Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2012, 04:09   #1
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard Niets geven aan bedelaars aub

Uit een artikel in De Standaard Online : http://www.destandaard.be/artikel/de...20205_00118921

Een bedrijf (Delhaize) dat haar klanten adviseert om niks aan bedelaars te geven onder het mom dat deze laatste agressief zouden zijn.

Yuppies worden niet graag geconfronteerd met de minder leuke uitwassen van onze consumptiemaatschappij? Een verstoring van hun ideale wereldje?

Of is men eerder bezorgd over een eventuele omzetdaling?
Oud 6 februari 2012, 10:48   #2
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Ach kom, iedereen weet dat wat je eten geeft, blijft, of zelfs met meer komt.
Dat is zo met de meeuwen aan de kust, de mussen in de binnenstad, vogelkes in den hof, pittazaken en bedelaars.
Volgens mij zit daar de frustratie
Oud 6 februari 2012, 10:57   #3
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Euhm, wat dan met pakweg 30 a 50 % van onze belastingen?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 11:28   #4
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht

Yuppies worden niet graag geconfronteerd met de minder leuke uitwassen van onze consumptiemaatschappij? Een verstoring van hun ideale wereldje?
Uitwassen van de consumptiemaatschappij?

Mensen die geïmporteerd worden enkel en alleen om te bedelen zijn niet het gevolg van het onrecht van onze economie en samenleving. Ze zijn het gevolg van een te lakse immigratiewetgeving en een defficiënte grenscontrole.

Wie meer wil weten: de BBC maakte enkele maanden geleden een uitstekende reportage over de import van professionele kindbedelaars. Het begeleidende artikel is ook goed.

http://news.bbc.co.uk/panorama/hi/fr...00/9618038.stm

Laatst gewijzigd door Helias : 6 februari 2012 om 11:28.
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 11:34   #5
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Uit een artikel in De Standaard Online : http://www.destandaard.be/artikel/de...20205_00118921

Een bedrijf (Delhaize) dat haar klanten adviseert om niks aan bedelaars te geven onder het mom dat deze laatste agressief zouden zijn.

Ik heb niet de indruk (altans hier in Gent) dat die "bedelaars" bedelaars zijn.
Ik zag er ooit een zijn GSM bovenhalen om zijn maten te waarschuwen dat de flikken op komst waren.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 11:42   #6
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Mensen die geïmporteerd worden enkel en alleen om te bedelen zijn niet het gevolg van het onrecht van onze economie en samenleving. Ze zijn het gevolg van een te lakse immigratiewetgeving en een defficiënte grenscontrole.
Het kunnen inderdaad allochtonen zijn maar het hoeft niet persé.
Oud 6 februari 2012, 11:44   #7
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ik zag er ooit een zijn GSM bovenhalen om zijn maten te waarschuwen dat de flikken op komst waren.
Het is al lang geleden dat ik nog eens in Gent ben geweest maar volgens een paar collega's is het grote(re) aantal bedelaars in de binnenstad van Gent echt opvallend.

Ik heb geen idee in hoeverre dit waar is. Iemand?
Oud 6 februari 2012, 11:53   #8
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Op kerstavond gooide een werknemer van Delhaize in Kessel-Lo al een emmer koud water over een bedelaar om hem weg te jagen. Ik schrik hier dus niet van. Wel een belachelijk advies. Ik kom zelden "agressieve" (ik veronderstel dat ze dan opdringerig bedoelen) bedelaars tegen. Ik denk dus dat ze idd schrik hebben dat hun klanten er door afgeschrikt worden, omdat velen van hen idd liever niet met dat aspect van de samenleving worden geconfronteerd. Ze verwarren opdringerigheid algauw met hun geweten dat spreekt.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 11:55   #9
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is al lang geleden dat ik nog eens in Gent ben geweest maar volgens een paar collega's is het grote(re) aantal bedelaars in de binnenstad van Gent echt opvallend.

In Gent zijn enorm veel Roma's en zij bedelen vaak... Dat zal allicht hier en daar georganiseerd zijn, maar rijk zullen ze er niet van worden. De meeste mensen geven hen niks en ze worden overal als paria's behandeld.
Oud 6 februari 2012, 11:59   #10
Helias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Dat zal allicht hier en daar georganiseerd zijn, maar rijk zullen ze er niet van worden. De meeste mensen geven hen niks en ze worden overal als paria's behandeld.
Uit het artikel dat ik hoger postte:

"Ch Insp Carswell said one gang that was running children as beggars said the gang had pegged the earning potential of a single child in London at close to £100,000 a year between begging, stealing and being used for benefit fraud. "
Oud 6 februari 2012, 12:03   #11
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:

"Ch Insp Carswell said one gang that was running children as beggars said the gang had pegged the earning potential of a single child in London at close to £100,000 a year between begging, stealing and being used for benefit fraud. "
idd, dat zijn grote georganiseerde maffiabendes die 1000den illegalen uitvoeren naar hier om allerlei criminele zaken uit te voeren, waaronder bedelen.

