Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2012, 19:30   #1
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard the unbearable lightness of cowardness

Citaat:
Parlementaire trein van de staatshervorming vertrokken

De bevoegde Kamercommissie heeft deze namiddag de bespreking aangevat over het wetsvoorstel ter herziening van artikel 195 van de Grondwet. Die herziening is nodig om het akkoord over de zesde staatshervorming tussen de acht partijen integraal uit te voeren. De zitting bleef beperkt tot een inleidende uiteenzetting. De vraag van N-VA, gesteund door Vlaams Belang, om experten zich over de procedure te laten uitspreken, werd weggestemd.

De huidige meerderheidspartijen en de groenen sloten op 11 oktober 2011 een akkoord over de staatshervorming. Om artikelen uit de Grondwet te kunnen wijzigen, moeten die door het vorige parlement voor herziening vatbaar zijn verklaard. Het communautaire akkoord omvat evenwel grondwetsbepalingen waarvoor dat niet gebeurde. Om die aanpassingen toch door te kunnen voeren, maken de acht partijen gebruik van artikel 195 van de Grondwet, dat de procedure ter herziening van de Grondwet bepaalt en dat wel voor herziening vatbaar werd verklaard. Het gaat om een overgangsmaatregel, vermits de wijziging enkel zou gelden tijdens deze legislatuur en voor deze staatshervorming.

Probleem met legaliteit volgens N-VA
Volgens Kamerlid Ben Weyts (N-VA) stelt er zich een probleem met de legaliteit van de procedure. Vooral over de tijdelijkheid van de herziening van artikel 195 rijzen volgens hem vragen. Weyts verweet de betrokken partijen twee van de drie grendels rond de Grondwet te halen, de Grondwet te wijzigen en nadien de grendels terug te zetten met een groot hangslot errond.

Vlaams Belang: "Iets vunzigs aan de hand"
Hij daagde de andere partijen uit experten uit te nodigen om zich over de procedure uit te laten spreken, zoals voormalig CD&V-senator Hugo Vandenberghe. "Als u zo sterk in uw schoenen staat, is dat toch een kleintje", luidde het. Weyts kreeg de steun van Gerolf Annemans (Vlaams Belang), die een groot vermoeden heeft dat er iets vunzigs aan de hand is. Ook Olivier Maingain (FDF) zei te twijfelen aan de wettigheid van de gevolgde weg.

"Constituante"
PS-fractieleider Giet, tevens PS-interimvoorzitter, repliceerde dat de antwoorden op de vragen van de tegenstanders in de tekst van het wetsvoorstel zelf staan. Hij merkte ook op dat het parlement constituante is. "Het is aan ons om zich uit te spreken", luidde het. De meerderheidspartijen en de groenen stemden het voorstel om hoorzittingen te organiseren weg. Volgende maandag om 14.00 uur gaat de bespreking van het voorstel voort.

Hervorming
Het wetsvoorstel bevat ook de precieze bepalingen waarvoor de aanpassing van het artikel 195 wordt doorgevoerd. Die gaan onder meer over de hervorming van de provincies en de uitoefening van de autonomie van de gewesten ten aanzien van de provincies. Een tweede punt gaat over het waarborgen van het recht op kinderbijslag en kadert in de overdracht van de betrokken bevoegdheden naar de gemeenschappen en de gemeenschappelijke gemeenschapscommissie in Brussel.

BHV
Daarnaast heeft een punt betrekking op de hervorming van het tweekamerstelsel, in het bijzonder van de Senaat, en op het toevertrouwen van de zogenaamde residuaire wetgevende bevoegdheden aan de Kamer. Een andere bepaling gaat over het samenvallen van de federale met de Europese verkiezingen. Nog een andere bepaling slaat dan weer op het verbod om minder dan een jaar voor de geplande datum van de verkiezingen de kieswetgeving te wijzigen, terwijl een ander artikel dan weer betrekking heeft op de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde en de hervorming van het gerechtelijk arrondissement BHV.

