![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vaak lees ik over het idee dat Europa een federatie moet worden, een land in feite. Maar wat houdt dat precies in? Wanneer in ons federaal België een Vlaming naar Wallonië gaat, dan kan ie daar stemmen voor het Waalse parlement, en omgekeerd. Zou dat dan in dat federale Europa ook het geval zijn? En wat vinden jullie daarvan?
In het algemeen... moet ik toegeven dat ik echt te weinig weet over Europa en de ideeën die sommigen erover hebben.Toen ik in 2004 ging stemmen wist ik amper wat mijn stem betekende. ![]() Vandaar een vraag als deze.
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het kleine Belgique werkt amper als 'federatie' laat staan een heel continent van heel diverse culturen en economische realiteiten. Federaal europa is zever.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Allereerst vind ik het geweldig dat je vertelt dat je niet goed weet wat een federatie inhoudt terwijl je al zo’n 600 berichten hebt gepost over Europa. De meesten gingen er weliswaar over dat je de pest hebt aan de Franse taal, terwijl het toch ‘la plus belle langue du monde’ is (grapje). Het betekent dat er voor eurofielen nog heel wat valt uit te leggen.
Om op je vraag in te gaan: het is niet aan te geven wat een federatie precies inhoudt. Federaties bestaan er in soorten en maten. Maar in zijn algemeenheid kan worden gezegd dat een federatie betekent dat er een door het volk gekozen volksvertegenwoordiging bestaat die de vorming van een regering bepaalt. Hoe veel zeggenschap die regering dan heeft is daarmee nog niet uitgemaakt. In een boekje De verenigde staten van Europa schreef Guy Verhofstadt een leerzaam hoofdstuk waarbij hij de vorming van de VS van Amerika behandelt (het betekent niet dat ik het eens ben met Verhofstadt). Verschillend van de federatie is de confederatie waar je wel een bestuur kunt hebben, maar waar de vorming van dat bestuur door de souvereine staten wordt bepaald. De huidige EU is een mengvorm van federalisme en confederalisme. Er bestaat wel een gekozen parlement, maar het heeft weinig bevoegdheden. Het bestuur, de Raad, met zijn gedelegeerde uitvoerders, de Europese Commissie, worden door de afzonderlijke staten samengesteld en niet door de volksvertegenwoordiging. In België kan je voor de Vlaamse cq. Waalse parlement stemmen wanneer je in Vlaanderen of Wallonië woont. Het is niet zo dat wanneer je toevallig in de Ardennen vakantie houdt, je dan meteen als Vlaming voor een Waals parlement kunt stemmen. In de EU is op dit ogenblik de nationaliteit bepalend. Als Belg, ook al woon je in Frankrijk of Nederland, kun je slechts voor de Belgische europarlementariërs stemmen. Ik weet in België niet hoe het gaat wanneer je twee huizen bezit, één in Vlaanderen en één in Wallonië. Ik neem aan dat je maar voor één federaal parlement kunt stemmen. Het nadeel van een confederatie is zijn democratisch deficit. De meerderheid van de kiezers in Europa bepaalt niet, maar de afzonderlijke staten moeten tot overeenstemming komen. Het meest sprekende voorbeeld is de maandelijkse verhuizing van het Europese parlement van Brussel naar Straatsburg en weer terug. Alleen omdat de verdomde Fransen weigeren en een veto hebben om Straatsburg als zetel voor het Europese parlement op te geven. En wij maar belasting dokken voor die idiotie |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() hangt af hé.. als ge met "europa" het EU van nu bedoelt, zeker gelijk dan.
maar ons uiteindelijke streefdoel, een Europa der volkeren (id vorm van democratische volksrepublieken), is in feite een goede basis om een op solidariteit gebaseerde samenwerking te starten, en uiteraard alleen na referendums in de betrokken republieken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||||
|
![]() Citaat:
![]() Wie is er hier eurofiel? Ik heb niet echt een hekel aan de Franse taal, maar die moet blijven waar ie thuishoort. (En mooi of niet, ze is in elk geval slecht georganiseerd ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#6 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Liever een confederaal Europa met een degelijke graad van soevereiniteit en plaats voor de culturele diversiteit der Europese Volkeren. Maar als de EU wil evolueren naar een 'superstaat' zoals Guy Verhofstadt het wil zeg ik resoluut neen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een federatie is juist bedoeld voor grotere gebieden, die op beperkte manier zaken samen met elkaar willen regelen. België is mijns inziens te klein voor een federatie. Dus eenheidsstaat of opsplitsen die hap. Verenigde Staten van Amerika, Bondsrepubliek Duitsland, en de Russische Federatie zijn voorbeelden van geslaagde Federaties. Zelf ben ik niet voor een federaal, maar een confederaal Europa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De EU is de rem op de vorming van een volkeren-europa. De enige strategie om ooit een europa van de volkeren te scheppen is door eerst een vooral dit europa op te blazen en ondertussen op nationaal niveau drastische hervormingen te doen. Euroreich bestrijden = belgique bestrijden, maar ook omgekeerd.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En inderdaad, als we wél het vetorecht behouden is Europa ook onwerkbaar. Conclusie: Europa is sowieso onwerkbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Ambiorix : 25 november 2006 om 23:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() oef zeg
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Verschillend van de federatie is de confederatie waar je wel een bestuur kunt hebben, maar waar de vorming van dat bestuur door de souvereine staten wordt bepaald. In een confederatie wordt het bestuur bepaald door de afzonderlijke regeringen van de lidstaten. In de EU is het bestuur confederaal samengesteld. Dus de Raad, afkorting voor de Raad van de EU, ook wel Raad van Ministers genoemd, wordt samengesteld uit de ministers van de lidstaten. In de Europese Commissie, uitvoerend orgaan van de Raad, heeft uit iedere lidstaat een vertegenwoordiger zitting. Voor België is dat Louis Michel, voor Nederland Neelie Kroes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik hoop alleen dat de anti-democraten niet in de meerderheid geraken. In de geschiedenis hebben we al genoeg ellendige voorbeelden gezien van anti-democratische systemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Sjaax : 26 november 2006 om 10:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er bestaat namelijk geen Europese natie, er wordt altijd in termen van het eigen land gedacht. Het vetorecht van lidstaten wegnemen betekent dat grote staten altijd hun gelijk zullen krijgen, dat Europa wordt een Europa dat enkel de belangen van de Fransen en de Duitsers dient. En inderdaad, als we wél het vetorecht behouden is Europa ook onwerkbaar. Ik ben dus tegen europa net omdat ik voor democratie ben.
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 26 november 2006 om 14:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Verder, als je in het algemeen tegen veto’s bent, bepaalde uitzonderingen daargelaten, hoe bepaal je dan de meerderheid? Stel in een hypothetisch geval dat in de EU de grote landen Duitsland, Frankrijk, VK en Italië voor een bepaald voorstel zijn en de rest tegen. De 4 landen vertegenwoordigen zo’n 260 mln van de 455 mln EU-burgers. Ze vertegenwoordigen dus een meerderheid van de bevolking. Dus gewoon stemmen op basis van het aantal lidstaten is praktisch onwerkbaar. Daarop heeft men in de EU de gekwalificeerde meerderheid bedacht. Maar die gekwalificeerde meerderheid is toch eigenlijk niet meer dan een slecht substituut voor een echte democratische meerderheid in een parlement? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Misschien heb je het eerder al uitgelegd. Ik ben nog niet zo lang op dit forum. Verwijs me dan naar een eerder bericht |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |