![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 21 december 2011
Berichten: 245
|
![]() Aan prijsvergelijkers die energietarieven uitpluizen, geen gebrek. En nu we door de onlinevergelijking van de VREG meer weten over de dienstverlening in de vrijgemaakte energiesector, is het interessant om beide tools met elkaar te combineren.
Natuurlijk wilt u zo weinig mogelijk betalen voor uw energie. Maar wat als een leverancier niet thuis geeft wanneer u hem een probleem wilt melden? Ook frustratie heeft een prijs. En dienstverlening heeft een waarde. Vanuit dat idee lanceerde de Vlaamse energieregulator VREG, op vraag van energieminister Freya Van den Bossche, een site die de manier van werken van de energieleveranciers tegen het licht houdt. Met dat instrument kunt u per groepje van drie leveranciers nagaan hoe het staat met de toegankelijkheid van de informatie, de dienstverlening, de kosten wanneer u voortijdig een contract beëindigt, de betaalmogelijkheden en eventuele bijkomende kosten. Klachten per leverancier Een echte rangschikking geeft de site niet. Alleen de klachtenindicator geeft sterren (van 5 tot 1) voor de leveranciers die het minste ontevreden klanten hadden. De indicator geeft aan hoeveel klachten er in 2010 bij de VREG en de Ombudsdienst voor Energie zijn binnengekomen. Het is de kleine coöperatieve Ecopower die het best uit die vergelijking komt, gevolgd door de reuzen Electrabel en Luminus. Omdat niet alle leveranciers klachtencijfers voor 2010 konden voorleggen, is de klachtenindicator nog steeds een smalle basis voor een ernstige vergelijking. Ook het element van de prijs verdwijnt volledig uit het zicht. Vandaar deze oefening: we nemen een doornsee gezin uit Gent: vader, moeder en twee kinderen. Ze verbruiken per jaar 3.500 kWh elektriciteit (1.600 overdag en 1.900 ’s nachts) en 23.260 kWh gas. Als we hun gegevens in de V-test voor gezinnen stoppen, dan zijn dit de 5 meest voordelige leveranciers. Elektriciteit Leverancier Kostprijs per jaar Type contract Looptijd groen OCTA+ Anniver 608,94 euro deels variabel 1 jaar 100% Nuon Budget 625,92 euro deels variabel 1 jaar 0% Eneco Vast 635,17 euro deels variabel 1 jaar 100% Essent Eco 635,38 euro deels variabel 1 jaar 100% Luminus Click 640,42 euro deels variabel 1 jaar 0% Aardgas Leverancier Kostprijs per jaar Type contract Looptijd OCTA+ Anniversary1.400, 49 euro Variabel 1 jaar Essent variabel 1.406,40 euro variabel 1 jaar Eneco variabel 1.413,47 euro Variabel 1 jaar Lampiris Gas 1.432,29 euro variabel 1,2 of 3 jaar OCTA+ Aardgas 1.437,48 euro Variabel 1,2 of 3 jaar Als we de top drie nu aan een vergelijkende test onderwerpen in de nieuwe module van de VREG, zien we dat 'goedkoop' niet altijd overeenstemt met 'betrouwbaar'. Nuon, dat op de tweede plek prijkt bij de elektriciteitsleveranciers, neemt 10 dagen de tijd om een e-mail te beantwoorden. Bij OCTA+ zijn dat 3 werkdagen en bij nieuwkomer Eneco amper 1,5 dag. Eneco beantwoordt 95 procent van de telefoons binnen de minuut, bij OCTA+ is dat 85 procent terwijl Nuon daarover geen gegevens biedt. In de klachtenindicator is het dan weer alleen Nuon dat over gegevens beschikt. Met 5,10 klachten op 5.000 krijgt het bedrijf twee sterren, een matige score. Doen we dezelfde test bij de gasleveranciers, dan zien we dat OCTA+ en Eneco het beter doen op het vlak van dienstverlening. Bij beide leveranciers krijgt u een persoon aan de lijn en geen machine. E-mails beantwoorden duurt maximaal 3 dagen en geen 5, zoals bij Essent. Vergelijken op basis van het aantal klachten kan niet, want daarvoor ontbreken de gegevens bij Eneco en OCTA+. Maar in absolute termen doet Essent het niet bijster goed met liefst 9,53 klachten op 5.000 (amper 1 ster). Welke prijs voor goede dienstverlening? Zetten we Luminus (5de plek elektriciteit), Lampiris (4de plek aardgas) en Ecopower (met 674,28 euro op een 17de plaats in de elektriciteitsvergelijking) op een rij, dan blijkt dat een uitstekende dienstverlening ook een prijs heeft. Lampiris beantwoordt e-mails binnen de 2 dagen en liefst 98 procent van de telefoons krijgt een antwoord binnen de minuut. Klanten moeten daarvoor echter eerst voorbij een keuzemenu (anders dan bij Ecopower waar u een persoon aan de krijgt). Als het op klachten aankomt, scoort Lampiris met 6,48 op 5000 eerder matig. Luminus doet het met 1,55 een stuk beter, maar beantwoordt dan weer minder telefoons (80%). Bij Ecopower krijgt u in 98 procent van de gevallen binnen de minuut een antwoord van een persoon. En ook wat het aantal klachten betreft (0,21 op 5.000) steekt de leverancier uit Berchem er met kop en schouders bovenuit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.098
|
![]() Momenteel is voor gas & elektriciteit samen, een groepsaankoop bij Lampiris de beste keuze.
|
![]() |
![]() |