Vereenvoudiging
Ook is via een ander punt sprake van de vereenvoudiging van de samenwerkingsprocedures tussen de verschillende entiteiten, terwijl een specifieke bepaling handelt over het uitsluiten van bevoegdheidsconflicten tegen wetten die wijzigingen aanbrengen aan de belastbare grondslag, het belastingtarief, de vrijstellingen of andere elementen die tussenkomen in de berekening van de personenbelasting. Giet herinnerde er ook aan dat voor de herziening van de aangewezen bepalingen twee derden van de leden van de Kamers aanwezig moeten zijn en dat een aanpassing enkel kan gebeuren met een tweederdemeerderheid. (belga/eb/adv)
Ze achten zich verheven boven alles. Experten??? Waarom heb je die nodig in een dictatuur???

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 19:56   #2
JongeGentenaar
Vreemdeling

JongeGentenaar's schermafbeelding

Standaard

Misschien moeten we het Belgisch volkslied maar aanpassen aan de realiteit. Ik stel dit voor: http://www.youtube.com/watch?v=cn24GND1aDc
JongeGentenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 22:41   #3
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Als de jongens en meisjes van Groen dit spelletje wérkelijk tot op het einde meespelen, kunnen ze voortaan naar mijn stem fluiten.

Ik vond het al erg genoeg dat ze zich als makke schapen uit de regering hebben laten maneuvreren, maar dit gefoefel doet voor mij de deur definitief dicht.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 23:06   #4
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JongeGentenaar Bekijk bericht
Misschien moeten we het Belgisch volkslied maar aanpassen aan de realiteit. Ik stel dit voor: http://www.youtube.com/watch?v=cn24GND1aDc
ik had eerder hier aan gedacht
http://www.youtube.com/watch?v=2Z4m4lnjxkY

past goed bij de regering en bovendien lost het het taalprobleem en niet-kennen van de tekst op voor wanneer de rode duivels weer eens een match spelen
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 23:33   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Als de jongens en meisjes van Groen dit spelletje wérkelijk tot op het einde meespelen, kunnen ze voortaan naar mijn stem fluiten.

Ik vond het al erg genoeg dat ze zich als makke schapen uit de regering hebben laten maneuvreren, maar dit gefoefel doet voor mij de deur definitief dicht.
Beter laat dan nooit he djimi.

Het heeft lang geduurd - ik herinner me de oude djimi nog, maar uiteindelijk gaan ook uw ogen helemaal open.
Oud 28 februari 2012, 00:12   #6
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
the unbearable lightness of cowardness
Wat is dat, Bockenrijder?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 01:38   #7
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Iets met koeien?
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 04:30   #8
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Kleinzielige kerktoren politiek.
Terwijl boven ieders hoofd een Europese dictatuur geïnstalleerd word door de Goldman Sachs kliek, maakt men zich hier zorgen om een wetsartikel waarvan men nog niet weet of de Raad van State de voorstellen naar de prullenbak verwijst.
Het bewijst trouwens ook de incompetentie in de onderhandelingen, die de N-VA aan de dag heeft gelegd in de regering onderhandelingen door op alles nee te zeggen.
Nu sta je aan de kant te blaten gelijk een kudde schapen en word de richting uitgestuurd die de herder en zijn hond willen.
Er word nu een voetbalmatch gespeeld en jullie staan niet op het plein.
Het enige wat je nu nog kan doen is hopen dat de scheidsrechter niet partijdig of omgekocht is.

Getuigt het ook niet van hypocrisie dat men zich hier druk maakt over een tijdelijke opschorting van een artikel van de grondwet, maar op Europees vlak, de installatie van de Goldman Sachs dictatuur ten volle ondersteund.

