![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Hierbij stel ik enkele vragen, voornamelijk gericht aan liberalen, libertairen, 'kapitalisten' e.d. omdat ik er niet echt vaak een duidelijk antwoord op krijg en me toch afvraag hoe dit aan te pakken valt, als dat al gaat.
- Wat met delokalisatie? Moeten we voor 1 euro/uur gaan werken zodat bedrijven niet wegtrekken? e.d. - Wat met de banken? Moeten bankiers ongestraft wegkomen? (indien de overheid zeker niet moet bijspringen, wat met de spaarders?) - Wat moet er gebeuren met speculatie? Dient dit niet aangepakt te worden? - Is het eerlijk dat bepaalde mensen enorm veel verdienen, en bepaalde mensen (ook al kozen ze er niet voor) in barre omstandigheden moeten overleven? Daar doen we dus niets aan? - Wat met de milieuproblematiek? Moeten we zo door blijven gaan en onze planeet als het ware vernietigen... Ik open dit omdat ik probeer meer te weten te komen over economische zaken en de verschillende ideologieën. Vaak blijf het allemaal onduidelijk en hier probeer ik er dus iets meer over te weten te komen ![]()
Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande. Laatst gewijzigd door Lavox : 16 januari 2012 om 18:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je voor 500 euro opbrengt, dan kan je een loon krijgen van misschien 400 euro. (Het grootste deel is altijd loon.) Als je echter slechts 100 euro opbrengt, dan kan je maar een loon van 70 euro hebben ofzo, maar zeker geen 400. Wat je dus moet zorgen is dat er hier nog steeds een hoge productiviteit gehaald kan worden. Dat kan gehaald worden door investeringen. Derhalve moet je het niet per se erg vinden als 1 onderneming 'weggaat'. Maar je moet wel zorgen dat er over het algemeen voldoende investeringen zijn. Niet te veel reguleringen en niet te veel belastingen zorgen daarvoor. En voor de rest 'komt' het allemaal vanzelf dan wel. (Als er aan die voorwaarden voldaan is.) Dus delokalisatie van een particulier bedrijf is niet zo een probleem. Ge moet naar het grote verhaal kijken: zijn er voldoende investeringen en zo nee: waarom niet en werk daar dan aan. Citaat:
Verder: een korte termijn oplossing is perfect een bank failliet laten gaan en haar assets die ze nog heeft gebruiken om de spaarders uit te betalen. Een deel zal (een deel van) zijn geld kwijt zijn, maar dat is nu eenmaal het risico van te investeren in een bank. (Een spaarrekening is een investering - laat niemand u iets anders wijsmaken.) Als je dan toch wilt 'bijspringen' kan je de spaarders die hun geld kwijt waren aanvullen met belastingsgeld. Maar ik ben daar zelf geen voorstander van. Dat is een veel betere, en eerlijkere manier dan de bank zelf te redden - zoals bij Dexia. Daar hebben ze gewoon de aandeelhouders gered: dat slaat op niets. (Private winsten, sociale kosten; is daar volledig van toepassing.) Op de langere termijn: gezondere regulering, gebaseerd op het zelf dragen van risico's (in plaats van het kunnen externaliseren van risico's zoals nu). Citaat:
Speculatie in voedsel en dergelijke zorgt dat er economischer (en dus zuiniger en spaarzamer) met de schaarse middelen wordt omgegaan. Dat willen we dus zeker niet voorkomen.
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=5DvuyvuHmJI Thriftville vs Squanderville Ook van hoge educatieve waarde zijn de cartoons van Warren Buffets: "secret millionaires club".
