatistiek hierboven is het per miljoen inwoners in die leeftijdsklasse tussen 15 en 30 jaar.
Ik zie die statistiek geen rekening houden met bevolkingsdichtheid, dus nee ik maak geen denkfout.

En NL dan?
Daar is de fietser king of the road, en de straten zijn ernaar ontworpen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 14:40   #9
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Mensen die door bussen of trams worden aangereden zijn meestal zwaarder gewond (lees dood) dan slachtoffers van auto-aanrijdingen.
Totaal onwaar.

Wie de gemiddelde commerciële snelheid van ons openbaar vervoer kent weet trouwens waarom.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 14:43   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Ik zie die statistiek geen rekening houden met bevolkingsdichtheid, dus nee ik maak geen denkfout.
Dat klopt, maar gij sprak ook van 6 miljoen inwoners.

Dus wel met de bevolking en dat is de teller van de breuk dichtbevolktheid.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 14:45   #11
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.865
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Totaal onwaar.

Wie de gemiddelde commerciële snelheid van ons openbaar vervoer kent weet trouwens waarom.
Hier in de omgeving is dat ong. 15km per uur. Is dat misschien de reden dat relatief weinig mensen gebruik maken van het openbaar vervoer. Met gevolg dat er per inwoner veel meer km met de wagen worden afgelegd. Als je dat dan combineert met de erbarmelijke inrichting en staat van onderhoud van onze wegen heb je een verklaring voor het hoge aantal doden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 14:51   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Ik zie die statistiek geen rekening houden met bevolkingsdichtheid, dus nee ik maak geen denkfout.

En NL dan?
Daar is de fietser king of the road, en de straten zijn ernaar ontworpen.
En jij denkt echt dat er daardoor algemeen minder verkeersdoden zijn in die leeftijdscategorie ?

Een fiets is veel onveiliger qua dodelijkheid als het overige verkeer hoor, enkele de moto is nog dodelijker, zeker per afgelegde km (factor 5), of tov van het overige verkeer.

Bekijk de fietsdoden maar eens in de Nederlandse statistiek tov de Belgische, wacht ik had daar een link van Irtad:
http://internationaltransportforum.o...df/roaduse.pdf
IRTAD Database, July 2011 -- Fatalities by road use
3e kolom fietsers, vergelijk BE met NL.
Citaat:
Country year : Bicyclists | % all road user fatalities
Belgium 2009 : 87 | 9.2
Netherlands 2009: 138 | 21.4
Een fietser zal wel veel veiliger fietsen in NL dan in BE, maar als de fietser in NL zou overstappen op de auto of OV in NL zal het voor hem/haar nog veiliger verplaatsen zijn.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2011 om 15:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 15:00   #13
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Totaal onwaar.

Wie de gemiddelde commerciële snelheid van ons openbaar vervoer kent weet trouwens waarom.
Wie door een normale personenwagen wordt aangereden belandt op de motorkap.
Wie door een bus, tram of vrachtwagen wordt aangereden belandt onder de wielen. En dat is bij relatief lage snelheid vaak al fataal.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 22 december 2011 om 15:01.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 15:07   #14
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En jij denkt echt dat er daardoor algemeen minder verkeersdoden zijn in die leeftijdscategorie ?
Ik ben nooit een krak geweest in kansberekening, maar als je 3,5 miljoen auto's laat rondrijden op een opp van 13.521 km² hebben die volgens mij meer kans om met elkaar te botsen dan wanneer je datzelfde aantal auto's laat rondrijden op een opp. van 450.000 km².


