Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2012, 12:11   #1

Karma's schermafbeelding

Standaard Als iedereen nu eens op een gewone weekdag zijn auto langs de kant liet staan...

Alles wordt de dag van vandaag uitgemolken door de staat ... ook de auto. Hoge benzine en dieselprijzen swingen de pan uit.
Hoe zou het verlopen mocht iedereen eens op een gewone weekdag terzelfdertijd zijn auto laten staan en gebruik maken van het openbaar vervoer zoals zo dikwijls wordt gepromoot? Dus geen autoloze zondag zoals we in het verleden hebben gehad maar een autoloze weekdag.
Ik zie het al voor mij ... overvolle bussen en treinen, lege autostrades ... niemand geraakt nog op zijn werk enz .... Degene die niet al te ver wonen kunnen nog met de fiets ... maar de anderen?

Laatst gewijzigd door Karma : 28 mei 2012 om 12:13.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2012, 13:49   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik doe mee

Maarreuhh...er wordt helemaal niet gepleit voor een abrupte "autoloze" forenzen-stroom hoor..

Men vraagt aan de mensen om te "moduleren",om regelmatig eens met andere middelen af te komen...(en te ontdekken dat dit niet altijd gelijk staat aan een zelfmoordmissie of een expeditie naar Mars,of vergelijkbare café-praat van mensen met vetrolletjes)

Laatst gewijzigd door kelt : 28 mei 2012 om 13:52.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2012, 14:04   #3

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

ik doe mee

Maarreuhh...er wordt helemaal niet gepleit voor een abrupte "autoloze" forenzen-stroom hoor..

Men vraagt aan de mensen om te "moduleren",om regelmatig eens met andere middelen af te komen...(en te ontdekken dat dit niet altijd gelijk staat aan een zelfmoordmissie of een expeditie naar Mars,of vergelijkbare café-praat van mensen met vetrolletjes)
Ben gewoon benieuwd naar het effect van zo'n actie
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2012, 14:06   #4
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Bewegen naar een realistisch niveau van autovrijheid op lange termijn lijkt mij het meest wenselijke.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2012, 14:13   #5
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Auto,s verbieden lijkt mij het meest wenselijk, lang leven het openbaar vervoer.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2012, 14:15   #6
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Auto,s verbieden lijkt mij het meest wenselijk, lang leven het openbaar vervoer.
En volkomen onrealistisch omdat het openbaar vervoer van vandaag op morgen dat simpelweg niet aankan.
Oud 28 mei 2012, 14:17   #7
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
En volkomen onrealistisch omdat het openbaar vervoer van vandaag op morgen dat simpelweg niet aankan.
Nu nog niet nee, maar waarom zou dat niet kunnen veranderen
Oud 28 mei 2012, 14:26   #8
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nu nog niet nee, maar waarom zou dat niet kunnen veranderen
Verandering kost tijd.
Oud 28 mei 2012, 14:27   #9
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verandering kost tijd.
Dus?
Oud 28 mei 2012, 14:28   #10
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dus?
Zomaar auto's verbieden gaat een hoop problemen veroorzaken.
Oud 28 mei 2012, 14:30   #11
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zomaar auto's verbieden gaat een hoop problemen veroorzaken.
Het moet dan ook niet *zomaar* gebeuren, het moet stap voor stap gaan natuurlijk.
Oud 28 mei 2012, 14:37   #12
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het moet dan ook niet *zomaar* gebeuren, het moet stap voor stap gaan natuurlijk.
Ja maar de zichtbare stappen, zoals megawinkelcentra aan de kruising van A12-R0 en E19-R0 planne gaan juist de andere richting uit.
Net zoals het sluiten van alle pakeergelegenheid aan de heizel metro gedurende 2 weken voor één of andere kermis.
Dus maar tot in het centrum van Brussel tuffen ipv parkeren aan de rand en de metro nemen ?
Oud 28 mei 2012, 14:42   #13
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ja maar de zichtbare stappen, zoals megawinkelcentra aan de kruising van A12-R0 en E19-R0 planne gaan juist de andere richting uit.
Net zoals het sluiten van alle pakeergelegenheid aan de heizel metro gedurende 2 weken voor één of andere kermis.
Dus maar tot in het centrum van Brussel tuffen ipv parkeren aan de rand en de metro nemen ?
Dat klopt helemaal, wat is er mis met de metro?
Oud 28 mei 2012, 14:50   #14
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt helemaal, wat is er mis met de metro?
De metro is heel goed, maar ik moet er eerst met de auto naartoe. Voor 8 uur kan je de (betaal) parkings niet op, maar kan je in de omgliggende boulevards wel een plaatsje vinden. Alleen worden die parkeerplaatsen op de omliggende boulevards steeds vaker afgesloten. Begin mei was dat voor een week en nu weer voor 2 weken.
Ik zou best te voet of met de fiets tot aan de metro kunnen. Om terug te keren is dat geen probleem, maar 's morgens is het onmogelijk. Als je na een half uur sporten met opgewarmde spieren op die metro stapt, stap je er weer af als een zweetdruipend varken.
Ook in Anderlecht heb ik gelezen dat men de parkeerplaatsen aan de metro's aan het inkrimpen is.
Brussel saboteert dus zelf de bruikbaarheid van zijn openbaar vervoer.
Oud 28 mei 2012, 15:49   #15
Klarekijk
Banneling