Welzijnswerkers raden trouwens aan om niks te geven aan illegale Oost Europese bedelaars, omdat dit de situatie nog verergerd.

Laatst gewijzigd door giserke : 6 februari 2012 om 12:04.
Oud 6 februari 2012, 12:09   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat klopt.
Magelein straat, Volderstraat, Koestraat en Veldstraat. Ze maken zo een soort van cirkel en ze zijn allen familie van elkaar of zo. En de hoofdman staat meestal een beetje in het midden de boel te beloeren en op zijn accordeon te spelen.
En van tijd tot tijd wisselen ze hun plaatsen.
Ze hebben nogal uithoudingsvermogen hoor...een ganse dag kunnen die daar gewoon zitten.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 12:10   #13
kameleon
Minister

Standaard

Die Delhaize heeft gelijk. Bij werknemers hetzelfde liedje. Hoe meer je ze geeft, hoe zelfstandiger ze kunnen worden. En dat wilt een grote zelfstandige als Delhaize niet.
Oud 6 februari 2012, 12:23   #14
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zoals je kan lezen, gaat dat niet louter om geld dat verdiend wordt met bedelen. Want echt, van bedelen wordt je niet rijk. Dat is weer zo'n fabel. Net zoals het een hardnekkige fabel is dat de meeste van die bedelaars ook nog eens een leefloon en kindergeld krijgen. De overgrote meerderheid van de bedelaars heeft zelfs geen officieel adres of verblijft hier illegaal. M.a.w. zij kunnen onmogelijk aanspraak maken op gelijk welke uitkering

Het uitbuiten van bedelarij is niet toegelaten, net zoals bedelen door/met kinderen. Dat aanpakken is nodig en zinvol (alhoewel dat in het geval van daklozen en/of illegalen met kleine kinderen nogal kortzichtig is: waar moeten ze die kinderen dan laten?), bedelen zelf aanpakken is dat niet. Dat is een mensenrecht. En het is nogal ver gekomen wanneer men dit als overlast beschouwt.
Oud 6 februari 2012, 12:37   #15
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
In Brussel heb ik al gezien dat bedelaars enkel baar geld aannemen. Eten dat ze van passanten aangeboden kregen, sloegen ze botweg af.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 12:37   #16
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Gent zijn enorm veel Roma's en zij bedelen vaak... Dat zal allicht hier en daar georganiseerd zijn, maar rijk zullen ze er niet van worden. De meeste mensen geven hen niks en ze worden overal als paria's behandeld.
Dan heeft u duidelijk niet de docu gezien waarbij een aantal Roma's die bedelen, soms door kinderen daarvoor in te zetten, werden gevolgd, zij bleken voldoende bij mekaar te halen om grote villa's te bouwen in landen van herkomst.
Aan Roma's en zeker wanneer zij kinderen inzetten, geef ik dus niets!
Aan anderen vaak wel..maar het klopt wel dat vooral Roma's ook aan supermarkten wel degelijk opdringerig en agressief zijn.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 12:50   #17
giserke
Banneling

Standaard

Agressief zou ik het niet noemen, intimiderend wel.
Oud 6 februari 2012, 15:41   #18
Helias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Zoals je kan lezen, gaat dat niet louter om geld dat verdiend wordt met bedelen. Want echt, van bedelen wordt je niet rijk.
Ik heb nooit gebedeld, dus ik zou het niet weten. Wat ik wel weet is dat die georganiseerd bendes geen bedelaars op pad zouden sturen als het niet profijtig was.
Oud 6 februari 2012, 18:23   #19
Carnivore
Staatssecretaris

Carnivore's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op kerstavond gooide een werknemer van Delhaize in Kessel-Lo al een emmer koud water over een bedelaar om hem weg te jagen. Ik schrik hier dus niet van. Wel een belachelijk advies. Ik kom zelden "agressieve" (ik veronderstel dat ze dan opdringerig bedoelen) bedelaars tegen. Ik denk dus dat ze idd schrik hebben dat hun klanten er door afgeschrikt worden, omdat velen van hen idd liever niet met dat aspect van de samenleving worden geconfronteerd. Ze verwarren opdringerigheid algauw met hun geweten dat spreekt.
Goed. Nagel met een kop.
yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES!

Carnivore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 18:26   #20
Carnivore
Staatssecretaris

Carnivore's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Die Delhaize heeft gelijk. Bij werknemers hetzelfde liedje. Hoe meer je ze geeft, hoe zelfstandiger ze kunnen worden. En dat wilt een grote zelfstandige als Delhaize niet.

Jij ook al!
Er boenk op.
yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES!

Carnivore is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be