Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 februari 2012, 18:27   #1
Effect
Minister-President

Standaard protest 11-stedentocht op zondag ...

http://standaard.be/artikel/detail.a...MF20120207_104

Het zou tegen de bijbel zijn om op een heilige dag te werken
1) de heilige dag is ZATERDAG. Dus werken op zaterdag is per definitie heiligschennis. Wat je op zondag doet maakt volgens de bijbel geen ruk uit
2) de wet tegen sabbat komt uit het oude testament, waarvan JC himself gezegd heeft dat het niet meer geldt
3) bovendien... waarom zou de bijbel enige waarde hebben over atheïsten, die misschien heel graag willen schaatsen
4) voor heel wat nederlanders heeft de 11-stedentocht een waarde die zo mogelijk nog heiliger is dan de bijbel
5) wat hebben ze überhaupt te mekkeren op mensen die een spelletje willen spelen, de zondagsrust geldt voor werken, niet voor ontspanning

Ken je bijbel, zelfs wanneer je er niet in gelooft, en misschien nog meer wanneer je er wel in gelooft.

Laatst gewijzigd door Effect : 7 februari 2012 om 18:28.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 19:32   #2
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Hoera voor de Nederlands Bible-belt!

Wat een zever.
Oud 7 februari 2012, 20:26   #3
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Nederlandse Vereniging tot bevordering van de Zondagsrust en de Zondagsheiliging
Hoe verzinnen ze het toch?
Oud 7 februari 2012, 20:36   #4
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Hoe verzinnen ze het toch?
vraag ik me ook soms af. En dat is een wereldwijd fenomeen, hoe religieuzer, hoe dommer*

*) zowel gebrek aan opleiding als laag IQ.
Oud 8 februari 2012, 12:07   #5
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
2) de wet tegen sabbat komt uit het oude testament, waarvan JC himself gezegd heeft dat het niet meer geldt
Voor iemand die beweert de Bijbel beter te kennen en intelligenter te zijn dan die protestantse heren, sla je de bal toch serieus mis.

Lees de Bergrede maar:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattheus 3:17-19
[17] Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet* of de Profeten op te heffen. Ik ben niet gekomen om ze op te heffen, maar om ze te vervullen. [18] Want Ik verzeker jullie; eer hemel en aarde vergaan, zal er niet één punt of komma (iota) van de wet afgaan voor het allemaal gebeurd zal zijn. [19] Wie één van die geringste geboden ontkracht en dat de mensen leert, zal de geringste genoemd worden in het koninkrijk der hemelen. Maar wie ze onderhoudt en leert, zal groot genoemd worden in het koninkrijk der hemelen.
Nu is de zaak nog wel iets complexer, want Christus zal vervolgens zelf een aantal zaken uit het OT veranderen of zo je wil vervullen. Zo moet je niet alleen je naaste beminnen, maar ook je vijand. Daarnaast werd op het concilie van Jeruzalem (49NC) besloten dat sommige wetten uit het Oude Testament niet meer golden, waaronder de besnijdeniswetten.

Voor het Bijbelse bewijs voor rustdag op zondag lijkt deze website me aangewezen: http://christianity.about.com/od/wha...dayworship.htm

Misschien is het meest memorabele citaat van die site dit:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Colossians 2:16-17
Therefore do not let anyone judge you by what you eat or drink, or with regard to a religious festival, a New Moon celebration or a Sabbath day. These are a shadow of the things that were to come; the reality, however, is found in Christ.
Inderdaad, die protestanten zijn fout, maar niet voor de redenen die jij met je superieure intelligentie en Bijbelkennis aanhaalt.

Laatst gewijzigd door respublica : 8 februari 2012 om 12:09.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 12:59   #6
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Jezuszelf is in zijn jeugd nog gepakt voor spelen op zaterdag, dus heeft hij die wet afgeschaft maar om ervoor te azorgen dat iedereen net zo zou lijden als hij wel gezegd dat je op zondag niet mag spelen.

Ofzo, Denk ik...
Oud 8 februari 2012, 17:33   #7
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Inderdaad, die protestanten zijn fout, maar niet voor de redenen die jij met je superieure intelligentie en Bijbelkennis aanhaalt.
Met de bijbel kan je alles bewijzen. Gij haalt een bepaald citaat aan, ik haal een ander deel aan en die losers uit het artikel nog een ander. Alle drie komen ze uit de bijbel, en toch komen we tot compleet verschillende conclusies. Dit betekent enkel dat de bijbel niet serieus te nemen is.

Bovendien knipt gij ook slechts 1 vers uit een boek van een paar duizend pagina's. Nooit gehoord van het principe van context?