Standaard

En dat een weekje , ze zouden in Brussel dan wel weten waar de inkomsten vandaan komen .

dat vind ik een vorm van protest . U gewoon aanbieden op het werk , en de Auto een week laten staan .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2012, 16:20   #16
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Het zou heel goed zijn als de automobilisten eens onverwachts hun auto lieten staan. Zeker nu de Lijn om onbegrijpelijke, ondoorgrondelijke redenen een aantal lijnen wil afschaffen, bijvoorbeeld lijn 28 naar het Jan Palfijnziekenhuis in Merksem, zogenaamd een lijn die niet genoeg opbrengt terwijl al die bussen toch goed vol zitten.
De Lijn moet voelen dat ze niet zomaar willekeurig kan spelen met haar passagiers. De Lijn is er voor haar klanten en niet andersom.
Als er dan op onverwachte momenten enkele duizenden passagiers bij komen kan dat enkel maar helpen. Plus dat het inderdaad goed is voor het milieu (en de portemonnaie van vele automobilisten die ook niet altijd genoeg nadenken).
Oud 28 mei 2012, 16:22   #17
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dikke 2 !
Oud 28 mei 2012, 16:36   #18
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Het openbaar vervoer trekt op geen kloten. Zelfs met het pest-de-automobilist-beleid van de overheid is de auto in veel gevallen een minder slechte optie.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2012, 17:04   #19
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
De metro is heel goed, maar ik moet er eerst met de auto naartoe. Voor 8 uur kan je de (betaal) parkings niet op, maar kan je in de omgliggende boulevards wel een plaatsje vinden. Alleen worden die parkeerplaatsen op de omliggende boulevards steeds vaker afgesloten. Begin mei was dat voor een week en nu weer voor 2 weken.
Ik zou best te voet of met de fiets tot aan de metro kunnen. Om terug te keren is dat geen probleem, maar 's morgens is het onmogelijk. Als je na een half uur sporten met opgewarmde spieren op die metro stapt, stap je er weer af als een zweetdruipend varken.
Ook in Anderlecht heb ik gelezen dat men de parkeerplaatsen aan de metro's aan het inkrimpen is.
Brussel saboteert dus zelf de bruikbaarheid van zijn openbaar vervoer.
Je kan smorgens makkelijk lopend naar de metro, het kan soms wat minder prettig zijn inderdaad.

Maar er bestaan wel ergere dingen op de wereld hoor.
Oud 28 mei 2012, 17:33   #20
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan smorgens makkelijk lopend naar de metro, het kan soms wat minder prettig zijn inderdaad.

Maar er bestaan wel ergere dingen op de wereld hoor.
Ik heb het gedaan. Het is niet mogelijk als er op het werk geen douche aanwezig is. Op de metro zit je als haringen in een ton. Ga daarin, goed opgewarmd, en ik verzeker je dat al je kleren aan je lijf plakken. Het zweet in watervalletjes over je lijf, je gezicht en je haar loopt.
Je moet dus propere kleren meenemen en een douche op je werk hebben om dat te doen. Zoniet lig je de volgende dag in bed je longen uit te spuwen.
Soms kan ik een lift vinden 's morgens en dan kom ik 's avonds te voet naar huis. Dat is ok omdat ik dan kan douchen en omkleden.
In andere grote Europese steden bevordert men juist het parkeren aan de rand van de stad om dan met het openbaar vervoer naar het centrum te gaan. In Brussel doet men het omgekeerde. Gewoonweg idioot.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be