Maar een rechtse kapitalistische dictatuur probeert men met steun van de media te verkopen als een "democratisch" Europa.
Voor de vorm zijn er nog verkiezingen voor het Europees parlement dat overruled word door de niet verkozen Europese raad en de Europese commissie en om het nog wat ingewikkelder te maken en wat postjes bij te creëren heb je nog de raad van Europa en de raad van de Europese Unie.
Zodat enkel nog mensen die zich dagelijks met de Europese problematiek bezig houden,nog weten wie voor wat verantwoordelijk is.
Dan heb je nog ECB, die eigenlijk "onafhankelijk " is van de rest, met als hoofd een adept van de Goldman Sachs school Mario Draghi.
In Italië ook de solden verkoper van de staatsbedrijven genoemd.
Die heeft nu de zeggenschap over de uitverkoop van de Griekse staatsbedrijven en heeft al aangegeven dat zijn vriendjes van de privé aan de Griekse staat solden kunnen beginnen. In Portugal is hetzelfde scenario nu ook reeds bezig en ze werken het rijtje langzaam maar volledig af.
Dat is waar N-VA Europees voor staat.
De keiharde aanpak die enkel de kleine man raakt.
En dan zijn er hier nog die denken, dat ze het beste voor hebben met Vlaanderen.
De werkende Vlaming zal bloeden en VOKA zal bloeien.
Om het met een stuk van iemand anders zijn slogan te zeggen: Niet in mijn naam.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 07:05   #9
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Het bewijst trouwens ook de incompetentie in de onderhandelingen, die de N-VA aan de dag heeft gelegd in de regering onderhandelingen door op alles nee te zeggen.
Inderdaad, alles is de schuld van de NVA omdat ze hun eigen programma willen uitvoeren en niet dat van een ander.
Oud 28 februari 2012, 08:27   #10
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Te arm om een woordenboek te kopen?
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 13:00   #11
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Kan ik even een kopie krijgen van de grondwet? Zit zonder wc papier.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 13:55   #12
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Nu sta je aan de kant te blaten gelijk een kudde schapen en word de richting uitgestuurd die de herder en zijn hond willen...
Groen! zei van bij het begin tegen om het even wat 'ja', en waar staat dat Groen nu?

Dat Groen staat nu ook aan de kant.

Het ergste van alles vind ik dan nog dat dat Groen daar aan de kant eigenlijk domweg staat te applaudisseren.

Ik heb ooit durven te hopen dat MIJN zogezegde 'vertegenwoordigers' in staat zouden zijn om tenminste voor zichzélf op te komen, maar zelfs dat lijken ze maar niet voor elkaar te krijgen.

Ik zal hen alleszins niet meer vragen om daarenboven ook nog eens voor mij op te komen.

Oud 28 februari 2012, 13:59   #13
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... de installatie van de Goldman Sachs dictatuur ...

Ja, dank u wel beste CVP, BSP, PVV & C°, duizendmaal dank.

Oud 28 februari 2012, 14:26   #14
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Te arm om een woordenboek te kopen?
Dat staat niet in het woordenboek. Had je dat niet door?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 15:27   #15
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

http://www.merriam-webster.com/dictionary/cowardness
http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/EN/NL/cowardness

Het is ongebruikelijk, maar blijkbaar niet fout.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes

Laatst gewijzigd door Distel : 28 februari 2012 om 15:27.
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 18:29   #16
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je cultuur een beetje verruimen kan nooit kwaad, hoor, Raph.
Dat is al de tweede keer op korte tijd dat je het vingertje opsteekt en zwierig door de mand valt! Hoe ging dat weer van die ezel en die steen? Gaat blijkbaar niet op voor belgicisten! Het Oosten/system is zo ook al een paar keer op zijn sm**l gegaan! Dat ùoet echt plezant zijn precies! echte masochistjes, die belgicistjes!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 18:49   #17
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fout
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 20:58   #18
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aangezien ik eerst een woordenboek geraadpleegd heb om vast te stellen dat zowel de vormen cowardness, cowardliness en cowardice aanvaardbaar zijn, zou het nogal straf geweest zijn om door te hebben dat het niet in een woordenboek staat.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be