Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 februari 2012, 16:10   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Sp.a, CD&V, NV-A : BIV zal meer rekening houden met NOx

De nieuwe Belasting op Inverkeerstelling (BIV), die eenmalig geheven wordt bij aankoop van een wagen, wil een vergroening van ons wagenpark stimuleren. Daarbij worden twee componenten gehanteerd: de CO2-uitstoot (klimaat) en de euronorm (lucht). Naast de beoogde milieuwinst moet de nieuwe BIV budgetneutraal zijn en betaalbaar blijven voor onze gezinnen.

CD&V, sp.a en N-VA hebben het voorstel van de Vlaamse regering geamendeerd zodat de luchtcomponent zwaarder doorweegt in de BIV-berekening.



Verdieseling
In de oorspronkelijke formule voor de nieuwe BIV-berekening, woog vooral de CO2-component door, en werd in mindere mate rekening gehouden met de NOx-emissie (stikstofoxide). De Vlaamse Regering hanteerde de emissiegrenzen zoals vastgelegd in de Euronormen.

In de hoorzittingen van de verenigde commissies financiën en leefmilieu over het decreet voor de hervorming van de BIV, blijkt evenwel dat nieuwe dieselwagens nog meer NOx uitstoten dan de Euronorm aangeeft. Daarom wil het Vlaams Parlement dat de NOx-component zwaarder doorweegt. Daarmee wil het Vlaams Parlement de verdere verdieseling van het Vlaamse wagenpark afremmen.

2de hands
De nieuwe BIV-formule werkt ook door naar de tweedehandsmarkt.

Een hogere BIV kan mensen ervan weerhouden een tweedehandsdiesel aan te schaffen, met een daling van de waarde op de tweedehandsmarkt tot gevolg. Dat zou dan weer een impact hebben op de overnameprijs bij aankoop van een nieuwe wagen. Even werd dan ook gevreesd dat een aanpassing van de formule er zou toe leiden dat mensen hun oude diesels langer in gebruik zouden houden. Het positieve milieu-effect van een aangepaste formule wordt dan teniet gedaan.

Simulaties leren evenwel dat de stijging van de BIV voor dieselwagens binnen de perken blijft. De nieuwe formule maakt een verschil in meer van circa 200 euro voor heel wat kleinere dieselwagens. Voor heel wat benzinewagens zal de nieuwe formule een voordeliger BIV-tarief opleveren.

De BIV zal, zoals het ontwerp van de Vlaamse Regering al stelde, minimaal 40 euro bedragen (o.a. oldtimers), en maximum 10.000 euro.



Rechtszekerheid
Het amendement voorziet ook een overgangsmaatregel voor mensen die pas een nieuwe wagen kochten, en daarbij rekening hielden met de datum van invoering van de nieuwe BIV, die oorspronkelijk op 1 januari 2012 was bepaald.

De inwerkingtreding van het bijgestelde decreet is voorzien op 01/03/2012. Tot en met 30/04/2012 wordt de meest voordelige BIV-formule gehanteerd: deze op basis van de reeds bekend gemaakte formule in het ontwerpdecreet van de Vlaamse Regering, of de nieuwe op basis van de door het Vlaams Parlement goedgekeurde formule.
“Dit amendement is een weloverwogen en evenwichtige keuze die inzet op het belang van verduurzaming en vergroening van de verkeersbelasting, maar daarnaast ook zorgt dat alles betaalbaar blijft voor gezinnen die een nieuwe of 2de handswagen aankopen. Het is dan ook geenszins een belastingverhoging,” besluiten Smaers, Vandaele en Martens.



Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 16:23   #2
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Weten die eigenlijk nog wel wat ze willen in het Vlaamse parlement?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be