En bovendien, Lombas zit binnenkort in Iran.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 22 december 2011 om 15:10.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 15:09   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Wie door een normale personenwagen wordt aangereden belandt op de motorkap.
Wie door een bus, tram of vrachtwagen wordt aangereden belandt onder de wielen. En dat is bij relatief lage snelheid vaak al fataal.
Vooral door zijn massa is het OV (tram en bus ) onveiliger voor alle weggebruikers als de auto bvb, zelfs per personenkm... dus ook rekening gehouden met de gemiddeld aantal busreizigers dit in NL en BE (had ik uitgerekend in ander topic, bezettingsgraad bus 14, tram 20 , auto 1,4 )

Bron:
Citaat:
http://www.swov.nl/rapport/Factsheet...ar_vervoer.pdf

Door het aantal afgelegde voertuigkilometers van personenauto's, bussen en trams te relateren aan het aantal ongevallen of slachtoffers, bereken je het ongevallen- resp. slachtofferrisico. Het blijkt dat er per afgelegde kilometer bij ongevallen met een bus 7 keer zoveel ongevallen zijn met ernstige afloop (doden en/of ziekenhuisgewonden) dan bij ongevallen met een personenauto, en bij ongevallen met een tram 12 keer zoveel. Voor dodelijke ongevallen zijn deze verhoudingen nog ongunstiger: bij ongevallen met een bus 15 keer zoveel en bij ongevallen met een tram 57 keer zoveel dodelijke ongevallen als bij ongevallen met een personenauto.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 15:20   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Ik ben nooit een krak geweest in kansberekening, maar als je 3,5 miljoen auto's laat rondrijden op een opp van 13.521 km² hebben die volgens mij meer kans om met elkaar te botsen dan wanneer je datzelfde aantal auto's laat rondrijden op een opp. van 450.000 km².
Be en NL hebben idd redelijk veel ongevallen (incl. blikschade), maar enkel de doden tellen hier moest je het nog niet gemerkt hebben... en alle doden niet enkel tussen auto´s onderling die ca. maar 50 % uitmaken van het aantal doden.

Volgens Assuralia bijna 380.000 schadegevallen BA in BE.
Ik schat toch wel op 500.000 (incl zwarte), daar vallen dus 410 verkeersdoden enkel bij ´autobestuurders´ op een totaal van 812 alle verkeersdoden in 2010.

Enkel de ongevallen met doden en gewonden worden in BE geregistreerd.
Daarom ook maar ca. 45.000 letselongevallen van die 500.000...

http://statbel.fgov.be/nl/binaries/v...325-155617.pdf
1. Kerncijfers 2010:
Minder ongevallen: 44.792 (47.798 in 2009) = -6,3%

Minder slachtoffers: 59.706 (63.663 in 2009) = -6,2%

Minder doden 30 dagen: 812 (943 in 2009) =-13.9%

Minder zwaargewonden: 5.238 (6.647 in 2009) = -21,2%

Minder licht gewonden: 53.657 (56.073 in 2009) = -4,3%

De meeste doden 30 dagen vallen bij de autobestuurders (410), gevolgd door motorfietsers (99), voetgangers (100) en fietsers (69). De cijfers dalen voor moto’s > 400 cc (-28%).
Op 237 doden 30 dagen in de bebouwde kom zijn er 40 bestuurders van moto’s & bromfietsen, 67 bestuurders van andere motorvoertuigen, 30 passagiers, 24 fietsers en 74 voetgangers (31% van het totaal). De cijfers worden slechter voor voetgangers (+12%).
Verhoudingsgewijs vallen de meeste doden 30 dagen in het verkeer in de leeftijdscategorie 18-34 jaar, namelijk 332 of 41% van het totaal, tegen 35% in 2009. Het aantal doden 30 dagen in de leeftijdscategorie 20-24 jaar stijgt met 14% (134 tegen 118 in 2009).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2011 om 15:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2011, 04:28   #17
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Mensen die door bussen of trams worden aangereden zijn meestal zwaarder gewond (lees dood) dan slachtoffers van auto-aanrijdingen.
Sorry Mitgard maar dit is wel echt van de pot gerukt!
Of het nu een bus, auto, trein of wat dan ook is van gemotoriseerd vervoersmiddel men is van allemaal zwaar gewond. Wat het ongeval ook is.
Wat dodelijke ongevallen betreft scoren auto ongelukken nog altijd hoger dan de rest. Een auto zal even snel, zoniet sneller, iemand doodrijden als een bus of een tram.

@Micele: mooi zo'n 'factsheet'.. maar houd deze ook rekening met de oorzaak van de verkeersongelukken? afsnijden van een bus of een tram, niet uit de weg gaan, de overweg overrijden terwijl de slagbomen naar beneden zijn? Bedoel maar mensen zoeken het soms zelf gewoon en daar heb ik dan ook geen compassie mee.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein

Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 23 december 2011 om 04:34.
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2011, 23:06   #18
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Binnenkort zit ik in Iran. Het schijnt dat het land wedijvert met Saudi-Arabië om "gevaarlijkste verkeersland" te zijn.

De concurrentie met Italië zal echter niet min zijn.
Italië is verkeersveiliger dan België, en dat is al vele jaren het geval.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2011, 01:16   #19
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik ben tegen zoveel.
Ik ook
Maar in tegenstelling tot jou specifiéer ik
Verkeersdoden dus

En in tegenstelling tot jou zeg ik er ook bij hoe ik zou aanpakken waar ik tegen ben.

Ga nu maar naar Iran.

Of ben je al terug?

Laatst gewijzigd door eno2 : 24 december 2011 om 01:26.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2011, 01:24   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Sorry Mitgard maar dit is wel echt van de pot gerukt!
Of het nu een bus, auto, trein of wat dan ook is van gemotoriseerd vervoersmiddel men is van allemaal zwaar gewond. Wat het ongeval ook is.
Euhmm ?? De auto is het enige verkeersmidddel dat een serieuze veiligheidsevolutie heeft bij impact, ook met voetgangers. Informeer je op de EuroNCAP-site.

Citaat:
Wat dodelijke ongevallen betreft scoren auto ongelukken nog altijd hoger dan de rest.
Dat is zeer relatief, per afgelegde km is de auto het veiligste gemotoriseerd vervoermiddel op de openbare weg (ook veiliger als fiets en bromfiets per km). Dat is aangetoond. Ca. 79 % van het aantal motorvoetuigen zijn personenauto´s, en leggen zowat 80 % van alle afgelegde kms af, reizigerskilometers zowat 85 %; (vrachtwagenbestuurders en motorijders rijden dikwijls alleen) auto´s zijn gemiddeld 1,38 personen bezet.

http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/

Natuurlijk vallen er bij ongevallen waar minstens één auto in betrokken is nog ca. 50 % van de doden, maar de oorzaaksschuld ligt zeker niet altijd bij "de autobestuurder" hé. Vele doden kunnen het niet meer navertellen wie of wat de oorzaak was... (ik heb ooit eens geluk gehad... maar de veroorzaker pleegde wel vluchtmisdrijf, al dan niet bewust... mijn eerste reflex was de voorrangsnegeerder te ontwijken, wat ook lukte... maar wel met schade aan mijn auto (verlichtingspaal geraakt)

Citaat:
Een auto zal even snel, zoniet sneller, iemand doodrijden als een bus of een tram.
Gemiddeld niet dus, is aangetoond zoals je gezien hebt.
Een bus of tram heeft amper snelheid nodig om een kwetsbare weggebruiker dood te rijden, pakweg 5 km/h volstaan al bij hoofdimpact of verplettering onder de wielen. Bij een gemiddelde auto begint het bij ~ 30 kmh... bij kleine kinderen natuurlijk al bij lagere snelheden.

Enkele door de massa al is de bus-vrachtwagen-tram zeer benadeeld (Kinetische Energie = massa x snelheid ²) Ik kan hier enkele ongevallen met foto´s posten, bvb:
http://www.lavenir.net/article/detai...MF20110317_017 Hier staat de bus maar halfweg het zebrapad waarop het meisje van 14 jaar doodgereden werd, die bus kwam uit de zijweg die hoofdweg opgedraaid en had amper snelheid, wslk na de impact pas geremd stond de bus al na 7-8 meter stil.

