![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Banneling
|
![]() Is het wenselijk dat het Nederlands in België zou worden erkend als volwaardige variant van het Nederlands, naar analogie met Oostenrijks Duits of Amerikaans Engels?
Met Belgisch Nederlands verwijs ik hier naar verschillen qua uitspraak en lexicon die door taalgebruikers uit (heel) Vlaanderen als 'algemeen' of 'standaard' worden ervaren, maar die voor de doorsnee (Noord-)Nederlander vreemd of onbegrijpbaar zijn. Ter illustratie: Citaat:
Overigens plaats ik deze draad bewust in het subforum Maatschappij & Samenleving om de discussie niet te laten verzanden in een rondje moddergooien tussen Henri1 en pakweg de Hollandse Liberalen. Voor discussies over de ondergang van Bart De Wever of de glorieuze hereniging van het Dietsche Keizerrijk bestaat er een apart subforum. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Waarom zou zo'n erkenning nodig zijn ?
Welk nut heeft dat ? Ons Zuid-Nederlands is gewoon Nederlands. Een aparte status lijkt me niet nodig.
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
ewel, kgôa kik nog ne kje twuk zegn. kvinne kik daj gie mjer dan gelyk êt. en kzô zels mjer zegn: da ze da kyzig brabans direk wok een apart statut geevn, ton zimme dôa wok van of. en binst damme toch bezig zyn: meskien direk west vlôandrn (me gent der bie vaneigens) onafhankelijk môakn. ton zimme vor alsan van die antwerpeneirs van of. vrede, redwasp
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Belgisch Nederlands of Standaardnederlands?
bibbergeld bolwassing droogzwierder jobstudent platte kaas inkaderen (van een schilderij) aanhouding ereloon privaat voetpad uurwerk nijverheid omslag uitstalraam omwenteling een tas (koffie) ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() 3
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Als Noord Brabander weet ik dat er voor bepaalde zaken aan weerszijden van de grens andere begrippen bestaan, maar persoonlijk vind ik de verschillen op het 'standaardniveau' wel meevallen.
Verschillen zijn groter op de wat lagere niveaus, maar voor mij persoonlijk als Noord Brabander zijn ze net zo groot wanneer men verder naar het Noorden of Zuiden gaat. Of wat concreter er zijn net zo gied verschillen tussen het Noord Brabants en het Gronings, dan dat er verschillen zijn tussen het Noord Brabants en het West Vlaams. Verder is er ook geen magische keiharde grens tussen het Noord Brabants en het Antwerps. Er zijn zeker verschillen in invloeden (met wel ergens een gemeenschappelijke oorsprong), maar zo'n overgang is vanuit de grensstreek bezien veel geleidelijker en niet zwart-wit. Verder van de grens af, bijvoorbeeld bezien vanuit Utrecht en Gent, zullen verschillen iets duidelijker zijn en meer opvallen. Is er nu een apart erkend Zuid Nederlands nodig, wat mij betreft als Noord Brabander niet, maar als men daar de behoefte voor voelt, dan zal het wel gebeuren.
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 23 januari 2012 om 15:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Ik heb even de tekst gelezen op de blog waarnaar je linkte en ben het met je eens dat vele "Zuid-Nederlandse" woorden inderdaad evenwaardig moeten worden beschouwd en in het woordenboek moeten komen.
Langs de andere kant zie ik geen enkele reden waarom het Zuid-Nederlands als volwaardige variant zou moeten aanzien worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Parlementslid
|
![]() Over welk Zuid-Nederlands gaat het? Dat van Hasselt, dat van Antwerpen of dat van Oostende?
|
![]() |
![]() |