![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Zijn er hier veel mensen met een WoW-account / (ex)WoW-addicts op het forum?
Deze vraag als inleiding. En dan over naar de échte vraagstelling. Wat is het wézenlijk verschil tussen World of Warcraft en de Bijbel? Is er wel een wezenlijk verschil? In beide gaat het immers om werelden die voornamelijk opgebouwd zijn uit 'Lore'. De Bijbel kan het best geïnterpreteerd worden als het literaire antwoord van het zich emanciperende Juda op de Grieken en hun geschriften en dan vooral de Ilias van Homerus, ook hoofdzakelijk opgebouwd uit 'Lore'. Van Mozes tot David blijkt zo goed als NIKS met de historie te maken te hebben. De "invasie" van het "beloofde land" lijkt nooit plaats gevonden te hebben, zo blijkt na minutieus afspeuren van elke centimeter grond van Palestina door mensen als Finkelstein. De échte Mozes waar die Lore in de Bijbel op doelt waren waarschijnlijk de farao's Kamose en Amose die rond 1500 BC de "Hyksos" terugdreven naar het Oosten, en later gevolgd door Toetmose I etc. en die dan de heerschappij van Egypte in de Orient instelden. In feite net het tegenovergestelde als in de Bijbelverhalen, waar 'Mozes' zijn 'volk' uit Egypte wegleidde. Momenteel zijn er zowat 13 miljoen mensen die tot het Jodendom gerekend worden. En dan nu naar WoW: er zijn momenteel zowat 10 miljoen mensen die actief World of Warcraft 'spelen'. Ik weet niet wat anderen hier van WoW weten of kennen, maar ik ervaarde het spelen van World of Warcraft in ieder geval als een haast religieuze ervaring. De Lore (vooral uit de beginperiode) was soms zeer meeslepend. En de grafische vormgeving en vooral de vaak geniale muzikale begeleiding en omlijsting zijn zo fantastisch dat ze een sfeer scheppen die het in zijn aantrekkelijkheid vaak makkelijk haalt van uitdagingen en beloningen in de 'realiteit'. Hierbij komt dan ook nog eens het gegeven dat WoW binnen het spel een hechte samenwerking vereist met anderen waarmee je teams en gelegenheidsgroepen vormt etc. Er zijn dan ook wereldwijd massa's mensen 'verslaafd' aan deze alternatieve wereld genaamd World of Warcraft. Volgens mij meer dan voldoende om in dit geval van een echte religie te spreken, hoewel velen mij nu misschien gek zullen verklaren. Maar wat is er nu gekker? Verslaafd zijn aan een imaginaire wereld uit een computergame? Of mekaar het hoofd inslaan / afslaan omwille van meningsverschillen over de interpretatie van vertelsels en schrijfsels die uit een gelijkaardige maar oudere fantasiewereld spruiten? En waarom zouden we het laatste onder de noemer "religie" plaatsen en het eerste niet? **** Ishnu-ala **** |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wow is een spel.
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Neen, de bijbel 'en het gedoe errond' is geen spel.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() De Bijbel en dan vooral Genesis is nochtans hoofdzakelijk fantasie �* la World of Warcraft : Mozes the Mage die met zijn Magic Wand zomaar eventjes de Zee splijt! Eten dat zomaar uit de lucht komt vallen, enzovoort...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 4 WoW accounts just buitegensjot hier.
Ik speelde (met tussenpozen) al sinds vanilla. Repetetieve end-gamezever geworden waarbij de community (uw gelovigen) weinig of geen respect meer heeft voor anderen in een multiplayerspel (geloof dan zeker?) maar beter af is met een singleplayer spel dat een automatische god-modus cheat heeft... 't Grootste verschil met een religie zal er wel in zitten dat men in wow als speler (gelovige) een eigen pseudoGodje is en in een religie net een schakeltje dat een andere God moet aanbidden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb het eens meegemaakt als nieuwkomer in een guild dat ik iemand om hulp vroeg en die mij even om tijd bad, zodat er een ander "character" mee kon komen helpen. Bleek die met twee accounts tegelijk in hetzelfde guild te spelen, wellicht met twee computers of schermen tegelijk ![]() Laatst gewijzigd door E. Migrant : 4 januari 2012 om 22:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Neenee, ik één account en drie van m'n kinderen er eentje... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Banneling
|
![]() Ik helaas pas van halverwege 2007. Heb de "vanilla" gemist, maar heb toch een hele tijd alleen maar de "starterseditie" gehad voor ik upgrade naar BC.
Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Ikzelf ben abrupt gestopt in het midden van Icecrown progress en heb sindsdien nooit echt meer de neiging gehad om er terug aan te beginnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]()
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() Met het Bijbelspelletje kan je stinkend rijk worden. ZIe RKK, deTV shows in the usa, ...
![]() |
#15 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De overeenkomst is in ieder geval dat het bij beiden om oorlog gaat, dus erg slecht.
De mensen houden meer van oorlog dan van vrede en daarom zal deze wereld onder gaan aan eigen boze neigingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In World of Warcraft is er niks van dit alles aanwezig. "Doden" heeft hier een meer symbolische of metaforische betekenis. Net zoals "sterven" immers. Zowel de tegenpartij als de monsters als jezelf worden immers na het sterven opnieuw geboren nadat ze door een soort van "geestfase" gegaan zijn. WoW zit vol met dergelijke metaforen en put gretig uit de Lore van Grieken, Romeinen, Kelten, Germanen, en ook uit het Oosten en Zuiden die eveneens dergelijke metaforen in hun religies en mythes kennen. WoW is juist daarom zo universeel en zo verslavend dat het qua beleving bijna niet van een andere religieuze beleving te onderscheiden valt. Oorlog op zich is niet slecht of goed. In WoW zijn er ook niet echt "goeden" en "slechten", maar soms wordt een wezen bvb "gecorrumpeerd". Je kan of moet ook kiezen tussen 1 van 2 kampen. En dan kom je weer in de situatie zoals je hebt bij teamsporten, dat je behoort of supportert voor het ene team, terwijl je het andere tracht te overklassen. Weer een ander soort metaforen, zoals we die kennen uit de verschrikkelijke maar toch zo prachtig diepzinnige Ilias. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() En oh ja, ingame mountjes en petjes... Ondertussen sterven keiveel servers uit, te weinig volk om nog te kunnen spelen maar daar is een oplossing voor ... Betaalde transfers... ![]() |
|
![]() |
![]() |