Citaat:
@Micele: mooi zo'n 'factsheet'.. maar houd deze ook rekening met de oorzaak van de verkeersongelukken?
Aha neen..., en wat zeggen die cijfers in die factsheet ? dat je veel te kort door de bocht redeneerde ?
En doet het dat wel bij de ongelukken waar tenminste één auto in betrokken is ?
Nederland heeft wel de uitgebreidste databanken die ik ken, ge gaat verschieten hoe weinig dodelijke ongevallen er gebeuren tussen auto´s onderling. En vooral door oorzaak "overdreven snelheid", waar je wslk op wilt wijzen niet ? Denk je nu echt dat de autobestuurder meestal de schuldige of zondebok van een ongeval is, relatief gezien ? Als ge veel meer kms aflegt is de kans ook groter hé.

Citaat:
afsnijden van een bus of een tram, niet uit de weg gaan, de overweg overrijden terwijl de slagbomen naar beneden zijn? Bedoel maar mensen zoeken het soms zelf gewoon en daar heb ik dan ook geen compassie mee
Een bus of tram moeten zich evenzo aan de verkeersregels houden... (slagbomen voor de tram ? van de trein was hier geen sprake )

Je zou ervan verschieten hoeveel keer ook buschauffeurs verantwoordelijk zijn voor een ongeval (google maar eens* ik denk bij 40 %), of vrachtwagenbestuurders. Beiden zijn nochtans professionele bestuurders die zeker "hun best doen" letselongevallen te vermijden, evenzo als de autobestuurders en andere. Hoe minder letselongevallen hoe minder doden.
Trams hebben soms een eigen bedding maar zeker niet altijd, remmen doen ze nog altijd veel slechter als het overige verkeer, daarom de wat aparte regels, maar als de sporen op de openbare weg lopen is de tram eens zo gevaarlijk = ongevalgevolg =//= ongevaloorzaak, wat de cijfers ook aantonen. Trams houden zich ook zelden aan de zone 30 denk ik zo... volgens hun remweg zouden ze daar beter 20 rijden...

*
Citaat:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...gevallen.dhtml

De Lijn vorig jaar betrokken bij 8.794 verkeersongevallen
30/06/08, 15u54

De bussen en trams van De Lijn waren vorig jaar betrokken bij 8.794 ongevallen. In absolute cijfers piekt het aantal ongevallen wel, maar De Lijn legt jaarlijks ook een pak meer kilometers af. Opvallend is wel dat het aantal doden bij ongevallen met De Lijn tussen 2004 en 2007 is verdubbeld van 8 naar 16. Dat blijkt uit cijfers van De Lijn. Uit die cijfers blijkt ook dat De Lijn doorgaans niet zelf in fout is.

In 2007 raakten de bus- en tramchauffeurs van De Lijn betrokken bij 8.794 ongevallen. Het ging om 6.911 ongevallen met bussen en 1.838 ongevallen met trams. De ongevalcijfers hebben betrekking op de bussen en trams van De Lijn zelf, niet op de privé-exploitanten.

'Recordjaar' in absolute cijfers
In absolute cijfers was 2007 zeker het 'recordjaar' van de afgelopen jaren. Zo waren er in 2006 8.476 ongevallen, in 2005 8.572 en in 2004 6.788. Maar De Lijn legt jaarlijks ook meer kilometers af. Zo legde De Lijn in 2007 114 miljoen kilometers af, of 7 miljoen kilometers meer dan in 2004. In verhouding tot het aantal kilometers waren er dan ook meer ongevallen in 2004 dan in 2007. Zo waren er in 2007 7,7 ongevallen per 100.000 kilometer, in 2004 was dat nog 8,1 per 100.000 km.