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 16 januari 2012 om 19:10. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Burgemeester
|
![]() Bedrijven die naar het buitenland verhuizen doen dit omdat dit kosten bespaart. Ze kunnen dus goedkopere producten aanbieden, waardoor de koopkracht stijgt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Tlijkt een platitude, maar het is een probleem dat ik letterlijk aan de andere kant van de wereld bij monde van bedrijfsleiders mogen aanhoren heb:
Niet alleen ogenblikkelijke productiviteit, maar ook zelfredzaamheid en mogelijkheid tot delegeren is lager hoe verder weg een bedrijf "van huis" wil actief zijn. Een eigenschap die er toe leidt dat vooral laaggeschoolden benut worden in lage loonlanden en dus hier een hogere last worden voor de sociale zekerheid.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 17 januari 2012 om 11:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat dit hier weinig effect heeft ( de inflatie is terug aan het stijgen) komt omdat we afhangen van dure energie en dure grondstoffen. Bovendien wordt onze inflatie berekend op basis van een korf van meer dan 500 producten waar de meest absurde zaken in zitten. De koopkracht per capita daalt door de verdwenen werkgelegenheid. http://forum.politics.be/showthread.php?t=162812 Kennisquizje over de index. Op lange termijn is het trouwens nefast dat de handelsbalans ( verschil export - import) jaar na jaar negatief is. Het effect is dan ondermeer dat steeds meer privé en overheidsactiva in buitenlandse handen komen.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 17 januari 2012 om 11:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @AdrianHealy
Bekijk het volgende filmpje een paar keer totdat je er iets van begrepen hebt. Anders is het nogal moeilijk om de discussie te voeren. Het gaat hier over een topic over Liberale maatregelen voor de problematiek. http://www.youtube.com/watch?v=5DvuyvuHmJI Thriftville vs Squanderville Als je alles in buitenlandse handen laat komen wordt Squanderville ingepalmd door Thriftville. Niet alleen dat, de bewoners van ex-Squanderville gaan evenhard moeten "Thriften" als in Thriftville zonder dat ze nog eigendom hebben ( ze hebben enkel schulden).
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, wat zou daar mis mee zijn? (We laten even de staat weg uit de vergelijking; niet dat het veel verandert, maar om het eenvoudiger voor te stellen.) Als mensen schulden willen maken aan buitenlanders, is dat hun zaak. Dat ze dat na verloop van tijd gaan moeten terugbetalen, is waar. Als je dat wilt voorkomen is het heel eenvoudig: geen schulden maken bij anderen. Maar gewoon zaken kopen bij anderen veroorzaakt niet per se schulden. Het zorgt wel dat zij (bijvoorbeeld) dollars/euro's hebben. Dat kunnen ze doen om hier terug zaken te kopen (export) of wel om hier te investeren (hogere productitiviteit). Ja, uw baas is dan een Chinees. Maakt dat uit?
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Parlementslid
|
![]() - Het loon zal hier zeker naar beneden moeten. De huidige Belgische werknemer is een luxepaard geworden, niet het Brabants paard dat we nodig hebben. Eten, slapen, maar vooral werken.
- Er moeten zeker controlers uitgevoerd worden op de werkwijze van sommige banken, maar die controles kunnen gerust door de sector zelf gebeuren. Daar zijn geen overheidsregels nodig. Wat wel nodig is, is steun voor de banken indien zij het moeilijk hebben. - Speculatie is ook een motor van de economie en moet dus niet tegengehouden worden. Je kan dat trouwens ook niet tegenhouden. - Moet een rijke zich schuldig voelen omdat hij rijk is? Ik dacht het niet. Wie wil werken en inventief is, die geraakt vooruit in het leven. Wie dat niet is... die heeft pech. Natuurlijke selectie. Er zijn genoeg voorbeelden van personen van lagere komaf die het toch gemaakt hebben in het bedrijfsleven. Je maakt zelf je leven. - Milieuproblemen? Dat is gewoon onzin van hippieachtige jongeren en doemdenkers. Het milieu is al genoeg beschermd. Er zouden eigenlijk minder regeltjes vanuit de overheid moeten zijn. Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||||
|
![]() Citaat:
Als er iets iets waar we luxepaard in geworden zijn is het rekenen op de overheid voor alle tegenvallers te verzekeren, om de zaakjes af te ronden bij wijze van spreken. Wij zijn mietjes in het op orde stellen. Lonen verlagen en systeem wel in stand houden is waanzin. Citaat:
Ik vind net het tegenovergestelde, je kan niet speculaties en risico blijven sponsoren met andermans geld. Te groot risico genomen met jouw kapitaal, dan ga je maar failliet zonder lage risicokapitaal van een ander. Punt Een bad bank is even erg als een werkweigerende parasiet. Citaat:
Dat lijkt mij pas typisch neoliberaal. Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 17 januari 2012 om 11:57. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementslid
|
![]() - U hebt gelijk als u de sociale zekerheid wil afschaffen. Maar wat de lonen betreft bedoelde ik voornamelijk de brutolonen. Voornamelijk, omdat ik toch vind dat de nettolonen hier ook te hoog liggen.