Laatst gewijzigd door Effect : 8 februari 2012 om 17:33.
Oud 8 februari 2012, 21:44   #8
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Met de bijbel kan je alles bewijzen. Gij haalt een bepaald citaat aan, ik haal een ander deel aan en die losers uit het artikel nog een ander. Alle drie komen ze uit de bijbel, en toch komen we tot compleet verschillende conclusies. Dit betekent enkel dat de bijbel niet serieus te nemen is.

Bovendien knipt gij ook slechts 1 vers uit een boek van een paar duizend pagina's. Nooit gehoord van het principe van context?
Nee, ik heb geen idee van wat context is.
Trouwens, de Bergrede is even centraal in het christendom als de Decaloog. Ik weet niet of ik de context daarvan nog moet vermelden.

Welk vers heb jij trouwens aangehaald om te bewijzen dat Christus ooit gezegd heeft dat het Oude Testament niet meer gold? Besef je eigenlijk wel dat er nog geen Nieuw Testament was toen Christus leefde?
Oud 8 februari 2012, 21:50   #9
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Jezuszelf is in zijn jeugd nog gepakt voor spelen op zaterdag, dus heeft hij die wet afgeschaft maar om ervoor te azorgen dat iedereen net zo zou lijden als hij wel gezegd dat je op zondag niet mag spelen.

Ofzo, Denk ik...
Christus heeft nooit gezegd dat de Sabbat op zondag moest zijn, maar hij heeft het belang ervan wel gerelativeerd. Men heeft de Sabbat o.a. op zondag (de eerste dag van de week) geplaatst omdat Christus toen verrees.
Oud 8 februari 2012, 23:14   #10
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik denk dat Jezus zelf de schaatsen zou aandoen en meegaan. Miss zou Hij wel een ijsvermenigvuldiging gedaan hebben en die muggezifters gezegd hebben waar het werkelijk om gaat.
Oud 8 februari 2012, 23:34   #11
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://standaard.be/artikel/detail.a...MF20120207_104

Het zou tegen de bijbel zijn om op een heilige dag te werken
1) de heilige dag is ZATERDAG. Dus werken op zaterdag is per definitie heiligschennis. Wat je op zondag doet maakt volgens de bijbel geen ruk uit
3) bovendien... waarom zou de bijbel enige waarde hebben over atheïsten, die misschien heel graag willen schaatsen
4) voor heel wat nederlanders heeft de 11-stedentocht een waarde die zo mogelijk nog heiliger is dan de bijbel
5) wat hebben ze überhaupt te mekkeren op mensen die een spelletje willen spelen, de zondagsrust geldt voor werken, niet voor ontspanning

Ken je bijbel, zelfs wanneer je er niet in gelooft, en misschien nog meer wanneer je er wel in gelooft.
Nederland: Percentage SGP stemmen per gemeente

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Sgpstemmen1.png
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelgordel

http://www.zondagsrusthuizen.nl/DaviWB/Pagina3.html

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Staatkundig Gereformeerde Partij
Theocratie
De SGP is een democratische partij die een theocratische politiek voorstaat. Dit houdt in dat de SGP een appel doet op iedereen om in politiek beleid en openbaar bestuur de bijbelse waarden en normen te respecteren. Vandaar: bijbels genormeerde politiek. De SGP streeft met overtuiging naar een betere leefbaarheid van de maatschappij waarin alle mensen tot hun recht komen.
De SGP baseert haar visie op het uitgangspunt dat de overheid haar gezag niet ontleent aan het volk, maar aan God de Heere, bij Wie het allerhoogste gezag berust. In de Tien Geboden geeft Hij het juiste onderscheid tussen goed en kwaad, om mensen te beschermen, het samenleven mogelijk te maken en zin en doel aan het leven te geven.

http://www.sgp.nl/Page/nctrue/sp685/...544/index.html

Laatst gewijzigd door filosoof : 8 februari 2012 om 23:41.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2012, 16:09   #12
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Niemand verplicht de leden van de Nederlandse Vereniging tot bevordering van de Zondagsrust en de Zondagsheiliging om mee te gaan schaatsen niet waar. Dat ze de hobby van anderen respecteren.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2012, 14:12   #13
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Ik snap die mannen niet, Jezus liep toch ook op water?
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 13:08   #14
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Ik snap die mannen niet, Jezus liep toch ook op water?
Was dat op zondag?
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 18:22   #15
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

De zevende dag is een rustdag, want toen rustte ook God.

Vraagje: wat deed hij de 8ste dag? en de 9de? en de ......
Volgens mijn interpretatie zijn alle dagen sinds 6000 jaar rustdagen. Ném.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be