![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Beste mensen,
Voor mijn studie 'Het land is moe' van Tony Judt ben ik op zoek naar mensen die dit boek hebben gelezen en er een duidelijke mening over hebben met betrekking op België. Heb zo'n idee dat jullie er wel een mening over klaar hebben. Zo.....is België inderdaad (ook) moe of stelt Judt zich een beetje aan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() Okee, nu lijkt het net of mijn studie 'Het land is moe' heet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
|
![]() Waarover gaat het boek? Heb je een korte inhoud? Zoja, post die hier, daar zullen genoeg mensen hun mening over hebben. Hoewel niemand het boek zelf gelezen zal hebben.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Ik ben moe van het land.
Zegt dat niet genoeg ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Ik begin het gezaag ook moe te worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Ik ben flaminganten en wallinganten moe. En dat is een eufemisme.
![]() Een aangezien ik bijlange niet de enige ben, is het land ook in zekere zin moe. Moe van al dat gezever over belachelijke, nationalistische zaken als de splitsing van een kieskring en "responsabilisering".
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik stem tegen!
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Ik heb dat boekje gelezen. Het is wel al een tijdje geleden. Als ik me niet vergis gaat het over de hevige kritiek op het functioneren van de overheid en hoe dat in de Angelsaksische landen leidt tot minder overheid maar niet minder overheidsuitgaven. Over hoe broodnodig een goede overheid wel is, en doordachte minimale inmenging van de overheid in de economie . Ik ben het daar mee eens maar overheden kennen ook zo hun fouten en hoe die te omzeilen daarover meen ik niets gelezen te hebben. Het is eerder een pamflet dan een boek dat werkelijk argumenten of antwoorden biedt.
Over België : het valt moeilijk te ontkennen dat het zuiden des lands er anders over denkt dan het noorden maar dat wordt versterkt doordat het als argument door nationalistische partijen gebruikt wordt. Vlamingen staan meer open voor broodnodige verandering en aanpassingen maar staan toch minder achter de Angelsaksische manier dan nu lijkt. De verschillen met Wallonië komen vooral voort uit de verschillende economische situaties en minder uit verschillende mentaliteit of 'volksaard'. De verschillen tussen een West Vlaming en een Antwerpenaar zijn op dit vlak een pak groter dan tussen een Antwerpenaar en een Waal. De titel van het pamflet spreekt wel aan maar ik denk dat de globalisering meer angst dan moeheid heeft veroorzaakt. Persoonlijk vind ik dat een overheid beter zelf kan doen dan wat ze privatiseert maar dan wel nog voor betaald. Dat is gewoon vragen om corruptie en in het zak gezet te worden. |
![]() |
![]() |