- Daarom dat de banksector zichzelf moet reguleren. Een Bad Bank heeft een slechte invloed op het imago van de goede banken. Banken lenen ook van mekaar, dus hebben de andere banken ook een stok achter de deur. - Je bent geboren met wat je hebt. Daarover kan je je moeilijk schuldig voelen. En als je zelf kapitaal hebt vergaard, moet je je al helemaal niet schuldig voelen. Koop jij geen groter huis als je toevallig arme Afrikanen op tv hebt gezien? - Er zijn een hoop "armen" die inderdaad hopen dat de staat hen wel opvangt en dat ze daardoor zich niet moeten inspannen om verder te geraken, maar er is nu eenmaal ook onderscheid in het karakter van personen. Sommigen willen vooruit en sommigen willen ter plaatse blijven trappelen. Diegene die vooruit willen zijn de ondernemers en de rest werknemers, al zijn daar ook nog diverse gradaties in. - Een concreet voorbeeld: het BP schandaal in de VS. Milieu-organisaties schreeuwden moord en brand. Het zou een verschrikkelijke catastrofe zijn die nog generaties zou doorwegen ... en meer van al dat moois. Wat is het feit: Er zullen nog gevolgen zijn, maar die zijn miniem. Wat is nu een dode vogel of vis meer of minder? Dat zulke vervuilers bestraft moeten worden is normaal. Daar hoor je me niet over, maar je hebt verschillende soorten vervuiling he. Er zijn trouwens moraalridders genoeg die er niet vies van zijn om hun rommel door het autoraam op de snelweg te gooien.
![]() |
#15 | |||||
|
![]() Citaat:
Kijk maar naar Duitsland: hoge lonen die hoger zijn en lage lonen die lager zijn. Citaat:
Hoe ga je dat doen? Citaat:
De macht van de sterkste gaat niet enkel over financiële rijkdom. Niet zozeer de kiezer, maar een volk dat in opstand komt krijgt altijd gelijk. Citaat:
Citaat:
Pas op, he, ik zeg niet dat je volledig mis bent. Ik vraag alleen naar argumenten om te overtuigen.
![]() |
![]() |
#16 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn al vele goeie antwoorden geweest op uw vragen (vooral Adrian).
Ik zal proberen wat bij te vullen, ga niet herhalen wat anderen al gezegd hebben. Citaat:
Citaat:
Citaat:
"banken redden met staatsgeld om de spaarders te redden" is bijna een oxymoron. Want van wie komt dat staatsgeld ? Van de spaarders !! Gelijk welke "oplossing" je bedenkt waarbij een geheel van banken die zotte dingen gedaan hebben en daadwerkelijk failliet zijn, zou gaan "redden", ga je de spaarders laten betalen om de spaarders te redden, maar op een perverse manier waarbij de winst voor degenen zijn die het zotte risico genomen hebben, en de verliezen voor ALLE andere spaarders. - ga je geld bijdrukken, dan veroorzaak je inflatie, en dat betalen alle bezitters van je munt door waardevermindering van die munt. Uw spaarders zijn de pineut en zij die schulden hebben genieten ervan. - ga je de belastingen verhogen, dan zijn het zij met hogere inkomens die het meeste op tafel mogen leggen. Het zijn vaak degenen die men ook had willen redden. Zij mogen dus hun eigen spaargeld ophoesten om het dan te recupereren, maar er zal ondertussen veel aan de vingers blijven plakken. - de winst op de risiconame is al genomen door de aandeelhouders van de financiele instellingen (niet de klanten), en de laatste vorm van "terugbetaling" zou gewoon het uitdelen van de resterende assets zijn van de bank. Door die banken niet failliet te verklaren, gebeurt dat niet, en zijn de aandeelhouders die de winst op het risico hebben genomen, nog eens gedekt ook. Maw, de "eerlijke spaarder" moet dubbel en dik betalen om zijn spaargeld te recupereren. Zij die het risico genomen hebben, en daar de winst van gekregen hebben, ontlopen hun risico. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En we kunnen de mileuproblemen natuurlijk ontkenne, maar ik denk wel degelijk dat we slecht bezig zijn. Nu valt het nog mee, maar het gaat geld en levens kosten.
Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande. Laatst gewijzigd door Lavox : 17 januari 2012 om 17:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar mag je dan toch eens data van geven. Dat dat vaak het gevolg is van 'erfelijkheid'.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Een arbeidersgezin met pakweg 3 kinderen kan toch moeilijk alle studiekosten (en bijhorende) voorzien? Lijkt me zo.
![]() |