Zestien dodelijke slachtoffers
Wat wel opvalt is het toenemend aantal doden bij ongevallen met De Lijn. Zo vielen er vorig jaar in totaal 16 doden, onder wie twee reizigers. In 2006 waren er 13 doden, in 2005 7 en in 2004 8. De laatste jaren is er geen enkele chauffeur om het leven gekomen bij een rit met reizigers. Wel is er in 2005 een chauffeur overleden die in panne op de pechstrook van de snelweg stond. Toen een andere bus hem kwam depanneren, is een vrachtwagen ingereden op de bussen. Een van de buschauffeurs overleefde de klap niet.

Doorgaans niet in fout
Nog opvallend is dat De Lijn doorgaans niet in fout is bij de ongevallen. De fout ligt in bijna zes op de tien gevallen bij de andere partij. In minder dan vier op de tien gevallen is De Lijn in fout. In een beperkt aantal gevallen is er een gedeelde verantwoordelijkheid.

Lengte voertuig verkeerd ingeschat
Bij ongevallen waarbij De Lijn wel in fout is, gaat het vaak om buschauffeurs die de lengte van hun voertuig verkeerd inschatten, een probleem dat zich vooral stelt bij gelede bussen. Dat fenomeen krijgt volgens De Lijn ook bijzondere aandacht in de rijopleiding.

Opleiding
Om zoveel mogelijk ongevallen te voorkomen, geeft De Lijn in haar opleidingen veel aandacht aan veilig rijgedrag. Daarbij wordt ook gewerkt met rijsimulatoren. Voorts gaat er bijzondere aandacht naar defensief rijgedrag. Chauffeurs die herhaaldelijk bij een ongeval betrokken zijn, worden extra gevolgd en gecoacht. (belga/eb)
Hierboven hebben we toch al gemiddelde cijfers van een paar jaren:
De Lijn-bus: 8 letselongevallen bij 100.000 buskm dus, en zowat 10 doden per 100 miljoen km of omgerekend naar 75 miljard kms is dat 7500 doden.

Want personenauto´s leggen zowat 75 mrd km/jaar af (in die jaren 2004-2007) met zowat 50.000 letselongevallen en daarbij vallen ca. 550-600 doden in de auto´s (incl passagiers), en xxx bij de andere weggebruikers, nemen we nog extreme 750 doden (gemakkelijkshalve) door de auto´s veroorzaakt dat is 10 maal minder als door de bussen van De Lijn per kilometer.
(Be had tussen 2004 en 2007 gemiddeld zo´n 1080 doden in ´t totaal alle weggebruikers) http://statbel.fgov.be/nl/statistiek..._slachtoffers/

Nu die NL-factsheet nog eens nemen, die spreekt zelfs van 15 maal meer door de bus dodelijke ongevallen, dus die kan zeker kloppen (´n dodelijk ongeval kan meer als 1 dode hebben), want in **NL vallen duidelijk minder doden in personenauto´s bij ongevallen waar auto´s in betrokken zijn als in Be (ook door een 30 % hogere gordeldracht en veiligere weginfra).

Citaat:
Het blijkt dat er per afgelegde kilometer bij ongevallen met een bus 7 keer zoveel ongevallen zijn met ernstige afloop (doden en/of ziekenhuisgewonden) dan bij ongevallen met een personenauto, en bij ongevallen met een tram 12 keer zoveel. Voor dodelijke ongevallen zijn deze verhoudingen nog ongunstiger: bij ongevallen met een bus 15 keer zoveel en bij ongevallen met een tram 57 keer zoveel dodelijke ongevallen als bij ongevallen met een personenauto.
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publi...4,9,13-14&VW=T
** slechts 356 in NL bij de personenauto in 2005.
uitvoerige NL databanken met ongevalhoofdoorzak(en) (toedracht 1 (2,3)) tussen alles soorten weggebruiker (ook onderling) selecteerbaar vind je hier:
- aantal dodelijke ongevallen bvb, toedrachten 1, 2,3:
http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/pp...3Dde%26LO%3Dde
- doden, slachtoffers toedracht 1:
http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/pp...3Dde%26LO%3Dde
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2011 om 01:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be