![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Redactie
|
Brigitte Grouwels blogt over de slimme kilometerheffingIn de krant Metro staat vandaag een interview met mezelf over de grote uitdagingen van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB voor de komende jaren. Ik herhaal er nogmaals mijn pleidooi om op termijn te komen tot een slimme kilometerheffing. Volgens mij is de slimme kilometerheffing een goed instrument om de verstikkende verkeersdruk tegen te gaan.
De slimme kilometerheffing maakt voor mij deel uit van een nieuwe toekomstige verkeersfiscaliteit. Een automobilist moet niet zozeer belastingen betalen voor het bezit van zijn wagen, dan wel voor het gebruik ervan. De hoogte van deze heffing dient trouwens te variëren afhankelijk van het tijdstip, de plaats en het type van de wagen. Voor de gemiddelde automobilist moet de invoering van de kilometerheffing dan ook een fiscale nuloperatie worden. De slimme kilometerheffing is immers geenszins een belastingsmaatregel, dan wel een mobiliteitsmaatregel. Het moet de automobilist aanzetten om de 'modal shift' te maken naar meer duurzame mobiliteitsmodi, zoals het openbaar vervoer. Met deze oproep voor een kilometerheffing sta ik trouwens geenszins alleen. Het (Brusselse) bedrijfsleven ziet in deze kilometerheffing een goed instrument om de filedruk tegen te gaan. Overigens wens ik dat deze kilometerheffing geldt voor iedereen: dus zowel voor de pendelaars, als voor de Brusselaars en de toeristen die onze hoofdstad bezoeken. Iedereen gelijk voor de wet dus. In eerste instantie denk ik aan een dergelijke heffing binnen de GEN-zone. De geleidelijke invoering van het GEN leidt immers tot een fijnmazig openbaar vervoernetwerk in een straal van 30 kilometer in en rond Brussel. De automobilist beschikt er met andere woorden over een volwaardig alternatief voor Koning Auto. De opbrengsten van een dergelijke heffing in Brussel moeten in eerste instantie gaan naar meer en beter openbaar vervoer in onze hoofdstad. Dit komt overigens iedereen ten goede, zowel Brusselaars, pendelaars als toeristen. De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB staat de komende jaren immers voor gigantische uitdagingen. Voorzichtige ramingen stellen dat de MIVB de komende jaren in totaal zo'n 1,2 miljard euro extra nodig zal hebben. Een deel van dat geld zou kunnen komen van de opbrengsten uit de slimme kilometerheffing. Waar staan we vandaag met de kilometerheffing? Eind 2010 kwamen de 3 Gewesten overeen om vanaf 2013 een elektronisch vignet voor auto's en een slimme kilometerheffing voor zware vrachtwagens (van meer dan 3,5 ton) in te voeren. Als Brussels minister van Vervoer zal ik dit intergewestelijk samenwerkingsakkoord loyaal uitvoeren. Op termijn zou ik dit wegenvignet graag zien evolueren naar een slimme kilometerheffing voor auto’s. Deze mogelijkheid is trouwens voorzien in het samenwerkingsakkoord tussen de 3 gewesten. Brigitte GROUWELS Brussels minister Persinfo: Philippe Vanstapel, persverantwoordelijke minister Brigitte Grouwels Bron: politics.be
|
|
|
#2 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dus de extra miljoenen die de MIVB nodig heeft gaat men ophalen in een straal van 30 km rond Brussel ?
Wat zit er in dat Brussels water zeg ?
|
|
|
#3 |
|
Staatssecretaris
|
Intergewestelijk samenwerkingsakkoord mijn gat. Hier hebben we niks minder dan de eerste opvulling van de fantastische Metropolitane Gemeenschap van di Rupo;
Extra 'intelligente' belastingen op pendelende werkmensen en de miljarden verlies makende MIVB die via de GEN zijn schulden naar de andere deelstaten gaat afschuiven. |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Als Raf je nog ooit op een taalfout wijst, dan kun je genieten van zijn eigen taalblunder op: http://forum.politics.be/showthread....175318&page=23 Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 7 februari 2012 om 20:19. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
moeten ze eigenlijk het akkoord van de staatsherorming niet herzien ???????????????????
|
|
|
|